در مقالات قبلی در مورد آموزش تولید محتوا توضیحاتی ارائه دادیم. گفتیم که قبل از شروع تولید محتوا، باید در رابطه با موضوع مدنظر تحقیقات لازم را انجام داده و کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد انتخاب کلمات کلیدی توضیحات بیشتری ارائه دهیم.

شرکت یوتا، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید محتوا است. در صورتی‌که می‌خواهید تولید محتوای باکیفیت داشته باشید، می‌توانید از متخصصان این شرکت راهنمایی بگیرید.

منظور از کلمات کلیدی چه کلماتی می باشد؟

کلمات کلیدی، نشان‌دهنده کلیات محتوا هستند. منظور از کلمات کلیدی، کلماتی است که کاربران برای جستجوی اطلاعاتی خاص، از آن استفاده می‌کنند. درواقع کلمات کلیدی ایده‌ها و موضوعاتی هستند که خلاصه محتوا را بیان می‌کنند.

در مبحث سئو، انتخاب کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین موارد است. شما باید با تحقیق و بررسی کلماتی را انتخاب کنید که جستجوکننده‌ها بیشتر به‌دنبال آن هستند. اگر از این کلمات در محتوایتان به اندازه مناسب استفاده کنید، حتما محتوا و سایتتان جزو رتبه‌های نخست نتایج جستجو خواهد بود.

انتخاب کلمات کلیدی

اهمیت انتخاب کلمات کلیدی سئو

موفقیت در تولید محتوا، در گرو انتخاب درست کلمات کلیدی سئو است. برای اینکه بتوانید ترافیک بالایی را در سایتتان تجربه کنید، حتما باید محتوای شما با عبارتهای جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو، مرتبط باشد.

پس انتخاب کلمات کلیدی نقش قابل توجهی در تولید محتوا خواهد داشت. در واقع کاربران با کمک کلمات کلیدی، به محتوای مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند. با کمک کلمات کلیدی می‌توان مخاطبین زیادی را به سایت جذب کرد و ترافیک سایت را بالا برد.

به‌عنوان مثال در یک سایت فروشگاه لوازم ورزشی، کلماتی که بیشترین میزان جستجو را در میان کاربران دارند، می‌توانند بهترین انتخاب کلمات کلیدی سئو باشند.

در تولید محتوا، علاوه بر انتخاب کلمات کلیدی باید به نیازهای مخاطبان هم توجه کنید و براساس نیاز آن‌ها، محتوا تولید کنید. برای این کار می‌توانید با مشتریان گفتگو کنید. در گروه‌های اجتماعی شرکت کرده و با ابزار «جستجوی کلمات کلیدی» گوگل آشنا باشید.

انواع مختلف کلمات کلیدی

کلمات کلیدی می‌تواند از یک کلمه یا عبارتی با کلمات مختلف تشکیل شده باشد. بسته به محتوایی که در حال تولید آن هستید، می‌توانید انواع مختلف کلمات کلیدی را انتخاب کنید. در ادامه با دو نوع مهم از کلمات کلیدی رایج آشنا شوید.

انتخاب کلمات کلیدی چندسیلابی (بلند یا دنباله‌دار) Long tail

کلمات کلیدی می‌تواند طیف گسترده‌ای را شامل شوند، که به آن‌ها کلمات کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی تک‌سیلابی گفته می‌شود. ممکن است کلمات کلیدی، ترکیبی از چند واژه باشد، که به آن‌ها کلمات کلیدی بلند یا دنباله‌دار یا چندسیلابی هم گفته می‌شود.

long tail keyword

انتخاب کلمات کلیدی تک‌سیلابی (کوتاه) Short tail

بدون شک، کلمات کلیدی تک‌سیلابی، بهترین انتخاب کلمات کلیدی سئو هستند. چون در جستجوها، اکثرا از آن‌ها استفاده می‌شود. در ضمن باید به این نکته هم توجه کنید که رقابت بر سر کلمات تک‌سیلابی بسیار سخت است. چون کلمات کلیدی تک‌سیلابی، راحت‌ترین روش برای انتخاب کلمات کلیدی برای هر تولید‌کننده محتوا هستند.

مثلا در یک سایت فروشگاه لباس، رقابت بر سر کلمه کلیدی «لباس» خیلی شدید و دشوار است و حتما رقبای قدرتمندی هم در زمینه تولید لباس و پوشاک وجود دارند که همیشه در نتایج اول گوگل هستند.

تکیه به کلمات کلیدی تک‌سیلابی در انتخاب کلمات کلیدی سئو، نه‌تنها رقابت سختی دارد، بلکه پیچیده هم است. به‌عنوان مثال ممکن است فردی در زمینه بازسازی ساختمان جستجو کند. این جستجو خسته‌کننده و پیچیده است، چون هدف اصلی کاربر معلوم و مشخص نیست. اینکه این کاربر به‌دنبال بازسازی چه ساختمانی است. هدف این کاربر بازسازی ساختمان مسکونی است یا بازسازی ساختمان اداری و یا غیره؟

short tail keyword

برخلاف مثال بالا، استفاده از کلمات کلیدی چندسیلابی مثل «دکوراسیون داخلی ساختمان اداری» یا «دکوراسیون آشپزخانه» دقیقا کاربر را به سمت مطلبی که می‌خواهد هدایت می‌کند. محتوایی که دقیقا کلمات کلیدی را داشته باشد؛ شانس بازدید سایت را هم بیشتر می‌کند.

نحوه استفاده از کلمات کلیدی در صفحه‌

انتخاب کلمات کلیدی سئو، کار چندان پیچیدهای نیست. اول باید با قواعد استفاده از کلمات کلیدی آشنایی داشته باشید و براساس آن کلمات، محتوا را بهینه‌سازی کنید. تولید محتوای باکیفیت و مفید، به‌معنای ارزش گذاشتن به کاربرهای واقعی می باشد. پخش کلمات کلیدی در محتوا ، بدون اتخاذ هیچ راهبردی برای استفاده از آن، موفقیتی برای شما نخواهد داشت.

برای شروع کار باید با یک سری قواعد اساسی استفاده از کلمات کلیدی آشنا شوید و با پیروی از آنها محتوایتان را بهینه کنید. در غیر این‌صورت استفاده از کلمات کلیدی فایده ای نخواهد داشت.

در انتخاب کلمات کلیدی سئو، باید از کلمات منحصربه‌فرد استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی منحصربه‌فرد در محتوا باید طوری باشد که؛ مخاطب در مورد پیدا کردن محتوای موردنظرش اطمینان داشته باشد. به همین دلیل، در مرحله اول باید عنوان محتوا، شامل کلمات کلیدی باشد و در مراحل بعدی از کلمات کلیدی در محتوا استفاده شود. در این صورت؛ مخاطب جذب محتوای شما می‌شود.

استفاده از کلمات کلیدی، یک روش اساسی برای بهینه‌سازی نتایج جستجو است. اما نباید انتظار داشته باشید که محتوای شما با رعایت آن، در صفحات اول نتایج جستجو قرار بگیرد. استفاده از کلمات کلیدی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو لازم است، ولی کافی نیست. با انتخاب کلمات کلیدی سئو و رعایت قواعد آن، شما فقط در عرصه رقابت باقی می‌مانید و تضمینی برای بالا رفتن رتبه وجود ندارد.

keyword seo

به‌کارگیری کلمات کلیدی برای خلق یک راهبرد محتوایی

ممکن است شما از قبل یک کلمه کلیدی را انتخاب کنید و در رابطه با آن محتوا تولید کنید. این درحالی است که؛ در مواردی ممکن است، یک محتوا را در اختیار داشته باشید و بخواهید آن را با کلمات کلیدی مناسب تطبیق دهید. برای انجام این کار باید از فرآیندی به نام «تطبیق محتوا با نقشه کلمات کلیدی» کمک بگیرید.

بعد از انتخاب کلمات کلیدی سئو، نقشه کلمات کلیدی را مشخص کنید. با کمک این نقشه می‌توانید محتوا را درک کنید، لینک‌های ضعیف را تشخیص دهید و نقاط ضعف را برطرف کنید.

با به‌کارگیری کلمات کلیدی، می‌توان یک محتوای مطلوب را سازمان‌دهی کرد. برای شروع این کار می‌توانید یک صفحه اصلی در نظر بگیرید و نقشه کلمات کلیدی را در آنجا مشخص کنید. در مورد هر محتوا، کلمات کلیدی اولیه را مشخص کنید و صفحه را مطابق با نیازهای شخص ایجاد کنید. سپس میزان جستجوی کلمات کلیدی، ترافیک طبیعی، اعتبار صفحه و هر معیار دیگری که برای کسب‌وکارتان مهم است، را اعمال کنید.

content

در حالت کلی بعد از انتخاب کلمات کلیدی سئو، هر صفحه از وب سایت، با کمک یک کلمه کلیدی منحصربه‌فرد، به‌عنوان صفحه هدف در نظر گرفته می‌شود. اما در صفحه اصلی سایت، اصطلاحات زیادی وجود دارد. با ایجاد صفحات دسته‌بندی مطالب، صفحات مربوط به محصولات و مقاله‌ها مورد هدف قرار می‌گیرند.

تحقیق در رابطه با انتخاب کلمات کلیدی سئو

همان‌طور که در مقاله استراتژی بازاریابی محتوا هم اشاره کردیم، تحقیق پیرامون انتخاب کلمات کلیدی جزو مهم‌ترین وظایف در حیطه بازاریابی محتوا است. با کمک کلمات کلیدی می‌توانید سئو سایتتان را بهبود بدهید و رتبه سایت را بالاتر ببرید. اما باید در نظر داشته باشید که هدف اصلی فقط افزایش بازدید نیست، بلکه جذب مخاطبین هدفمند است.

برای اینکه در انتخاب کلمات کلیدی سئو موفق به بهترین نتیجه‌ها برسید، حتما تحقیق کنید و کلمات با بیشترین جستجو را انتخاب و سایت خود را پیرامون آن کلمات بهینه کنید. سنجش ارزش کلمه کلیدی و انتخاب بهترین ابزارها برای این کار می‌تواند به شما در این مسیر کمک زیادی کند.

سنجش ارزش کلمه کلیدی

برای این کار باید ببینید که یک کلمه کلیدی تا چه میزان برای سایت شما اهمیت دارد؟ و تا چه حدی می‌تواند برای سایت شما ارزش‌آفرینی کند؟

keyword value

شما با استفاده از یک‌سری ابزارها، می‌توانید بیشترین میزان جستجوی کلمات کلیدی پیرامون یک موضوع را پیدا کنید. با این حال نمی‌توان به‌صورت دقیق مشخص کرد که ؛ آیا افزایش میزان بازدیدکنندگان و افزایش ترافیک سایت برای شما سود‌آور خواهد بود یا خیر؟

برای این کار باید شما از فرمول بازاریابی سنتی-اینترنتی استفاده کنید؛ یعنی با کمک فرضیه، آزمون و تکرار می‌توانید نتایج را بررسی کنید و ببینید آیا کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کردید یا نه؟

ابزارهای قدرتمند برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی سئو

در حال حاضر برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی، ابزارهای قدرتمند زیادی وجود دارد. برخی از این ابزارها، یکسری کلمات کلیدی را به شما پیشنهاد می‌دهند، برخی دیگر میزان رقابت را محاسبه می‌کنند و برخی هم روند جستجو را در طی زمان به شما نشان می‌دهند.

گوگل، مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع برای کسب اطلاعات پیرامون کلمات و عبارت‌های کلیدی است. گوگل ادوردز کیورد پلنر و گوگل ترندز، ابزارهای رایگانی است که توسط گوگل در اختیار شما قرار می‌گیرد.
(Google AdWords Keyword Planner) (Google Trends).

• Google AdWords Keyword Planner

انتخاب کلمات کلیدی سئو با کمک این ابزار امکان‌پذیر است. با کمک این ابزار شما می‌توانید عبارت‌های کلیدی مختلف و میزان جستجوی آن‌ها را مشاهده کنید. این ابزار برای سال‌های طولانی میان تولید‌کنندگان محتوا محبوبیت پیدا کرد.

اما هدف اصلی این ابزار، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو نبود. بلکه این ابزار به عنوان بخشی از ادوردز برای کمک به افرادی که عبارت‌هایی را برای تبلیغ انتخاب می‌کنند و از آن‌ها برای تبلیغات پرداخت به‌ازای هر کلیک (PPC) استفاده می‌کنند، طراحی شد.

• Google Trends :

با کمک این ابزار می‌توانید، روند کلی برخی کلمات و عبارت‌های خاص را در طول زمان مشاهده کنید. در اکثر موارد، از این ابزار به‌منظور مقایسه بین کلمات و عبارت‌ها استفاده می‌شود. این ابزار تعداد محدودی از کلمات و عبارات را هم به شما پیشنهاد می‌دهد.

google trends

ابزارهای مختلفی برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی سئو وجود دارد، معروف‌ترین این ابزارها عبارتند از:

• Soovle
• Uber Suggest
• Google Correlate
• KWFinder

سئو کلمات کلیدی (بهینه‌سازی موتورهای جستجو)

مهم‌ترین هدف هر وب‌سایت (در زمینه تولید محتوا یا کسب‌وکار) بالا بردن میزان بازدید و افزایش ترافیک است. برای رسیدن به این هدف، باید تلاش کنید وب‌سایتتان در نتایج اول صفحه نخست گوگل قرار بگیرد.

تحقیقات نشان داده که؛ اکثر کاربران فقط نتایج اول تا سوم صفحه نخست گوگل را بازدید می‌کنند. پس اگر شما هم می‌خواهید وب‌سایتتان دیده شود، سعی کنید آن را به رتبه‌های اول گوگل برسانید. اما سوالی که در انتخاب کلمات کلیدی سئو، مطرح می‌شود این است که؛ چه چیزی رتبه‌بندی سایت را بهبود می‌دهد؟ با کمک چه پارامترهایی می‌توان وب‌سایت را به نتایج اول گوگل رساند؟

برای بالا بردن رتبه یک محتوا در گوگل، باید اصول بهینه‌سازی موتورهای جستجو را در آن رعایت کرد. سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو عبارت است از؛ تکنیک‌ها و روش‌های خلاقانه‌ای که به‌کمک آن می‌توان رتبه‌بندی سایت را بهبود داد و ترافیک سایت را بالا برد. بالا رفتن رتبه سایت مزایای زیادی دارد. در ادامه 4 مورد از این روش‌ها را که باعث بهبود سئوی سایتتان می‌شود را بیان کردیم.

• انتخاب کلمات کلیدی سئو
• ارتباط با وب‌سایت‌ها
• ارتباط با مقاله‌های دیگر با استفاده از لینک‌ها و بک لینک‌ها
• تمرکز روی کلمات کلیدی

برای افزایش رتبه سایت و بالا بردن ترافیک سایت، کلمات کلیدی باید به شیوه‌ای درست در محتوا مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع کلمات کلیدی باید در مکان مناسبی قرار بگیرند. استفاده از کلمات کلیدی باید در موارد زیر رعایت شود:

• عنوان اصلی:

عنوان محتوا باید شامل کلمه کلیدی اصلی باشد. بهتر است کلمه کلیدی اولین کلمه عنوان باشد.

• بدنه محتوا:

بعد از انتخاب کلمات کلیدی سئو، توزیع کلمات کلیدی اصلی، عبارت‌های ترکیبی هوشمندانه کلمات کلیدی و مترادف کلمات کلیدی باید در متن رعایت شود. به‌عنوان مثال، اگر«کفش چرمی» کلمه کلیدی اصلی محتوای شما باشد، شما می‌توانید عبارت‌هایی مثل «قیمت کفش چرمی»، «تولید کفش چرمی» یا «کفش چرمی باکیفیت» را در محتوای خود استفاده کنید.

• توضیحات متا:

منظور از توضیحات متا، توضیحاتی هستند که؛ در صفحات نتایج جستجو، زیر عناوین مطلب با فونت ریزتر نشان داده می‌شود. توضیحات متا حداکثر 160 کاراکتر است. در حال حاضر توضیحات متا جزو فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل نیست. اما توصیه بر این است که؛ از کلمات کلیدی در توضیحات متا استفاده کنید.

• آدرس URL

آدرس URL یا لینک اصلی محتوا، لینکی است که گوگل در نهایت آن را برای محتوای شما در نظر می‌گیرد. . این لینک باید حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد.

URL

• پاراگراف اول

بعد از انتخاب کلمات کلیدی سئو، کلمه کلیدی اصلی باید در پاراگراف اول وجود داشته باشد. بهتراست کلمه کلیدی، اولین کلمه پاراگراف اول باشد. طبق یک قاعده کلی، کلمه کلیدی در 100 کلمه اول محتوا باید وجود داشته باشد.

• عناوین‌

در هر محتوا حداقل 6 عنوان با برچسب‌های هدینگ 1 تا 6 وجود دارد. کلمات کلیدی اصلی یا عبارت‌های ترکیبی یا مترادف آن‌ها باید در تیتر اصلی (هدینگ ۱) و حداقل در یکی دو تا از زیرعنوان‌ها وجود داشته باشد.

• برچسب تصاویر

بعد از انتخاب کلمات کلیدی سئو، یکی از راه‌های جذب مخاطب، استفاده از تصاویر مرتبط با محتوا است. هنگام بارگذاری عکس‌ها، در برچسب آن‌ها از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید و با کمک یک خط تیره، توضیحاتی راجع به عکس بنویسید. منظور از برچسب تصاویر، عبارتی است که برای عکس در نظر می‌گیرند، تا در صورت عدم بارگذاری مخاطب متوجه شود که عکس در رابطه با چه چیزی است.

• لینک‌های داخلی

یکی از کاربردهای کلمه کلیدی، استفاده از آن به عنوان انکرتکست (Anchor Text) است. با کمک لینک‌دهی می‌توان این کلمات را به محتواهای مرتبط در سایت هدایت کرد. به‌عنوان مثال، اگر در انتخاب کلمات کلیدی سئو، « کفش چرمی » کلمه کلیدی اصلی در محتوای شما باشد، می‌توانید از آن به عنوان انکرتکست استفاده کرده و کاربر را با کمک لینک‌دهی به محتوایی که در رابطه با کارخانه‌های تولید کفش چرمی ایران است، هدایت کنید.

چگالی کلمات کلیدی

توزیع کلمات کلیدی باید در متن رعایت شود. محتوایی که در آن از تعداد زیادی از کلمات کلیدی استفاده شود، از طرف موتورهای جستجو امتیاز منفی دریافت می‌کند. در حالت کلی 2 تا 5 درصد محتوا باید حاوی کلمات کلیدی باشد. گوگل به کلمات کلیدی کمتر از این مقدار رتبه خوبی نخواهد داد.
بعد از انتخاب کلمات کلیدی سئو، توجه روی توزیع کلمات بسیار مهم است. بمباران کلمات کلیدی، امتیاز منفی و جریمه خواهد داشت. از این رو معیار دیگری به‌عنوان کلمات کلیدی LSI در نظر گرفته شد.

کلمات کلیدی LSI

با کمک این روش موتور جستجو می‌تواند تصمیم بگیرد که هر صفحه یا محتوا در رابطه با کدام پرسش مورد جستجو است.

کلمات کلیدی (LSI Latent Semantic Indexing) کلماتی هستند که از نظر معنایی کاملا با کلمات کلیدی سئو شما مرتبط هستند. به‌عنوان مثال، «اپل» و «آی تونز» را می‌توان کلمات کلیدی LSI در نظر گرفت، چرا که این دو کلمه زمینه مشترکی دارند و ارتباط معنایی آنها کاملا مشخص است. لازم به ذکر است که؛ این دو کلمه با هم مترادف نیستند.

LSI

به‌عنوان مثال ممکن است، پست وبلاگ شما در رابطه با اپل باشد. خب اینجا گوگل از کجا باید متوجه شود که منظور شما سیب است یا شرکت اپل؟

برای این‌کار، گوگل کلمات کلیدی LSI را در محتوای شما جستجو می‌کند. اگر در انتخاب کلمات کلیدی سئو، صفحه شما از کلماتی مثل سیب پخته، آب سیب، خواص سیب یا میوه سیب استفاده شود؛ گوگل متوجه خواهد شد که؛ محتوای شما در رابطه با سیب است.

چنانچه محتوای شما حاوی کلماتی مثل شرکت اپل، محصولات جدید اپل، آیفون و نظایر باشد، گوگل متوجه خواهد شد که محتوای شما در رابطه با شرکت اپل است.

روند جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی LSI

گوگل از این معیار، برای ارتباط پرسش مطرح شده توسط کاربران، با صفحه مورد نظر استفاده می‌کند. با کمک این معیار تولیدکنندگان محتوا به‌جای استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، از ارتباط معنایی بین کلمات و عبارت‌های کلیدی استفاده می‌کنند.

با انتخاب کلمات کلیدی مناسب؛ همه کاربران را به سایت خودتان بکشانید

در حال حاضر، تولید محتوا در دنیای دیجیتال مارکتینگ، رقابت شدیدی روبه‌رو است. لازمه ماندن در عرصه رقابت، تولید محتوایی باکیفیت و ارزشمند است. محتواهای ضعیف از طرف کاربران و گوگل طرد می‌شود و به جایگاه مدنظر نخواهد رسید.
در این مقاله در مورد انتخاب کلمات کلیدی سئو اطلاعات زیادی ارائه دادیم، با کمک این توضیحات می‌توانید بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید و در مسیر بهبود سئو قدم‌های بلندی بردارید.