یک وب‌سایت از صفحات مختلفی مانند صفحه تماس با ما، صفحه اصلی و صفحه درباره ما تشکیل شده‌است. وقتی کاربر وارد سایتی می‌شود انتظار دارد به همه صفحات آن به‌راحتی دسترسی پیدا کند.

هر کدام از این صفحات ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند و با هدف خاصی ایجاد شده‌اند که مخاطب از ورود به هر صفحه در پی همان هدف است مثلا در صفحه اصلی سایت با هدف سایت آشنا می‌شود، با مراجعه به صفحه خدمات و محصولات می‌تواند نیاز خود را برطرف کند، با مطالعه صفحه درباره ما اطلاعات لازم درباره شخص یا شرکت موردنظر را بدست می‌آورد و در نهایت می‌تواند در صفحه تماس با ما پیام خود را به مدیر سایت ارسال کند. تصور کنید در این میان یکی از این موارد سر جای خودش نباشد! چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بله! مخاطب شما کلافه شده و سایت را ترک خواهد کرد.

اهمیت صفحه تماس با ما

 همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم یکی از بخش‌های مهم سایت، صفحه ارتباط با ماست. چون بهترین راه تعامل با مخاطب است و وجود آن می‌تواند اعتماد کاربر را به شما جلب کند. حال تصور کنید اگر مشکل یا اشتباهی در این صفحه بوجود بیاید تنها راه ارتباطی مخاطب با شما قطع خواهد شد. پس اگر می‌خواهید مخاطبانتان را از دست ندهید باید سعی کنید اشتباهات رایج در صفحه ارتباط با ما را بشناسید و از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. ما در این مقاله سعی کردیم به 7 مورد مهم از این اشتباهات اشاره کنیم پس با ما همراه باشید.

صفحه تماس با ما

قبل از اینکه به این موارد اشاره کنیم، بد نیست با بخش‌های صفحه تماس با ما آشنا شویم چون این اشتباهات ممکن است مربوط به بخش‌های مختلف این صفحه در سایت باشد.

چه بخش‌هایی باید در صفحه تماس با ما وجود داشته باشند؟

صفحه تماس با ما از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. آدرس دفتر شرکت، کارخانه یا محل کار
  2. شماره تلفن ثابت یا همراه
  3. لینک شبکه های اجتماعی
  4. فرم ارسال پیام
  5. دسترسی به بخش درباره ما

اشتباهات رایج در صفحه تماس با ما و راه‌کارهای موجود برای برطرف کردن آن‌ها

1. وب سایت اصلا صفحه تماس با ما ندارد!

شاید تعجب کنید اگر به شما بگویم که صفحه ارتباط با ما پربازدیدترین صفحه بعد از صفحه درباره‌ما است. تجربه نشان داده که در سایت‌های فروشگاهی اکثر مشتریان قبل از پرداخت هزینه، به صفحه ارتباط با ما سر میزنند و وقتی از بابت وجود یک دفتر فیزیکی و راه‌های ارتباط با آن مطمئن می‌شوند با خیال راحت خریدشان را تکمیل می‌کنند.

با‌این‌حال امروزه بعضی از سایت‌ها بخصوص سایت‌های شخصی به جای طراحی مجزای صفحه تماس با ما، فقط به قرار‌دادن آیکون‌های صفحات مجازی اکتفا می‌کنند غافل از اینکه صفحات مجازی هیچ‌وقت جای صفحه تماس با ما را نمی‌گیرد چون همه، امکان دسترسی به آن‌ها را ندارند و عضو آن‌ها نیستند و نمی‌توانند اطلاعات مربوط به محصول و خدمات را بدست بیاورند.

2. عدم دسترسی راحت به صفحه تماس با ما   

 لینک صفحه ارتباط با ما باید در صفحه اول در جلوی دید مخاطب باشد. اگر این لینک در پایین صفحه و دور‌ از‌ دسترس باشد یا بدتر از همه مخاطب مجبور به سرچ آن شود، بالطبع باعث سردرگمی و ترک وب سایت و از دست رفتن مشتری بالقوه می‌شود. پس حتما باید در قسمت header  سایت و بصورت واضح نشان داده شود.

3. چگونه یک فرم تماس استاندارد طراحی کنیم؟

طراحی فرم تماس در ظاهر، آسان به‌نظر می‌رسد اما امکان بروز خطا در آن زیاد است ولی می‌توانیم با در نظر گرفتن چند نکته ساده، هم این کار را برای مخاطب راحت کنیم و هم به هدف خود برسیم. اما این نکات چیست؟

  • سعی کنیم فیلدهای ضروری را در فرم تماس قرار دهیم. بعضی از فرم‌های تماس یا فیلدهای کافی را ندارند و باعث می‌شوند نتوانیم اطلاعات لازم را از کاربر بگیریم و یا آن‌قدر فیلدهای اضافه در آن وجود دارد که مخاطب مجبور است زمان زیادی را برای پرکردن آن صرف کند که آن هم از حوصله او خارج است. بهتر‌ است پرکردن فرم تماس در صفحه تماس با ما، بیشتر از 2 دقیقه طول نکشد.
  • در طراحی فرم باید به هدف سایت و مخاطب که همان رفع نیاز مخاطب است، توجه ویژه بکنیم. اگر مخاطب حس کند که پر کردن فرم تماس و ایجاد ارتباط با ما، نیازش را برطرف نمی‌کند هرگز اقدام به این کار نخواهد‌کرد.
  • رسپانسیو (واکنش گرا) نبودن فرم ارتباط با ما مشکل دیگری‌است که ممکن است باعث ازدست رفتن مخاطبینی شود که از موبایل، لپ‌تاپ و تبلت برای ارسال پیامشان استفاده می‌کنند. استفاده از قالب فرم تماس html یا css  یکی از راه‌کارهایی است که باعث می‌شود بتوانید از فرم تماس بدون نگرانی از ایجاد تغییرات، در هر دستگاهی استفاده کنید.

4. داشتن تنها یک راه ارتباطی.

طراحی فرم تماس رایج‌ترین نوع ایجاد ارتباط در سایت‌هاست. کاربران با پر‌کردن این فرم‌ها می توانند نظرات خود را مطرح کنند، اگر سوالی داشتند بپرسند و انتقادات و پیشنهادات خود را به شما انتقال دهند. اما آیا فرم تماس، راحت‌ترین و سریع‌ترین نوع راه ارتباطی هم محسوب می‌شود؟ کاربران امروزه بیشتر ترجیح می‌دهند تا از راه‌های دیگر مثل تماس تلفنی، ارسال پیام به شبکه‌های اجتماعی هم استفاده کنند. استفاده از چندین روش ارتباطی باعث افزایش ارتباط بین شما و کاربرانتان و در نتیجه افزایش میزان رضایت آنها از شما می‌شود.

5. کاربر باید مطمئن شود که شما پیام او را دریافت کرده و در اسرع وقت پاسخ می‌دهید.

مسلما کسی که برای پرکردن فرم تماس وقت می‌گذارد انتظار دریافت جواب آن را هم دارد. حتما برای خیلی از شما پیش آمده که در قسمت صفحه تماس با ما پیامی را ارسال کردید اما هرگز پاسخ آن را دریافت نکردید یا خیلی دیر دریافت کرده‌اید. در آن حال چه حسی به شما دست میدهد؟ مسلما این کار باعث کاهش میزان اعتماد شما به آن سایت می‌شود و هیچ‌چیز نمی‌‌تواند تا این حد به اعتبار یک سایت لطمه بزند.

برای برطرف کردن این مشکل، می‌توانید کسی را مسئول پاسخ‌دادن به پیام‌ها بکنید یا خودتان این کار را انجام دهید و مرتبا آن‌ها را چک کنید. اگر کاربران حس کنند شما به پیام‌هایشان اهمیت می‌دهید حتما ارتباطشان را با شما و سایتتان حفظ خواهند کرد.

6. وجود اختلال در عملکرد فرم تماس

 بوجود آمدن مشکل در صفحات مختلف یک سایت امری اجتناب‌ناپذیر است و صفحه تماس با ما هم از این قائده مستثنی نیست. اما جای هیچ نگرانی نیست شما با پیدا کردن دقیق مشکل و کمک گرفتن از تیم پشتیبانی سایت می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. بهترین کار برای جلوگیری از بوجود آمدن این اختلال، بررسی مرتب فرم تماس و پیام‌های دریافتیتان است تا اگر چنانچه به تازگی پیامی دریافت نکرده باشید سریعا مشکل را شناسایی و برطرف کنید.

7. با کپچا از شر ایمیل های اسپم خلاص شوید.

وجود فرم تماس گاها باعث ارسال حجم زیادی از پیام های (اسپم) یا بی هدف به شما می شود. یعنی به جای کاربران، ربات ها هم به شما پیا م می‌فرستند. قرار دادن کپچا در فرم تماس تا حد زیادی می تواند جلوی این امر را بگیرد. از رایج ترین نوع کپچاها می‌توان به حل مسائل ریاضی (3+5)، تایپ حروف و اعداد و نمایش تصاویر و پاسخ به سوال اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از اهمیت صفحه تماس با ما، اشتباهات رایج در آن و راه کارهایی که می توان برای پیشگیری از این خطاها انجام داد صحبت کردیم. به اهمیت طراحی صفحه تماس با ما با هدف جلب اعتماد مخاطب و ایجاد ارتباط مؤثر با آن پی بردیم. حال نوبت آن رسیده که با طراحی خلاقانه یک صفحه تماس با ما مخاطبین خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم و باعث موفقیت کسب وکارمان شویم.