یک پل محکم برای ایجاد ارتباط بین شما و کاربرانتان

 همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم یکی از بخش‌های مهم سایت، صفحه تماس با ما یا ارتباط با ما است. این صفحه، بهترین راه تعامل با مخاطب است و وجود آن می‌تواند اعتماد کاربر را به شما جلب کند. حال تصور کنید اگر مشکل یا اشتباهی در این صفحه به وجود بیاید، راه ارتباطی مخاطب با شما قطع خواهد شد. پس اگر می‌خواهید مخاطبانتان را از دست ندهید باید سعی کنید اشتباهات رایج در صفحه تماس با ما را بشناسید و هرگز آن‌ها را مرتکب نشوید.

قبل از اینکه به این موارد اشاره کنیم، بد نیست با بخش‌های صفحه تماس با ما آشنا شویم چون این اشتباهات ممکن است مربوط به بخش‌های مختلف این صفحه از سایت باشد.

چه بخش‌هایی باید در صفحه تماس با ما وجود داشته باشد؟

صفحه تماس با ما از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. آدرس دفتر، شرکت، کارخانه یا محل کار
  2. شماره تلفن ثابت یا همراه
  3. لینک شبکه‌های اجتماعی
  4. فرم ارسال پیام
  5. دسترسی به بخش درباره ما

در طراحی صفحه تماس با ما، باید به این نکات توجه کنید!

نباید به این آسانی راه‌های ارتباط با مخاطبتان را خراب کنید!

ممکن است در روند طراحی صفحه تماس با ما، اشتباهاتی رخ دهد اما این اشتباهات چیست و چه راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن آن‌ها و یا پیشگیری از آن‌ها وجود دارد؟ در ادامه به این اشتباهات رایج پرداخته‌ایم:

1. یک وب سایت بدون صفحه تماس با ما؟! چطور ممکن است؟!

شاید تعجب کنید اگر به شما بگویم که صفحه تماس با ما پربازدیدترین صفحه بعد از صفحه درباره‌ما است. تجربه نشان داده است که در سایت‌های فروشگاهی، اکثر مشتریان قبل از پرداخت هزینه، به صفحه ارتباط با ما سر می‌زنند و وقتی از بابت وجود یک دفتر فیزیکی و راه‌های ارتباط با آن مطمئن می‌شوند با خیال راحت خریدشان را تکمیل می‌کنند.

با‌ این‌حال، امروزه بعضی از سایت‌ها، به‌خصوص سایت‌های شخصی، به‌جای طراحی مجزای صفحه تماس با ما، فقط به قرار‌ دادن آیکون‌های صفحات مجازی یا شبکه‌های اجتماعی اکتفا می‌کنند غافل از اینکه صفحات مجازی هیچ‌وقت جای صفحه تماس با ما را نمی‌گیرند چون همه، امکان دسترسی به آن‌ها را ندارند و عضو آن‌ها نیستند و نمی‌توانند اطلاعات مربوط به محصول و خدمات را به‌آسانی به‌دست بیاورند.

2. دسترسی به صفحه تماس با ما را آسان کنید!   

لینک صفحه ارتباط با ما باید در صفحه اول و جلوی دید مخاطب باشد. اگر این لینک در پایین صفحه و دور‌ از‌ دسترس باشد یا بدتر از همه، مخاطب مجبور به سرچ آن شود، بالطبع باعث سردرگمی او و خروج از وب سایت و در نتیجه؛ از دست رفتن مشتری بالقوه می‌شود. پس این صفحه، حتما باید در قسمت header سایت و به‌صورت واضح نشان داده شود.

3. یک فرم تماس استاندارد طراحی کنید!

طراحی فرم تماس در ظاهر، آسان به‌نظر می‌رسد اما امکان بروز خطا در آن زیاد است ولی می‌توانیم با در نظر گرفتن چند نکته ساده، هم این کار را برای مخاطب راحت کنیم و هم به هدف خود برسیم. اما این نکات چیست؟

صفحه تماس با ما
  • سعی کنیم فیلدهای ضروری را در فرم تماس قرار دهیم. بعضی از فرم‌های تماس یا فیلدهای کافی را ندارند و باعث می‌شوند نتوانیم اطلاعات لازم را از کاربر بگیریم و یا آن‌قدر فیلدهای اضافه در آن وجود دارد که مخاطب مجبور است زمان زیادی را برای پرکردن آن صرف کند که آن هم از حوصله او خارج است. بهتر‌ است پرکردن فرم تماس در صفحه تماس با ما، بیشتر از ۲ دقیقه طول نکشد.
  • در طراحی فرم، باید به هدف سایت و مخاطب که همان رفع نیاز مخاطب است، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اگر مخاطب حس کند که پر کردن فرم تماس و ایجاد ارتباط با ما، نیازش را برطرف نمی‌کند هرگز اقدام به این کار نخواهد‌کرد.
  • رسپانسیو (واکنش گرا) نبودن فرم ارتباط با ما، مشکل دیگری‌ است که ممکن است باعث از دست رفتن مخاطبینی شود که از موبایل، لپ‌تاپ و تبلت برای ارسال پیامشان استفاده می‌کنند. استفاده از قالب فرم تماس html یا css  یکی از راه‌کارهایی است که باعث می‌شود بتوانید از فرم تماس، در هر دستگاهی استفاده کنید بدون اینکه بدون نگران ایجاد تغییرات در آن باشید.

4. تنها یک راه ارتباطی کافی نیست!

طراحی فرم تماس، رایج‌ترین نوع ایجاد ارتباط در سایت‌هاست. کاربران با پر‌کردن این فرم‌ می‌توانند نظرات خود را مطرح کنند، اگر سوالی داشتند بپرسند و انتقادات و پیشنهادات خود را به شما انتقال دهند اما آیا فرم تماس، راحت‌ترین و سریع‌ترین نوع راه ارتباطی هم محسوب می‌شود؟ کاربران امروزه بیشتر ترجیح می‌دهند از راه‌های دیگر مثل تماس تلفنی، ارسال پیام به شبکه‌های اجتماعی هم استفاده کنند. استفاده از چندین روش ارتباطی باعث افزایش شانس و امکان برقراری ارتباط بین شما و کاربرانتان و در نتیجه افزایش میزان رضایت آن‌ها از شما می‌شود.

social media

5. در اسرع وقت به سوال کاربر پاسخ دهید!

مسلما کسی که برای پرکردن فرم تماس وقت می‌گذارد انتظار دریافت جواب آن را هم دارد. حتما برای خیلی از شما پیش آمده که در قسمت صفحه تماس با ما پیامی را ارسال کردید اما هرگز پاسخ آن را دریافت نکردید یا خیلی دیر دریافت کرده‌اید. در آن حال چه حسی به شما دست می‌دهد؟ مسلما این کار باعث کاهش میزان اعتماد شما به آن سایت می‌شود و هیچ‌چیز نمی‌‌تواند تا این حد به اعتبار یک سایت لطمه بزند.

برای برطرف کردن این مشکل، می‌توانید کسی را مسئول پاسخ‌دادن به پیام‌ها کنید یا خودتان این کار را انجام دهید و مرتبا آن‌ها را چک کنید. اگر کاربران حس کنند شما به پیام‌هایشان اهمیت می‌دهید حتما ارتباطشان را با شما و سایتتان حفظ خواهند کرد.

با ارسال یک پیام کوتاه مبنی‌بر اینکه ما پیام شما را دریافت کردیم و در اسرع‌وقت به آن پاسخ خواهیم داد، باعث دلگرمی مخاطبتان شوید.

6. عامل اختلال در عملکرد فرم تماس را شناسایی کنید!

به‌وجود آمدن مشکل در صفحات مختلف یک سایت، امری اجتناب‌ناپذیر است و صفحه تماس با ما هم از این قائده مستثنی نیست اما جای هیچ نگرانی نیست؛ شما با پیدا کردن دقیق مشکل و کمک گرفتن از تیم پشتیبانی سایت، می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. بهترین کار برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این اختلال، بررسی مرتب فرم تماس و پیام‌های دریافتی‌تان است تا اگر چنانچه به‌تازگی پیامی دریافت نکرده باشید سریعا مشکل را شناسایی و برطرف کنید.

7. با کپچا از شر ایمیل‌های اسپم خلاص شوید!

وجود فرم تماس، گاها باعث ارسال حجم زیادی از پیام‌های (اسپم) یا بی‌هدف به شما می‌شود. یعنی به جای کاربران، ربات‌ها هم به شما پیام می‌فرستند. قرار دادن کپچا در فرم تماس تا حد زیادی می‌تواند جلوی این امر را بگیرد. از رایج‌ترین نوع کپچاها می‌توان به حل مسائل ریاضی (3+5)، تایپ حروف و اعداد و نمایش تصاویر و پاسخ به سوال اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از اهمیت صفحه تماس با ما، اشتباهات رایج در آن و راه کارهایی که می‌توان برای پیشگیری از این خطاها مورداستفاده قرار داد صحبت کردیم. به اهمیت طراحی صفحه تماس با ما با هدف جلب اعتماد مخاطب و ایجاد ارتباط مؤثر با آن پی بردیم. حالا نوبت آن رسیده که با طراحی خلاقانه یک صفحه تماس با ما، مخاطبین خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم و به موفقیت کسب‌وکارمان کمک کنیم.