اهمیت تولید محتوا

در حال حاضر به‌دلیل گسترش استفاده‌ روزافزون از اینترنت، لپ تاپ‌ها و تلفن‌های همراه، می‌توان به این نتیجه رسید که اهمیت تولید محتوا بیش از پیش افزایش یافته است. همه‌ی ما روزانه وقت زیادی را صرف اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم و محتواها از طریق همین شبکه‌ها در دسترس ما قرار می‌گیرند.

بازاریابان شبکه‌های اجتماعی و تیم‌های تولید محتوا و بازاریابی، بیشتر از گذشته به فکر تولید محتوا هستند و به‌دنبال افراد حرفه‌ای برای تولید محتوا هستند. محتواهای تولیدشده باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشند تا بتوانند نظر مخاطب را به خود جذب کنند. در این مقاله قصد داریم درمورد تولیدکننده‌ محتوا و اینکه چگونه می‌توانیم یک تولیدکننده‌ی محتوای حرفه‌ای باشیم، توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

تولیدکننده‌ محتوا

تولیدکننده‌ محتوا

محتواها در انواع متفاوتی از قبیل محتوای صوتی، متنی، تصویری، ویدئویی و... تولید می‌شوند. برای تولید هر کدام از این محتواها به فردی که مهارت و تخصص کافی در آن زمینه داشته باشد، نیاز می‌باشد. وظیفه‌ی یک تولیدکننده محتوا، تهیه و تدوین یک محتوای حرفه‌ای و باکیفیت نوشتاری، شنیداری یا دیداری برای پلتفرم‌های مدنظر تیم بازاریابی محتوا، مانند شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها می‌باشد. در واقع یک محتوانویس باید با اصول محتوا نویسی آشنایی کامل داشته باشد و آن‌ها را مد نظر قرار دهد.

منظور ما از تولید محتوا می‌تواند تولید یک متن تخصصی برای انتشار به‌عنوان پست بلاگ یا یک ویدیویی جالب برای منتشر کردن در اینستاگرام باشد اما نکته‌ی قابل‌توجه این است که محتواها باید مطابق با اهداف و اصول از پیش تعیین‌شده تهیه شوند تا بتوانند نقش موثرتری در بازاریابی آنلاین و بازاریابی محتوا داشته باشند. در چنین شرایطی است که می‌توانیم ادعا کنیم که یک محتوای باکیفیت تولید کرده‌ایم.

انواع محتواهای دیجیتالی

انواع محتواهای دیجیتالی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله نیز اشاره شد، محتواهای دیجیتالی می‌توانند به سه دسته متن، ویدیو و عکس تقسیم شوند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که هر کدام از این سه دسته خود به چند دسته قhبل تفکیک هستند:

1- متن

منظور از محتواهای متنی، محتواهایی هستند که در قالب متن تولید می‌شوند. محتواهای متنی انواع محتواهای زیر را شامل می‌شوند:

  • مقالات سایت‌ها
  • پست‌های وبلاگ
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • کپشن پست‌های اینستاگرام
  • نوشتن راهنمای استفاده از محصولات و ...
  • نوشتن نظرات درمورد موضوعات مختلف

2- ویدئو

محتواهای ویدئوی خود انواع متفاوتی دارند و در قالب‌های متفاوتی تولید می‌شوند که عبارتند از:

  •  آنباکسینگ (جعبه گشایی)
  • وبلاگ (ثبت اتفاقات روزمره)
  • پشت صحنه‌ها
  • مصاحبه‌ها
  • وبینارها
  • ارائه‌ی آموزش یا مصاحبه در لایو اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی
  • برگزاری جلسات تصویری پرسش و پاسخ و ...

3- عکس

نوع دیگری از محتواها در قالب عکس تولید می‌شوند؛ محتواهای عکسی یا تصویری خود انواع متفاوتی دارند که عبارتند از:

  • فایل‌های GIF
  • اینفوگرافی‌ها
  • نقل قول بزرگان در قالب تصویر

مهم‌ترین وظیفه تولیدکننده محتوا

اهداف استراتژی محتوا می‌توانند متفاوت باشند. این اهداف می‌توانند موارد زیر را در بر بگیرند:

  • ایجاد ترافیک بالا برای وب سایت
  • افزایش فالورهای یک صفحه اینستاگرام
  • افزایش فروش یک سایت فروش اینترنتی

یک محتوانویس موفق برای کسب اهداف فوق باید بتواند تشخیص دهد که چه محتوایی برای چه مخاطبی مناسب است، درواقع محتوانویس باید مخاطبان خود را بشناسد و سپس متناسب با نیاز مخاطب به تولید محتوا بپردازد. علاوه بر آن یک تولیدکننده محتوای ماهر و باتجربه باید درباره استراتژی‌های بازاریابی محتوا اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند در کار خود به موفقیت برسد.

تولیدکننده محتوای موفق

اگر شما هم جزو افرادی هستید که تولیدکننده محتوا هستید یا می‌خواهید در این زمینه فعالیت داشته باشید، بهتر است به نکاتی که در ادامه‌ی این مقاله برای شما در نظر گرفته‌ایم، دقت و توجه کافی داشته باشید.

1- به‌روز بودن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا به آن توجه کنید این است که همواره باید به‌روز باشید و درمورد نیازهای جدیدی که مخاطبان دارند، اطلاعات لازم را کسب کنید و با در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان، محتوا تولید کنید.

2- داشتن مطالعه و تحقیق

یک تولیدکننده محتوای موفق باید درک و شناخت کافی از نیازها، خواسته‌ها و مشکلات مخاطبان داشته باشد و در این زمین به اندازه کافی تلاش داشته باشد تا به درک عمیقی از این موضوع برسد؛ چرا که محتواهای تولیدشده باید در راستای نیازهای مخاطبان باشند. توصیه‌ی ما برای شما این است که برای موفقیت در این زمینه بایستی درمورد هرآنچه در جهان اتفاق می‌افتد، مطالعه و تحقیقات لازم را داشته باشید.

3- شناسایی محتوای خوب

یکی دیگر از نکاتی که باید به‌عنوان یک تولیدکننده محتوای موفق در نظر داشته باشید این است که محتواهای خوب و محتواهایی که پتانسیل همه‌گیر شدن دارند را شناسایی و در این زمینه‌ها محتوا تولید کنید. به‌عبارت دیگر توانایی بالای یک محتوانویس در تولید محتواهای وایرال بسیار اهمیت دارد و جزو فاکتورهای موفقیت یک محتوانویس به حساب می‌آید.

4- درک اهداف

یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای قبل از اقدام به تولید محتوا، باید هدف از تولید محتوا را مشخص کرده، تعیین کند که با تولید این محتوا می‌خواهد به چه هدفی برسد؛ به‌عنوان مثال یک محتوانویس باید مشخص کند که هدف از تولید محتوا افزایش بازدید سایت می‌باشد یا افزایش فروش؟ یا هردو؟

یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای قبل از اقدام به تولید محتوا، باید هدف از تولید محتوا را مشخص کرده، تعیین کند که با تولید این محتوا می‌خواهد به چه هدفی برسد؛ به‌عنوان مثال یک محتوانویس باید مشخص کند که هدف از تولید محتوا افزایش بازدید سایت می‌باشد یا افزایش فروش؟ یا هردو؟

5- ترسیم موفقیت

یک تولیدکننده محتوا برای موفقیت و تبدیل‌ شدن به یک محتوانویس حرفه‌ای باید تعریف دقیقی از موفقیت داشته باشد؛ یعنی باید به این درک برسد که با رخ دادن چه اتفاقاتی به موفقیت خواهد رسید. در واقع محتوانویس باید تعریف مشخصی از پیروزی و شکست داشته باشد تا از این طریق بتواند در ذهن خود بهترین استراتژی را برای محتوا تدوین کند.

لازم به ذکر است که برای موفقیت در زمینه‌ی تولید محتوا، علاوه بر اینکه باید نکات ذکرشده را به‌دقت رعایت کنید، بایستی از یکسری از ابزارها نیز در زمینه تولید محتوا بهره بگیرید. شما می‌توانید با جستجوی عبارت "ابزارهای تولید محتوا" در این زمینه مطالعه داشته باشید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

سخن پایانی

در پایان می‌توانیم بگوییم که کار و هدف یک تولیدکننده‌ی محتوا این است که با کلمات، تصاویر و ... با مخاطبان ارتباط برقرار نماید. اگر با در نظر گرفتن اهداف خود در این زمینه تلاش نمایید، تولید محتوا می‌تواند به همان اندازه که موردانتظار است خلاقانه و از نظر مالی نیز برای شما مقرون‌به‌صرفه باشد. برای رسیدن به موفقیت در تولید محتوا، باید همیشه به‌روز و همواره در حال پیشرفت باشید.

اگر شما جزو دسته افرادی هستید که می‌خواهید در زمینه‌ی تولید محتوا موفق باشید، پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهای تولید محتوا برای موفقیت در این زمینه استفاده کنید.