اهمیت الگوریتم های گوگل

دنیای وب پیرو یک‌سری قوانین و مقررات است. بدون قانون، بی‌نظمی و هرج و مرج به‌وجود می‌آید و همه‌چیز خارج از کنترل خواهد بود. موتورهای جستجو نیز یک‌سری قوانینی دارند. بدون این قوانین، سایت‌های اسپم و بی‌کیفیت برای جذب کاربران دست به هرکاری می‌زنند. اما راه حل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل

تاثیر الگوریتم های گوگل در رتبه‌بندی صفحات و رفع نیاز کاربر

چندین سال پیش، گوگل پر از نتایج نامربوط بود. کاربران با کلیک روی هرکدام از نتایج گوگل، با یک‌سری تبلیغات نامربوط و پاپ‌آپ‌های آزاردهنده مواجه می‌شدند و نتایج حاصل از جستجو هم با نیاز کاربران هم‌خوانی نداشت. از این رو گوگل به فکر چاره افتاد و با طراحی و توسعه الگوریتم های گوگل توانست این مشکل را برطرف کند. گوگل برای اولین‌بار توانست با کمک طراحی و توسعه الگوریتم‌های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس‌خوار با سایت‌های اسپم مقابله کرد.

الگوریتم‌های طراحی شده، نحوه تولید محتوا را به کاربران آموزش دادند و بر این باور بودند که آموزش تولید محتوا باید در راستای نیاز کاربران باشد. الگوریتم‌ها به کاربران یاد دادند که چطور باید دست به تولید محتوا بزنند. این الگوریتم‌ها معتقد بودند که‌ آموزش تولید محتوا تنها باید در رابطه با نیاز کاربران باشد.

هدف الگوریتم‌های جستجو چیست؟

الگوریتم‌های جستجوی گوگل، برای اهداف خاصی طراحی و پایه‌ریزی شده‌اند. در ادامه 5 مورد از مهم‌ترین اهدافی که این الگوریتم های گوگل دنبال می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

  1. کاهش رتبه سایت‌های اسپم و بدون کیفیت
  2. افزایش رتبه سایت‌های باکیفیت، کاربرمحور و ارزشمند
  3. ارائه بهترین نتایج به جستجوگران
  4. مبارزه با سایت‌های خلافکار
  5. پیدا کردن بهترین محتوا و وب‌سایت

در مدت‌زمان کوتاهی، سایت‌ها جایگاه اصلی خود را پیدا کردند و جنگ برای کسب رتبه‌های برتر شروع شد. با این کار سایت‌های اسپم، دیگر قدرت خود را از دست دادند و در مرحله بعدی، موتور جستجوی گوگل به یک ربات هوشمند تبدیل شد.

هدف اصلی الگوریتم های گوگل؛ کسب رضایت کاربر و نمایش صفحات جستجو برحسب نیاز کاربر بود. برای رسیدن به این هدف، باید نتایج مطابق با نیاز کاربر بهینه‌سازی می‌شد.

دست‌یابی به این هدف بزرگ، بر عهده الگوریتم رنک‌برین Rank brain بود. این الگوریتم نتایج جستجو را به نفع کاربر بهینه‌سازی می‌کرد. به‌عنوان مثال اگر شما به‌دنبال بهترین رستوران‌های تهران بودید، دیگر نیازی به وارد شدن به وب‌سایت و جستجوی تک تک آدرس‌ها نبود. گوگل موفق می‌شد با یک جستجوی ساده، آدرس بهترین رستوران‌ها را پیدا کند.

اکنون که با ماهیت الگوریتم های گوگل آشنا شدید و متوجه شدید که هوش مصنوعی سئو گوگل، چطور همه‌چیز را به نفع کاربر تغییر داده، در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

google algorithms

معرفی الگوریتم‌های جدید گوگل

در این مقاله قصد داریم؛ حیاتی‌ترین و تازه‌ترین به‌روزرسانی‌های گوگل را به شما آموزش دهیم. در واقع توضیح می‌دهیم که الگوریتم‌ها چرا طراحی شدند؟ چه هدفی دارند؟ و به چه نکاتی توجه می‌کنند؟

با خواندن این مقاله می‌توانید با سازوکار موتور جستجوی گوگل آشنا شوید. براساس اصول سئو، تولید محتوا کنید و استراتژی تولید محتوا را تعیین کنید.

در اینجا ما 10 تا از اصلی‌ترین و موثرترین الگوریتم های گوگل را به شما معرفی می‌کنیم. در‌واقع این الگوریتم‌ها به فرشته‌های نجاتی تشبیه شدند که سرنوشت گوگل و کاربران را تحت‌تاثیر قرار دادند.

انواع الگوریتم های گوگل

اساس رتبه‌بندی صفحات SERP برعهده Google Algorithms است. با ما همراه باشید تا با الگوریتم های گوگل بیشتر آشنا شوید.

الگوریتم برت BERT Algorithm

الگوریتم برت نتیجه فناوری‌های هوش مصنوعی گوگل است. اکثر جستجوها در گوگل به زبان محاوره‌ای است. از این رو، توجه ربات‌های گوگل به بعد انسانی و طبیعی زبان، نتیجه جستجو را ایده‌آل‌تر می‌کند. الگوریتم رنک برین تا حد امکان، زبان طبیعی را با زبان ماشین جایگزین می‌کند. الگوریتم برت مکمل الگوریتم رنک برین است و نتایج دقیق و مرتبطی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

هدف این الگوریتم، درک بهتر زبان کاربران و دقت بیشتر در تحلیل درخواست کاربران است.

الگوریتم تازگی محتوا Freshness Algorithm

الگوریتم های گوگل اهداف متعددی دارند. سئو را می‌توان به پازلی تشبیه کرد که از تکه‌های گمشده زیادی تشکیل شده است. الگوریتم Freshness گوگل یکی از تکه‌های گمشده‌ پازل سئو است. یافتن این تکه پازل کار چندان دشواری نیست.

گوگل به محتوای جدید و به‌روز علاقه زیادی دارد و روی تازگی محتوا تاکید می‌کند؛ چرا که کاربران نیز به‌دنبال محتوای جدید هستند. از این رو باید محتوای سایت همواره به‌روزرسانی شود.

freshness

الگوریتم رقص گوگل Google Dance

همان‌گونه که قبلا هم اشاره کردیم، یکی از فاکتورهای اساسی گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب، میزان رضایت کاربران از محتوای آن است.

در میان انواع متنوع الگوریتم های گوگل، هدف این الگوریتم این است که؛ در بازه زمانی کوتاهی، جایگاه سایت را در یک یا چند عبارت کلیدی، بالاتر می‌برد و در این بازه رفتار کاربران و میزان رضایت آن‌ها را از صفحه مورد نظر بررسی می‌کند. در صورتی که محتوای سایت در این بازه موفق باشد و بتواند رضایت کاربران را جلب کند، سایت به رتبه‌های بالا صعود می‌کند، در غیر اینصورت سایت دوباره به رتبه‌های پایین‌تر نزول خواهد کرد.

الگوریتم سندباکس گوگل Google Sandbox

الگوریتم های گوگل با هدف رتبه‌بندی صفحات سایت برای ارائه بهترین نتایج طراحی شدند. روزانه به‌طور متوسط در هر دقیقه تقریبا 380 سایت جدید ساخته می‌شود . پس با گذشت زمان میزان رقابت در فضای مجازی بیشتر و سخت‌تر می‌شود. گوگل در مرحله اول سایت‌هایی که به تازگی وارد عرصه رقابت شدند را از سایت‌هایی که اعتبار بالایی دارد، جدا می‌کند.

sandbox

در واقع الگوریتم سندباکس گوگل، الگوریتمی است که مانند یک فیلتر عمل می‌کند و سایت‌های جدید را از سایت‌های دیگر جدا می‌کند.

الگوریتم های گوگل، در ابتدا به سایت شما اعتماد ندارند، از این رو به مدت 1 الی 4 ماه، سایت شما را در سندباکس قرار می‌دهد. در این مدت شما فرصت دارید، سایت خود را از نظر محتوا قوی کنید.

مهم‌ترین مزیت این الگوریتم این است که، سایت‌های تازه تاسیس شده نمی‌توانند با فریب گوگل به صفحات نخست دست پیدا کنند.

الگوریتم Mobile First Index

در حال حاضر حدود 55 درصد از جستجوها از طریق موبایل انجام می‌شود. این درصد در برخی از حوزه‌ها به حدود 85 درصد نیز می‌رسد. از این رو گوگل تصمیم گرفت، سرویس جستجوی اینترنتی را برای موبایل‌ها بهینه‌سازی کند. به همین دلیل، اولویت اول الگوریتم های گوگل برای رتبه‌بندی، ابتدا نسخه موبایل و سپس نسخه دسکتاپ است.

در زمان طراحی سایت، اولویت اول طراحی باید ریسپانسیو بودن سایت باشد. با کمک این الگوریتم، سایت شما از نظر گوگل یک سایت خوب به حساب می‌آید و از طرفی مطابق با رفتار و نیاز کاربران هم خواهد بود.

الگوریتم پاندا Panda Algorithm

پاندا، یکی از معروف‌ترین الگوریتم های گوگل است.

هدف الگوریتم پاندا:

  • بررسی کیفیت محتوا
  • بررسی میزان رضایت کاربران
  • بررسی کپی یا اختصاصی بودن محتوا

برخی بر این باورند که این الگوریتم روی محتوای تکراری تمرکز دارد، در حالی که عملکرد آن مبهم‌تر از آن است.

الگوریتم پنگوئن Penguin Algorithm

اساس کار این الگوریتم، مبارزه با سایت‌هایی است که با خرید بک‌لینک و تکنیک‌های کلاه‌سیاه در لینک‌سازی می‌خواهند جایگاه و رتبه سایت خود را بالا ببرند.

الگوریتم کبوتر Pigeon Algorithm

این الگوریتم یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل است.

کارکردهای الگوریتم کبوتر

  • انجام سئو محلی
  • سفارشی‌سازی صفحات SERP با توجه به مکان
الگوریتم کبوتر

به زبان ساده می‌توان گفت؛ درصورتی‌که عبارت مورد جستجو توسط کاربر، به یک موقعیت مکانی و یک کسب‌وکار خاص مربوط باشد، این الگوریتم نزدیک‌ترین و بهترین پیشنهاد را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. می‌توان گفت پیاده‌سازی این الگوریتم بسیار راحت است. برای این کار کافی است با عملکردهای این الگوریتم بیشتر آشنا شوید. برای این کار می‌توانید:

  • سایت را در Google map ثبت کنید.
  • در صفحه تماس با ما، نقشه گوگل را قرار دهید.
  • در بخش آدرس سایت، مکان را درج کنید.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار Hummingbird Algorithm

الگوریتم های گوگل برای اهداف متعددی طراحی شدند. این الگوریتم، عبارت جستجو شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و با درک مفهوم عبارت و با کمک گراف دانش گوگل Google knowledge graph، بهترین نتایج را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در واقع هدف اصلی این الگوریتم، توجه به نیازهای کاربران است.

Hummingbird

وظیفه اصلی الگوریتم مرغ مگس‌خوار، بررسی عبارت جستجوشده و درک مفهوم آن است. علاوه بر این، با استفاده از گراف دانش، گوگل تلاش می‌کند نتایج مرتبط با مفهوم جستجوشده توسط کاربر را در اختیار او قرار دهد. هدف این الگوریتم، ایجاد حس خوب جستجو در کاربر است.

در حال حاضر، این الگوریتم جز جدیدترین و مهم ترین الگوریتم های گوگل است و بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کند.

الگوریتم رنک برین Rank Brain Algorithm

اساس کار این الگوریتم براساس ماشین لرنینگ است و هدف این الگوریتم، شخصی‌سازی صفحات SERP و شناسایی مفهوم مدنظر کاربر و ارائه بهترین نتایج می‌باشد.

این الگوریتم، براساس عبارت جستجوشده مفهوم مورد نظر کاربر را شناسایی کرده و بهترین پاسخ را به او نمایش می‌دهد. همچنین در ادامه، براساس رفتار کاربران رتبه‌بندی نتایج جستجو را بهینه‌سازی می‌کند.


SEO

پاسخ به برخی از سوالات رایج در این زمینه

در اینجا قصد داریم به برخی از سوالات رایج پیرامون الگوریتم‌ها جواب دهیم، پس با ما همراه باشید.

در صورت نبود الگوریتم‌های جستجوی گوگل چه مشکلی پیش می‌آمد؟

در چنین حالتی، نتایج یافت‌شده به هیچ عنوان ربطی به سوال مد نظر شما نداشت. سایت‌های تبلیغاتی و اسپم به رتبه بالایی می‌رسیدند و در عوض سایت‌های پرکاربرد و مفید رتبه‌های پایین‌تری داشتند.

با به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌های طراحی شده توسط گوگل و بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین محتوا، مطابق با نیاز کاربر نمایش داده می‌شوند.

تازه‌ترین الگوریتم‌های گوگل کدامند؟

گوگل، تمامی الگوریتم‌ها از قدیمی‌ترین آن‌ها تا جدیدترین را مورد استفاده قرار می‌دهد. (و در مورد الگوریتم‌های قدیمی میزان دقت و هوشمندی آن‌ها را بهبود و توسعه داده است.)

در حال حاضر الگوریتم رنک برین، جزو حیاتی‌ترین و موثرترین الگوریتم های گوگل طراحی شده است که با کمک هوش مصنوعی می‌تواند رفتار کاربران را پیش‌بینی کرده و بهترین نتایج را نمایش دهد.

بهترین روش برای یادگیری الگوریتم های گوگل چیست؟

برای آشنایی با سازوکار الگوریتم‌ها می‌توانید از مقالات آموزشی و کتاب سئو باغ وحش گوگل کمک بگیرید و در مدت‌زمان کوتاه، شناخت موثری از این الگوریتم‌ها داشته باشید.