کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن در سئو و روش‌های برطرف کردن آن

زمانی‌که در رابطه با موضوعی خاص محتواهای مختلفی با کلمات کلیدی یکسان یا مشابه تولید و منتشر می‌شود، امکان رخ دادن کنیبالیزیشن یا هم‌نوع‌ خواری وجود دارد. پس در اولین قدم، شما باید تلاش کنید که در پست‌ها و مقالاتی که تولید می‌کنید، از کلمات کلیدی متفاوتی استفاده کنید.

در حالت کلی، موتورهای جستجو از هر وب‌سایت و دامنه از هر موضوعی، یک الی دو یا نهایتا سه لینک را در نتایج جستجو نشان می‌دهند. زمانی‌که در وب‌سایت شما محتواهایی با موضوع مشابه و کلمات کلیدی یکسان وجود دارد، این محتواها برای کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو، به جای رقابت با URL دامنه‌های دیگر، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و این موضوع باعث می‌شود که کنیبالیزیشن یا هم‌نوع خواری ایجاد شود. در واقع یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل، دوری از کنیبالیزیشن است.

زمانی‌که دو صفحه از وب‌سایت با موضوع مشابه در نتایج جستجو ظاهر می‌شود، تعداد کلیک‌ها بین این دو صفحه پراکنده می‌شود؛ در واقع اگر یک صفحه از وب‌سایت در نتایج ظاهر می‌شد، تعداد کلیک‌ها و بازدیدها خود به خود افزایش می‌یافت. از طرف دیگر زمانی‌که کاربر مشاهده کند که در وب‌سایت دو موضوع با هدف یکسان وجود دارد، اعتماد خود را نیز نسبت به سایت از دست می‌دهد.

معایب کنیبالیزیشن

کنیبالیزیشن معایب زیادی را برای سئو وب‌سایت شما به‌همراه خواهد داشت. عیب کنیبالیزیشن فقط به کم بودن بازدید وب‌سایت محدود نمی‌شود. در ادامه‌ این بخش از مقاله درمورد معایب کنیبالیزیشن توضیح بیشتری ارائه می‌دهیم. برخی از این معایب به‌شرح زیر می‌باشند:

مهم‌ترین عیب کنیبالیزیشن در سئو، رقابت وب‌سایت با خودش است.

با وجود کنیبالیزیشن، رتبه‌ سایت از نظر گوگل بسیار کاهش می‌یابد. ربات‌های گوگل به‌سرعت محتواهایی با کلمات کلیدی یکسان یا مشابه در وب سایت شما را شناسایی می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود رتبه‌ سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی بازدید وب‌سایت شما کمتر خواهد شد و نباید انتظار درآمد بیشتر از وب‌سایت خود را داشته باشید. در این مواقع باید هر چه سریع‌تر به فکر رفع مشکلات سایت باشید اما بهتر از این کار آن است که از این موضوع پیشگیری کنید.

هر کدام از صفحات وب‌سایت شما توسط گوگل بررسی و رتبه‌ای به آن‌ها اختصاص داده می‌شود. زمانی‌که کنیبالیزیشن رخ می‌دهد، بدون شک صفحات مختلفی در رقابت با یکدیگر درگیر می‌شوند و در نهایت دچار افت رتبه شده و جایگاه خود را در بین نتایج گوگل از دست می‌دهند.

کنیبالیزیشن روی کیفیت محتوا نیز تاثیر می‌گذارد. محتواهای باکیفیت در میان گوگل و ربات‌ها بسیار مهم و بااهمیت هستند. با رخداد کنیبالیزیشن، از کیفیت محتواها کاسته خواهد شد؛ از طرفی گوگل محتواهای تکراری را دوست ندارد و ارزش زیادی برای آن‌ها قائل نیست.

با وجود کنیبالیزیشن در سئو بودجه‌ اختصاص داده‌شده به وب‌سایت هدر می‌رود در صورتی‌که با کمی دقت می‌توان از بودجه موجود، برای انتشار مطالب به بهترین شکل بهره برد.

روش‌های تشخیص کنیبالیزیشن در سئو

روش‌های تشخیص کنیبالیزیشن

معمولا شناسایی کنیبالیزیشن کار چندان راحتی نیست و گاهی اوقت حتی افراد حرفه‌ای نمی‌توانند آن را به‌درستی تشخیص دهند. اما ما در این مقاله راه شناسایی آن را به شما می‌گوییم:

برای شناسایی کنیبالیزیشن می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

اولین اقدام برای شناسایی کنیبالیزیشن این است که به صفحه‌ اصلی موتور جست‌و‌جوگر گوگل یعنی Google.com مراجعه کنید.

در مرحله‌ دوم در کادر جستجوی گوگل، آدرس وب‌سایت خود را وارد کنید.

در انتهای آدرس وب‌سایت کلمه‌ کلیدی موردنظر را بدون فاصله از آدرس و در داخل علامت "" قرار دهید. با انجام این کار می‌توانید کلمات کلیدی یکسان را در وب سایت خود مشخص کنید.

گوگل بعد از چند دقیقه، با آنالیزی که انجام می‌دهد، صفحه‌ای را به شما نشان می‌دهد. این صفحه شامل مقالاتی است که محتوای یکسان یا مشابه دارند.

روش‌های برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن

حال که با مفهوم کنیبالیزیشن در سئو آشنا شدید می‌توانید برای برطرف کردن یا پیشگیری از بروز کنیبالیزیشن یکسری اقدامات انجام دهید:

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، کلمات کلیدی یکسان یا مشابه منجر به رخداد کنیبالیزیشن می‌شود؛ از این رو باید تلاش کنید که از کلمات کلیدی یکسان و مشابه استفاده نکنید.

از نوشتن مقالات و محتواهای کوتاه خودداری کنید. هر اندازه که محتواهای تولیدشده طولانی باشد، امکان بروز کنیبالیزیشن در سئو کمتر می‌شود.

محتواهای نوشته‌شده در صفحات گوناگون سایت را در قالب یک مقاله یا پست منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهید.

در مرحله‌ بعد باید به سراغ مقالات کوتاه رفته و آن‌ها را به پستی که جمع‌بندی شده است، ریدایرکت دهید. ریدایرکت به مدیریت هرچه بهتر سایت کمک زیادی خواهد کرد. توجه داشته باشید که استفاده از ریدایرکت نیز مشکلات خاص خود را دارد. گوگل بعد از مدتی صفحات ریدایرکت‌شده را پاک می‌کند و صفحات مدنظر از فهرست موجود حذف می‌شوند؛ از این رو بهترین راهکار برای مقابله با کنیبالیزیشن این است که درمورد این موضوع اطلاعات کافی داشته باشید و گرفتار آن نشوید.

سخن پایانی

این مقاله به‌منظور آشنایی با تعریف کنیبالیزیشن در سئو و نیز اطلاعات پیرامون آن گردآوری شده است و همان‌طور که از بخش‌های مختلف آن نیز متوجه شدید، کنیبالیزیشن می‌تواند موجب به وجود آمدن تاثیرات مخرب بر روی وب‌سایت شما شود. به همین دلیل باید شرایطی را برای خودمان فراهم کنیم که هیچ وقت درگیر این موضوع نشویم.