تاریخچه طراحی سایت با وردپرس

پیش از آنکه بدانیم طراحی سایت با وردپرس دقیقا چطور انجام می‌شود، چه مزایا و معایبی دارد و سایر موضوعات، تاریخچه این سیستم مدیریت محتوا را باهم مرور کنیم:

آوریل ۲۰۰۴ بود که سرویس نام‌آشنای Ping-O-Matic تاسیس شد؛ همان سرویسی که با استفاده از آن امکان پینگ کردن وجود دارد تا موتورهای جستجویی مانند تکنوراتی را از به‌روز شدن وبلاگ، آگاه کند.

در می ۲۰۰۴ رقیب سرسخت وردپرس یعنی مووبل تایپ قیمتش افزایش پیدا کرد و کاربران آن، وردپرس را جایگزین آن کردند و وردپرس محبوبیت پیدا کرد.

در اکتبر ۲۰۰۴ بود که مولنوگ که سازنده وردپرس بود، توسعه‌دهنده اصلی وردپرس را استخدام کرد تا کارها را ارتقاء دهد.

دسامبر ۲۰۰۴ مولنوگ در چند روز تعطیلات، bbPress را نوشت و عرضه کرد.

در فوریه ۲۰۰۵ نسخه ۱.۵ وردپرس آماده شد که با نام Strayhorn، نهصد هزار بار دانلود شد!

آوریل ۲۰۰۵ بود که متوجه شدند در سایت وردپرس تعداد زیادی مقاله مخفی وجود دارد و مولنوگ مجبور تمام مقاله‌های سایت را حذف کند.

در نوامبر ۲۰۰۵ بود که وردپرس در دسترس عموم قرار گرفت و در واقع استفاده برای عموم آزاد شد.

در سال ۲۰۰۷ بود که مونلوگ به‌عنوان یکی از ۵۰ نفر برتر در اینترنت شناخته شد و در رده شانزدهم قرار گرفت.

و اکنون وردپرس به‌عنوان پلتفرمی رایگان و اوپن سورس، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های مدیریت محتوای آماده (Content Management System) است و با استقبال روبه‌رو شده است.

مزایای طراحی سایت با وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس در سراسر جهان پشتیبانی می‌شود و هم ایجاد سایت و هم کار با آن بسیار آسان است؛ تا جایی که با کمی آموزش، می‌توانید برای خودتان سایت وردپرسی داشته باشید و به مدیریت آن بپردازید. این CMS رایگان، مزایایی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مزایای طراحی سایت با وردپرس

۱- استفاده آسان و یادگیری سریع

حتی اگر برنامه‌نویسی نخوانده باشید و کدنویسی بلد نباشید هم می‌توانید کار با وردپرس را خیلی سریع یاد بگیرید. طراحی سایت با وردپرس امروزه با همین یک ویژگی توانسته است در دل خیلی‌ها جا خوش کند. فکر کنید قرار است بدون اینکه کدنویسی کنید و خودتان را با زبان‌های پیچیده‌ای مثل HTML ،CSSو PHP درگیر کنید، می‌توانید سایت بسازید. خیالتان راحت!‌ وردپرس خسته‌تان نمی‌کند. البته اگر بخواهید کمی متفاوت و خاص کار کنید بهتر است قدمی هم در دنیای برنامه‌نویسی بردارید.

۲- به‌روزرسانی مداوم بدون ایجاد محدودیت برای شما

وردپرس به‌صورت مداوم در حال آپدیت شدن است و جالب اینجاست که بدون اینکه در این مسئله شما را درگیر کند، به‌روزرسانی می‌شود تا طراحان و کاربران راحت‌تر باشند.

۳- مجهز بودن به تم‌ها و قالب‌های جذاب

طراحی سایت با وردپرس زمانی جذاب‌تر می‌شود که دست شما را در انتخاب قالب موردنظر و متناسب با کسب‌وکارتان، باز نگه می‌دارد. گزینه‌های انتخابی آنقدر زیاد است که می‌تواند پاسخ‌گوی هر سلیقه و نیازی باشد.

۴- مجهز بودن به افزونه‌ها و پلاگین‌های رایگان و کاربردی

شما می‌توانید پلاگین‌های وردپرس را در سایت نصب کنید و از امکاناتی که برای شما در نظر گرفته شده است تا قابلیت سایتتان بالا برود، لذت ببرید. اینکه بسیاری از پلاگین‌ها رایگان هستند ماجرا را شیرین‌تر می‌کند.

۵- هزینه کمِ طراحی سایت با وردپرس در مقایسه با طراحی سایت اختصاصی

وقتی قرار نیست کدی نوشته شود پس جا دارد که هزینه‌های طراحی سایت کاهش پیدا کند و این برای بسیاری از کسب‌وکارها و علی‌الخصوص کسب‌وکارهای نوپا، بسیار مقرون به صرفه است در صورتی‌که طراحی سایت اختصاصی هزینه بیشتری به دنبال دارد.

۶- امکان پیشبرد کارها بر اساس اصول سئو و بهینه‌سازی در طراحی سایت با وردپرس

با استفاده از افزونه‌های مربوط به سئو در وردپرس می‌توانید سئوی سایتتان را به‌صورت منظم و اصولی مدیریت کند و کارها را در این زمینه صحیح پیش ببرید و از افزایش رتبه سایتتان در گوگل لذت ببرید.

۷- تحویل سریع سایت طراحی‌شده با وردپرس

به‌دلیل همان موضوعِ عدم‌نیاز به کدنویسی صفر تا صد در طراحی سایت با وردپرس، زمانی کم‌تری هم برای طراحی سایت نیاز هست و سایت شما حتی ممکن است در عرض دو روز در اختیارتان قرار بگیرد.

۸- سرعت بالای وردپرس

ساختار وردپرس به‌گونه‌ای است که سرعت کار در سایت طراحی شده با آن بسیار بالاست و علاوه‌بر آن، روش‌هایی هم برای بالا بردن سایت وجود دارد که با بهره‌مندی از آن‌ها، می‌توان سرعت را بالاتر هم برد.

۹- داشتن محیط کار ساده برای مدیریت محتواها

محیط کار وردپرس مانند چیزی در مایه‌های محیط ورد است و کار با آن بسیار ساده است و همین هم باعث محبوبیتش شده است.

۱۰- قابلیت اشتراک‌گذاری ساده مطالب در شبکه‌های اجتماعی

با توجه به محیط ساده‌ای که وردپرس دارد، می‌توان تمام محتواها را خیلی ساده در آن به اشتراک گذاشت. این ویژگی موجب می‌شود هر کس با هر سطح از دانش کامپیوتری بتواند با وردپرس کار کند.

۱۱- open source بودن یا منبع باز بودن وردپرس

آنچه که کیفیت وردپرس را افزایش داده و طراحی سایت با وردپرس را برای افراد زیادی در سطح جهان محبوب کرده همین منبع باز بودن آن است به این معنا که کد منبع در اختیار تمام افراد قرار دارد و همه به‌راحتی می‌توانند آن را توسعه دهند یا در آن تغییراتی اعمال کنند. برنامه‌نویسان حرفه‌ای و شرکت‌های زیادی به همین دلیل بر روی وردپرس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

۱۲- قابلیت طراحی سایت ریسپانسیو با وردپرس

وقتی سایت شما ریسپانسیو است فرقی ندارد که کاربر شما با چه دستگاهی وارد سایت شما شده است موبایل یا کامپیوتر یا لپ‌تاپ یا هر دستگاه دیگری. این ویژگی باعث جلب رضایت کاربران شما خواهد شد.

۱۳- مجهز بودن به ابزار مدیریت پروژه

شما در وردپرس می‌توانید پروژه‌ها و فایل‌های خود را مدیریت کنید. برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خود را داشته باشید و پروژه‌های خود را به‌راحتی مدیریت کنید.

۱۴- امکان استفاده از شورت کدها در وردپرس

شما در طراحی سایت با وردپرس می‌توانید به‌جای استفاده از کدهای HTML طولانی از شورت کدها استفاده کنید و راحت‌تر کار کنید.

معایب طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت با وردپرس علی‌رغم مزایای بسیاری که دارد، دارای یک سری معایب هم هست که گاهی اوقات باعث می‌شود طراحان سایت و کسانی‌که می‌خواهند برای خودشان سایت داشته باشند، از خیر همه خوبی‌ها و مزایای آن بگذرند و بروند سراغ طراحی سایت اختصاصی و به اصطلاح؛ عطای وردپرس را به لقایش می‌بخشند.

معایب طراحی سیات با وردپرس

از قدیم گفته‌اند هر گلی خاری دارد و وردپرس هم از این ماجرا مستثنا نیست و برخی معایب یا شاید بهتر است بگوییم محدودیت‌ها دارد که می‌تواند آن را از لیست انتخابی طراحان و مشتریان طراحی سایت حذف کند. در این قسمت به چند مورد از معایب طراحی سایت با وردپرس اشاره می‌کنیم:

۱- آسیب‌پذیری وردپرس

ببینید مسئله اصلی درمورد امنیت سایت وردپرسی این است که سایت‌های طراحی‌شده با وردپرس امنیت مناسبی دارند اما با توجه به اینکه این سایت‌ها توسط جامعه بزرگی استفاده می‌شوند و به‌علاوه با توجه به وجود افزونه‌های بسیار در این سیستم مدیریت محتوا، ممکن است امنیت سایت کمی در خطر باشد و مسئله دردناک درمورد امنیت سایت وردپرسی هم همین است که تنها هسته سایت وردپرسی در خطر نیست بلکه همه افزونه‌ها و قالب‌ها در معرض خطر قرار دارند. اما خب اگر تمام اصول مربوط به امنیت هم درمورد هسته و هم درمورد افزونه‌ها و قالب‌ها رعایت شود می‌توان از امنیت سایت مطمئن بود.

۲- محدودیت امکانات در طراحی سایت با وردپرس و توسعه آن

در طراحی سایت با وردپرس شاید مجبور باشید به امکانات موجود تن بدهید یا می‌توان گفت که باید برای هر ویژگی خاص، یک افزونه نصب کنید و در بعضی موارد نباید انتظار زیادی از وردپرس داشته باشید و شاید نتوانید تمام خواسته‌هایتان را به کرسی بنشانید چون قالب‌های وردپرس آماده هستند و دست طراح سایت در تغییر بعضی موارد یا توسعه آن کاملا باز نیست و مجبور است به امکانات موجود اکتفا کند.

۳- امکان کاهش سرعت سایت در طراحی سایت با وردپرس

قبول داریم که سرعت سایت در طراحی سایت با وردپرس بسیار مناسب است اما به‌دلیل افزونه‌ها و پلاگین‌های موجود در این نوع سایت، ممکن است در بعضی موارد سرعت سایت پایین بیاید.

۴- عدم وجود بستر مناسب برای توسعه اختصاصی سایت

با توجه به اینکه در طراحی سایت با وردپرس کدنویسی‌ها به‌صورت آماده انجام شده است و نیازی به کدنویسی توسط طراحان وجود ندارد، زحمت کار طراحی کم شده است اما از طرفی هم دست طراح برای توسعه امکانات موجود و اعمال نظر و سلیقه مشتری در توسعه و حتی طراحی سایت بسته است و این موضوع ممکن است باعث روی‌گردانی از این سبک برای طراحی سایت و روی آوردن به طراحی سایت به‌صورت اختصاصی توسط طراحان و مشتریان شود.

۵- به‌روزرسانی مکرر سایت

این منبع با توجه به منبع باز بودن، برای بهبود عملکرد خود، نیاز دارد که مدام به‌روزرسانی شود. به احتمال زیاد در این نوع طراحی سایت، به‌روز نگه داشتن سایت برای اطمینان داشتن از کارکرد درست همه افزونه‌ها، به‌روز نگه‌داشتن سایت، بالا بودن کیفیت عملکرد سایت، بررسی امنیت و سرعت بالای سایت، لازم و ضروری است.

۶- گران‌تر شدن قیمت آن، از پیش‌بینی و تخمین اولیه هزینه

شاید آنچه بیشتر مشتریان نیازمند به سایت را به سمت طراحی سایت با وردپرس سوق می‌دهد، قیمت پایین آن نسبت به طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی باشد اما همانطور که گفته شد، این نوع سایت، نیازمند به‌روزرسانی مداوم است و یا یک سری مخارج پنهان دارد که ممکن است در ابتدای مسیر آن‌ها را در نظر نگیرید و بعدها برنامه نالی‌تان دچار تغییر شود.

کدام کسب‌وکارها به فکر طراحی سایت با وردپرس باشند؟

وردپرس توسط افراد و همه کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک استفاده می‌شود! این نوع سیستم مدیریت محتوا، قادر است انواع سایت‌ها را طراحی کند؛ از سایت‌ شرکتی گرفته تا سایت فروشگاهی یا تجارت الکترونیک. حالا با توجه به ویژگی‌هایی که درمورد وردپرس گفته شد ببینیم کدام کسب‌‌وکارها کارشان با وردپرس راه می‌افتد و کدام‌ها باید از خیر وردپرس بگذرند و بروند سراغ طراحی سایت اختصاصی!

خودتان هم با مرور نکته‌های گفته‌شده می‌توانید در این مورد نظر بدهید و واضح است کسب‌وکارهای نوپا که هنوز در ابتدای راه هستند می‌توانند درمورد طراحی سایت کسب‌وکارشان روی وردپرس حساب باز کنند چون امکانات قالب‌های وردپرس برای طراحی سایت این نوع مجموعه‌ها مناسب است و با افزونه‌های متنوعی که برای وردپرس وجود دارد قطعا کارشان راه می‌افتد. این کسب‌وکارها بدون پرداخت هزینه زیاد می‌توانند برای خودشان سایت داشته باشند.

کدام کسب‌وکارها به طراحی سایت با وردپرس فکر نکنند؟

کسب‌وکارهایی که می‌خواهند یک سایت ویژه برای خودشان داشته باشند و نمی‌خواهند افراد دیگری سایتی مشابه با سایت آن‌ها داشته باشند باید به فکر طراحی سایت اختصاصی باشند تا بتوانند صفر تا صد سایت را به سلیقه خودشان پیش ببرند و بعد درمورد پشتیبانی و توسعه سایتشان دچار مشکل نشوند.

سخن پایانی

در این مقاله درمورد ویژگی‌ها و مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس با شما صحبت کردیم و شما بعد از مطالعه این موارد می‌توانید تصمیم بگیرید که طراحی سایت با وردپرس برای کسب‌وکارتان مناسب است یا باید به فکر گزینه دیگری باشید.

در ضمن یادتان نرود که تیم یوتا سابقه درخشانی در زمینه طراحی سایت با وردپرس دارد و اگر تصمیمتان درمورد طراحی سایت برای کسب‌وکارتان این روش بود، با خیال راحت کار را به تیم ما بسپارید.

آیا می‌توان به طراحی سایت با وردپرس اطمینان داشت؟

کافیست به این فکر کنید که بیش از 30 درصد از وب‌سایت‌های موجود در دنیا، با وردپرس پشتیبانی می‌شود. این آمار نمی‌تواند گواهی باشد بر کارایی بالای سایت‌های ایجادشده با وردپرس؟

وردپرس چه کاربردهایی دارد؟

این سیستم مدیریت محتوا در طراحی ایجاد وبلاگ، فروشگاه اینترنتی، وب‌سایت شرکتی، وب‌سایت نمونه کار، وب‌سایت شخصی، تالار گفت‌وگو و دیگر انواع سایت برای انواع کسب‌وکارها کاربرد دارد.

آیا وردپرس به اندازه کافی امن است؟

در دنیای اینترنت، درمورد امنیت هیچ سیستم مدیریت محتوایی نمی‌توانیم بگوییم کاملا امن است! اما با توجه به اینکه وردپرس بسیار پرکاربرد است، تلاش شده است تمام اقدامات برای تامین امنیت آن انجام شود. البته لازم است مدیران این نوع سایت، اقدامات لازم را برای تامین امنیت سایت جدی بگیرند.

آیا طراحی سایت با وردپرس کاملا رایگان است؟

این سیستم مدیریت محتوا هم به‌صورت رایگان و هم پولی و یا اختصاصی، قابل‌استفاده است. اما می‌توانیم بگوییم که حتی هزنیه نسخه پولی این نوع سیستم مدیریت محتوا، از طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی و استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی خیلی کم‌تر است.