صفر تا صد سئو تکنیکال، اهمیت سئو تکنیکال در رتبه سایت

صفر تا صد سئو تکنیکال، اهمیت سئو تکنیکال در رتبه سایت افرادی که به یادگیری سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جست وجو می پردازند، با مقالات زیادی با موضوعات مربوط به بازاریابی محتوایی، مواجه می شوند. در این گونه مقالات به تکنیک های سئو درونی صفحات سایت که مربوط به بازاریابی محتوایی هستند نیز اشاره شده است. این افراد بعد از این که ماه ها برای مطالعه وقت گذاشتند، تازه با مباحث تکنیکال و سئوی اصلی روبه رو می شوند. در این مقاله می خواهیم به سوالاتی از قبیل" آیا سئو همان بازاریابی محتوایی می باشد؟" و "اهمیت سئو تکنیکال چقدر است؟" بپردازیم.  

تغییرات سئو

تغییرات سئو از زمانی که موتورهای جست وجو به وجود آمدند و سایت ها در صفحه نتایج رتبه بندی شدند، برای سئو و بهینه سازی وب سایت یک بحث تکنیکال بود و افرادی که به عنوان سئوکار و یا متخصص سئو بودند، اغلب برنامه نویسان ماهر بودند. در سال های قبل از 2011 سئوکاران به دلیل استفاده بیشتر از ترفندهای سئو کلاه سیاه برای ارتقا دادن به رتبه سایت های خود، باعث شدند تا کمپانی گوگل (موتور جست وجوی بزرگ اینترنتی) به پیچیده تر کردن و به روز کردن الگوریتم های رتبه بندی خود بپردازد. این کارها در زمینه سئو تکنیکال در زمان بهبود تجربه کاری موتور جست وجوی گوگل انجام شدند و هدف کمپانی گوگل از این کار آن بود که به کاهش رتبه سایت هایی که با محتوای کپی شده وضعیف به وجود آمده بودند، بپردازد. بعد از به میان آمدن الگوریتم پاندا گوگل در سال 2011 و نیز معرفی الگوریتم پنگوئن در سال 2012، در موتور جست وجوی گوگل، انقلاب بزرگی به وجود آمد و این اتفاق در رتبه سایت هایی که در صفحه نتایج جستجو وجود داشتند به شدت تاثیر گذاشت. گوگل به واسطه این دو الگوریتم سایت های زیادی را جریمه و از صفحه نتایج خود پاک کرد. در حقیقت این دو الگوریتم رتبه بندی گوگل موجب منسوخ شدن بسیاری از تکنیک های رایج سئو که اکثرا کلاه سیاه بودند گردید. بعد از این رویداد، سئو بیشتر به سمت بازاریابی محتوایی و بازاریابی جاذبه ای رفت. در حقیقت سایت ها برای این که رتبه های خوب را در نتایج جست وجو به دست آورند باید محتوایی که برای مخاطب مهم بود را تولید کنند. با انجام اقدامات سئو تکنیکال سایت ها در قبال کلمات کلیدی متعدد در نتایج جست وجوی گوگل رتبه دریافت می کنند و باعث افزایش ترافیک ورودی خود می شوند.  

سئوکار یا نویسنده محتوا؟

سئوکار یا نویسنده محتوا؟ بروز رسانی الگوریتم های گوگل که بعد از سال 2012 انجام شد، موجب گردید بسیاری از بازاریان به حوزه سئو ورود پیدا کنند و رتبه سایت خود را به واسطه تولید محتوای تخصصی و جذاب بالا ببرند. چون این بازاریان از بهترین نویسنده ها بودند و آشنایی فراوانی با تکنیک های ژورنالیستی داشتند، به عنوان رقیب برای سئوکاران قدیمی قرار گرفتند. از آنجایی که سئوکاران قدیمی اکثرا برنامه نویس بودند و منظورشان از سئو، همان سئوی تکنیکال بود، تا مدت زیادی با این قضیه با مشکل مواجه می شدند تا این که روزی متوجه ارزش تولید محتوا شدند و توانستند استراتژی های سئوی خود را عوض نمایند.

چرا سایت من رتبه خوبی در گوگل ندارد؟

چرا سایت من رتبه خوبی در گوگل ندارد؟ افرادی که معمولا در سایتشان تولید محتوا نموده اند و اصول سئو تکنیکال را در نظر نگرفته اند، این سوال را می پرسند. با این که در چند سال اخیر تولید و سئوی محتوا بسیار موردتوجه قرار گرفته است اما سئوی تکنیکال سایت به مرور زمان به روی صحنه آمده است. به وسیله بروز رسانی الگوریتم های رتبه بندی گوگل، به ارزش و اهمیت سئو بیش از پیش اضافه شده و سایت هایی که نتوانند استانداردهای موتورهای جست وجو را رعایت کنند، در بلند مدت امتیاز خوبی به دست نمی آوردند.

افزایش اعتبار سئو تکنیکال

افزایش اعتبار سئو تکنیکال برای این که از کاهش نیافتن اعتبار سایت خود و راه اندازی سایت مطمئن شوید باید نکات زیر را رعایت کنید:
  • ابتدا باید از کپی نبودن محتوای سایتتان از سایت های دیگر، اطمینان حاصل کنید.
  • محتوای محصولات و یا صفحات خود را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای آن ها از روی هم کپی نشده باشند. در صورت نیاز محتوا و توضیحات کپی را در برخی محصولات خود به کار ببرید.
  • و در پایان به حذف صفحات کم محتوا و بی ارزش اقدام نمایید.

ساختار سایت را تنظیم کنید

ساختار سایت را تنظیم کنید برای توضیح دادن این بخش از سئو ممکن است با دشواری مواجه شویم، ولی سعی می کنیم با ارائه مثال هایی شما را به درک بهتری برسانیم. وب سایتی که شما طراحی کرده اید به صورت یک ساختار خطی نمی باشد یعنی لازم نیست برای سئو کردن هر کلمه در گوگل یک صفحه جداگانه به وجود آورید بلکه ابتدا قسمتی از متن را در آن بنویسید و متنظر بمانید که به صفحه اول وارد شوید. یکی از مهمترین اقدامات در سئو تکنیکال این است که در سایت شما باید برخی از کلمات در صفحات دسته بندی سئو شوند. مثلا اگر شما صاحب یک سایت فروش محصولات دیجیتال هستید، امکان آن را نخواهید داشت که صفحه "خرید موبایل" را با مقاله و متن سئو نمایید. این صفحه ای می باشد که لازم است در روی یک دسته بندی از محصولات موبایل شما سئو گردد، مشابه کاری که در دیجی کالا و یا سایت های دیگر انجام شده است. در این مرحله از سئو سایت، شما باید به تنظیم ساختار سایتتان بپردازید و پس از انتخاب صفحات دسته بندی و برچسب، در زمان لازم برای ساختن آن ها اقدام نمایید. همچنین باید صفحات مهم و باارزش سایت را در منو قرار دهیم. لینک صفحاتی از قبیل: صفحه اصلی، صفحه وبلاگ، صفحه فروشگاه، دسته بندی های مهم فروشگاه، دسته بندی های مهم وبلاگ و... می توانند در قسمت منوی سایت وارد گردند. علاوه بر موارد گفته شده، شما باید در دادن لینک های داخلی در این صفحات حساسیت بیشتری نشان دهید و با اهمیت بیشتری به این قضیه نگاه کنید.  

صفحات نامربوط را نو ایندکس کنید

صفحات نامربوط را نو ایندکس کنید

در سئو تکنیکال صفحاتی از قبیل صفحه پرداخت، فاکتور خرید، صفحه ورود و ... را در صورت نیاز نو ایندکس کنید. زمانی که شما به نو ایندکس کردن یک صفحه می پردازید، درواقع به ربات های موتور جست وجو این فرمان را می دهید که به بررسی آن نپردازند و یا به اصطلاح آن را ایندکس نکنند. در همه انواع سایت ها صفحاتی قرار دارند که وجودشان ضروری است ولی بهترین راه این است که نو ایندکس گردند.