محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

شغل تولید محتوا، کارشناس سئو و تولید محتوا

در حالت کلی می‌توان گفت، محتوا همان مطلبی است که در سایت یا شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود و اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یک کاربر با ورود به وب سایت یا صفحه‌ی شما، ابتدا محتوای موجود را بررسی می‌کند. قطعا یک محتوای جذاب می‌تواند نظر مخاطب را به سایت شما جلب کند و در نهایت کاربر خرید یا تعاملی از سایت یا پیج شما داشته باشد. همین موضوع می‌تواند اهمیت پیدایش شغلی با عنوان تولید کننده محتوا را به خوبی بیان کند و باعث شود هزاران نفر به این شغل روی بیاورند.

اگر شما هم دنبال یک شغل با درآمد مناسب هستید، تولید محتوا می‌تواند انتخاب ایده‌آلی باشد. در ادامه درمورد جنبه‌های مختلف تولید محتوا و مزیت‌های این شغل بیشتر صحبت می‌کنیم.

شغل تولید محتوا

تولیدکننده‌ محتوا شخصی است که برای سایت یا پیج شما محتوای متنی، صوتی، تصویری، ویدئویی و غیره را تهیه و تدوین می‌کند. یک محتوانویس باید مطالبی را منتشر کند که رتبه‌های خوبی در نتایج گوگل به خود اختصاص دهد. برای این منظور کارشناس تولید محتوا ابتدا باید نیازهای مخاطب را شناسایی و سپس متناسب با آن محتوا تولید کند. یک کارمند تولید محتوا برای موفقیت باید از مهارت‌های زیر برخوردار باشد:

  • تسلط بر زبان و ادبیات فارسی
  • برخورداری از مهارت خوب نوشتن
  • آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی
  • مهارت تایپ سریع
  • آشنایی با مفهوم سئو

مزیت‌های شغل تولید محتوا

تولید محتوا به دلیل مزایایی که دارد، موردتوجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و بیشتر مردم را برای انجام این کار راغب کرده است. از مزایای این شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- استمرار کار

بسیاری از مشاغل به دلیل عدم ثبات، مشکلات و آسیب‌های مالی زیادی برای افراد به دنبال دارد. در دنیای امروزی، روز به روز تقاضا برای تولید محتوا بیشتر می‌شود، به گونه ای که اگر شما بتوانید مهارت‌های موردنیاز برای تولید محتوا را کسب کنید، همیشه کار برای انجام دادن دارید. در واقع شما می‌توانید با دریافت پروژه‌های متعدد، بیشتر زمان خود را به این کار اختصاص دهید چرا که تقاضا برای تولید محتوا بسیار زیاد است. تولید محتوا شغلی است که با کسب مهارت در آن می‌توانید یک درآمد مداوم و مناسب داشته باشید.

2- انجام کار به‌صورت دورکاری

برای شروع بسیاری از مشاغل به سرمایه و هزینه‌ زیادی نیاز دارید این در حالی است که برای شروع شغل تولید محتوا فقط به یک سیستم کامپیوتری و لپ تاپ نیاز هست. برای شغل تولید محتوا الزامی به حضور در محل کار نیست و این شغل حالتی دارد که می‌توان آن را در نقاط مختلف جهان نیز به‌راحتی انجام داد. علاوه بر آن این شغل جزو مشاغل فرنسیلینگ است و دغدغه‌های مشاغل حضوری، هزینه‌ی غذا و رفت و آمد را در پی ندارد. همین مزیت‌ها موجب می‌شود که بخش کثیری از درآمد شما به‌صورت خالص برای خودتان باشد و هزینه‌های اضافی نداشته باشید.

در دوران شیوع کرونا به مشاغل زیادی آسیب وارد شد اما شغل تولید محتوا همچنان مانند گذشته به قوت خود باقی ماند.

3- آینده‌دار بودن

در حال حاضر با گذشت روزها اکثر شغل‌ها از بین می‌روند و مشاغل جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شود. تولید محتوا جزو مشاغل جدید است که روز به روز به اهمیت آن افزوده می‌شود؛ به‌طوری که به جرات می‌توان گفت این شغل هنوز در ابتدای راه است اما آینده‌ی خوبی در انتظار آن هست.

کارشناسی تولید محتوا برای افرادی که بهدنبال مشاغل جدید هستند می‌تواند یک انتخاب بی‌نظیر باشد. با گسترده شدن کسب و کارهای اینترنتی در سال‌های آینده شاهد موفقیت روزافزون شغل تولید محتوا را شاهد خواهیم بود.

4- درآمد بالا

درآمد کسب‌شده از شغل تولید محتوا بستگی به کیفیت محتوای تولیدشده دارد. معمولا افرادی که سابقه‌ی کاری بیشتری دارند، محتواهای باکیفیت‌تری تولید می‌کنند و درآمد بالاتری نیز دارند. هر اندازه که رزومه‌ی کاری برای دارنده‌ی این شغل بهتر باشد، شرایط کاری او نیز بهتر خواهد شد.

در تولید محتوای متنی، درآمد دریافتی معمولا برحسب کلمه می‌باشد و درمورد محتوای عکس و فیلم می‌توانیم بگوییم که هر کدام قیمت‌های مخصوص خود را دارند. کارشناس تولید محتوا که بر مبنای اصول سئو دست به تولید محتوا می‌زند، درآمد فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

5- هزینه‌ راه‌اندازی پایین

اگر بخواهیم مشاغل را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در دو دسته مهارت‌محور و سرمایه‌محور قرار دهیم. بدون شک، برای راه‌اندازی یک کارگاه نیاز به سرمایه‌ی زیادی می‌باشد و این در حالی است که هزینه‌ی راه‌اندازی شغل تولید محتوا بسیار پایین است و شما می‌توانید با یک کامپیوتر یا لپ تاپ متصل به اینترنت کار خود را شروع کنید.

در حال حاضر اکثر افراد در منزل لپ تاپ یا کامپیوتر متصل به اینترنت دارند و شما می‌توانید به‌راحتی و بدون وقفه این شغل را انتخاب کرده و دست به کار شوید. اگر شما هم جزو دسته‌ی افرادی هستید که سرمایه‌ای برای شروع یک کار بزرگ ندارید، بهتر است کار تولید محتوا را انجام دهید.

مزیت‌های شغل تولید محتوا

فاکتورهای موفقیت در شغل تولید محتوا

تا به اینجا با مزیت‌های شغل تولید محتوا آشنا شدید. اگر تصمیم دارید که در این شغل شروع به فعالیت کنید، بایستی به یکسری نکات توجه کنید. برای موفقیت در این شغل لازم است با اصول محتوا نویسی آشنا بشوید و یکسری نکات را رعایت کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

1- توانایی مدیریت زمان و نظم شخصی

مدیریت زمان در تولید محتوا، حرف اول را می‌زند چرا که این شغل به‌صورت خوداشتغالی است و فرد باید توانایی ویژه‌ای در مدیریت زمان داشته باشد. در شغل‌های کارمندی شما موظف هستید سر ساعت مشخصی در محل کار خود حضور یافته و در پایان از محل کار خارج شوید اما در شغل تولید محتوا شما می‌توانید خودتان زمان انجام کار را مدیریت کنید و این موضوع می‌تواند یک مزیت یا عیب باشد. هر کدام از پروژه‌های تولید محتوا باید در زمان مشخصی تحویل داده شوند و اگر شما شخصی منظم و با برنامه باشید، قطعا در این شغل موفق خواهید بود.

2- داشتن اخلاق کاری

رعایت اخلاق کاری یک موضوع بسیار مهم در شغل تولید محتوا است. افرادی که اصول اخلاقی را رعایت نکنند، نمی‌توانند در این شغل موفق باشند چرا که وقتی کسی پروژه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد، به این معناست که به شما اعتماد کرده است و تمایل دارد، کار به بهترین نحو ممکن انجام شود. شغل محتوا نویسی برای افرادی که مدام به فکر منافع خود هستند، نمی‌تواند شغل مناسبی باشد.

در این مقاله درمورد شغل تولید محتوا توضیحات تکمیلی ارائه دادیم. اگر از ابتدای این مقاله ما را همراهی کرده باشید، با مزیت‌های این شغل و مهارت‌های موردنیاز آن آشنا شده‌اید. امیدواریم با عمل به نکات ذکر شده در این مقاله از فرصت‌های فراهم‌شده برای شغل محتوا نویسی نهایت استفاده را ببرید.