اپ موبایل چیست؟

گوشی موبایلتان را باز کنید. چند برنامه در گوشی‌تان دارید که در طول روز از آن‌ها برای رفع نیازهای مختلف خود استفاده می‌کنید؟ به این برنامه‌ها اپلیکیشن گفته می‌شود. شما از طریق این اپلیکیشن‌ها کارهای روزمره زیادی انجام می‌دهید.

در واقع اپ نوعی نرم‌افزار است که به‌منظور رفع نیازهای مشخصی به وجود آمده و کاربر می‌تواند مستقیما آن را دانلود و نصب نماید. بخش مهم این جمله عبارت "رفع نیازهای مشخص" است. پس می‌توان گفت هدف اصلی از طراحی اپ، رفع یک نیاز است و بعد از رفع نیاز دیگر وجود اپ بی‌معنی خواهد بود.

اپ موبایل چیست؟

طراحی اپ با هدف افزایش اعتبار برند

این موضوع را با یک مثال شروع می‌کنیم. برای مثال کمپانی پپسی با طراحی یک اپ موبایل برای مشتریان خود این شرایط را فراهم کرده است که با نصب آن در هنگام خرید محصولات پپسی در قرعه‌کشی شرکت داده شوند.

درمورد اپ دو نکته بسیار مهم وجود دارد؛  اولا اپ برای یک هدف کاملا مشخص یعنی شرکت در قرعه‌کشی طراحی شده است و دوما بر روی سایت پپسی نسخه‌ای از این قابلیت وجود ندارد در واقع نمی‌توان اپ را جایگزینی مناسب برای سایت پپسی در نظر گرفت.

مهم‌ترین هدف از نصب نرم‌افزار پپسی بر روی سیستم خود، آشنایی با پپسی نیست چون با مراجعه به سایت می‌توان این اطلاعات را نیز به دست آورد. بلکه مهم‌ترین هدف آن این است که کاربرانی که علاقه دارند با شرکت ارتباط داشته باشند بتوانند از طریق نصب نرم‌افزار اپ این ارتباط را برقرار نموده و از خدمات جانبی آن نیز بهره‌مند شوند.

محصول یا خدمات شرکت یک اپ است

در این مورد می‌توان اسنپ را مثال زد که در آن طراحی اپ به‌منظور معرفی بیشتر شرکت انجام نمی‌گیرد بلکه خود نرم‌افزار نیز محصول نهایی شرکت است که با کاربران ارتباط مستقیمی خواهد داشت.

زمانی‌که بخواهید اطلاعات خود را از طریق موبایل ارائه دهید به برخی از اطلاعات از قبیل موقعیت کاربر، تایید هویت دقیق و... خواهید رسید و همین امر باعث می‌شود اسنپ بتواند از طریق اپ خدمات خود را در اختیار کاربران قرار دهد.

شاید شما نیز سایت اسنپ را دیده باشید. هدفی که سایت اسنپ دنبال می‌کند کاملا متفاوت با هدف اپ می‌باشد. در این سایت به توضیح اسنپ و معرفی آن، چگونگی دانلود اپ و ثبت‌نام رانندگان پرداخته شده است و هیچ کدام از این خدمات موجود بر روی نرم‌افزار موجود در سایت مشاهده نمی‌شود.

چرا طراحی اپ موبایل معمولا اشتباه است؟

شرکت‌های بزگی همچون اینستاگرام، اسنپ، دیجی کالا و... موفقیت خود را مدیون استفاده از اپ موبایل هستند. به همین دلیل است که اپ موبایل برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حالی‌که اکثر کاربران به‌صورت هفتگی بین 6 تا 10 نرم‌افزار را به کار می‌برند و به احتمال زیاد شما جزو آن‌ها نیستید.

تقریبا بیشتر از 60 درصد افراد هیچ گونه نرم‌افزاری را در طول مدت یک ماه بر روی گوشی همراه خود راه‌اندازی نمی‌کنند و فقط نزدیک به 10 درصد آن‌ها بیشتر از 4 نرم‌افزار را در طی یک ماه دانلود و راه‌اندازی می‌نمایند که احتمال حضور ما در بین این 4 نرم‌افزار خیلی کم است.

پس ما باید با صرف زمان و هزینه بیشتری 10 درصد کاربران را مخاطب خود قرار دهیم و البته این 10 درصد آن زمان مخاطب ما خواهند بود که بتوانیم مطالب ارزشمندی را در اختیارشان قرار دهیم.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که مدت زمان یک نرم‌افزار بر روی گوشی کاربران می‌ماند. می‌توان گفت به‌طور متوسط فقط 3.2 نرم‌افزار بیشتر از یک ماه بر روی گوشی کاربران باقی می‌مانند.

اما چه چیزی باعث شده است که از نظر کاربر، طراحی سایت ریسپاسو از طراحی یک اپ موبایل محبوب‌تر باشد؟

دلایل برتری طراحی سایت ریسپانسیو نسبت به اپ موبایل

دلایل برتری طراحی سایت ریسپانسیو نسبت به اپ موبایل

طراحی وب سایت ریسپانسیو به دلایل متعددی ارجح‌تر از طراحی اپ برای موبایل می‌باشد.

در این زمینه به دو نکته مهم توجه کنید:

1- انتخاب درست، طراحی سایت ریسپانسیو است

انتخاب درست، طراحی سایت ریسپانسیو است

بسیاری از مشتریان سایت یوتا از ما درخواست می‌کنند که علاوه‌بر طراحی سایت شرکتی، برای آن‌ها اپ موبایل نیز طراحی کنیم و اکثر مواقع این جمله را می‌شنویم که؛ دوست دارم مشتریان از طریق گوشی نیز بتوانند به‌راحتی در سایت ثبت سفارش کنند.

اگر در کار طراحی وب‌سایت باشید مفهوم این جمله را دقیقا متوجه خواهید شد و آن هم طراحی ریسپانسیو است. ما برای اینکه خواسته مشتری را عملی کنیم درمورد طراحی سایت ریسپانسیو به او توضیحاتی می‌دهیم و قدم بعدی طراحی سایت ریسپانسیو است.

شاید بپرسید اصلا طراحی سایت ریسپانسیو یعنی چه؟! در جواب کافیست بگوییم که یعنی سایت طوری طراحی شود که در هر صفحه و دستگاه و مرورگری با هر ابعاد و اندازه‌هایی تصویر و محتوای درستی را به کاربر ارائه بدهد. یعنی اندازه تصاویر به هم نخورد و متن‌ها در نمایش دچار تغییرات بصری نشود.

امروزه افراد برای مراجعه به اینترنت و جستجوی مطلب، از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند و همه کاربران لزوما از لپ‌تاپ یا مانیتور کامپیوتر برای جستجو در اینترنت استفاده نمی‌کنند بلکه کاربران بسیاری از گوشی موبایل یا تبلت و یا مانیتورهای بزرگ استفاده می‌کنند. سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا پاسخگوی همه دستگاه‌هایی است که توسط کاربر استفاده می‌شود و این انعطاف را دارد که هم در دستگاه‌های بسیار بزرگ و هم در دستگاه‌های متوسط و کوچک مطالب را به‌درستی نمایش دهد.

2- کاربران نیازهای خود را در گوگل جست‌وجو می‌کنند نه اپ استور

کاربران نیازهای خود را در گوگل جست وجو می کنند نه اپ استور

برای مثال فرض کنیم می‌خواهیم دنبال یک آرایشگر جدید بگردیم. چند درصد احتمال دارد که اپ استور را باز کنیم و به جست‌وجوی نرم‌افزار معرفی آرایشگران بگردیم؟ وفتی این جست‌وجو را در گوگل انجام می‌دهیم به‌سرعت، نتایج را پیش روی خود مشاهده می‌کنیم ولی باید دقت کنیم که این رفتار حتی برای کسانی که تازه‌کار هستند نیز ساده است و نمی‌توان از ضریب نفوذ بالای سایت و سئو در بازاریابی محتوا چشم‌پوشی کرد.

هم طراحی سایت ریسپانسیو می‌خواهم و هم اپ موبایل

با توجه به امکاناتی که طراحی سایت ریسپانسیو و طراحی اپ دارد، بعضی از مشتریان هر دوست دارند هر دو امکان را برای کسب‌وکار خود ایجاد کنند. ما برای عملی کردن هر خواسته‌ای تخصص کافی داریم.

با وجود این‌که طراحی سایت ریسپانسیو و سئوی قوی یک ضرورت محسوب می‌شود ولی بهتر است از داشتن اپ نیز غافل نشویم. در صورتی این مطلب درست خواهد بود که یکی از دو دلیل مطرح شده در ابتدای مقاله را دارا باشیم. یعنی اولا یک برند معتبر داشته باشیم و ثانیا آن را به‌صورت مستقل از سایت طراحی کنیم.

در غیر این صورت مجبور خواهیم بود برای طراحی یک نرم‌افزار موبایل هزینه بیشتری بپردازیم و همین امر باعث دور شدن ما از مسیر اصلی جذب مشتری یعنی تولید محتوا و بهبود وضعیت سئو می‌شود.

با یوتا در ارتباط باشید تا از رشد و توسعه اصولی کسب‌وکارتان لذت ببرید.