نگارش مقاله که بخش مهمی از بازاریابی محتوایی در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود، این روزها مورد‌ توجه بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها قرار گرفته‌ است. اما چه نکاتی را باید در نگارش مقاله در نظر بگیریم تا هم بتواند مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند و هم مورد توجه الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل قرار بگیرد؟

تعداد کلمات مقاله، از جمله موارد چالش برانگیزی است که ذهن هر تولیدکننده محتوایی را به خود درگیر می‌کند. از آنجایی که گوگل به صورت دقیق تعداد و تأثیر آن را روی سئو محتوا مشخص نکرده است، همواره این سوال که تعداد کلمات محتوا چقدر باید باشد مطرح بوده است. خیلی از افراد معتقدند که هرچه تعداد کلمات بیشتر باشد، سایت موفق‌تر خواهد بود؛ در حالی که این‌چنین نیست و خیلی از صفحات موفق دارای محتوا‌های نسبتاً کوتاهی هستند. 

آیا تعداد کلمات مقاله مهم است؟

اگر شما یک تولیدکننده محتوا باشید همیشه با این سوال مواجه می‌شوید که یک محتوای خوب برای جذب مخاطب و دیده شدن در گوگل چه ویژگی‌هایی باید داشته‌ باشد؟ آیا طولانی بودن مطلب در جلب توجه مخاطب موثر است؟ و یا برعکس ممکن است باعث از بین رفتن حوصله او و در نتیجه ترک سایت شما شود؟

چیزی که در این میان مهم است توجه و رعایت چند نکته به‌طور هم‌زمان در نگارش مقاله است؛ که شما قبل از شروع نوشتن مطلب خود باید در نظر داشته‌ باشید. معیارهایی مانند در نظر گرفتن مخاطبان هدف شما، توجه به موضوعی که در مورد آن می‌نویسید و ساختار محتوایی که می‌خواهید برای سایتتان تولید کنید؛ همه در مقدار مطلبی که می‌نویسید تاثیرگذار است. اما نکته مهمی که همواره باید در نظر داشته باشید این است که، کمیت را فدای کیفیت نکنید! این یعنی شمارش کلمات فقط وقتی با کیفیت بالای محتوا همراه باشد مهم و ارزشمند است.

تعداد کلمات مقاله

تعداد کلمات مقاله تولید شده از جمله مواردی می‌باشد که باعث سردرگمی خیلی از نویسنده‌ها می‌شود و نظرات مختلفی در این‌باره داده شده است؛ به‌طور مثال بعضی از افراد عقیده دارند فقط کیفیت محتوا مهم می‌باشد و برای گوگل تعداد کلمه اهمیتی ندارد.

همچنین در کنار این عقیده افرادی نیز هستند که معتقدند هرچه تعداد کلمه محتوای تولید‌شده بیشتر باشد شانس آن برای رتبه بهتر بالا‌تر می‌رود. ما در این مقاله به‌طور کامل این موضوع را توضیح می‌دهیم و قصد داریم با این توضیحات برای همیشه مسئله تعداد مناسب کلمه محتوا و سردرگمی شما را حل کنیم.

نظر گوگل در مورد تعداد کلمات مقاله و محتوای آن چیست؟

با توجه به مقالاتی که توسط گوگل نشر شده است می‌توان به این موضوع پی برد که گوگل هیچ عدد ثابت و مقدار قطعی را برای این موضوع در نظر نگرفته است؛ بلکه فقط با این جمله «یک مقدار راضی کننده از محتوای با‌کیفیت» نظر خود را بیان کرده است. می‌توان از این جمله نتیجه گرفت که تعداد کلمات یک محتوا نسبی است و بستگی به موضوع محتوا و انتظارات مخاطب دارد.

طول محتوای ایده‌آل برای سایت در سال 2021

براساس تحقیقی که در سال‌ 2021 انجام شده است؛ تعداد مناسب کلمات مقاله برای یک سایت از نظر سئو و بهینه‌سازی باید در حدود 2100 تا 2400 کلمه باشد. این عدد میانگین بررسی چندین مقاله بوده‌ است و این به آن معنا نیست که مقاله شما برای دیده شدن در گوگل حتما باید این تعداد کلمه داشته باشد. مقاله‌هایی با تعداد کلمات بیشتر یا خیلی کمتر هم توانسته‌اند رتبه خیلی خوبی در گوگل بین مخاطبان خود کسب کنند.

تعداد کلمات مناسب محتوا

آیا طولانی بودن مقاله یک ارزش است ؟

با توجه به این‌که گوگل در رابطه با تعداد کلمات، اصولی را تعیین نکرده است افراد زیادی روی مقالات مختلف گوگل تحقیقات زیادی انجام دادند و باتوجه به تجربه و تخصص، بیشتر آن‌ها به نتایج مشابهی دست یافته‌اند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که هرچه تعداد کلمات مقاله بیشتر باشد، رتبه آن در گوگل بیشتر خواهد شد.

در ادامه به سه تحقیق مهم در این زمینه اشاره می کنیم :

1- بر اساس آماری که شرکت Ahrefs ارائه کرده است، میانه تعداد کلمات موجود در یک مقاله برای رتبه یک گوگل حدود 750 کلمه است.
2- مطالعه سایت Semrush نتایج مشابهی ارائه داده و به دو نکته مهم دیگر اشاره کرده‌است:

  • محتواهایی که در رتبه‌های بالای گوگل هستند حجم محتوای بیشتری نسبت به رقبای خود در همان جستجو دارند.
  • محتوای مقالاتی که در کلمات پرجستجو جایگاه مناسب دارند، 1.5 برابر طولانی‌تر از مقالاتی است که در عبارات ساده رتبه دارند.

3- مطالعات سایت معروف Backlinko هم نشان می‌دهد که؛ میانگین تعداد کلمات برای مقالاتی که در رتبه یک گوگل هستند، تقریباً 1900 کلمه است.

با توجه به نتایج این تحقیقات می‌توان گفت که تعداد کلمات مقاله تولیدی باید زیاد باشد و طولانی بودن محتوا تأثیر مثبتی در بهتر شدن رتبه صفحه دارد؛ در حالی که همیشه این چنین نیست. طولانی بودن مقاله به تنهایی یک ارزش نیست و فقط تعداد کلمه در رتبه مقاله شما مهم نیست بلکه از نظر گوگل کیفیت محتوا و رضایت مخاطب هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای مثال فکر کنید شما در حال نوشتن محتوایی هستید که تعداد کلمات مقاله 1500 می‌باشد ولی می‌خواهید آن را به هر قیمتی طولانی‌تر کنید تا محتوای شما بیشتر دیده شود؛ به همین منظور محتوایی بی‌کیفیت

و بی‌ربط به موضوع آن، به محتوای خود اضافه می‌کنید غافل از این‌که این کار باعث نابودی محتوای شما می‌شود و نه تنها به دیده شدن مقاله شما کمکی نمی‌کند؛ بلکه آن را بی‌ارزش هم می‌کند. پس توجه کنید که فقط تعداد کلمه برای گوگل مهم نیست.

content length

نکات طلایی که به نگارش یک مقاله خوب کمک میکند.

آرزوی هر نویسنده نوشتن مطلبی است که مورد توجه مخاطبان خود قرار بگیرد، مخاطبان بتوانند با آن مطلب ارتباط برقرار کنند. یک نویسنده خوب و توان‌مند باید در عین حال که با بیانی ساده و شفاف منظور خود را به مخاطبان خود می‌رساند، بتواند اطلاعات موردنیاز آن‌ها را هم به‌خوبی منتقل کند.

بهتر است بگوییم نویسندگی یک هنر است؛ هنر درک نیاز مخاطب و پاسخ مناسب به آن نیاز . یک نویسنده خوب برای رسیدن به هدف خود باید قبل از نگارش مقاله به مواردی در رابطه با آن توجه کند که در این قسمت به دو مورد مهم از آن موارد اشاره کرده‌ایم.

1. هدف کاربر از جستجو چیست؟

یکی از موارد مهمی که نویسنده مقاله باید قبل از نگارش آن در نظر داشته باشد توجه به مخاطب و آگاهی از هدف مخاطب از جستجوی آن موضوع است. یعنی اینکه مخاطب از خواندن مقاله چه اطلاعاتی را می‌خواهد به‌دست بیاورد و یا بعد از خواندن آن چه سوالاتی در ذهن او پاسخ داده خواهد شد. نویسندگان با توجه به هدف مخاطبشان، مقاله را نگارش و منتشر می‌کنند.

برای مثال شما فرض کنید برای یک سایت خبری محتوا می‌نویسید، شما نمی‌توانید تعداد کلمات مقاله برای این موضوع را بیشتر از تعداد موردنیاز تولید کنید و مخاطب نیز دنبال اخبار طولانی نیست؛ پس در نتیجه در صورت نوشتن اخبار طولانی صفحه شما بازدهی پایینی خواهد داشت. بهتر است بدانید وظیفه یک خبرگزاری، رساندن مهم‌ترین اخبار در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. بنابراین اگر موضوعات جانبی و غیرضروری را در متن یک خبر بگنجانید، این محتوای طولانی نه تنها برای دیگران مفید نیست، بلکه وقت گران‌بهای آن‌ها را هم می‌گیرد.

2. پاسخ مناسب برای این هدف چیست؟

بعد از اینکه هدف کاربر از جستجوی مقاله برایمان مشخص شد، مرحله بعدی نوشتن مطلبی با هدف دادن پاسخ مناسب به نیازهای مخاطب است. در برخی موارد مانند قیمت طلا نویسنده می‌داند که باید برای رضایت مخاطب از تعداد کلمات مقاله کمتری استفاده کند ولی در مواقعی تشخیص این موضوع کار راحتی نیست و نویسنده دچار سردرگمی می شود و نمی‌داند باید محتوای طولانی تولید کند و یا محتوای کوتاه . در چنین مواقعی ابتدا باید کلمات کلیدی را در گوگل سرچ کنید و سایت‌هایی را که در این باره هستند و از رتبه بالایی برخوردارند را بررسی کنیم اگر محتوای آن‌ها کوتاه باشد یعنی گوگل برای آن موضوع محتوای کوتاهی را می‌پسندد.

به عنوان مثال، عبارت “ دوره سئو را در گوگل جستجو کرده و حجم محتوای قرار گرفته در صفحه برای 5 جایگاه اول را بررسی کردیم:

  • جایگاه اول : 600 کلمه
  • جایگاه دوم: 1100 کلمه
  • جایگاه سوم: 3000 کلمه
  • جایگاه چهارم: 430 کلمه
  • جایگاه پنجم: 440 کلم
تکرار کلمات محتوا

با توجه به این جایگاه‌ها می توان پی برد که فقط تعداد کلمات مقاله برای گوگل اهمیت ندارد بلکه مواردی مانند انواع تصاویر، فیلم و غیره می‌تواند در رتبه‌ آن تأثیرگذار باشد و کیفیت محتوا بر اساس تمامی این موارد تعیین می‌شود.

آیا مقاله با کیفیت بالای محتوا و تعداد کلمات مقاله بیشتر برای رتبه وب‌سایت کافی است؟

بهتر است توجه کنید که فقط با کیفیت بودن محتوا و طولانی بودن آن باعث موفقیت آن نمی‌شود بلکه عوامل دیگری در بالا رفتن رتبه گوگل نقش دارد. گوگل برای بررسی کردن و دادن رتبه به سایت‌ها از 200 فاکتور استفاده می‌کند که با کیفیت بودن طولانی بودن، دو مورد از آن‌ها می‌باشد. در حالت کلی می توان گفت اگر سایتی اعتبارنامه پایینی برحسب این فاکتورها داشته باشد، نسبت به سایت‌هایی که DA بالایی دارند شانس کمتری در بالا رفتن رتبه گوگل خواهد داشت.

چرا محتواهای طولانی شانس بیشتری برای دیده‌شدن دارند؟

  • زمانی که محتوا طولانی باشد مخاطب مدت‌زمان زیادی را در سایت می‌ماند.
  • همه سؤالات ایجاد شده در ذهن مخاطب در رابطه با موضوع پاسخ داده‌ می‌شود و نیازی نیست مخاطب در سایت‌های دیگر نیز جست‌و‌جو کند.
  • بازنشر محتوا در شبکه‌های اجتماعی دیگر بیشتر می‌شود.
  • فضای بیشتر در اختیار نویسنده برای لینک سازی داخلی و ارجاع کاربر به بخش‌های دیگر به وجود می‌آید.
  • زمانی که محتوا طولانی باشد فرد کنجکاو می‌شود و در بخش نظرات سایت بیشتر فعالیت می‌کند.
  • هرچه تعداد کلمات مقاله بیشتر باشد، امکان استفاده از کلمات کلیدی بیشتر در متن برای بالا بردن سئو سایت فراهم می‌شود.

به این نکته توجه کنید که هرچه محتوای تولیدی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر منتشر شود احتمال بالا رفتن رتبه آن بیشتر می‌شود. بهتر است بدانید تحقیقات زیادی در این باره انجام شده و نتیجه آن‌ها به این صورت می‌باشد که مقالاتی که در بازه «3000 – 10000» کلمه هستند شانس زیادی در اشتراک‌گذاری در شبکه‌های دیگر دارند.

ideal content length

در رابطه با مقالات طولانی بهتر است به دو نکته روان‌شناسی توجه کنید :

برای اینکه بخواهیم محتوای نوشته‌شده بیشتر مورد توجه قرار گیرد باید از مطالبی استفاده کنیم که به روح و ذهن مخاطب نفوذ کند و فرد را جذب خود کند. برای این کار باید از تصاویر مناسب، عنوان‌بندی محتوا، لیست‌‌های شمارشی و غیر شمارشی، بولد کردن کلمات مهم استفاده شود.

نباید از محتوایی استفاده کنیم که باعث خسته شدن کاربر شود؛ برای مثال استفاده بیش از حد از تصاویر که باعث می‌شود چشم مخاطب خسته شود و از صفحه خارج شود، همچنین باید از مطالبی استفاده شود که برای مخاطب جذاب باشد و باعث شود کاربر بیشتر در سایت بماند و از مطالب آن بهره مند شود.

رعایت تعداد کلمات مقاله در حد معقول باعث می‌شود متن نه آنقدر طولانی باشد که از دایره حوصله خواننده به‌دور باشد و نه آنقدر کوتاه باشد که نتواند تمام مطلبی را که نویسنده قصد بیان آن را دارد شامل شود؛ همچنین توجه به مفید بودن محتوا، هر دو حس ارزشمند بودن را به مخاطب القا می‌کند و باعث می‌شود سایت شما همیشه در ذهن او بماند و آن را به لیست سایت‌های موردعلاقه‌اش اضافه کند.