ذائقه طراحان و مشتریان طراحی سایت هر سال تغییر می‌کند و این امر باعث می‌شود المان‌های خاصی در سایت‌های بسیاری مشاهده شوند. هدف برخی از این تکنیک‌ها افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری و برخی دیگر از آن‌ها ارائه محتوای بهتر است ولی باید دقت کنیم که همه آن‌ها گزینه مناسبی برای ما نیستند و اگر هم باشند در صورتی‌که کنار هم استفاده شوند تاثیر چندانی نخواهند داشت.

3 تکنیک کارآمد در طراحی سایت مدرن

ما در این مقاله می‌خواهیم بهترین تکنیک‌ها را در طراحی سایت‌های مدرن معرفی کنیم و با بررسی هر کدام از آن‌ها به تاثیر آن‌ها در ارتباط کاربر با سایت اشاره نماییم. در این بخش المان‌هایی که در اکثر سایت‌ها دیده می‌شوند بررسی می‌شوند.

1- استفاده از فونت اختصاصی با سایز بزرگ

استفاده از فونت اختصاصی با سایز بزرگ

در زمان‌های نه چندان دور فضای وب فارسی تنها به چند فونت خاص محدود می‌شد اما امروزه تنوع فونت‌های فارسی روز به روز در حال افزایش است. با وجود این همه تنوع بسیاری از شرکت‌های طراحی وب سایت تلاش می‌کنند تا یک فونت متمایز و اختصاصی برای سایت خود طراحی کنند و با این روش هویت برند خود را از سایر برندها متفاوت گردانند.

استفاده از فونت‌های اختصاصی کمک می‌کند تا حضور کاربر در سایت را به‌موقع تشخیص دهید. این نوعی تکنیک است که موجب می‌شود توجه کاربران به سایت جلب شده و به‌عنوان روشی برای تثبیت هویت برند شما مورداستفاده قرار گیرد.

3 تکنیک کارآمد در طراحی سایت مدرن، نکات مهم برای طراحی سایت مدرن

در مواقع هنگام استفاده از فونت اختصاصی در طراحی وب‌سایت باید به این نکته توجه کنیم که در فضاهایی از سایت یا صفحه اصلی، متن را با سایز بزرگ‌تر نشان دهیم تا علاوه‌بر جلب توجه کاربران به خود، تفاوت‌هایی را در میان فونت‌ها نیز ایجاد کنیم. در این میان یکی از شرکت‌هایی که توانسته است با متمایز کردن فضای کاری خود با رقبای دیگر به پیشرفت روزافزون دست یابد، سایت سامسونگ فارسی است.

 مشکلات طراحی سایت با فونت اختصاصی

مشکلات طراحی سایت با فونت اختصاصی

چنانچه به دنبال طراحی فونت اختصاصی برای سایت خود هستید باید سختی ها و مشکلات این کار را نیز در نظر بگیرید. برای طراحی یک فونت استاندارد به شناخت دقیق از استانداردهای طراحی و نیز اصول طراحی وب سایت نیاز داریم. باید این نکته را در نظر داشت که داشتن یک فونت اختصاصی به این معنی نیست که شما بر دیگران برتری دارید بلکه این فونت باید نشان دهنده و معرف برند شما بوده و از خاصیت خوانایی بهتری نیز برخوردار باشد.

فرمتی که برای فایل فونت درمورد مرورگرها و دستگاه های مختلف تعریف می شود متفاوت می باشند و باید فونت ها را به گونه ای طراحی کنیم که متناسب با همه فرمت ها و در دسترس باشد و همچنین بتواند در همه مرورگرها به خوبی نمایش داده شود.

2- استفاده از تصاویر بزرگ و ریسپانسیو

استفاده از تصاویر بزرگ و ریسپانسیو

استفاده از تصاویر بزرگ در طراحی سایت تکنیکی است که یکی از رایج ترین المان های موجود در سایت های مدرن به حساب می آید و از مهم ترین دلایل استفاده از آن، کارایی بالایی است که درمورد انتقال سریع و شفاف پیام به مخاطب دارد. این تکنیک می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای اسلایدر باشد که از یک طرف موجب می شود حجم صفحه بالا نرود و از طرفی باعث تمرکز آن بر روی یک پیام مشخص می شود. این روش برای طراحی سایت حرفه ای بسیار مناسب است.

وقتی از تصاویر بزرگ به همراه متن و یا عنوان بر روی آن استفاده می کنید می توانید پیام خود را به همراه تصاویر به کاربران برسانید و توجه کاربران را به این پیام جلب کنید. در صورتی که پیام شما واضح و جذاب باشد، کاربر اشتیاق بیشتری برای مشاهده ادامه صفحه و مطالعه نمودن محتوای آن پیدا می کند.

مشکلات استفاده از تصویر بزرگ در طراحی سایت

مشکلات استفاده از تصویر بزرگ در طراحی سایت

یکی از مهم ترین چالش هایی که هنگام طراحی سایت ممکن است با آن مواجه شویم، سایز صفحه نمایش کاربران و تلفن های همراه آن هاست. در این موارد ممکن است تصویر استفاده شده در نسخه دسکتاپ شما کاملا قابل درک و در عین حال جذاب باشد در حالی که در صفحه نمایش موبایل سایز آن کوچک و حتی بخش هایی از آن بریده شود. در این مواقع پیام شما به درستی در اختیار کاربر قرار نمی گیرد و نقطه قوت سایت تبدیل به نقطه ضعف می شود.

برای نسخه موبایل و تبلت در مواقع طراحی سایت حتما باید از تصاویر مناسب استفاده کنید و با در نظر گرفتن سایز صفحه نمایش، آن را به کاربر نمایش دهید و یا اگر میخواهیم روی موبایل و یا تبلت کار کنید بهتر است سناریوی خود را به شکل دیگری طراحی کرده و ارائه دهیم.

3- استفاده از ویدیو بک گراند در صفحه اصلی

استفاده از ویدیو بک گراند در صفحه اصلی

در بخش بالایی صفحه معمولا ویدیو در بک گراند صفحه اصلی، نمایش داده می شود. یعنی آن جایی که کاربر به محض ورود اولین نمای سایت را می بیند. به کار بردن ویدیو به عنوان بک گراند نسبت به تکنیک های دیگر روش جدیدی است و دامنه استفاده از آن ها محدود می باشد زیرا با افزایش حجم صفحه، کاهش سرعت لود آن را درپی دارد.

از مهم ترین دلایلی که ویدیو بک گراند را جذاب تر کرده این است که توانسته کاربر را از همان لحظه اول درگیر کند و موجب بیشتر شدن زمان حضور او در سایت شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد وقتی انسان ویدیو را مشاهده می کند 60 هزار بار بیشتر نسبت به مطالعه یک متن به درک می رسد و از طرفی نیز بسیاری از کاربران به مطالعه متن های موجود در صفحه علاقه چندانی ندارند.

مشکلات استفاده از ویدیو بک گراند

یکی از مشکلات رایج این تکنیک حجم بالای ویدیو است. اگر ویدیویی که به کار می برید با سرعت اینترنت کاربران همخوانی نداشته باشد باعث کمتر دیده شدن آن و کاهش تاثیرگذاری آن می شود. همانطور که در تکنیک تصویر بزرگ شده نیز به آن اشاره کردیم، باید به صورت بهینه شده از ویدیو نیز در صفحه های نمایش گوناگون استفاده کنیم.

ویدیو به دلیل زمانبر بودن ساخت آن گران است. کاربرانی که می خواهند به وسیله موبایل به سایت وارد شوند به دلیل داشتن سرعت اینترنت کم، توصیه می شود از یک تصویر جایگزین برای نمایش در موبایل و تبلت استفاده شود. در دسکتاپ اثرگذاری ویدیوبک بیشتر است.

سخن پایانی

برای طراحی وب سایت با رعایت تمام اصول و استاندارهای موردنظر باید از یک شرکت طراحی سایت معتبر کمک بگیرید، یوتا یکی از معتبرترین شرکت هاست و می تواند نیازهای شما را برآورده کند.