اهمیت بلاگ و نگارش مقاله در سئوی سایت

بسیاری از کارشناسان محتوا، بلاگ را یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاثیرگذار در سئوی سایت می‌دانند؛ اما چرا؟ همان‌طور که در مقالات قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ عوامل مختلفی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند باعث بهبود سئوی سایت شوند. اما هدف همه آن‌ها در نهایت، رضایت کاربران است و اگر شما بتوانید باعث خشنودی مخاطبان خود شوید قطعا نظر گوگل را هم به خود جلب خواهید کرد و گوگل حتما رتبه‌های بالاتری را برای شما در نظر خواهد گرفت.

article number

داشتن یک وبلاگ با مقاله‌های متنوع و مفید می‌تواند اثرات مثبت زیادی را به همراه داشته باشد که همه در سئوی سایت شما موثر خواهد بود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • پاسخ به سوالات مخاطبان با نگارش مقالات با موضوعات متنوع
  • ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر با کاربران
  • افزایش ترافیک سایت
  • پویایی سایت با نگارش مقالات جدید با موضوعات به‌روز
  • افزایش لینک‌سازی به مقالات با موضوع مرتبط و هماهنگ
  • افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت با نگارش مقالات جدید

تعداد مقاله و موفقیت در سئو، از رویا تا واقعیت!

بهتر است قبل از پرداختن به ارتباط تعداد مقاله و موفقیت در سئو، به بررسی دو مورد از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های دنیا بپردازیم. سایت Huffington Post که در هر 58 ثانیه یک مقاله منتشر می‌کند یعنی چیزی حدود 1600 تا 2000 مقاله در روز و از سوی دیگر سایت Back linko با تولید تنها 32 مقاله تخصصی در روز که هر دو سایت را می‌توان از جمله سایت‌های موفق معرفی کرد. هر دو وب‌سایت علارغم تفاوت فاحشی که در تعداد مقاله منتشر شده دارند اما جزو رتبه‌های نخست نتایج گوگل هستند.

با توجه به نمونه‌های بالا می‌توان گفت همه کسانی که سال‌هاست در حوزه محتوا فعالیت می‌کنند و صاحب تجربه هستند می‌دانند که در تولید محتوا و بازاریابی محتوا، کیفیت حرف اول و آخر را می‌زند و هدف از تولید محتوا هم ایجاد ارتباط موثر با مخاطب است و لاغیر! موتورهای جستجو مانند گوگل هم به این موضوع واقف هستند و رتبه‌بندی‌های خود را براساس کیفیت انجام می‌دهند.

هرچند کیفیت از نظر گوگل، برتر از کمیت است اما نباید از این موضوع هم غافل شد که افزایش تعداد مقاله و انتشار آن، در حفظ پویایی و افزایش رتبه سایتتان می‌تواند موثر باشد. مسلما گوگل بین سایتی که مدت‌هاست مطلب جدیدی منتشر نکرده و سایت رقیبی که به‌طور مرتب محتوای باکیفیت منتشر می‌کند، تفاوت قائل خواهد شد. پس سایتی که بتواند کمیت بیشتر را با حفظ کیفیت بالاتر ارائه کند، در سئو موفق‌تر خواهد بود.

SEO

نیم‌نگاهی به مطالعه Orbit Media و نتایج آن

Orbit Media، شرکت طراحی سایت و برنامه‌نویسی معروف که هر سال یک نظرسنجی درباره وبلاگ‌نویسی انجام می‌دهد و از بازاریابان محتوا درمورد فرایند نوشتن و نتایج آن‌ها می‌پرسد، در سال 2021، طی یک مطالعه بیش از 1000 وبلاگ‌نویس را مورد بررسی قرار داد و به نتایج زیر در مورد تعداد مقاله و کسب نتایج بهتر رسید که ممکن است برای شما هم جالب باشد:

  • اکثر وبلاگ‌نویسان به‌صورت هفتگی یا چندین بار در ماه مقاله‌ها را منتشر می‌کنند.
  • وبلاگ‌نویسان، قبلا تعداد بیشتری مقاله منتشر می‌کردند (2 تا 6 مقاله در هفته در سال 2014)؛ اما حالا به انتشار پست‌های کمتر با محتوای طولانی‌تر تمایل دارند.
  • وبلاگ‌نویسانی که مقاله بیشتری منتشر می‌کنند (32 درصد) و آن‌هایی که هر هفته به‌طور مرتب مقاله ارائه می‌دهند (27 درصد)، نسبت به بقیه به نتایج بهتری دست می‌یابند.

عوامل تاثیرگذار بر تعداد مقاله منتشرشده

تعداد مقالاتی که سایت‌های مختلف منتشر می‌کنند به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما با در نظر گرفتن این عوامل می‌توانید تعداد مشخصی مقاله با عناوین و کلمات کلیدی از پیش تعیین‌شده را برای انتشار در سایتتان برنامه‌ریزی کنید و با یک استراتژی منسجم به سوی موفقیت در بازاریابی محتوا قدم بردارید. ما در ادامه به برخی از این عوامل اشاره کردیم.

اهداف بازاریابی محتوای کسب‌وکار شما

هدف از تولید محتوا در بازاریابی محتوا، تبدیل مخاطبان به مشتری و در نتیجه افزایش میزان فروش است. پس برای اینکه بتوانید از طریق نگارش مقاله، به افزایش فروش کسب‌وکارتان کمک کنید قبل از هر چیز باید اهداف بازاریابی محتوای کسب‌وکارتان را مشخص کنید تا بتوانید با انتخاب موضوعات مناسب و مرتبط و تعداد مقاله مناسب، مخاطبان هدف را به خود جذب و آن‌ها را به خرید از محصولات شما و یا استفاده از خدماتتان تشویق کنید.

content marketing

ترجیحات مخاطبان هدف شما

مخاطبان، اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین عنصر برای رسیدن سایت شما به موفقیت در سئو و کسب رتبه‌های بالا در گوگل است. رضایت مخاطب و رفع نیازها و دغدغه‌های او، باید هدف اول و آخر شما از تولید محتوا باشد. توجه به ترجیحات مخاطبان و موضوعات و سوالاتی که ذهن آن‌ها را درگیر کرده و به‌دنبال یافتن پاسخ آن به گوگل آمده‌اند، می‌تواند مقاله شما را جزو پرمخاطب‌ترین مقالات قرار دهد. با کشف نیازهای مخاطب هدف، می‌توانید به‌راحتی موضوع مقاله و تعداد مقاله مرتبط با آن را برای انتشار مشخص کنید.

بررسی سایت‌های رقیب

بررسی سایت‌های رقبای موفق شما، یکی دیگر از راه‌هایی است که کمک می‌کند تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. اینکه رقبای موفق شما برای تولید محتوا و نگارش مقاله از چه استراتژی استفاده کردند، چه تعداد مقاله را با چه موضوعاتی و در چه زمان‌هایی منتشر کرده‌اند، می‌تواند به برنامه‌ریزی شما و تدوین تقویم محتوای‌تان کمک زیادی بکند.

نوع کسب‌وکار و ماهیت سایت شما

یکی دیگر از عواملی که تعداد مقاله منتشرشده شما را تعیین می‌کند، نوع ماهیت کسب‌وکار شماست. به‌طور مثال، سایت‌هایی که به موضوعات آموزشی و تخصصی می‌پردازند، بیشتر از سایت‌های دیگر نیاز به نگارش مقاله‌هایی با موضوع تخصصی‌تر دارند. اما ماهیت سایت‌های خبری، تفریحی و یا فروشگاهی به‌گونه‌ای است که سرعت انتشار مطالب بر موضوعات دیگر برتری دارد.

در دنیای خبر و رسانه، شما در هر لحظه شاهد رخدادی جدید هستید و هر سایتی که بتواند این رخداد را سریع‌تر و بهتر منعکس کند، نسبت به سایت‌های رقیب مخاطبان بیشتری را جذب خود خواهد کرد.

توانایی تیم تولید محتوا

همان‌طور که می‌دانید تیم تولید محتوا، از کارشناسان محتوانویس، کارشناس سئو و ویراستار تشکیل شده است. برای اینکه بتوانید یک مقاله با محتوای ارزشمند، تولید و در سایتتان بارگذاری کنید حتما باید اعضای تیم، فرصت کافی برای نگارش محتوای یونیک، ویراستاری و بهینه‌سازی سئوی محتوا را داشته باشند. همچنین طراحان سایت هم باید هماهنگی لازم با تیم محتوا را انجام دهند تا برای بارگذاری مقاله و طراحی‌های موردنیاز گرافیکی در زمان تعیین شده برای انتشار مقاله، آمادگی داشته باشند.

content marketing team

پس قبل از هر اقدامی، اول با در نظر گرفتن توانایی و مهارت اعضای تیم و ظرفیت آن‌ها، تعداد مقاله‌ها برای انتشار را تعیین کنید و این نکته را هم در نظر داشته باشید که با افزایش حجم کاری تیم، شاهد کاهش کیفیت محتوا خواهید بود؛ در نتیجه همواره با شناخت ظرفیت‌های تیم و هماهنگی با آن‌ها اقدام به برنامه‌ریزی برای انتشار مقاله بکنید.

تعداد مقاله ایده‌آل منتشر شده در هفته چقدر است؟

باتوجه به آمار سایت SEO.com، که عملکرد تعداد زیادی از محتوانویسان و نویسندگان مقاله را مورد بررسی قرار داده، میانگین مطلوب و ایده‌آل تعداد مقاله در هفته را 2 مقاله در نظر گرفته است. اما شما می‌توانید با در نظر گرفتن عوامل مختلف و اهدافی که دارید، این تعداد را با رعایت اصول سئو، بیشتر کنید تا بتوانید از آن طریق ترافیک سایتتان را هم بالاتر ببرید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که افزایش تعداد مقاله باید به‌صورت تدریجی انجام شود و در فاصله‌های زمانی مشخص، اقدام به به‌روزرسانی و اضافه کردن محتوای جدید به محتوای مقالات قدیمی خود بکنید تا تازگی محتوایتان برای همیشه حفظ شود.

نکات کلیدی برای موفقیت بلاگ

برای اینکه بتوانید در نگارش مقاله موفق‌تر عمل کنید، در ادامه به نکات کلیدی اشاره کردیم که دانستن آن نکات برای موفقیت سایتتان خالی از لطف نخواهد بود.

کیفیت محتوا مهم است یا کمیت آن؟ کیفیت را فدای کمیت نکنید!

خوشبختانه امروز، گوگل و الگوریتم‌های مربوط به آن به‌راحتی می‌توانند کیفیت محتواهای سایت را از یکدیگر تشخیص دهند و به کیفیت، بیشتر از کمیت اهمیت می‌دهند. این، کیفیت مطالب شماست که مخاطبان را به سایت شما خواهد کشاند، پس برای موفقیت در جذب کاربران روی کیفیت مقاله‌ها تمرکز کنید و تنها زمانی تعداد مقاله منتشرشده را افزایش دهید که یا ماهیت سایت شما به‌گونه‌ای باشد که به تولید بیشتر محتوا نیاز داشته باشد مانند سایت‌های خبری و یا از توانایی تیم تولید محتوای خود اطمینان داشته باشید که بتوانند با حفظ کیفیت، تعداد مقاله بیشتری را نگارش و منتشر کنند.

از انتشار محتواهای تازه غافل نشوید!

روزانه میلیون‌ها کاربر در گوگل، مطالب مختلف را جستجو می‌کنند و از میان انبوه اطلاعاتی که نتایج گوگل در اختیارشان قرار می‌دهد، محتواهای به‌روز و کامل‌تر را انتخاب می‌کنند. فرقی نمی‌کند این محتوا مربوط به قیمت آخرین مدل گوشی هوشمند باشد یا محتوای منتشر شده درباره مطالب علمی و آموزشی؛ مخاطبان همیشه به‌دنبال جدیدترین نتایج هستند. گوگل هم به تازگی محتواها اهمیت می‌دهد، به همین دلیل از الگوریتم تازگی Freshness Algorithm گوگل برای تشخیص محتواهای به‌روز استفاده می‌کند.

google freshness algorithm

ارتباط و هماهنگی موضوعی بین مقالات خود داشته باشید.

لینک‌سازی، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش سئو و بالا بردن رتبه سایت در میان سایت‌های رقیب به‌شمار می‌رود. لینک‌سازی به دو نوع لینک‌سازی داخلی که صفحات مرتبط داخل سایت را به هم لینک می‌دهد و لینک‌سازی خارجی که با گرفتن بک‌لینک، باعث شناساندن سایت شما به مخاطبان بیشتر می‌شود. برای اینکه بتوانید در لینک‌دهی، موفق عمل کنید، حتما باید مقالات با موضوعات مرتبط و هماهنگ، نگارش و منتشر کنید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب سایت خود کنید.

بهتر است زمان مشخصی را برای انتشار مقاله خود تعیین کنید

در گذشته این امکان وجود نداشت که بتوان مقاله یا محتوای منتشر شده را به‌صورت دستی ایندکس کرد؛ بنابراین سئوکاران مجبور بودند با انتشار مقاله در زمان‌های مشخص، گوگل را به آن عادت دهند؛ اما امروزه با انجام دستی ایندکس، دیگر نیازی به مشخص کردن زمان دقیق برای انتشار مقاله نیست. اگر به هر علتی، محتوای شما برای انتشار در آن زمان آماده نبود؛ به تعویق انداختن زمان انتشار آن خیلی بهتر از انتشار یک محتوای بی‌کیفیت در زمان مشخص است.

اما از سوی دیگر، داشتن یک برنامه منظم و تقویم محتوایی، به نظم‌بخشی مطالب سایت شما کمک خواهد کرد و کاربران هم به سایت شما و مطالب آن بیشتر اعتماد خواهند کرد چون می‌دانند که با یک سیستم منظم در ارتباط‌اند. پس داشتن زمان مشخص برای انتشار مقاله می‌تواند برای سایت شما خوب باشد اما نباید این مسئله، محدودیتی برایتان ایجاد کند.

article publish time

آیا وب‌سایت‌های تازه‌کار به تعداد مقاله بیشتری برای شروع کار خود نیاز دارند؟

وب‌سایت‌هایی که به تازگی شروع به فعالیت کرده‌اند به‌دلیل اینکه هنوز برای مخاطبان و گوگل شناخته شده نیستند، بهتر است در قدم اول روی محتوای صفحات فرود سایت خود کار کنند و آن صفحات را تقویت کنند و در مراحل بعد با تولید مقالات و محتواهای باارزش و به کمک لینک‌دهی داخلی به صفحات مختلف، باعث بهبود رتبه‌بندی سایتشان در گوگل و در نتیجه دیده‌شدن آن شوند.

سخن پایانی

همان‌طور که بارها در این مقاله هم به آن اشاره کردیم، گوگل بیشتر دنبال کیفیت است تا کمیت. جلب‌نظر مخاطبان و راضی کردن آن‌ها، هدف اصلی تولید محتوا است و باعث بهبود سئوی سایت شما می‌شود و در جایی که با افزایش تعداد مقاله، کیفیت محتوای آن کاهش می‌یابد شما باید کیفیت را اولویت قرار دهید. بنابراین با توجه به شرایط تیم خود و ماهیت کسب‌وکارتان، می‌توانید برای تعداد مقاله‌ای که می‌خواهید در هفته منتشر کنید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید.

سوالات متداول

نگارش مقاله چه تاثیری در سئوی وب‌سایت دارد؟

داشتن وبلاگ با مقالات متنوع باعث افزایش ترافیک سایت، ایجاد تعامل با مخاطب، پاسخ به سوالات مخاطب و ایجاد حس کاربری خوب در آن‌ها خواهد شد.

چه عواملی بر تعداد مقاله منتشر شده در هفته تاثیرگذار است؟

اهداف بازاریابی محتوای کسب‌وکار، ترجیحات مخاطبان، سایت‌های رقیب، ماهیت کسب‌وکار و توانایی تیم محتوا

چه نکاتی باعث بهبود وبلاگ و مقالات می‌شود؟

توجه به کیفیت مقاله‌ها، داشتن زمان مشخص برای انتشار مقاله، انتشار محتوای تازه و توجه به هماهنگی موضوعی مقاله‌ها.