در سایتها و صفحات فقط محتوای متنی کافی نیست و بهتنهایی نمیتوانند رضایت کاربر را جلب کنند. نقش تصاویر در سئو محتوا غیرقابل انکار است. استفاده از تصاویر مختلف در سایت به ما کمک میکند که یک سایت جذاب داشته باشیم. همچنین این تصاویر باعث میشوند مخاطب باحوصله و دقت زیادی مطالب سایت را دنبال کند و مدت زمان زیادی در صفحه بماند.
ولی چرا نقش تصاویر در سئو محتوا و جذابیت صفحه مهم است؟ تاثیر عکس در بهینهسازی مقاله شما چقدر است؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا نقش تصاویر در سئو محتوا و جذب کاربر را مورد بررسی قرار دهیم. اگر میخواهید بهطور کامل این موضوع را درک کنید و بتوانید بهطور مناسب از تصاویر در تولید محتواهای خود استفاده کنید، پیشنهاد میکنیم حتماً این مقاله را مطالعه کنید.
تصاویر در صفحه وب چگونه باعث جذب کاربر میشوند؟
صد در صد شما نیز این تجربه را داشتید که وقتی صفحهای را باز میکنید، اگر چشمتان به تصاویر بخورد ابتدا بهطور کامل تصاویر را بررسی میکنید و سپس متن را از اول بادقت میخوانید؛ ولی اگر تصویری در صفحه نباشد ممکن است صفحه برای شما کسلکننده باشد و با وجود محتوای باکیفیت، صفحه را ترک کنید. اگر از نقش تصاویر در سئو مقالهتان آگاه باشید، حتما در کنار تولید یک محتوای باارزش برای مقاله، از عکسهای باکیفیت هم استفاده میکنید.
در حالت کلی میتوان گفت تصاویر در صفحه باعث پایبند بودن کاربر به صفحه میشوند و اجازه نمیدهند کاربر صفحه را سریع ترک کند. البته بسیار اهمیت دارد که چگونه از عکسها استفاده کنیم. اگر از عکسهای باکیفیت در مکان مناسب استفاده کنیم، مخاطب جذب صفحه میشود. این در حالی است که اگر از تصاویر نامتناسب استفاده کنیم نتیجه عکس میدهد و کاربر با نارضایتی صفحه را ترک میکند.
بهتر است بدانید تصاویر مورد استفاده در صفحه باید با موضوع محتوا ارتباط داشته باشد و همچنین بتواند در کنار محتوای متنی پیامی را به کاربر منتقل کند. به غیر از این موضوع زمان بارگذاری و حجم تصاویر هم اهمیت دارد. برای مثال اگر حجم تصویر کم باشد خیلی سریع آپلود میشود. همه این موارد نشاندهنده نقش تصاویر در سئو محتوا و جذب کاربر است.
فاکتورهای انتخاب تصویر و نقش تصاویر در سئو محتوا
در انتخاب تصویر، ابتدا باید این مورد را در نظر بگیرید که آیا تصویر مدنظر شما با موضوع مقاله همخوانی دارد و میتواند قسمتی از محتوای شما را انتقال دهد یا خیر؟ حتما باید تصویر مورد استفاده شما پیامی را به مخاطب انتقال دهد.
برای بررسی نقش تصاویر در سئو به تبع تأثیر آنها بر تجربه کاربر، یک آزمایش ساده وجود دارد؛ همه المانهای محتوایی شامل متن، لینک، لیست و غیره را از صفحه حذف کنید و فقط تصاویر را حفظ کنید.
حالا این صفحه را در اختیار دوست خود گذاشته و بخواهید تا از بالا به پایین اسکرول کرده و تلاش کند تا موضوع مقاله را درک کرده یا مفهوم مشخصی را در آن پیدا کند. اگر مفهومی که درک کرده با موضوع مقاله شما یکسان است؛ یعنی در انتخاب تصاویر آن بسیار موفق عمل کردهاید که باعث افزایش نقش تصاویر در سئو مقاله شده است.
برای این که تصویر بتواند پیام ما را بهدرستی انتقال دهد باید توضیحاتی را در پایین تصویر بنویسیم و یا متن مورد نظر را بهطور مستقیم روی تصویر قرار دهیم.
چگونه از کپشن برای جذب کاربر در تصویر استفاده کنیم؟
وقتی میخواهیم پیامی را از طریق تصویر انتقال دهیم و یا توضیحات تصویر را بیان کنیم، میتوانیم آنها را مستقیم روی تصویر درج کنیم و یا زیر تصویر بنویسیم. اینکه متن موردنظر را کجا قرار دهیم، بیشتر به سلیقه ما بستگی دارد ولی باید توجه کنیم که موضوع محتوا چیست؟
برای مثال اگر برای سایت گردشگری، محتوایی نوشتهایم و تصاویری برای درج در آن انتخاب کردهایم برای توضیحات تصاویر بهتر است آنها را مستقیم روی تصویر درج کنیم زیرا چنین حالتی برای مخاطب جذابتر است و نقش تصاویر در سئو را به وضوح مشخص نشان میدهد. برخلاف این موضوع، وقتی یک محتوای تخصصی داریم و از عکسهای علمی استفاده میکنیم حتماً باید توضیحات عکس را زیر آن بنویسیم تا مخاطب بهطور کامل متوجه موضوع شود.
برای اینکه بتوانیم یک عکس مرتبط با موضوع محتوا انتخاب کنیم، حتماً باید موضوع را کاملاً درک کنیم. عکس غیرمرتبط با موضوع محتوا، باعث نارضایتی کاربر و عدم موفقیت در سئو میشود. از آنجایی که نقش تصاویر در سئو محتوا چشمگیر است، باید توجه کنید که تعداد تصاویر مورداستفاده را نیز طبق موضوع تعیین کنید و به هیچوجه در دام الگوی تکراری که میگوید بهطور مثال باید بهازای هر 300 کلمه یک تصویر داشته باشید، نیفتید. حتماً این موضوع را مد نظر بگیرید که موضوع محتوا تعیینکننده نوع عکس و تعداد آنها است.
برای درک بهتر این موضوع، عناوین زیر را در نظر بگیرید:
مقاله آموزشی جامع : آموزش قدم به قدم یک موضوع مشخص
نظر یا تجربه شخصی : در مورد یک محصول، برند، فرصت شغلی و غیره
نقد و بررسی محصول : معرفی امکانات و مقایسه با محصولات مشابه
خبر سیاسی یا ورزشی : متن مصاحبه یا یک اعلان عمومی از طرف دولت
مقاله ما در هر یک از این گروهها که قرار بگیرد، تعداد عکسهای آن متفاوت خواهد بود. با توجه به تاثیر عکس در بهینهسازی مقاله توجه کنید که اگر یک پست آموزشی در مورد پیدا کردن کلمه کلیدی از سرچ کنسول گوگل مینویسید، اطلاعاتی که از طریق تصاویر به کاربر منتقل میشود حتی از متن نیز میتواند بیشتر باشد. در چنین محتوایی هرچه تعداد تصاویر بیشتر باشد، کیفیت محتوای شما بالاتر خواهد رفت و نقش تصاویر در سئو محتوا، پررنگتر خواهد بود.
زمانی که خبری را در صفحه خود منتشر میکنید، اگر مصاحبه از فردی باشد میتوانید از یک عکس از محل مصاحبه یا فرد مصاحبه شونده استفاده کنید و اگر هم تصویری قرار ندادید مهم نیست زیرا فرد فقط به دنبال مصاحبه انجام شده و جزییات آن در متن می باشد. ولی اگر خبر شما مربوط به یک تصادف باشد باید تصاویر بیشتری از تصادف منتشر کنید زیرا در چنین حالتی مخاطب کاملاً متوجه نوع و شدت حادثه رخ داده میشود.
از چه نوع عکسهایی نباید در مقالات استفاده کنیم؟
نقش تصاویر در سئو و بهینهسازی مقاله بسیار بالاست؛ بنابراین نباید از عکسهایی که در صورت حذف آن، هیچ تغییری در کیفیت محتوا و مقاله ایجاد نمیشود، در محتوای مقاله استفاده کرد. متاسفانه در مقالات فارسی عکسهایی که استفاده میشود بیشتر از تصاویر stock سایتهای بانک عکس میباشد که هیچ منظور و هدف خاصی را به مخاطب نمیرساند و در یک کلام میتوان گفت، بودن یا نبودن آنها هیچ تاثیری در کیفیت مقاله ندارد. پس بهتر است از این تصاویر استفاده نکنیم.
درست است که نقش تصاویر در سئو محتوا بسیار زیاد است، اما این نکته هم مهم است که تصاویر موردنیاز خود را از جستوجو کردن کلمات کلیدی در گوگل پیدا نکنید؛ زیرا این روش برای یافتن عکس موردنیاز جز بدترین راههاست که باعث افت سئو میشود. بهتر است توجه کنید که الگوریتمهای گوگل خیلی باهوش هستند و وقتی در حین جستوجو عکسی تکراری ببینند، فقط یکی از آنها را نمایش میدهند.
نقش تصاویر در سئو و اینکه چگونه باعث بهبود آن میشوند؟
باتوجه به این موضوع که گوگل بهراحتی بعد از ورود به یک صفحه، میتواند محتوای آن را بررسی کند و کیفیت محتوا را مشخص کند، باید در انتخاب تصویر هم دقت کنید. شاید این سؤال در ذهن شما بهوجود بیاید که فقط حضور تصاویر میتوانند در صفحه کافی باشند و نیازی به توجه به مفهوم آن نیست ولی سخت در اشتباهید. گوگل علاوه بر این که محتوا را بررسی میکند، تصاویر استفاده شده را نیز بررسی میکند و کاملاً مفهوم آن را با موضوع درک میکند و این موضوع نقش تصاویر در سئو را بهوضوح نشان میدهد.
در چند سال اخیر شرکت مایکروسافت، ابزاری را به نام Computer Vision ارائه کرد که این ابزار میتواند بهراحتی مفهوم محتوا و ارتباط تصاویر مورد استفاده شده در آن را با موضوع محتوا بررسی کند.
علاوه بر این گوگل نرمافزاری به نام Lens را برای گوشیهای اندرویدی معرفی کرده که میتواند با استفاده از دوربین گوشی جستجوی اینترنتی را انجام داده، متن را ترجمه کند و نتایج مرتبط را به ما نمایش دهد.
در نتیجه درک تصاویر و محتوای آنها دیگر به فیلمهای علمیتخیلی محدود نمیشود. همه این ابزارها برای بررسی تصاویر و محتوا از جمله ابزارهای هوش مصنوعی هستند.
استفاده گوگل از توضیحات متنی برای درک مفهوم تصویر
استفاده از توضیحات در پایین تصاویر و یا روی عکس علاوه بر اینکه درک موضوع را برای مخاطب راحتتر میکند و از این طریق باعث جلب رضایت کاربر میشود، میتواند به رباتهای گوگل هم در درک مفهوم تصاویر کمک کند. هر دوی این موارد نقش تصاویر در سئو محتوا و بهبود آن را بهخوبی نشان میدهد. رباتهای گوگل بسیار هوشمند هستند و میتوانند از طریق متنهای نوشتهشده روی عکس و یا توضیحات زیر عکسها مفهوم تصویر و ارتباط آن را با موضوع درک کنند.
شاید این موضوع کمی هیجانانگیز و عجیب باشد ولی بهتر است بدانید که اگر عبارتی که بهصورت عکسنوشته در خود تصویر قرار گرفته است را جستجو کنیم، شاهد نمایش آن در بخش جستجوی تصاویر گوگل خواهیم بود. در ابتدا این قابلیت برای زبان فارسی فعال نبود ولی امروزه فعال شده است.
برخی مواقع نقش تصاویر در سئو مقاله زیاد است و تصویر مهمتر از متن میشود؛ چرا که میتواند مفهوم زیادی را به کاربر منتقل کند و در چنین شرایطی در صورت حذف تصاویر متن، محتوا ناقص میشود و کیفیت مقاله تغییر پیدا میکند. در چنین مواقعی گوگل فقط قسمتی از تصاویر را به مخاطب نشان میدهد زیرا با توجه به محتوا، کاربر صفحه را برای مطالعه و ورود انتخاب میکند.
موضوع محتوا در انتخاب نوع و تعداد تصاویر بسیار مهم است.
زمانی که کاربر موضوعی را جستوجو میکند و هدف از جستوجو را برای خود مشخص کرده است؛ کار برای شما راحت میشود زیرا در این حالت میتوانید از تصاویر مناسب در صفحه خود با توجه به موضوع محتوا استفاده کنید. درواقع کاری که شما در اینجا انجام میدهید تدوین محتوا و انتخاب تصاویر براساس کلمه کلیدی است. این کار باعث میشود محتوای شما رتبه بالایی بگیرد که این کار را باید مدیون نقش تصاویر در سئو محتوا باشید.
برای مثال وقتی کاربر یک مکان گردشگری را جستوجو میکند، دوست دارد علاوه بر اینکه اطلاعات زیادی از متن مقاله در رابطه با مکان مدنظر خود به دست بیاورد؛ با تصاویر آن مکان نیز آشنا شود. پس در سایتهای گردشگری، بهتر است از تصاویر زیاد و متنوع برای جلب رضایت کاربر استفاده کنید ولی وقتی در یک سایت علمی محتوایی قرار میدهید، بیشتر باید متن مقاله باکیفیت و باارزش باشد و محتوا وابستگی زیادی به تصاویر نداشته باشد.
نتیجهگیری
برای جلب رضایت کاربر و موفقیت در سئو فقط داشتن محتوای متنی باکیفیت کافی نیست و در کنار آن باید از تصاویر باکیفیت و هدفمند نیز استفاده کنید. نقش تصاویر در سئو محتوا و بهبود آن بر کسی پوشیده نیست اما اگر میخواهید سئو محتوایتان را بهکمک تصاویر بالا ببرید، باید در انتخاب تصاویر مورداستفاده، دقت زیادی به خرج دهید زیرا آنها باید بسیار باکیفیت باشند و بتوانند مفهومی را به کاربر در رابطه با موضوع محتوای متنی صفحه انتقال دهند.