چرا طی کردن مراحل تولید محتوا اهمیت زیادی دارد؟

یکی از فعالیت‌های مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوای اصولی و جذاب است. همانطور که اشاره کردیم، تولید محتوا باعث ارتباط با مخاطبین و مشتریان می‌شود و آنها را برای خرید بیشتر از محصولات و خدمات شما تشویق می‌کند. کار تولید محتوا با اینکه برای علاقه‌مندان به این حوزه بسیار دلچسب و شیرین است، اما باید کاملا اصولی و گام‌به‌گام انجام شود تا هم محتوای جذاب حاصل شود و هم مخاطبین بیشتری را به سمت خود جذب کند. بنابراین آشنایی شما با مراحل تولید محتوا باعث می‌شود تا محتواهای کاربرپسندی تولید کنید.

1- انتخاب عنوان اصلی مناسب و جذاب

انتخاب عنوان اصلی مناسب و جذاب

تولید کننده محتوا باید مهارت انتخاب یک عنوان اصلی جذاب و مناسب را داشته باشد و بتواند عنوان مناسبی را برای محتوا برگزیند. یک عنوان مناسب و جذاب تاثیر فوق‌العاده‌ای در جذب مخاطب برای خواندن مطلب دارد. برای انتخاب یک تیتر جذاب، کارشناس محتوا باید به یکسری نکات توجه کند.

تیتر یک محتوا، اولین مسیر ارتباطی محتوا و مخاطب است، از این رو انتخاب آن باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود. کارشناس محتوا باید خلاقیت و نوآوری خاصی در انتخاب عنوان اصلی داشته باشد. یک تیتر در عین جذابیت باید محدوده‌ی موضوعی که محتوا در رابطه با آن نوشته شده است را در بر بگیرد. علاوه بر آن تیتر باید با تعداد کلمات درون متن نیز سازگار باشد.

یک عنوان مناسب، باید ساده و بدون ابهام باشد، نباید طولانی و یا خیلی کوتاه باشد و باید هدف اصلی محتوا را در بر بگیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های عنوان اصلی مناسب و جذاب، داشتن مخاطب خاص می‌باشد.

2- جستجوی کلمات کلیدی اصلی محتوا

جستجوی کلمات کلیدی اصلی محتوا

دومین گام از مراحل تولید محتوا، جستجوی کلمات کلیدی اصلی محتوا می‌باشد. در واقع یافتن کلمات کلیدی جزو مهم‌ترین گام‌ها در سئو محتوا می‌باشد. این مرحله از تولید محتوا، پیشگام مراحل بعدی تولید محتوا است و فرآیند تولید محتوا را شکل می‌دهد.

با انتخاب کلمات کلیدی اصلی، شما متوجه می‌شوید که مخاطبان دنبال چه چیزی هستند. علاوه بر آن با انتخاب کلمات کلیدی اصلی، شما متوجه خواهید شد که رقبای کسب و کار به دنبال استفاده از چه کلماتی هستند و با استفاده از کدام کلمات می‌توانند مخاطب را به خود جذب کنند.

با جستجوی کلمات کلیدی اصلی شما می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین کلمات کلیدی را در ارتباط با موضوع کسب و کار پیدا کنید و با تحلیل و بررسی، کلمات را اولویت‌بندی کنید. برای یافتن کلمات کلیدی اصلی باید نیازهای مخاطبان را شناسایی کرد.

3- یافتن کلمات کلیدی فرعی

یافتن کلمات کلیدی فرعی

سومین گام در تولید محتوا، یافتن کلمات کلیدی فرعی در رابطه با موضوع محتوا است. با استفاده از کلمات کلیدی فرعی می‌توان رتبه و جایگاه موضوع را در موتورهای جستجو ارتقا داد و رتبه ی خوبی در نتایج موتورهای جستجو اخذ کرد.  کلمات کلیدی فرعی را باید بعد از یافتن کلمات کلیدی اصلی پیدا کرد.

برای یافتن کلمات کلیدی فرعی باید وب سایت‌های رقبا را بررسی کرده و کلمات و عبارت‌هایی که دارای بیشترین تعداد جست وجو و ارزش هستند را استخراج و در متن استفاده کنید. با کمک کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی، کلمات نامناسب و بی‌ارزش از محتوا حذف می‌شوند و محتوای تولیدشده، ارزشمندتر و باکیفیت‌تر می‌شود.

4- انتخاب عناوین فرعی(تگ‌های H)

انتخاب عناوین فرعی

انتخاب عناوین فرعی هم از مراحل تولید محتوا است که در باکیفیت بودن محتوا نقش تاثیرگذاری دارد. عناوین فرعی باید با دقت زیادی انتخاب شوند و بتوانند اطلاعات مناسبی در اختیار کاربر قرار دهند. با کمک عناوین فرعی مخاطب می‌تواند جذب محتوا شود و اطلاعات و رضایت بیشتری از محتوا کسب کند.

عناوین فرعی باید در بردارنده‌ی موضوع محتوا باشند و به شکلی ساده موضوع محتوا را منعکس کنند. در انتخاب عنوان‌های فرعی باید خلاقیت بیشتری داشته باشید و اصول سئو را در انتخاب عنوان در نظر بگیرید. طول عنوان فرعی باید متناسب و هماهنگ با عنوان اصلی مقاله باشد.

5- انتخاب لحن و سبک نگارش محتوا

پنجمین گام از مراحل تولید محتوا برای تولید محتوای باکیفیت و مطلوب، انتخاب لحن و سبک نگارش محتواست. برای اینکه بتوانید محتوای مناسب و موثر به مخاطب القا کنید باید از لحن و سبک مناسب در تولید محتوا استفاده کنید. لحن و سبک محتوا باید متناسب با شرایط مخاطب شما، سن و سال او، تحصیلات، علایق و گرایش‌های او باشد. از این رو، قبل از این که سبک و لحن نوشتار خود را انتخاب کنید، باید شناخت درستی از مخاطبان داشته باشید و از لحن و سبک درخور مخاطب استفاده نمایید تا بتوانید به اهدافتان نزدیک‌تر شوید.

6- نگارش دقیق متن متناسب با عنوان

توجه به اصول نگارش در تولید محتوا یکی دیگر از مراحل تولید محتوا می‌باشد. یک متن باید به گونه‌ای نگارش شود که نظر خوانندگان و مخاطبان را به خود جذب کند و مخاطب برای خواندن متن ترغیب شود. محتوا باید کاملا واضح و خوانا باشد و به‌سادگی نوشته شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که در نگارش متن و محتوا باید موردتوجه قرار بگیرد، تناسب نگارش با عنوان محتواست. یک مخاطب با خواندن عنوان اصلی جذب محتوا می‌شود و انتظار دارد، متن نوشته‌شده درمورد عنوان باشد. می‌توان اینگونه بیان کرد که پیوستگی و تطابق در ساختار محتوا باعث جذابیت محتوا می‌شود.

7- استفاده از کلمات کلیدی در بخش های مختلف متن

یکی دیگر از مراحل تولید محتوا این است که از کلمات کلیدی در قسمت‌های مختلف متن به‌صورت پراکنده استفاده کنید. پراکنده شدن کلمات کلیدی در محتوا باعث می‌شود که موتورهای جستجو متوجه شوند که متن نوشته‌شده در چه موردی است و در نتیجه امتیاز بیشتری به متن دهند. به عبارت دیگر زمانی که از کلمات کلیدی به‌صورت پراکنده در بخش‌های مختلف متن استفاده می‌کنید، موتورهای جستجو در مدت زمان اندکی متن شما را خوانده و در فهرست مطالب برگزیده قرار می‌دهند.

برای تولید محتوای جذاب و باارزش لازم است با اصول محتوا نویسی و مراحل تولید محتوا آشنا شوید و آن را در متن پیاده‌سازی کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله با مراحل تولید محتوا آشنا شوید و به یک محتوانویس حرفه‌ای تبدیل شوید.