تگ no index به چه معناست؟

همانطور که از مفهوم کلی این عبارت پیداست، تگ no index زمانی استفاده می‌شود که ما قصد داشته باشیم صفحه‌ای از وب‌سایت‌مان در نتایج موتور جستجو به نمایش در نیاید. در اینجا یک سوال ایجاد می‌شود:

" چرا برخی صفحات سایت‌های مختلف، نباید در تیررس ربات‌های موتور جستجو باشند؟ "

هدف از حضور در نتایج موتورهای جستجو، افزایش ترافیک وب‌سایت با مخاطب مرتبط است. این مخاطب وارد وب‌سایت می‌شود و زمان می‌گذراند، یا خرید می‌کند، یا آموزش می‌بیند و یا با محصولات و کسب‌و‌کار موردنظر آشنا می‌شود. اگر این مخاطب از مسیر بی‌ربطی وارد سایت شده باشد به سرعت خارج می‌شود و ترافیکی که بلافاصله پس از ورود به یک صفحه، از آن خارج شود برای فرآیند سئو مضر است. به عبارتی بانس ریت bounce rate را افزایش می‌دهد.

دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که خزش موتورهای جستجو برای مثال گوگل در وب‌سایت‌ها دو مزیت مهم و کاربردی دارد:

اول اینکه برای کاربران فرآیند یافتن محتوای موردنظرشان را ساده‌تر می‌کنند و یا به‌عبارتی تجربه کاربری را خوشایندتر می‌کنند.

دوم اینکه یافتن اطلاعات درمورد وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو برای نمایش رتبه آن‌ها آسان‌تر می‌شود و بدین ترتیب شما می‌توانید برای وب‌سایت خودتان رتبه بالاتری را احراز کنید.

پس اگر می‌خواهید از خزیدن و ایندکس شدن صفحات خاصی توسط موتورهای جستجو جلوگیری کنید، می‌توانید از تگ‌های no index استفاده کنید.

تگ no index

نحوه عملکرد گوکل در index کردن صفحات وب

ایندکس شدن در موتورهای جستجو، فرایندی است که موتور جستجو برای مثال گوگل، پس از شناسایی، بررسی و آگاهی از صفحات سایت شما، محتویات آن را ذخیره‌سازی می‌کند. هر زمان که گوگل محتوای جدیدی از یک سایت پیدا کند، آن محتوا به شرط رعایت دستورالعمل‌های آن موتور جست‌و‌جو در بازه زمانی چند روزه، در نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود.

معمولا از متخصصان سئو می‌شنویم که در تلاش هستند با استفاده از سرچ کنسول و گوگل وبمستر و ... صفحات وب‌سایت خود را به‌سرعت در گوکل ایندکس کنند. ایندکس شدن گام اول است و سپس باید روی بالا بردن رتبه کار کنند.

فرض کنید من در سایت خودم محتوایی دارم تحت عنوان "روش‌های نوین سئو"، خوب هر فردی این عبارت را سرچ کند باید به محتوای من برسد. این تنها زمانی امکان‌پذیر است که این صفحه از سایت من ایندکس شده باشد. حواسمان باشد ایندکس شدن به این معنی نیست که کار ما در سئو برای آن صفحه تمام شده و این تازه قدم اول است.

زمانی index شدن صورت می‌گیرد که گوگل محتوای یک صفحه از سایت شما را در پایگاه داده‌های خود ذخیره کند.

چه زمانی از تگ no index استفاده می‌کنیم؟

دلایل استفاده از تگ no index در هر پروژه متفاوت است. محتواهای قفل‌شده، کاهش ترافیک برخی از صفحات، محتواهای غیرمحبوب و... اما معمولا سه دلیل رایج‌تر است:

محتوای تکراری

مشکل معروف و مرسومی در سئو وجود دارد که به آن duplicate content می‌گویند. زمانی‌که محتوای دو صفحه تکراری است یا به عبارت دیگر دو نسخه از یک صفحه با دو آدرس متفاوت وجود دارد، index شدن تمامی این صفحات باعث تنزل رتبه کلیدواژه موردنظر می‌شود.

معروف‌ترین مثال برای این حالت که نیاز به تگ no index دارد: در وب‌سایت‌های فروشگاهی در بخش فیلتر محصولات که معمولا بر اساس قیمت و امتیاز و ... است، محتوای تمامی صفحات تکراری است. یعنی محتوای صفحه‌ای از محصولات که بر اساس قیمت مرتب‌ شده با محتوای صفحه همان محصولات که بر اساس امتیاز مرتب‌بندی شده کاملا یکسان است. اگر از تگ no index استفاده نکنیم و تمامی این صفحات را index کنیم، شانس دیده‌شدن خودمان را در نتایج موتورهای جستجو کاهش داده‌ایم.

این موضوع بسیار مهم است چرا که فیلترها به همین دو مورد محدود نمی‌شوند و در تمامی بخش‌های سایت نیز هستند. به عبارتی تمرکز بودجه، زمان و زحمت خود را به جای یک صفحه روی چند صفحه تقسیم کرده‌ایم. بدین ترتیب خودمان شانس دیده‌شدن با رتبه‌های خوب در نتایج موتورهای جستجو را از وب‌سایت‌مان گرفته‌ایم و این موضوعی است که باعث می‌‎شود بخش مهمی از زحمات و هزینه‌ای که کرده‌ایم بی‌نتیجه بماند.

محتوای بی‌اهمیت یا بی‌کیفیت

در بیشتر وب‌سایت‌ها صفحاتی وجود دارد که محتوای آن برای فرآیندهای سئو اهمیتی ندارد. این صفحات معمولا برای بهتر شدن تجربه کاربری که با سایت در تعامل است طراحی شده است. مثل صفحات پیام‌های تبریک و تشکر، اطلاع‌رسانی از وضعیت خرید مشتری و سایر موارد مشابه؛ در واقع  index شدن این صفحات به رتبه کلی سایت آسیب می‌زند. بهتر است در این موارد نیز از تگ no index استفاده کنیم؛ یک مثال معروف، صفحات فرود پرداخت است که نیازی نیست در نتایج موتورهای جستجو باشند.

یا اینکه در وب‌سایت شما صفحه‌ای وجود دارد که بعد از اتمام فرآیند خرید به مشتری نمایش داده می‌شود و محتوای آن درباره تشکر کردن از خرید مشتری و آرزوی داشتن تجربه‌ای خوب و از این‌دست جملات است. خوب واضح است هیچ فردی با جستجو در گوگل دنبال چنین محتوایی نیست و باید برای این دسته از صفحات از تگ no index استفاده کنیم. یادمان باشد که استفاده از تگ no index به این دو مورد محدود نمی‌شود. این دو مورد پرتکرارترین دلایل هستند. برای مثال محتوای صفحات کاربران نباید در موتورهای جستجو نمایش داده شود. همچنین بخش‌هایی که محتوای حفاظت‌شده دارند باید با استفاده از تگ no index از نمایش جست‌وجوها حدف شوند.

محتوای خاص و موقتی

در برخی مواقع نیز شما صفحه‌ای در وب‌سایت خود ایجاد می‌کنید که به‌دلیلی خاص و موقتی ایجاد شده است. برای مثال: یک کمپین خاص درمورد مناسبت روز مادر؛ پس دلیلی ندارد بعد از اتمام زمان کمپین در جست‌وجوها دیده شود چراکه یا محصول و خدمات پیشنهاد داده‌شده موجود نیست یا شرایط و تخفیفات خاص آن مناسبت.

اگر با استفاده از تگ no index آن را از نتایج جستجو حذف نکنید، مخاطب وارد آن می‌شود و با محصول و پیشنهادی که دیگر نیست مواجه است. این موضوع قطعا تجربه خوبی برای مخاطب نخواهد بود.

کجا می‌توانید یک تگ no index اضافه کنید؟

برای استفاده از تگ no index، باید آن را در بخش <head> صفحه‌ای که می‌خواهید از نتایج جستجو حذف شود قرار دهید. کد HTML به شکل زیر است:

<head>

    <meta name="robots" content="noindex">

</head>

با افزودن این تگ به صفحه موردنظر، موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که نباید این صفحه را در نتایج جست‌وجو شامل کنند.

افزونه Yoast برای جلوگیری از ایندکس صفحات

اگر از افزونه Yoast استفاده می‌کنید می‌توانید مسیر ساده‌تری برای no index در پیش بگیرید. از بک سایت وارد صفحه‌ای که می‌خواهید no index کنید شوید. از قسمت پیشرفته افزونه Yoast اقدام به no index کردن کنید.

در این بخش سوالی از شما پرسیده می‌شود، آیا به موتورهای جستجو اجازه نمایش نوشته در نتایج جست‌وجو را می‌دهید؟ پاسخ به این سوال به‌صورت پیش‌فرض روی «بله» تنظیم شده است و اگر شما وضعیت آن را به «نه» تغییر دهید، تگ no index به‌صورت اتوماتیک به کدهای صفحه افزوده می‌شود.

برخی دیگر از افزونه‌ها نیز هستند که در این مورد می‌توانند کمک کنند. فقط باید حواسمان باشد که سامانه‌ مدیریت محتوایی که استفاده کردیم چیست. برای مثال این افزونه‌ها در وردپرس، جوملا یا لاراول متفاوت است اما چیزی که مشخص است، در تمامی این سامانه‌های مدیریت محتوا، افزونه مناسبی برای این کار وجود دارد.

نتیجه‌گیری

تگ no index به‌عنوان یک متا تگ عمل می‌کند. شما می‌توانید با افزودن تک no index به صفحات خود به موتورهای جست‌وجو فرمان دهید که این صفحه را ایندکس نکنند.

این کار روی رتبه صفحه تأثیر خاصی ندارد اما روی خزنده‌های موتورهای جست‌وجو مثل گوکل برای شناسایی آن صفحه تاثیرگذار است. هنگامی‌که موتورهای جستجو با ابزارهای خاص خودشان در سایت شما اصطلاحا می‌خزند، این خزش را با دنبال کردن تمام لینک‌هایی که در سایت شما وجود دارد انجام می‌دهند. طبیعتا برخی از صفحات نباید در دسترس این خزش باشند، مثل صفحات ارور، یا پیام‌های تشکر و سایر موارد مشابه.

تگ No Index چیست؟

صفحاتی که در اینترنت وجود دارند اما نباید در تیررس موتورهای جست‌وجو قرار بگیرند مثل صفحه تشکر بابت انجام تراکنشی در سایت که قرار نیست کاربر با جست‌وجو کردن به آن برسد.

موارد استفاده از تگ No Index چیست؟

در برخی مواقع از این نوع تگ استفاده می‌شود مانند زمانی‌که محتوا تکراری است، یا محتوا اهمیت چندانی ندارد و یا وقتی‌که درون‌مایه محتوای ما اهمیت چندانی ندارد.