همه چیز درمورد سئو فنی (تکنیکال) + فاکتورهای 2022
در این مقاله میخواهیم در رابطه با سئو تکنیکال (سئو فنی ) مطالبی را بیان کنیم . شاید این مطلب برای افراد مبتی در حوزهی سئو سخت باشد ولی اگر دانش اولیه سئو را دارید و میتوانید تولید محتوا کنید با ما همراه باشید. سئوی فنی یا سئوی تکنیکال آسان نیست ولی سعی میکنیم به زبان ساده نکات کلیدی و مهم در این مورد را در این مقاله بررسی کنیم تا شما وقتی میخواهید وب سایتی را شروع به سئو کنید و روی پایههای فنی وب سایت کار کنید از توسعهدهنده بخواهید چیزهایی که میخواهید را روی وب سایت پیاده کند.
سئو فنی چیست؟
سئو فنی همانطور که از نامش پیداست به بخشهای فنی سایت مربوط میشود که بر افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل تاثیرگذار هستند. وب سایت سریعتر, کراول (خزیدن) آسان و قابلدرک بودن برای رباتهای گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر از مهمترین ارکان سئو فنی میباشند. در اصل میتوان گفت سئو فنی بخشی از سئو داخلی وب سایت است که بر روی بهبود عملکرد برخی از عناصر وبسایت در راستای کسب رتبهی بهتر در نتایج گوگل تمرکز دارد و میتوان گفت در نقطهی مقابل سئو محلی یا Local SEO – تکنیک های اساسی در سئو محلی | یوتا (utta.ir) خارجی است که از طریق لینکسازی توسط وبسایتهای دیگر اتفاق میافتد .
اهمیت سئو فنی (تکنیکال) چیست ؟
سوال مهمی که همیشه پیش میآید این است که چرا باید وبسایت خود را از نظر فنی سئو کنیم؟
تمام موتورهای جستجو مثل گوگل میخواهند بهترین و بهروزترین نتایج را برای کاربران خود نشان دهند؛ از این رو همیشه در حال توسعهی الگوریتمهای خود در این زمینه هستند و این الگوریتمها توسط رباتها روی صفحات وب اعمال میشوند و بر اساس یکسری عوامل، وب سایت هدف را ارزیابی میکنند (در اصطلاح میخزند). یکسری از عوامل بر اساس تجربهی کاربری است که مهمترین مورد میتواند سرعت بارگذاری صفحه وب باشد. سایر عوامل نیز به ربات گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر مانند بینگ و یاهو و … کمک میکنند تا بفهمد وبسایت شما درمورد چه چیزی فعالیت میکند.
در نتیجه با بهبود عوامل فنی وب سایت به موتور جستجو کمک خواهید کرد تا سایت شما بهتر درک و خزیده شود. اگر سئوی تکنیکال بهدرستی روی وبسایت اعمال شود احتمالا رتبههای خوبی بهدست خواهید آورد. البته که در نقطهی مقابل آن اگر سئو فنی خوبی نداشته باشید و در پیاده کردن آن دچار اشتباه شوید وبسایت از طرف گوگل امکان جریمهشدن دارد و این نیز برای شما هزینه بالایی خواهد داشت.
در ضمن؛ این تصور اشتباه است که اگر بیش از اندازه وقت خود را به سئوی فنی یا تکنیکال وب سایت اختصاص دهید و از رابط کاربری عقب بمانید, تنها کار کردن روی سئوی داخلی و فنی وبسایت و آسان کردن خزیدن رباتهای گوگل روی وبسایت کافی نیست .
وبسایت در مرحلهی اول باید سریع باشد، خوب کار کند، کاربری آسان داشته باشد و … پس هماهنگی در ایجاد یک پایهی فنی و رابط کاربری میتواند موتورهای جستجو را برای رتبه دادن به وبسایت تشویق کند.
ویژگیهای وبسایتی که از نظر فنی بهینه شده است چیست؟
همانطور که اشاره کردیم وبسایتی که از نظر فنی بهینه شده باشد برای رباتهای موتور جستجو بهراحتی قابل خزیدن است و برای کاربران نیز سریع و کاربردی است؛ بهطوری که بهینهسازی فنی به ربات کمک میکند که موضوع صفحهی وب شما را کاملا درک کند و دچار سردرگمی نشود و به کاربران کمک میکند که با لینکهای داخلی درستی که ایجاد شده است به بخشهای نامرتبط هدایت نشوند.
برخی از ویژگیهای سایت سئو فنیشده عبارتند از :
1. سرعت بارگذاری صفحه
2. قابل خزیدن آسان برای ربات موتور جستجو
- فایل Robots.txt
- تگ متا روباتها
3. نداشتن پیوند (لینک) خراب
4. نداشتن محتوای تکراری
5. ایمن بودن
6. داشتن دادههای ساختاری
7. داشتن نقشهی سایت XML
8. وب سایتهای بینالمللی از hreflang استفاده میکنند
سئو فنی یا تکنیکال به مواردی که در بالا اشاره کردیم محدود نمیشود و جنبههای زیاد دیگری نیز دارد که در مقالههای بعدی بیشتر به آنها میپردازیم .