تاریخچه نسل‌های قبل از نسل 5 و نسل 6 اینترنت و توانایی‌های آن‌ها

  • نسل صفر G0

اولین شبکه تلفن همراه است که به آن تلفن رادیویی همراه هم گفته می‌شد و مربوط به قبل از ظهور شبکه‌های سلولی موبایلی بود.

  • نسل اول G1

در دهه 1980، این تکنولوژی ابتدایی قادر به جابه‌جایی صداهای آنالوگ بود.

  • نسل دوم G2

در اوایل دهه 1990، این نسل صدای دیجیتال را معرفی کرد.(CDMA)

  • نسل سوم G3

در اوایل دهه 2000، این تکنولوژی توانست فناوری انتقال داده از طریق موبایل را معرفی کند(GDMA) که امکان اتصال به شبکه اینترنت، برقراری تماس تصویری و توانایی دانلود ویدئو و غیره را امکان‌پذیر می‌کرد.

  • نسل چهارم G4

در دهه 2010، فناوری G4 LTE، تحولی عظیم در صنعت شبکه‌های بی‌سیم ایجاد کرد. این فناوری پهنای باند بسیار بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌داد تا بتواند از برنامه‌هایی که نیاز به سرعت بالای اینترنت دارد استفاده کند مانند: کنفرانس ویدئویی، دسترسی به وب‌موبایل، خدمات بازی، تلویزیون سه‌بعدی و غیره.

نسل 5 اینترنت

شاید نام این فناوری برای خیلی‌ها نام تازه‌ای باشد اما آن‌هایی که با پیشرفت تکنولوژی همراه هستند و تازه‌های فناوری را دنبال می‌کنند، حتما نام این نسل از اینترنت را از چند سال قبل شنیده‌اند.

شروع پروژه این فناوری در سال 2012 توسط شرکت ITU R رقم خورد و بعد با فراهم کردن زیرساخت‌ها و ارائه مدل‌های اولیه، به‌طور کامل و نهایی در سال 2019 به مردم دنیا عرضه شد و از آن به بعد، نسل 5 و نسل 6 اینترنت، با ظهور خود جزو پرسرعت‌ترین نسل‌های اینترنت در عصر حاضر شدند.

نسل 5 اینترنت

ویژگی‌ها و مزایای نسل 5 اینترنت

نسل 5 و نسل 6 اینترنت دارای ویژگی‌های متمایزی نسبت به نسل‌های قبل از خود هستند. در اینجا به بیان برخی از مزایای مهم نسل 5 اشاره می‌کنیم.

  • سرعت بالای انتقال داده‌ها برای همه کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. این سرعت در نسل 5 اینترنت حدود 1000 برابر نسل 4 است.
  • پهنای باند بسیار بالا و در نتیجه استفاده از فرکانس‌های بالا، پهنای باند این نسل 100 گیگابایت بر ثانیه است.
  • تاخیر فوق‌العاده کم، تاخیر در نسل 4 حدود 50 میلی ثانیه بوده که در نسل 5 به یک میلی ثانیه کاهش یافته است. که باعث عملکرد بهتر و کارایی بالاتر این نسل می‌شود.
  • افزایش دردسترس بودن
  • قدرت اتصال فوق‌العاده به سیستم اینترنت اشیا

معایب نسل 5 اینترنت

  • هزینه راه‌اندازی بالای آن
  • زمان‌بر بودن راه‌اندازی و استفاده عمومی از آن
  • مشکلاتی مانند بلاک شدن امواج
  • امنیت کم آن به دلیل وجود گره‌های زیاد و حساسیت بالا در آن

کاربرد‌های نسل 5 اینترنت در حوزه‌های مختلف

مزایایی که نسل 5 اینترنت دارد باعث کاربردهای گسترده آن در حوزه‌های مختلف شده است. در ادامه با چند مورد از این کاربردهای مهم آشنا خواهید شد.

در بخش صنعت و مشاغل

با توجه به ویژگی‌هایی که نسل 5 اینترنت دارد، مشاغلی که نیاز به سرعت اینترنت بالا، میزان تاخیر کم و ظرفیت بالای شبکه دارند می‌توانند از این نسل با اطمینان خاطر استفاده کنند. مثل کارخانه‌های هوشمندی که از اینترنت صنعتی استفاده می‌کنند.

با افزایش روزافزون جمعیت، به فناوری‌هایی که بتوانند در جهت افزایش تولید غذا به بخش کشاورزی کمک کنند، نیاز بیشتری احساس می‌شود. به‌راحتی می‌توانیم از ویژگی‌های نسل 5 اینترنت برای کاهش هزینه‌های پرورش موادغذایی، صرفه‌جویی در وقت و مصرف آب استفاده کنیم مثل سیستم آبیاری قطره‌ای.

5g in industry

در بخش بهداشت و سلامت

شاید تعجب کنید، اما جراحی‌هایی که با هم‌فکری جراحان از کشورهای مختلف انجام می‌شود، مراقبت‌های پزشکی از راه دور و ساعت‌های هوشمندی که می‌توانند مواردی مثل ضربان قلب و فشارخون را اندازه‌گیری کنند همه و همه مدیون سرعت بالا و تاخیر کم نسل 5 اینترنت هستند!

در بخش وسایل نقلیه

کنترل خودرو بدون راننده تا چند سال قبل خیالی بیش نبود ولی اینترنت پرسرعت نسل 5 بستری را فراهم کرد تا به کمک آن تبادل بین اطلاعات سنسورها، مدیریت فضای ابر و محتوای چند‌رسانه‌ای به‌راحتی برقرار شود و افراد برای رفع نیازهای مختلف خود از این تکنولوژی استفاده کنند.

برقراری ارتباطات بهینه

تماس‌های ویدئویی از گذشته تا الان پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند و کیفیت آن‌ها همواره رو به بهبود بوده است. یکی از عواملی که بر این روند تاثیر می‌گذارد سرعت اینترنتی است که از آن استفاده می‌کنیم و اگر اینترنت شما از نسل 5 باشد با خیال راحت می‌توانید از تماس تصویری خود لذت ببرید.

نکته جالب دیگر درمورد این نوع اینترنت، پشتیبانی آن از تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. با تلفیق سرعت بالا و تصاویر سه بعدی، کیفیت تماس تصویری خود را هرچه بیشتر می‌توانید ارتقا دهید.

در حوزه اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا، مبحثی جذاب در حوزه تکنولوژی و هوش مصنوعی است که در آن، تمام اشیا و وسایل با اتصال به اینترنت می‌توانند به هم داده ارسال کرده و دریافت کنند و باهم در ارتباط باشند و ما نیز می‌توانیم با نصب اپلیکیشن‌های خاصی آن‌ها را کنترل کنیم. با این تکنولوژی هر چیزی مثل لباسشویی، دوربین‌های ترافیک و حتی درخت‌هایی که سنسور یا حس‌گر متصل به اینترنت دارند هم می‌توانند با هم در ارتباط باشند و توسط شما از راه دور کنترل شوند.

5G and IOT

روند پیدایش و پیشرفت نسل 5 اینترنت

بحث نسل 5 اینترنت توسط شرکت ITU R و با‌عنوان IMT for 2020 and Beyond از سال 2012 مطرح شد. یک سال بعد زیرساخت‌‌های لازم برای توسعه آن توسط دو کشور ژاپن و کره‌جنوبی فراهم شد و شرکت‌های سامسونگ، هوآوی و اریکسن مدل‌های اولیه خودشان را برای توسعه 5G ارائه کردند. از سال 2018 این فناوری توسط شرکت‌های اریکسن و تلیاسونرا به استکهلم و تالین آورده شد.

 در نهایت در سال 2019 در مناطق آمریکای شمالی و توسط شرکت مخابراتی Deutsche Telekom در شهرهای مونیخ، دارشتاد، برلین و بون هم عرضه شد. می‌توان سال 2019 را زمان عرضه این فناوری در جهان اعلام کرد اما از سال‌ها قبل روند آماده‌سازی و توسعه آن شروع شده بود. امروزه نسل 5 اینترنت در سراسر جهان مورد استفاده همه مردم قرار می‌گیرد و روزبه‌روز در حال توسعه و پیشرفت است و به‌زودی شاهد کاربردهای بیشتر از نسل 5 و نسل 6 اینترنت‌ در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

نسل 6 اینترنت

با این که هنوز نسل 5 اینترنت جای خود را در بین عموم مردم جهان پیدا نکرده‌ است و استفاده از آن برای همه به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، اما درمورد نسل 6 اینترنت صحبت‌هایی در بین علاقه‌مندان به فناوری وجود دارد. اینترنت نسل 6 بیشتر به شکل یک مفهوم نظری و تئوری وجود دارد و پژوهش‌های زیادی درباره ویژگی‌های آن و تفاوت‌هایی که با نسل‌های قبلی خواهد داشت، انجام شده‌است ولی هنوز به‌صورت عملی قابل استفاده نیست.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات ITU، حدودا هر 10 سال یک بار، نسل جدیدی از تکنولوژی ارتباطات بی‌سیم را ارائه می‌دهد مانند نسل 5 و نسل 6 اینترنت که نسبت به نسل‌های قبلی ظرفیت و سرعت بیشتر و تاخیر کمتری دارد. از ویژگی‌های نسل 6 اینترنت، سرعت بالای آن است که حداکثر ۱۰۰۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌تواند باشد؛ اما ما در نسل 6 اینترنت از سرعتی بسیار فراتر از این صحبت می‌کنیم، چیزی حدود ۸۰۰۰ برابر! اگرچه نسل ۶ اینترنت هنوز در حد یک نظریه است اما با تحقق آن شاهد تحول عظیمی در سطح جهان خواهیم بود.

ویژگی‌ها و مزایای نسل 6 اینترنت

جدیدترین نسل اینترنت دارای ویژگی‌هایی است که آن را از نسل‌های قبلی متمایز می‌کند، چند مورد از این ویژگی‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

  • سرعت بالا

جالب است بدانید شعار نسل 6 اینترنت؛ ظهور برای سرعت بیشتر است، یعنی سرعتی خارج از باور همه! کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند سرعت اینترنت در نسل 6 به 1 ترابایت بر ثانیه خواهد رسید که تفاوت بسیار فاحشی با سرعت نسل‌های قبل از خود دارد.

6G speed
  • پهنای باند زیاد

در این نسل، از امواج تراهرتز استفاده می‌شود که فرکانس و طول موج بسیار بالاتری نسبت به امواج میلی‌متری دارند و در نتیجه سرعت بسیار بالاتری هم ارائه می‌دهند؛ اما برد امواج تراهرتز بسیار کوتاه‌تر است که این یک چالش در مسیر توسعه این فناوری به‌حساب می‌آید. همچنین پیش‌بینی می‌شود در این فناوری بتوان فرکانس‌های مختلفی را براساس نیاز کاربر تنظیم کرد.

  • میزان تاخیر بسیار کم

تاخیر این نسل از اینترنت در مقایسه با نسل‌های قبلی بسیار پایین‌تر است. در نتیجه در ارتباطات با فواصل دور با تاخیر کمتری مواجه خواهیم بود.

  • امنیت بالا

از دیگر ویژگی‌های نسل 6 می‌توانیم به قابلیت اطمینان و امنیت بسیار بالای آن اشاره کنیم.

کاربردهای نسل 6 اینترنت در حوزه‌های مختلف

هرچند این تکنولوژی در حال حاضر در حد یک تئوری است اما براساس ویژگی‌هایی که برای آن پیش‌بینی می‌شود، می‌تواند در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، مثل فناوری اتومبیل‌های خودران، در پیشرفت هوش مصنوعی، در پیشرفت‌های واقعیت مجازی و تکنولوژی‌هایی مثل ایمپلنت‌های متصل، رابط‌های بی‌سیم بین مغز و کامپیوتر.    

نسل 6 اینترنت و هوش مصنوعی

از مزایای استفاده از اینترنت پرسرعت مثل نسل 5 و نسل 6 اینترنت در خلق پدیده‌های تازه در حیطه هوش مصنوعی مثل خودروهای اتوماتیک بدون راننده، کارخانه‌هایی با کنترل از راه دور در این مقاله صحبت کردیم. با ظهور نسل 6، شاهد شگفتی‌های بیشتری هم خواهیم بود.

تصور کنید با کمک این نسل خودروهای بدون راننده در آینده بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و بهترین مسیر را برای تردد خود انتخاب کنند، این کار باعث کاهش میزان ترافیک و در نتیجه کاهش تصادفات هم خواهد شد.

6G and AI

تلفیق نسل 6 اینترنت و واقعیت مجازی

 مباحثی مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، متاورس، اینترنت اشیا و فضای مجازی همه از مباحث داغ این روزهای جهان تکنولوژی هستند که در همه جنبه‌های زندگی ما وارد شده‌اند و تغییرات لذت‌بخشی در آن ایجاد کرده‌اند که همه نیازمند سرعت بالای اینترنت و تاخیر کم آن هستند، نسل آینده اینترنت می‌تواند به خوبی به این نیاز پاسخ دهد.

روند پیدایش و پیشرفت نسل 6 اینترنت

داستان نسل 6 اینترنت از سال 2020 با ارسال یک ماهواره آزمایشی توسط چین شروع شد. از همان زمان تا الان تحقیق و مطالعه بر روی ویژگی‌های احتمالی این نوع اینترنت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود فرایند تعیین استاندارد که قبل از ارائه هر محصولی لازم است از طرف اتحادیه بین المللی مخابرات تا سال 2028 به پایان برسد. بعد از تعیین استاندارد انتظار می‌رود تا سال 2030 در دسترس قرار بگیرد و مرحله اجرا و توسعه آن احتمالا تا سال 2032 ادامه پیدا کند.

نسل 5 و نسل 6 اینترنت و چشم‌انداز پیش رو

ویژگی‌های کم‌نظیر نسل 5 و نسل 6 اینترنت هر مخاطبی را جذب خودش می‌کند و کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و آمریکای شمالی از الان در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های این فناوری‌ها به‌خصوص 6G در کشورشان هستند. اما همه این‌ها تنها پیش‌بینی‌هایی است که برای آینده می‌کنند، باید منتظر ماند و دید که چه چیزی در انتظار صنعت ارتباطات و شبکه‌های بی‌سیم و تکنولوژی‌های وابسته به آنهاست؟