کنیبالیزیشن در سئو و روشهای برطرف کردن آن
کنیبالیزیشن چیست؟ معایب کنیبالیزیشن، چیست؟ روشهای تشخیص کنیبالیزیشن کدام است؟
در حال حاضر با پیشرفت علم و فناوری و گسترش استفاده از اینترنت، کسب و کارهای مختلفی به وجود آمده است و کسب و کارهای قدیمی نیز بهسمت دنیای مجازی سوق یافتهاند. کیفیت و موفقیت این کسب و کارها به میزان موفقیت آنها در فضای مجازی مربوط میشود. آنچه که کسب و کارها را در دنیای مجازی از یکدیگر متمایز میکند، دیدهشدن وب سایت یا پیج آن کسب و کار و در نهایت معروف شدن برند میباشد.
در واقع امروزه وب سایتها تاثیر فوق العادهای بر مخاطب و جذب آنها دارند و بهجرات میتوان گفت کسب و کارهایی که به وب سایت یا صفحات اینستاگرامی و امثال آنها اهمیتی نمیدهند، موفقیت چندانی نخواهند داشت.
یک وب سایت زمانی دیده میشود و بازدید بیشتری دارد که بتواند جایگاه و رتبهی خوبی در میان موتورهای جستجوی گوگل کسب کند. به همین منظور، گوگل یکسری قوانین و مقررات وضع کرده است و در صورتیکه وب سایت شما از این الگوریتمها پیروی کند، رتبهی بالاتری کسب خواهد کرد.
کسب رتبهی بالا در میان وب سایتهای مختلف و قرار گرفتن در صدر لیستهای وبسایتها، یکسری خطرات نیز به دنبال دارد؛ مثل کنیبالیزیشن که خطری تهدیدکننده برای وبسایتهاست و باید حواستان جمع باشد که وبسایت شما درگیر آن نشود.
در این مقاله قصد داریم درمورد مفهوم کنیبالیزیشن در سئو و نکات پیرامون آن توضیحات بیشتری ارائه دهیم. لطفا با ما همراه باشید.
کنیبالیزیشن چیست؟
زمانیکه در رابطه با موضوعی خاص محتواهای مختلفی با کلمات کلیدی یکسان یا مشابه تولید و منتشر میشود، امکان رخ دادن کنیبالیزیشن یا همنوع خواری وجود دارد. پس در اولین قدم، شما باید تلاش کنید که در پستها و مقالاتی که تولید میکنید، از کلمات کلیدی متفاوتی استفاده کنید.
در حالت کلی، موتورهای جستجو از هر وب سایت و دامنه یک الی دو یا نهایتا سه لینک را در نتایج جستجو نشان میدهند. زمانیکه در وب سایت شما محتواهایی با موضوع مشابه و کلمات کلیدی یکسان وجود دارد، این محتواها برای کسب رتبههای بالاتر در نتایج جستجو، به جای رقابت با URL دامنههای دیگر، با یکدیگر به رقابت میپردازند و این موضوع باعث میشود که کنیبالیزیشن یا همنوع خواری ایجاد شود.
زمانیکه دو صفحه از وب سایت با موضوع مشابه در نتایج جستجو ظاهر میشود، تعداد کلیکها بین این دو صفحه پراکنده میشود؛ در واقع اگر یک صفحه از وب سایت در نتایج ظاهر میشد، تعداد کلیکها و بازدیدها خود به خود افزایش مییافت. از طرف دیگر زمانیکه کاربر مشاهده کند که در وب سایت دو موضوع با هدف یکسان وجود دارد، اعتماد خود را نیز نسبت به سایت از دست میدهد.
معایب کنیبالیزیشن
کنیبالیزیشن معایب زیادی را برای سئو وب سایت شما بههمراه خواهد داشت. عیب کنیبالیزیشن فقط به کم بودن بازدید وب سایت محدود نمیشود. در ادامهی این بخش از مقاله درمورد معایب کنیبالیزیشن توضیح بیشتری ارائه میدهیم، برخی از این معایب بهشرح زیر میباشند:
- مهمترین عیب کنیبالیزیشن، رقابت وب سایت با خود است.
- با رخداد کنیبالیزیشن، رتبهی سایت از نظر گوگل بسیار کاهش مییابد. رباتهای گوگل بهسرعت محتواهایی با کلمات کلیدی یکسان یا مشابه در وب سایت شما را شناسایی میکنند. این موضوع باعث میشود، رتبهی سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی بازدید وب سایت شما کمتر خواهد شد و نباید انتظار درآمد بیشتر از وب سایت خود را داشته باشید و باید مشکلات سایت خود را رفع کنید.
- هر کدام از صفحات وب سایت شما توسط گوگل بررسی و رتبهای به آنها اختصاص داده میشود. زمانیکه کنیبالیزیشن رخ میدهد، بدون شک صفحات مختلفی در رقابت با یکدیگر درگیر میشود و در نهایت دچار افت رتبه شده و جایگاه خود را در بین نتایج گوگل از دست میدهند.
- کنیبالیزیشن روی کیفیت محتوا نیز تاثیر میگذارد. محتواهای باکیفیت در میان گوگل و رباتها بسیار مهم و بااهمیت میباشند. با رخداد کنیبالیزیشن از کیفیت محتواها کاسته میشود. گوگل محتواهای تکراری را دوست ندارد و ارزشی برای آنها قائل نیست.
- با رخداد کنیبالیزیشن بودجهی اختصاص دادهشده به وب سایت هدر میرود.
روشهای تشخیص کنیبالیزیشن
معمولا شناسایی کنیبالیزیشن کار چندان راحتی نیست و گاهی اوقت حتی افراد حرفهای نمیتوانند آن را بهدرستی تشخیص دهند. برای شناسایی کنیبالیزیشن میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید:
- اولین اقدام برای شناسایی کنیبالیزیشن این است که به صفحهی اصلی موتور جستوجوگر گوگل یعنی Google.com مراجعه کنید.
- در مرحلهی دوم در کادر جستجوی گوگل، آدرس وب سایت خود را وارد کنید. در انتهای آدرس وب سایت کلمهی کلیدی موردنظر را بدون فاصله از آدرس و در داخل علامت “” قرار دهید. با انجام این کار میتوانید کلمات کلیدی یکسان را در وب سایت خود مشخص کنید.
- گوگل بعد از چند دقیقه، با آنالیزی که انجام میدهد، صفحهای را به شما نشان میدهد. این صفحه شامل مقالاتی است که محتوای یکسان یا مشابه دارند.
روشهای برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن
حال که با مفهوم کنیبالیزیشن آشنا شدید میتوان برای برطرف کردن یا پیشگیری از بروز کنیبالیزیشن یکسری اقداماتی را انجام داد:
- همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، کلمات کلیدی یکسان یا مشابه منجر به رخداد کنیبالیزیشن میشود؛ از این رو باید تلاش کنید که از کلمات کلیدی یکسان و مشابه استفاده نکنید.
- از نوشتن مقالات و محتواهای کوتاه خودداری کنید. هر اندازه که محتواهای تولیدشده طولانی باشد، امکان بروز کنیبالیزیشن کمتر میشود.
- محتواهای نوشتهشده در صفحات گوناگون سایت را در قالب یک مقاله یا پست منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهید.
- در مرحلهی بعد باید به سراغ مقالات کوتاه رفتف و آنها را به پستی که جمعبندی شده است، ریدایرکت دهید. ریدایرکت به مدیریت هرچه بهتر سایت کمک زیادی خواهد کرد. استفاده از ریدایرکت نیز مشکلات خاص خود را دارد. گوگل بعد از مدتی صفحات ریدایرکت شده را پاک میکند و صفحات مدنظر از فهرست موجود حذف میشوند؛ از این رو بهترین راهکار برای مقابله با کنیبالیزیشن این است که درمورد این موضوع اطلاعات کافی داشته باشید و گرفتار آن نشوید.
سخن پایانی
این مقاله بهمنظور آشنایی با تعریف کنیبالیزیشن و نیز اطلاعات پیرامون آن گردآوری شده است و همانطور که از بخشهای مختلف آن نیز متوجه شدید، کنیبالیزیشن میتواند موجب به وجود آمدن تاثیرات مخرب بر روی سایت ما گردد. به همین دلیل باید شرایطی را برای خودمان فراهم نماییم تا هیچ گونه درگیری با آن و خطاهای دیگر نداشته باشیم.