قبل از اینکه که بخواهیم به صفر تا صد سئو تکنیکال Technical SEO بپردازیم، بهتر است اول با مفهوم سئو و انواع سئو بیشتر آشنا شویم. سئو در واقع فرایندی است که در آن تولیدکنندگان محتوا به کمک تکنیک‌هایی، سایت و محتوای آن را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کنند. منظور از بهینه‌کردن سایت یعنی افزایش بازدید و ترافیک آن و در نتیجه دیده‌شدن سایت در نتایج جستجوی گوگل؛ از سوی دیگر سئو به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند سایت موردنظر خود را در صفحات جستجوی گوگل به‌راحتی پیدا کنند.

انواع سئو

انواع سئو را می‌توان براساس اینکه به کدام قسمت سایت بیشتر توجه و تمرکز می‌کند و یا از چه معیارها و تکنیک‌هایی برای بهینه ‌کردن سایت شما استفاده می‌کند، تقسیم‌بندی کرد. ما در اینجا سعی می‌کنیم از بین سئوهای مختلف به 3 مورد از آن‌ها اشاره مختصری بکنیم.

با ما همراه باشید تا در این مقاله با سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال یا فنی آشنا شوید. سئوهای دیگر شامل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه خاکستری، سئوی کلاه سیاه، سئو منفی و سئو محلی و غیره است که در این مقاله فرصت کافی برای پرداختن به آن‌ها وجود ندارد.

سئو تکنیکال

سئو داخلی on page SEO

همان‌طور که از اسمش هم پیداست این سئو بیشتر روی محتوای سایت شما تمرکز دارد و گوگل دستورالعمل‌هایی را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید به کمک آن‌ها محتوایتان را هم برای کاربران و هم برای الگوریتم‌های گوگل ارزشمند و مفید کنید و با افزایش رتبه سایتتان به راحتی در دید کابران قرار بگیرید.

این دستورالعمل‌ها بیشتر به قسمت‌‌های مختلف محتوای سایت مثل عناوین، توضیحات متا، تگ‌ها، آدرس سایت، تصاویر و لینک‌های داخلی و خارجی مربوط می‌شود.

سئو خارجی off page SEO

برخلاف سئوی داخلی که به محتوای سایت شما اهمیت می‌دهد؛ در این نوع از سئو، بهینه‌سازی سایت شما در خارج از آن صورت می‌گیرد و بیشتر روی محبوبیت و اعتبار سایت بین مخاطبان و سایت‌های دیگر تمرکز دارد. این اعتبار از طریق لینک یا پیوندهایی که سایت‌های دیگر به سایت شما می‌دهند به‌دست می‌آید و محبوبیت سایت شما هم از طریق افزایش ترافیک و بازدید سایتتان مشخص می‌شود.

دستورالعمل‌‌هایی که گوگل در این مورد به شما می‌دهد، بیشتر مربوط به روابط بیرونی سایت شماست مانند دریافت لینک خارجی یا بک‌لینک از سایت‌های معتبر دیگر، دریافت سیگنال از شبکه‌های اجتماعی مختلف، منشن کردن برند شما و اشاره به آن.

سئو تکنیکال یا فنی technical SEO

این نوع از سئو که بیشتر مورد توجه ماست و در ادامه هم درمورد آن بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد؛ مربوط به مباحث فنی سایت شماست و در حین کدنویسی باید به آن دقت کنید و هدف آن ارتباط بهتر سایت شما با موتورهای جستجو است. نکاتی که در پشت صحنه سایت شما مورد توجه قرار می‌گیرد و نتیجه آن در ساختار سایت، سرعت بارگذاری صفحه و نمایش بهینه آن در موبایل مشخص می‌شود.

سئو خارجی off page SEO

برخلاف سئوی داخلی که به محتوای سایت شما اهمیت می‌دهد؛ در این نوع از سئو، بهینه‌سازی سایت شما در خارج از آن صورت می‌گیرد و بیشتر روی محبوبیت و اعتبار سایت بین مخاطبان و سایت‌های دیگر تمرکز دارد. این اعتبار از طریق لینک یا پیوندهایی که سایت‌های دیگر به سایت شما می‌دهند به‌دست می‌آید و محبوبیت سایت شما هم از طریق افزایش ترافیک و بازدید سایتتان مشخص می‌شود.

دستورالعمل‌‌هایی که گوگل در این مورد به شما می‌دهد، بیشتر مربوط به روابط بیرونی سایت شماست مانند دریافت لینک خارجی یا بک‌لینک از سایت‌های معتبر دیگر، دریافت سیگنال از شبکه‌های اجتماعی مختلف، منشن کردن برند شما و اشاره به آن.

سئو تکنیکال یا فنی technical SEO

این نوع از سئو که بیشتر مورد توجه ماست و در ادامه هم درمورد آن بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد؛ مربوط به مباحث فنی سایت شماست و در حین کدنویسی باید به آن دقت کنید و هدف آن ارتباط بهتر سایت شما با موتورهای جستجو است. نکاتی که در پشت صحنه سایت شما مورد توجه قرار می‌گیرد و نتیجه آن در ساختار سایت، سرعت بارگذاری صفحه و نمایش بهینه آن در موبایل مشخص می‌شود.

سئو تکنیکال

اهمیت سئو تکنیکال در سایت

همان‌طور که در تعریف سئو تکنیکال هم اشاره کردیم هدف آن ایجاد تعامل خوب بین سایت و موتورهای جستجوی گوگل است. فرض کنید شما یک سایت خوب به لحاظ ظاهری طراحی و محتوای فوق‌العاده مفیدی را هم برای کاربرانتان تولید کرده‌اید اما اگر نتوانید سایتتان را به گوگل و مخاطبان ارائه دهید چه فایده‌ای خواهد داشت؟

اینجاست که اهمیت سئو تکنیکال و جایگاه آن در برنامه‌ریزی‌های شما از ابتدای روند طراحی سایت به‌خوبی حس می‌شود. اگر مرحله کدنویسی سایت شما بدون عیب و نقص باشد، از یک طرف موتورهای خزنده گوگل سریعا آن را تشخیص و ارزش‌گذاری خواهد کرد؛ از طرف دیگر یک سایت عاری از مشکلات فنی، ‌سرعت بارگذاری بالایی خواهد داشت و حس رضایت و تجربه خوب کاربری را برای مخاطبتان به ارمغان خواهد آورد.

به همین علت رعایت اصول سئو هم باعث رضایت کاربران می‌شود و هم کار را برای موتورهای جستجوی گوگل راحت‌تر می‌کند.

9 تکنیک‌ طلایی سئو تکنیکال

افزایش سرعت بارگذاری سایت

یکی از اهداف اصلی سئو و کارشناسان آن، ایجاد تجربه کاربری خوب در مخاطبان سایت است. سرعت بالای سایت یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند این حس را در کاربر ایجاد کند. برعکس اگر سایتی سرعت لود بسیار پایینی داشته باشد، قطعا مخاطب خود را از دست خواهد داد. برای افزایش سرعت سایت روش‌های مختلفی وجود دارد. مانند:

  • فشرده کردن کدها در مرحله کدنویسی
  • استفاده از قالب‌های بهینه و پرهیز از قالب‌های سنگین با فایل‌های زیاد
  • بهینه کردن تصاویر سایت با استفاده از برنامه‌هایی نظیر فتوشاپ
  • بهره‌گیری از کش مرورگر جهت ذخیره بعضی از اطلاعات سایت برای سرعت بخشیدن به بارگذاری آن در دفعات بعد

بررسی وضعیت کدها و کدنویسی استاندارد

اگر به تعریف سئو تکنیکال دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که تمرکز اصلی این نوع سئو در مرحله کدنویسی طراحی سایت و روی کدهای برنامه است. این کدها هستند که پایه و زیربنای سایت شما را تشکیل می‌دهند و یک سایت استاندارد، نشان‌گر کدهای اصولی و درستی است که در طراحی آن به‌کار رفته است.

در طراحی سایت دو نوع سیستم مدیریت محتوا پیش روی برنامه‌نویسان قرار دارد؛ سیستم‌های مدیریت محتوای عمومی مانند وردپرس و سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی. اگر از سیستم‌هایی مثل وردپرس استفاده کنید به احتمال زیاد با مشکلی مواجه نخواهید شد، چون کدها به‌صورت پیش‌فرض براساس اصول سئو نوشته شده‌اند و استاندارد هستند؛ اما در سیستم‌های اختصاصی، شما باید کلیه کدها را از ابتدا با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی استاندارد بنویسید و دقت کنید تا اصول سئو را به‌خوبی رعایت کنید.

در مرحله طراحی قالب سایت، باز اگر می‌خواهید کارتان راحت‌تر باشد می‌توانید از قالب‌های آماده وردپرس استفاده کنید. این قالب‌ها معمولا مشکلاتی که در قالب‌های اختصاصی ممکن است وجود داشته باشد را ندارند چون به‌صورت استاندارد طراحی شده‌اند.

در کنار همه مزیت‌های وردپرس، می‌توان به این نکته هم اشاره کرد که وردپرس با کمک افزونه‌ WP Rocket کدهای سایت را فشرده و باعث افزایش سرعت سایت می‌شود.

تکنیکال سئو

استفاده از پروتکل SSL و تاثیر آن بر سئو تکنیکال

SSL مخفف Secure Socket Layer و به معنی لایه امنیتی محافظت‌شده است. داشتن این گواهینامه به کاربران سایت این اطمینان را می‌دهد که هیچ خطری اطلاعات آن‌ها را موقع استفاده از سایت تهدید نمی‌کند و اطلاعات آن‎‌ها در امنیت کامل است. شاید از خودتان بپرسید که از کجا بفهمیم سایتی که با آن کار می‌کنیم مجهز به این تکنولوژی است یا نه.

 کافی است به آدرس آن نگاهی بیندازید، سایت‌هایی که از این گواهینامه استفاده می‌کنند آدرس آن‌ها به‌جای http با https شروع می‌شود و علامت قفل سبز و یا کلمه secure هم در آن نمایش داده می‌شود.

از آنجا که پای امنیت اطلاعات کاربران در میان است، گوگل رسما اعلام کرده است که همه سایت‌ها باید گواهینامه SSL داشته باشند و الان کمتر سایتی را می‌بینید که خودش را مجهز به این تکنولوژی نکرده باشد و این کار باعث شده داشتن پروتکل SSL نتواند به طور مستقیم بر افزایش رتبه سایت اثر بگذارد؛ اما قطعا نداشتن آن اثر منفی بر رتبه سایت خواهد داشت.

بهینه سازی برای موبایل و رسپانسیو بودن سایت

وقتی سایتی رسپانسیو یا واکنش‌گرا است یعنی می‌تواند خود را با تمامی دستگاه‌ها مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر و تلفن همراه سازگار کند و وقتی کاربری برای جستجو از این دستگاه‌ها استفاده می‌کند بتواند سایت شما را به‌طور کامل و دقیق ببیند.

این روزها دسترسی به موبایل برای همه امکان‌پذیر شده است به همین علت گوگل هم دقت خاصی به نسخه موبایلی سایت‌ها می‌کند و سایت‌هایی که بتوانند نسخه موبایلی ایده‌آل‌تری تولید کنند مورد توجه گوگل قرار می‌گیرند و رتبه‌های بالاتر را در گوگل به خود اختصاص می‌دهند.

محتوای تکراری Duplicate Content

محتوای تکراری می‌تواند در زمینه سئو به‌خصوص سئو تکنیکال یک دردسر اساسی برای سایت شما باشد. محتوای تکراری صفحاتی است که URL متفاوت دارند ولی محتوای آن‌ها کاملا یکسان است؛ این محتوا می‌تواند شامل عناوین تکراری هم باشد. این مشکل معمولا در سایت‌هایی که صفحات زیادی دارند اتفاق می‌افتد و اگر جلوی آن گرفته نشود حتما گوگل آن را جریمه و رتبه سایت را پایین خواهد آورد.

شاید یادآوری اولین به‌روزرسانی الگوریتم پاندا در سال 2011 علامت خوبی برای پی بردن به اهمیت این موضوع باشد؛ این به‌روزرسانی روی محتواهای بی‌کیفیت و تکراری تمرکز کرد و سایت‌هایی که کیفیت محتوای پایینی داشتند و در اصطلاح سایت‌های نامعتبر خوانده می‌شدند را مورد هدف قرار می‌داد.

SEO technical

اما راه‌حل این مشکل، شما با استفاده از Google Webmaster Tools به‌راحتی می‌توانید این صفحات تکراری را شناسایی و از شر آن‌ها خلاص شوید. راه حل دیگر استفاده از رل Canonical در قسمت آدرس صفحه است، این تگ به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که آدرس یا URL مشاهده شده کپی است و با این تگ می‌توان آن را به محتوای اصلی ارجاع داد و مانع جریمه شدن صفحه به‌وسیله گوگل شد.

نقشه سایت XML یا به زبان ساده معرفی نقشه سایت به کنسول گوگل

یکی از راه‌هایی که می‌توانید امکان دسترسی صفحات مختلف سایتتان را به موتورهای جستجوی گوگل بدهید، ایجاد یک نقشه سایت جامع است. نقشه سایت نوعی فایل متنی با فرمت XML است که لینک تک تک صفحات سایت در آن وجود دارد و این فایل، کار را برای موتورهای جستجو راحت‌تر می‌کند. شما می‌تواند همه قسمت‌های مهم سایتتان مثل تگ‌ها، پست‌ها، صفحه‌ها و غیره را در فایل سایت‌مپ طبقه‌بندی کنید.

اما یک نکته مهم که مطمئن هستم برای شما هم جالب خواهد بود این است که اگر در لینک‌سازی داخلی سایتتان به‌خوبی عمل کرده ‌باشید، دیگر نیازی به نقشه سایت نخواهید داشت و با یک لینک‌سازی کارامد می‌توانید موتورهای جستجو را به‌خوبی بین صفحات هدایت کنید و به بهبود سئو تکنیکال کمک کنید.

فایل Robot txt

فایل Robot txt یک فایل متنی است که در دایرکتوری اصلی سایت قرار می‌گیرد و به موتورهای جستجو می‌گوید در کدام صفحات وب‌سایت خزش داشته‌باشند. فایل Robot txt یک فایل کاملا تخصصی است و دانستن نحوه استفاده و تنظیم آن بسیار مهم است. کوچکترین اشتباه در تنظیم این فایل باعث بروز اشتباهاتی در ایندکس شدن و دیده شدن سایت شما در نتایج گوگل خواهد شد.

اگر از سیستم وردپرس برای طراحی سایتتان استفاده کرده باشید، نیاز به ایجاد تغییرات در این فایل ندارید، چون به صورت تنظیم شده و خودکار وجود دارد.

اسکیما Schema و ارتباط آن با سئو تکنیکال

حتما برایتان پیش آمده که محتوایی تولید و عنوانی برایش انتخاب کنید؛ اما برای آن که بتوانید کمی بیشتر در مورد آن توضیح دهید تا کاربران و ربات‌های جستجوی گوگل بتوانند به آن راحت‌تر دسترسی پیدا کنند حتما نیاز به ابزاری به اسم اسکیما خواهید داشت. اسکیما یا شما در اصل یک سری کدهای نشانه‌گذاری هستند که در میان کدهای قالب سایت شما قرار می‌گیرند و در مورد نوع صفحه ( مقاله، برگه، محصول و غیره) توضیحاتی را به موتورهای جستجو می‌دهند.

در حقیقت کدهای اسکیما نوعی راهنمای خوب برای ربات‌های گوگل است و اطلاعاتی در مورد اینکه صفحات شما در چه حوزه‌ای است، یا چه زمانی آن را آپدیت کرده‌اید و سایر اطلاعات مربوط را در اختیار این ربات‌ها قرار می‌دهد. این اطلاعات اضافی به ربات‌ها در شناسایی آسان‌تر شما کمک می‌کند و ربات‌ها این اطلاعات اضافی را در اختیار کاربران شما قرار می‌دهند و این یعنی بهبود رتبه و تجربه کاربری به‌طور هم‌زمان.

رفع ارورهای سایت و لینک های شکسته و ارور 404

حتما تا به‌حال با خطای 404 در سایت‌ها برخورد کردید. این خطا وقتی اتفاق می‌افتد که که شما قبلا صفحه‌ای در سایت داشتید و آن را حذف کردید؛ حالا آدرس آن صفحه به‌صورت 404 به کاربر نمایش داده می‌شود. این خطا زمانی اتفاق می‌افتد که شما URL سایت را اشتباه وارد می‌کنید و یا محتوای آن صفحه توسط صاحب سایت برداشته شده باشد.

مواجهه با صفحات 404 هم برای کاربر و هم برای خزنده‌های گوگل که مدام در حال بررسی سایت‌ها هستند بسیار آزاردهنده است و می‌تواند تبعات منفی به‌همراه داشته باشد. برای حل این مشکل می‌توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید که می‌تواند کاربران را از صفحات 404 که لینک خراب یا قدیمی هستند به صفحات جدید انتقال دهد.

سئو

سئو تکنیکال فرصتی طلایی برای افزایش رتبه سایت شما در گوگل

در این مقاله با مفهوم سئو تکنیکال، اهمیت آن و تکنیک‌های طلایی برای پیاده‌سازی آن بر روی سایتتان آشنا شدید. تکنیک‌هایی که گام به گام شما را به تصاحب رتبه‌های برتر گوگل نزدیک می‌کند. یادگیری این تکنیک‌ها سایت شما را در جهت ایجاد یک ارتباط درست و تعامل اصولی با ربات‌های جستجو و ایجاد حس رضایت در کاربرانتان کمک می‌کند. پس استفاده از این تکنیک‌ها را در برنامه‌ریزی‌های کسب‌وکارتان فراموش نکنید.