سئو تکنیکال Technical SEO یا سئو فنی سایت چیست؟
سئو تکنیکال، بهینهسازی بخشهای فنی سایت است تا بتواند در نتایج جستجو رتبه بهتری بهدست بیاورد. برخلاف سئو داخلی و خارجی که به مسائل مربوط به داخل سایت و ارتباط آن با سایتهای دیگر میپردازد، در سئو تکنیکال، بیشتر کارهایی که انجام میدهیم مربوط به مباحث فنی سایت، ارتباط بهتر سایت با موتور جستجو و رباتهاست. اقداماتی که در پشت صحنه سایت انجام میشود و نتیجه آن در ساختار سایت، سرعت بارگذاری صفحه و نمایش بهینه آن در موبایل مشخص میشود.
هدف اصلی در سئو تکنیکال، در مرحله اول بهینهکردن سایت برای رباتهای موتور جستجو است تا بتوانند آن را بهراحتی درک و بررسی کنند. برای این کار گوگل باید بتواند تمام صفحات سایت شما را پیدا کند، سپس آنها را کراول و ایندکس نماید. هرچقدر دسترسی گوگل به محتوای سایتتان را آسانتر کنید، شانس بیشتری برای رتبهبندی خواهید داشت. مرحله دوم سئو تکنیکال، آماده کردن یک سایت سئوشده برای کاربر است تا از بودن در سایت لذت ببرد و زمان زیادی در آن بگذراند.
اهمیت سئو تکنیکال در رتبهبندی سایت
موفقیت هر سایتی، به جایگاه آن در رتبهبندیهای گوگل و میزان مخاطبانش بستگی دارد. هر سایتی برای رسیدن به جایگاه بالای گوگل باید براساس معیارهای آن، بهینهسازی یا سئو شود. یکی از شاخههای مهم سئو، سئو تکنیکال است که به بهینهسازی و رفع ایرادات فنی سایت بهویژه در مرحله کدنویسی میپردازد. اگر مرحله کدنویسی سایت شما بدون عیب و نقص باشد، از یک طرف موتورهای خزنده گوگل سریعا آن را تشخیص و ارزشگذاری میکنند؛ از طرف دیگر، سرعت بارگذاری بالایی خواهد داشت و حس رضایت و تجربه خوب کاربری را برای مخاطبانش به ارمغان خواهد آورد.
هدف اصلی سئو تکنیکال، ایجاد تعامل خوب بین سایت و موتورهای جستجوی گوگل است. درواقع، رعایت اصول سئو بهویژه سئو تکنیکال، هم باعث رضایت کاربران میشود و هم کار را برای موتورهای جستجوی گوگل راحتتر میکند. اینجاست که اهمیت سئو تکنیکال و جایگاه آن در برنامهریزیهای شما از ابتدای روند طراحی سایت بهخوبی حس میشود.
گامهای موثر در مسیر بهبود سئو تکنیکال
همانطور که گفتیم، سئو فنی سایت فقط کراول و ایندکس کردن سایت توسط گوگل نیست و برای بهینه کردن فنی سایت باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید که به شما در این مسیر کمک میکند. در ادامه به این تکنیکها و گامهای مهم اشاره کردیم:
گام 1: بهبود ساختار سایت و ناوبری آن
ساختار سایت یعنی اساس و پایه سایت که مهمترین بخش سئو تکنیکال است. چون بسیاری از مشکلات مربوط به ایندکس صفحات معمولا بهخاطر طراحی ضعیف ساختار سایت اتفاق میافتد. بنابراین اگر این مرحله بهدرستی انجام شود، دیگر نیاز نیست نگران ایندکس شدن صفحات سایتتان باشید. از طرف دیگر، ساختار سایت بر هر کاری که قرار است برای بهینه کردن آن انجام دهید مثل بهینه کردن سرعت سایت، URL ها و یا نقشه سایت تاثیر میگذارد.
یک ساختار قوی، هر کار فنی دیگر SEO را هم آسانتر میکند.
1. از یک ساختار منظم و مسطح استفاده کنید.
ساختار یا معماری سایت شما نحوه سازماندهی همه صفحات سایتتان را نشان میدهد. حالا منظور ما از مسطح بودن ساختار یعنی اینکه صفحات سایت باید فقط در حد چند کلیک از همدیگر فاصله داشته باشند برخلاف ساختارهای عمیق که برخی از صفحات با فاصله زیادتری از صفحه اصلی قرار گرفتهاند. فاصله کم صفحات، به گوگل کمک میکند تا راحتتر همه این صفحات را کراول کند. شاید این نکته در سایتهای کوچک مثل یک سایت مبلفروشی چندان مهم نباشد ولی در سایتهای فروشگاهی با 250هزار صفحه محصول حتما حیاتی است.
ساختار سایت علاوه بر مسطح بودن باید منظم و سازماندهیشده هم باشد. یکی از دردسرهای ساختارهای نامنظم، تولید صفحات یتیم یا orphan است؛ صفحاتی که هیچ لینک داخلی به آنها داده نشده است. همچنین در سایتهای با ساختار نامنظم، شناسایی و رفع مشکلات ایندکس کردن هم خیلی دشوار است. حالا اگر نمیدانید ساختار سایتتان منظم است یا نه میتوانید از SEMrush Site Audit برای مشاهده ساختار سایتتان استفاده کنید برای اینکه بتوانید نگاهی به نحوه پیوند صفحات با یکدیگر داشته باشید، از Visual Site Mapper که یک ابزار کاملا رایگان است استفاده کنید.
2. از یک ساختار URL سازگار استفاده کنید.
حتما با URL و ساختار آشنا هستید. URL آدرس سایت است که به کاربر نشان میدهد الان دقیقا در کجای سایت و کدام صفحه قرار دارد. دقیقا مثل یک آدرس واقعی است که کاربر را در طول مسیرش در سایت راهنمایی میکند. ساختار منسجم URL شاید در سایتهای کوچک کماهمیت باشد ولی برای بهبود تجربه کاربری در سایتهای بزرگ لازم و ضروری است.
در ساختار URL میتوانید صفحات مختلف فرعی را بعد از دستهبندی کلی بیاورید. با این کار گوگل متوجه میشود که اهمیت کدام صفحه بیشتر از دیگری است و همچنین وقتی کاربر دستهای را جستجو میکند، گوگل میتواند به کمک آن لینکها و ارتباطات بین صفحات زیردسته آن، آن صفحات را هم در نتایج بیاورد و به مخاطب معرفی کند.
3. از Breadcrumbs Navigation استفاده کنید.
ناوبری Breadcrumbs چیزی شبیه به گوگل مپ برای کاربران اینترنت است که مسیریابی آنها را در سایت راحتتر میکند، کاربر در هر صفحهای از سایت شما که باشد میتواند با این تابلوی راهنما به صفحات قبل و یا هر صفحه مدنظر برگردد. ناوبری breadcrumbs به طور خودکار پیوندهای داخلی را به دسته و صفحات فرعی سایت شما اضافه میکند و این کار باعث تقویت معماری سایت شما میشود.
ناگفته نماند که گوگل URLها را در صفحه نمایش نتایج جستجو یا همان SERPها به سبک ناوبری Breadcrumbs نمایش میدهد، بنابراین توصیه میکنیم هر جا که امکانش بود حتما از ناوبری Breadcrumbs استفاده کنید تا به بهبود سئو Technical سایتتان کمک کرده باشد.
گام 2: بهینهسازی کراول، رندر و ایندکس کردن صفحات
بعد از اینکه ساختار سایتتان را درست کردید حالا وقت آن رسیده که گوگل وارد عمل شود و صفحات مختلف سایتتان را بررسی کند. در این بخش درمورد تکنیکهایی که پیدا کردن و ایندکس کردن کل سایت شما را برای گوگل راحتتر میکند بیشتر صحبت میکنیم. در پایان این مطلب شما یاد میگیرید که چطور خطاهای رایج در کراول سایت را پیدا کنید و رباتهای موتور جستجو را به صفحات عمیق سایتتان هدایت کنید. برای این منظور در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
1. مشکلات مربوط به ایندکس صفحات مختلف سایت را شناسایی کنید.
اولین قدم پیدا کردن صفحاتی از سایت شماست که خزندههای موتور جستجو در کراول آنها مشکل دارند. این 3 راه به شما برای پیدا کردن این صفحات کمک میکنند:
- Coverage Report
این گزارش یکی از ابزارهای گوگل سرچ کنسول است و شما را از صفحاتی که قصد ایندکس آنها را دارید اما گوگل در ایندکس و رندر یا پردازش کامل آنها دچار مشکل است، مطلع میکند.
- Screaming Frog
یکی از معروفترین رباتهای خزنده در جهان است. توصیه میکنیم بعد از حل مشکلات ایندکس صفحات در Coverage Report، حتما سایتتان را یکبار بهطور کامل با این ابزار کراول کنید.
- SEMrush Site Audit
Semrush یک ابزار خوب برای آنالیز سئوی سایت است. مهمترین ویژگی این ابزار این است که به شما اطلاعاتی درباره سلامت کلی سئو تکنیکال سایت، گزارش عملکرد سایت و مشکلات مربوط به تگهای HTML سایت میدهد.
هر کدام از این 3 ابزار، مزایا و معایبی دارند و اگر شما یک سایت بزرگ با صفحات زیاد دارید، توصیه میکنیم حتما از هر سه این ابزارها استفاده کنید. با این کار، هیچ چیز از قلم نمیافتد.
2. به صفحات عمیق سایت، لینک داخلی بدهید.
صفحات عمیق سایت به صفحاتی گفته میشود که با چند کلیک از صفحه اصلی فاصله دارند. در جریان ایندکس شدن صفحات سایت، معمولا صفحه اصلی سایت بدون هیچ مشکلی ایندکس میشود اما ایندکس صفحات فرعی و عمیق در بعضی از مواقع با مشکل مواجه میشود.
یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از این مشکل، طراحی ساختار مسطح سایت و ایجاد لینکهای داخلی در آن است که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. با یک معماری مسطح، عمیقترین صفحات سایت شما فقط با 3 یا 4 کلیک از صفحه اصلی فاصله خواهند داشت.
در هر صورت، اگر یک صفحه عمیق یا مجموعهای از صفحات عمیق داشته باشید که میخواهید ایندکس شود، هیچ چیز بهتر از یک پیوند داخلی قدیمی خوب به آن صفحه نیست بهخصوص اگر صفحهای که از آن لینک میدهید اعتبار زیادی داشته باشد و همیشه در حال کراول شدن باشد.
3. از نقشه سایت XML استفاده کنید.
با توجه به اینکه گوگل بهحدی پیشرفت کرده که میتواند از الگوریتم رتبهبندی mobile-first index برای رتبهبندی نسخه موبایل سایتها و پلتفرم AMP برای افزایش سرعت لود صفحات آن استفاده کند، آیا واقعا برای پیدا کردن URLهای سایت نیاز به نقشه سایت XML دارد؟ بله.
یکی از نمایندگان گوگل اخیراً اعلام کرد که نقشههای سایت XML، دومین منبع مهم برای پیدا کردن URLهای سایت است ولی اطلاعاتی درباره اولین منبع ندادند اما میتوان حدس زد که اولین منبع، میتواند لینکهای داخلی و خارجی باشد.
اگر شما هم کنجکاو شدید تا نقشه سایتتان را بررسی کنید، سری به قسمت «نقشههای سایت» در کنسول جستجو بزنید و با بارگذاری نقشه سایت در آن قسمت، نقشهای را که گوگل از سایت شما میبیند، نگاه کنید و با اصلاح خطاهای آن، یک قدم در مسیر سئو تکنیکال به جلو بردارید.
4. از کنسول جستجوی گوگل (GSC) استفاده کنید.
یکی از ابزارهای مفید و کابردی که کمک زیادی به بررسی وضعیت صفحات سایت شما میکند، کنسول جستجوی گوگل یا همان google search console است. این ابزار نه تنها علت ایندکس نشدن صفحات را به شما نشان میدهد بلکه حتی میتواند نحوه پردازش صفحات ایندکسشده را هم به شما نشان بدهد. با این کار میتوانید کل محتوای سایتتان را بهطور کامل بررسی و رفع ایراد کنید.
گام 3: شناسایی و جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری و بیارزش
thin content یا محتوای نازک شاید کمی نامفهوم باشد ولی درواقع اصطلاحی است که برای محتواهای بیارزش بهکار میرود، محتواهایی که در آنها اصلا به سوالات مخاطب جواب داده نمیشود. duplicate content هم به معنای محتوای تکراری است که معمولا به دلایل مختلف مثل تولید چندین نسخه از یک صفحه در URLهای مختلف، در سایتها به چشم میخورد و باعث ضربه به سئوی آن سایت میشود.
محتواهای تکراری و بیارزش تاثیر منفی زیادی روی سئو تکنیکال سایت شما خواهند داشت و تنها راه جلوگیری از این مورد، تولید محتوای منحصربهفرد و کاربردی برای مخاطبانتان است. در این بخش راهکارهایی را برای برطرف کردن این مشکلات گفتیم که حتما بهکارگیری آنها را به شما توصیه میکنیم.
1. از ابزار SEO Audit (آنالیز سئوی سایت) برای پیدا کردن محتوای تکراری استفاده کنید.
دو ابزار Raven Tools و Semrush برای آنالیز سایت بسیار کاربردی هستند. Raven tools سایت شما را بهطور کامل برای پیدا کردن محتوای تکراری و بیارزش اسکن میکند و صفحاتی را هم که نیاز به بهروزرسانی دارند به شما اطلاع میدهد. در ابزار Semrush بخشی به نام “Content Quality” وجود دارد که وجود محتوای یکسان در صفحات مختلف سایت را به شما نشان میدهد.
شاید برایتان جالب باشد که مفهوم محتوای تکراری علاوه بر شناسایی چندین محتوای یکسان در یک سایت، شامل محتوای کپی از سایتهای دیگر هم میشود یعنی اگر شما محتوایی را از سایت رقیب کپی کرده باشید، جزو محتوای تکراری محسوب میشود. بنابراین سعی کنید همه تمرکزتان را روی تولید محتوای منحصربهفرد جمع کنید.
برای شناسایی محتواهای کپی میتوانید از سایت Copyscape قسمت Batch Search استفاده کنید. با وارد کردن آدرس سایت در این قسمت محتواهای تکراری و محل استفاده از آن به شما نشان داده خواهد شد. اگر محتوایی را پیدا کردید که در سایت دیگری هم نشان داده شده، آن متن را در گوگل بهصورت نقل قول جستجو کنید، اگر در نتایج جستجو سایت شما در رتبه اول بود، یعنی گوگل سایت شما را بهعنوان نویسنده اصلی آن متن میشناسد.
اگر دیگران محتوای شما را کپی کرده و در وبسایتشان قرار دهند، مشکل محتوای تکراری آنهاست و مشکلی برای سایت شما پیش نمیآید. شما فقط باید نگران محتوای سایت خودتان باشید که از سایتهای دیگر کپی نشده باشد و مشابه آنها نباشد.
2. صفحات با محتوای تکراری را ایندکس نکنید.
معمولا صفحات مختلف با محتوای تکراری در اکثر سایتها دیده میشود. وجود این صفحات وقتی مشکل اساسی برای سئوی تکنیکال سایت ایجاد میکند که این صفحات ایندکس میشوند. اما جای نگرانی نیست. با اضافه کردن تگ "noindex" به این صفحات مشکل حل خواهد شد. تگ noindex به گوگل و سایر موتورهای جستجو میگوید که صفحه را ایندکس نکنند.
برای اطمینان از اینکه تگ noindex بهدرستی تنظیم شده میتوانید از قسمت Inspect URL در گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید. فقط باید آدرس اینترنتی سایتتان را وارد کرده و روی «Test Live URL» کلیک کنید.
اگر گوگل همچنان صفحه را ایندکس میکند، پیام «URL برای گوگل در دسترس است» را خواهید دید. این یعنی تگ noindex بهدرستی تنظیم نشده است اما اگر پیام «Excluded by ‘noindex’ tag» را مشاهده کردید، تگ noindex کار خود را بهخوبی انجام میدهد.
بسته به بودجه خزش crawl budget (تعداد صفحاتی که گوگل در یک بازه زمانی مشخص در سایت شما کراول میکند) سایت شما، ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا Google صفحاتی را که نمیخواهید ایندکس بشوند، دوباره کراول کند. بنابراین بهتر است قسمت “Excluded” را در گزارش Coverage بهطور مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که صفحات اندکس نشده از لیست ایندکس شدهها حذف شدهاند.
همچنین میتوانید با مسدود کردن خزندههای موجود در فایل robots.txt، از کراول کردن صفحات با محتوای تکراری توسط رباتهای موتور جستجو جلوگیری کنید.
3. از URLهای Canonical استفاده کنید.
بیشتر صفحاتی که محتوای تکراری دارند، یا باید برچسب no index به آنها اضافه شود و یا محتوای تکراری آنها با محتوای منحصربهفرد جایگزین شود. اما گزینه سومی هم وجود دارد: استفاده از URLهای Canonical.
URLهای Canonical، صفحاتی هستند که در آنها از تگ کنونیکال (rel=Canonical) استفاده شده تا به گوگل بفهماند که در بین صفحات با محتوای مشابه، کدام صفحه از بقیه مهمتر است و باید در نتایج جستجو ایندکس شود.
بهطور مثال، فرض کنید در یک سایت فروشگاهی انواع کیف چرم به فروش میرسد. رنگها و مدلها و سایزهای مختلف آن ممکن است برای گوگل بهعنوان صفحات با آدرسهای مختلف اما محتوای بسیار مشابه باشد که باعث شود گوگل آنها را بهعنوان محتوای مشابه در نظر بگیرد اما با اضافه کردن تگ کنونیکال به صفحه اصلی به گوگل میفهمانید که آن صفحه را بهعنوان صفحه اصلی در نظر بگیرد و از ایجاد مشکل محتوای تکراری جلوگیری کند.
گام 4: بهبود سرعت صفحه
بهبود سرعت صفحه، یکی از استراتژیهای فنی سئو است که بهطور مستقیم روی رتبه سایت شما تأثیر دارد ولی برای رسیدن به رتبههای بالا در صفحه اول گوگل فقط سرعت سایت کافی نیست، عوامل دیگری هم موثر است. بهبود سرعت سایت میتواند روی ترافیک سایت اثر مثبت داشته باشد و باعث شود کاربران با رغبت بالاتری از سایت شما استفاده کنند. در این بخش تلاش کردیم تا 3 راهحل ساده برای افزایش سرعت بارگذاری سایت را به شما نشان دهیم.
1. اندازه صفحه وب را کاهش دهید.
CDNها، حافظه پنهان یا Cache، بارگذاری پلهای یا Lazy loading و کم کردن حجم کدهای CSS یا Minifying CSS، همه مواردی هستند که شاید هزاران بار در مقالات مختلف درباره آنها و تاثیرشان در سرعت صفحه وب، مطالب متنوعی خوانده باشید اما در مورد "اندازه صفحه وب" که یک فاکتور بسیار مهم و موثر در سرعت صفحه است شاید کمتر صحبت شده باشد.
شاید در سایتهای کوچک بتوانید با فشرده کردن تصاویر و ذخیره کردن برخی اطلاعات در قسمت کش cache سرعت سایت را بالا برد اما در سایتهای بزرگ با حجم بالای مطالب و تصاویر زیاد این کار امکانپذیر نیست و نیاز به بهبود سرعت بیشتر به چشم میآید.
باید دقت کنید که در افزایش سرعت صفحه وب، کیفیت را فدای کمیت نکنید. طبیعتا همه ما یک صفحه آهسته اما جذاب و باکیفیت را به صفحهای که به سرعت لود میشود اما تصویری بیکیفیت را ارائه میدهد که به امتیازات ما در Google PageSpeed Insights آسیب میرساند، ترجیح میدهیم. اما اگر بهبود سرعت سایت در اولویت باشد حتما باید اندازه کل صفحه را برای رسیدن به این هدف کاهش دهیم.
2. زمان بارگذاری سایت را با CDN و بدون آن تست کنید.
CDN، یک پلتفرم توزیع محتواست که با کاهش فاصله فیزیکی بین سرور و کاربر، باعث افزایش سرعت دسترسی کاربر به اطلاعات و بهبود سئو Technical میشود و اگر این گزینه در سایت بهدرستی تنظیم نشود، باعث کاهش سرعت لود صفحه خواهد شد. بنابراین اگر در سایت شما از CDN استفاده میشود، توصیه میکنیم سرعت سایتتان را در webpagetest.org با روشن یا خاموش کردن CDN آزمایش کنید.
3. اسکریپتها یا کوکیهای شخص ثالث را حذف کنید.
3rd party script، کوکیهای موجود در سایتها هستند که برخی اطلاعات کاربران را در سایت ذخیره میکنند تا در مراجعات بعدی به سایت، نیاز به بارگذاری مجدد این اطلاعات نباشد اما متاسفانه هر اسکریپت شخص ثالث که در صفحه وجود دارد، بهطور متوسط 34 میلیثانیه به زمان بارگذاری آن صفحه اضافه میکند و باعث کاهش سرعت صفحه میشود.
وجود این اسکریپتها در ابزارهایی مانند Google Analytics که با حجم بالایی از دادهها سروکار دارد، ضروری بهنظر میرسد اما با بررسی سایتتان میتوانید اسکریپتهایی را که ضروری نیستند و فقط باعث کاهش سرعت صفحه میشوند حذف کنید.
گام 5: بررسی نکات بیشتر درباره SEO تکنیکال
به آخرین بخش از مجموعه نکات سئو تکنیکال سایت رسیدیم. در این قسمت به نکات مهم در سئو فنی سایت اشاره خواهیم کرد مانند ریدایرکتها، دادههای ساختاریافته، Hreflang و موارد دیگر.
1. برای وبسایتهای بینالمللی، از تگ hreflang استفاده کنید.
اگر سایت شما یک سایت چندزبانه است و از هر صفحه از آن برای کشورها و زبانهای مختلف یک نسخه وجود دارد، تگ hreflang به دردتان میخورد. درواقع از تگ hreflang برای تعیین زبان هر صفحه استفاده میشود. این کار به موتورهای جستجو مانند گوگل، زبان اصلی هر صفحه را نشان میدهد تا وقتی کاربر آن صفحه را با زبان خودش مثلا زبان اسپانیایی جستجو میکند صفحهای از سایت شما را که به زبان اسپانیایی است به او نشان دهد.
تنها مشکلی که تگ hreflang دارد این است که راهاندازی آن کمی مشکل است و اسناد گوگل در مورد نحوه استفاده از آن بهطور واضح توضیح ندادهاند.
یکی از ابزارهای کاربردی در این مورد، ابزار تولیدکننده Hreflang Aleyda Solis است که ایجاد تگ hreflang را برای چندین کشور، زبان و منطقه نسبتا آسان کرده است.
2. برای پیدا کردن لینکهای مرده، سایتتان را بررسی کنید.
لینکهای مرده، معمولا به لینکهایی گفته میشود که صفحه مربوط به آن از بین رفته است و کاربر بعد از ورود به آن با صفحه سفید یا صفحه 404 مواجه میشود. لینکهای شکسته اصطلاحی است که برای هر لینکی که کار نمیکند استفاده میشود و این خطا ممکن است به علتهای مختلف اتفاق بیفتد که از دلایل رایج آن میتوان به اشتباه بودن URL یا غیرفعال بودن وبسرور اشاره کرد.
وجود لینکهای داخلی شکسته در سایت، علاوه بر ایجاد مشکل در پیدا کردن و کراول صفحات سایت توسط Googlebot، به اعتبار سایت شما هم لطمه میزند و برای کاربران خوشایند نخواهد بود. بنابراین توصیه میکنیم هر سهماه یکبار با استفاده از ابزارهای آنالیز سئو مثل SEMrush یا Screaming Frog، یک آنالیز کامل از سایتتان داشته باشید تا لینکهای شکسته سایتتان را شناسایی و اصلاح کنید.
3. دادههای ساختاریافته یا اسکیما را تنظیم کنید.
حتما برایتان پیش آمده که محتوایی تولید و عنوانی برایش انتخاب کنید؛ اما برای آن که بتوانید کمی بیشتر در مورد آن توضیح دهید تا کاربران و رباتهای جستجوی گوگل بتوانند به آن راحتتر دسترسی پیدا کنند؛ حتما نیاز به ابزاری به اسم اسکیما خواهید داشت. اسکیما یا شما در اصل یک سری کدهای نشانهگذاری هستند که در میان کدهای قالب سایت شما قرار میگیرند و در مورد نوع صفحه (مقاله، برگه، محصول و غیره) توضیحاتی را به موتورهای جستجو میدهند.
در حقیقت کدهای اسکیما، نوعی راهنمای خوب برای رباتهای گوگل است و اطلاعاتی دقیق در مورد اینکه صفحات شما در چه حوزهای است، یا چه زمانی آن را آپدیت کردهاید و سایر اطلاعات مربوط را در اختیار این رباتها قرار میدهد. این اطلاعات اضافی به رباتها در شناسایی آسانتر شما کمک میکند و رباتها این اطلاعات اضافی را در اختیار کاربران قرار میدهند.
شاید راهاندازی و تنظیم اسکیما، بهطور مستقیم روی سئو تکنیکال تاثیر نداشته باشد اما باعث تولید Rich Snippets میشوند. Rich Snippets، خلاصهای از اطلاعات مهم یک صفحه است که در کنار نتایج گوگل به مخاطب نشان داده میشود و اگر جذاب و مفید باشد باعث جلب توجه کاربران به صفحه شما و در نتیجه افزایش نرخ کلیک و بهبود سئوی آن میشود. Rich Snippetهای امتیازدهی، یکی از رایجترین نوع آنهاست که حتما همه شما در زیر لینک و توضیحات سایت در صفحه نتایج دیدهاید.
4. به اینکه نقشه سایتتان چقدر برای گوگل معتبر است، دقت کنید.
یکی از راههایی که میتوانید امکان دسترسی صفحات مختلف سایتتان را به موتورهای جستجوی گوگل بدهید، ایجاد یک نقشه سایت جامع است. نقشه سایت نوعی فایل متنی با فرمت XML است که لینک تکتک صفحات سایت در آن وجود دارد و این فایل، کار را برای موتورهای جستجو راحتتر میکند. شما میتوانید همه قسمتهای مهم سایتتان مثل تگها، پستها، صفحهها و غیره را در فایل سایتمپ طبقهبندی کنید.
وجود نقشه سایت، میتواند در سئو فنی سایت شما موثر باشد به شرطی که بهدرستی طراحی شده باشد. برای بررسی اعتبار و درستی نقشه سایت و پیدا کردن خطاهای احتمالی در آن، بهتر است یکبار قبل از استفاده، آن را بهوسیله سایتها و ابزارهای مختلف مانند ابزار سرچ کنسول یا Map Broker XML Sitemap Validator چک کنید.
اما یک نکته مهم که مطمئن هستم برای شما هم جالب خواهد بود این است که اگر در لینکسازی داخلی سایتتان بهخوبی عمل کرده باشید، دیگر نیازی به نقشه سایت نخواهید داشت و با یک لینکسازی کارآمد میتوانید موتورهای جستجو را بهخوبی بین صفحات هدایت کنید و به بهبود سئو تکنیکال کمک نمایید.
5. صفحات برچسب و دستهبندی را Noindex کنید.
صفحات برچسب و دستهبندی، افزونهای کاربردی در وردپرس است که بهوسیله آن میتوانید مطالب و نوشتههای سایت وردپرسی خودتان را مرتب کنید. اگر سایت شما روی وردپرس اجرا میشود و تعداد برگههای زیادی هم در سایتتان داشته باشید، میتوانید بهکمک این افزونه آنها را مرتب کنید اما از آنجا که این صفحات معمولا ارزش زیادی برای کاربران ندارند و میتوانند باعث ایجاد مشکلات محتوای تکراری شوند، به شدت توصیه میکنیم آنها را بدون ایندکس کنید.
اگر از افزونه Yoast استفاده میکنید، بهراحتی میتوانید این صفحات را با یک کلیک، noindex کنید.
6. سایتتان را برای موبایل، بهینهسازی کنید.
وقتی سایتی ریسپانسیو یا واکنشگرا است یعنی میتواند خود را با تمامی دستگاهها مانند لپتاپ، تبلت و تلفن همراه سازگار کند و وقتی کاربری برای جستجو از این دستگاهها استفاده میکند، بتواند سایت شما را بهطور کامل و دقیق ببیند.
این روزها دسترسی به موبایل برای همه امکانپذیر شده است به همین علت گوگل هم دقت خاصی به نسخه موبایلی سایتها میکند و سایتهایی که بتوانند نسخه موبایلی ایدهآلتری تولید کنند مورد توجه گوگل قرار میگیرند و رتبههای بهتری را در گوگل به خود اختصاص میدهند.
با این حال حتی سایتهایی که فوقالعاده سازگار با موبایل هستند هم ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و تا زمانیکه کاربران وجود این مشکلات را به شما منعکس نکنند شاید تشخیص آنها کمی سخت باشد. مگراینکه از قسمت گزارش قابلیت استفاده از موبایل در ابزار سرچ کنسول استفاده کنید تا اگر صفحهای در سایتتان بهینهسازی نشده باشد، فورا آن را شناسایی و اصلاح کنید.
سئو تکنیکال، فرصتی طلایی برای افزایش رتبه سایت شما در گوگل
در این مقاله با مفهوم سئو تکنیکال، اهمیت آن و تکنیکهای طلایی برای پیادهسازی آن بر روی سایتتان آشنا شدید. تکنیکهایی که گامبهگام شما را به تصاحب رتبههای برتر گوگل نزدیک میکند. یادگیری این تکنیکها، سایت شما را در جهت ایجاد یک ارتباط درست و تعامل اصولی با رباتهای جستجو و ایجاد حس رضایت در کاربرانتان کمک میکند. پس استفاده از این تکنیکها را در برنامهریزیهای سئو وبهینهسازی سایتتان فراموش نکنید.
سلام مطلب جالبی بود.
واقعا مطالب مفیدی بود خیلی ممنون🌺
ممنون از توجه شما 🌹