تگ Canonicals چیست؟

تک کنونیکال در واقع ابزاری است که به گوگل سیگنال‌هایی می‌فرستد که بتواند به‌راحتی اصلی‌ترین نسخه یک صفحه از وبسایت را با توجه به عبارت جست‌وجو شده پیدا کند و با ایندکس کردن، آن را به مخاطب نشان دهد. در اصل این تگ یک کد کوچک است که به زبان HTML و در بخش HEAD آن نوشته می‌شود. برای مثال، کد زیر یک نمونه از تگ کنونیکال استفاده‌شده برای وبسایت فرضی کتابفروشی ققنوس است.

</" /link rel="canonical" href="https://qoqnusbookstore.com/products-page>

گاهی پیش می‌آید که شما یک محتوای مشابه را با آدرس‌های گوناگون در صفحات متفاوت در یک وبسایت قرار می‌دهید و یا گاهی ممکن است محتواهای گوناگون اما مرتبط به هم را به یک آدرس اینترنتی نه یکسان بلکه مشابه با دیگری در وبسایت آپلود می‌کنید. در هر یک از این موارد ممکن است ربات‌های گوگل به‌کلی درباره اینکه کدام صفحه، نسخه اصلی یک محتوا است دچار سردرگمی شوند؛ پس تگ کنونیکال می‌تواند در جلوگیری از این مسئله به ما کمک کند.

تعریف تگ کنونیکال

انواع تگ کنونیکال کدام است؟

تگ کنونیکال شاید در همه وبسایت‌ها و در همه زمینه‌ها از یک سینتکس و ساختار یکسان برای استفاده برخوردار باشد اما ما به‌عنوان صاحب وبسایت یا کارشناس سئو می‌توانیم از انواع تگ کنونیکال به شکل‌های گوناگون بهره بگیریم. در ادامه سه نمونه از انواع تگ‌های کنونیکال را برای شما شرح داده‌ایم:

  1. تگ کنونیکال Self-Referencing. در این نوع تگ ما به همان صفحه‌ای که در حال حاضر در آن هستیم لینک می‌دهیم و آن را به‌عنوان اصلی‌ترین نسخه برای ایندکس توسط ربات‌های گوگل ارائه می‌کنیم. در اصل آدرس تگ Canonicals با آدرس صفحه فعلی یکسان است.
  2. تگ کنونیکال Preferred-URL. در این نمونه سعی می‌کنیم توجه گوگل را به سمت یک صفحه دیگر از همان دامنه جلب کنیم و نسخه اصلی برای ایندکس را یک صفحه متفاوت که در همان وبسایت قرار دارد معرفی کنیم.
  3. تگ کنونیکال Cross-Domain. این نوع از تگ کنونیکال برای ارجاع دادن به یک صفحه دیگر از یک دامنه دیگر به کار می‌رود. در این حالت آدرس نوشته‌شده در تگ مربوط به صفحه‌ای از یک وبسایت دیگر است.
انواع تگ کنونیکال

دلیل اهمیت تگ کنونیکال برای سئو سایت

نه تنها مخاطبان بلکه خود گوگل هم از محتوای تکراری خوشش نمی‌آید چراکه این کار منابع خزش گوگل برای پیدا کردن محتوای مناسب و ایندکس کردن صفحات را هدر می‌دهد و ربات‌های این سیستم را خسته می‌کند. دلیل اهمیت تگ کنونیکال برای سئو شدن وبسایت هم به همین موضوع اشاره دارد. در صورت استفاده از این تگ، گوگل می‌تواند تشخیص دهد که شما قصد دارید سئوی کدام صفحه را بهبود دهید و آن را برای قرارگیری در رتبه‌های برتر بفرستید.

 همچنین این تگ کمک می‌کند تا ارتباط بین کلمه اصلی محتوا با جست‌وجوها حفظ شود و وبسایت در لیست بهترین‌های صفحه اول گوگل قرار گیرد. علاوه‌بر این، تگ کنونیکال به حل مشکل تقسیم آدرس یک وبسایت بین صفحات هم کمک می‌کند. البته گاهی ممکن است شما تگ کنونیکال را در نظر نگیرید و گوگل به‌صورت خودکار این طبقه‌بندی اطلاعات را برای شما انجام دهد؛ اما همیشه هم نمی‌توان به ربات‌های برنامه نویسی شده گوگل اطمینان کرد!

ربات های گوگل در حال یافتن بهترین صفحه وبسایت

چرا صفحات تکراری در وبسایت تولید می‌شود؟

همه وبسایت‌های موجود در بستر اینترنت با مشکل صفحات تکراری رو به رو هستند اما به نظر شما، دلایل وجود صفحات تکراری در وبسایت‌ها چیست که تا این حد اجتناب‌ناپذیر هستند؟ در ادامه این مقاله ما به اصلی‌ترین دلایل ایجاد صفحات تکراری در درگاه‌های اینترنتی می‌پردازیم.

عدم مدیریت صحیح پیشوندهای دامنه

گاهی ممکن است که دامنه وبسایت شما در قسمت پیشوند خود دچار مشکلاتی شود. درست است که هر دامنه به صورت یکتا برای هر وبسایت در نظر گرفته می‌شود اما هر یک از این دامنه‌ها به‌صورت کلی به 4 نوع پیشوند دسترسی دارند که عبارتند از وجود WWW یا عدم وجود آن به همراه پیشوندهایی مثل http و https. برای درک بیشتر به مثال‌های زیر توجه کنید:

https://www.qoqnusbookstore.com
https://qoqnusbookstore.com

http://www.qoqnusbookstore.come

http://qoqnusbookstore.com

این مسئله به این معنی است که هر یک از آدرس‌های شما ممکن است به چهار حالت ممکن در بستر اینترنت نمایش داده شوند؛ درحالیکه محتوای وبسایت کاملا مشابه و تکراری است. همین باعث می‌شود که گوگل نتواند بهترین نسخه صفحه وبسایت را برای ایندکس شدن تشخیص دهد و باید از تگ  Canonical استفاده کرد.

پیشوندهای مختلف دامنه صفحات تکراری میسازند

تغییر در آدرس URL صفحات با توجه به کاربرد

صفحات وبسایت‌ها همیشه یک نوع کاربرد خاص ندارند و همیشه هم قرار نیست که در صفحات سیستم‌های کامیپوتری خانگی یا لپ تاپ‌هایی با سایز یکسان نشان داده شوند. یک وبسایت خوب نیاز دارد که بتواند صفحات خود را با توجه به نحوه نشان دادن المان‌های سایت هم شخصی‌سازی کند تا کاربران دیگر با استفاده از دستگاه‌های هوشمند نظیر موبایل هم بتوانند از آن وبسایت استفاده کنند.

 همچنین کاربران باید بتوانند گاهی برخی صفحات را سریع‌تر بارگیری کنند، اطلاعات و محتوای جدید را به‌صورت مجزا در یک صفحه دیگر ببینند یا از آن به‌شکل مرتب و قابل‌استفاده پرینت بگیرند. در این صورت ما مشاهده می‌کنیم که هر سایت نیاز دارد تا یک محتوای تکراری را با چند آدرس URL متفاوت منتشر کند. به مثال‌های زیر توجه کنید:

(نسخه اصلی که با تگ کنونیکال به گوگل معرفی کردیم)Canonical: https://qoqnusbookstore

(نسخه نمایشی موبایل از صفحه یک وبسایت)Mobile: https://m. qoqnusbookstore

(نسخه بارگیری سریع‌تر از صفحه یک وبسایت در بستر گوشی‌های موبایل)AMP: https://qoqnusbookstore/amp

(نسخه آخرین اخبار و محتوای تولید شده در یک وبسایت)RSS: https://qoqnusbookstore /feed

(نسخه قابل پرینت از صفحه یک وبسایت)Print: https://qoqnusbookstore/print

اشکال مختلف استفاده از وبسایت دلیل استفاده از تگ کنونیکال

آدرس دهی پویا یا داینامیک

این مورد بیشتر در سایت‌های بسیار بزرگ یا فروشگاه‌های اینترنتی اتفاق می‌افتد و عموما به‌دلیل وجود آپشن‌هایی نظیر جست‌وجو و فیلترینگ موارد دلخواه کاربران است. بگذارید این مسئله را با مثال قابل‌فهم‌تر کنیم. فرض کنید قرار است یک سری کتاب بر حسب تصادف از سایت ققنوس خریداری کنید. ژانر مورد‌علاقه شما ترسناک و تاریخی است. مطمئنا دوست دارید کتابی باشد که ارزان قیمت باشد، در انبار موجود باشد و هم تلفیقی از این دو ژانر را در خود داشته باشد.

در این شرایط شما از امکانات سایت استفاده می‌کنید تا بر اساس معیارهای شما موارد نمایشی را محدود کند. همین انتخاب‌ها باعث می‌شود که در هر بار کلیک عباراتی نظیر  genre=history+horror، status=1 و price=lowprice به دامنه سایت شما اضافه شوند و آدرس وبسایت را تغییر دهند. درست است که تمام این صفحات ممکن است هربار با اضافه شدن هر ویژگی تغییر کنند و هر کدام ارزش خاص خود را داشته باشند؛ اما به هیچ عنوان نباید به‌عنوان نسخه اصلی صفحه یک محصول ایندکس شوند.

لینک سازی خارجی

در خصوص تکراری شدن صفحات و آدرس‌های URL باید گفت که گاهی هم لینک سازی‌های خارجی باعث چنین دردسرهایی می‌شوند. یک وبسایت برای اینکه به سئوی خود کمک کند تبلیغات مختلفی از وبسایت‌های دیگر رزرو می‌کند و به این صورت وبسایت‌ها به سایت مذکور لینک خارجی می‌دهند. همین مورد باعث می‌شود تا آدرس یک صفحه از وبسایت ما با توجه به تبلیغاتی که انجام می‌دهیم و لینک‌های خارجی که می‌گیریم باهم تفاوت داشته باشد در صورتی که محتوای صفحه یکسان است.

لینک دهی خارجی باعث تکراری شدن صفحات وب است

در این شرایط ما با استفاده از تگ کنونیکال از نوع Self-Referencing می‌توانیم جلوی این کار را بگیریم. به این صورت که با ارجاع دادن سایت به خودش از ایجاد شدن صفحات تکراری جلوگیری می‌کنیم. عدم استفاده از این تگ ممکن است باعث شود که به‌علت دریافت بازخوردهای خوب از یک آدرس URL تبلیغاتی به جای آدرس اصلی، گوگل در انتخاب نسخه اصلی آدرس دچار سردرگمی شود و همان آدرس تبلیغاتی و موقتی را ایندکس کند.

گوگل چگونه صفحات وبسایت ما را ایندکس می‌کند؟

گوگل برای اینکه بتواند همواره بهترین محتوا از لحاظ کیفیت، حجم و مرتبط بودن با موضوع سرچ‌شده به کاربر ارائه دهد هرروزه چندین ربات را به وبسایت‌های گوناگون می‌فرستد تا به‌صورت خودکار محتوای ارائه‌شده آن‌ها را بررسی کند و بر حسب معیارهای خود به آن‌ها امتیاز دهد. در نهایت این امتیازدهی، صفحات ممتاز وبسایت‌ها برای یک موضوع خاص ایندکس می‌شوند و به این ترتیب وبسایت می‌تواند در گوگل رتبه دریافت کند و در صفحه اول به کاربران نشان داده شود. در ادامه به چند مورد از اصلی‌ترین معیارهای گوگل در ایندکس کردن صفحات می‌پردازیم:

معیار ایندکس شدن یک صفحه توسط ربات گوگل

کیفیت و حجم محتوای صفحات

محتوای مناسب با کیفیت و حجم به اندازه می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند و با بالا بردن میزان رضایت او از وبسایت بازخوردهای مثبتی با سیگنال‌های مختلف به گوگل برسد تا در نهایت گوگل نیز آن سایت را بالا بکشد. در بعضی وبسایت‌ها نظیر وبسایت‌های فروشگاهی عموما با قابلیتی روبه‌رو هستیم تحت عنوان فیلترینگ. فیلترینگ به ما کمک می‌کند تا محصول یا خدمات موردنیاز خود را بیابیم؛ اما گاهی برخی جست‌وجوها باعث می‌شود تعداد محتوای ارائه‌شده در یک صفحه کم باشد برای مثال «کتاب تاریخی سنگین نوشته نویسنده قرن 15 ارزان قیمت».

در مقابل برخی جست‌وجو ها مانند «کتاب‌های ارزان قیمت ده سال گذشته» می‌تواند ما را با یک لیست بلند بالا مواجه کند. گوگل عموما نمونه اول را به‌علت کیفیت و حجم پایین محتوا نمی‌پذیرد اما ممکن است در دومی دچار اشتباه شود و آن صفحه را ایندکس کند. در چنین شرایطی استفاده از تگ کنونیکال چاره مشکل ماست!

قرارگیری صفحه مدنظر در نقشه سایت

به‌صورت کلی هر وبسایتی برای خودش یک نقشه راه دارد که در آن مشخص می‌کند اگر یک کاربر از یک صفحه خاص وارد شود چگونه می‌تواند به صفحات دیگر وبسایت دست پیدا کند. در این نقشه راه باید تمام آدرس‌های URL مشخص شوند تا کاربر به‌راحتی در بین صفحات جابه‌جا شود. وجود یک صفحه خاص در نقشه راه به گوگل این سیگنال را می‌دهد که صفحه مذکور شانس بیشتری برای انتخاب شدن به‌عنوان نسخه اصلی دارد و می‌تواند بیش از صفحات دیگر ایندکس شود.

ربات های گوگل میتوانند بهترین صفحه وب را از تگ کنونیکال تشخیص دهند

کیفیت و تعداد لینک‌های خارجی و داخلی موجود در صفحه

یکی دیگر از معیارهایی که برای گوگل در ایندکس کردن یک صفحه اهمیت دارد وجود لینک سازی‌های داخلی و خارجی است.  هرچه یک صفحه به وسیله لینک‌های داخلی بیشتر موردبازدید قرار بگیرد (یعنی ورودی‌هایی که از صفحات دیگر همان وبسایت دریافت می‌شوند)، در نظر گوگل با اهمیت‌تر جلوه می‌کنند. این مسئله در رابطه با لینک‌های خارجی هم صدق می‌کند. این دلیلی است که بسیاری از وبسایت‌ها از وبسایت‌های دیگر تبلیغ رزرو می‌کنند. هرچه افراد بیشتری از سایت‌های دیگر به سایت ما منتقل شوند، میزان بالا رفتن نرخ ایندکس شدن یک صفحه بیشتر از آدرس‌های مشابهش است.

تاثیر تگ کنونیکال بر روی سئو سایت چیست؟

تگ Canonicals با اینکه یک قطعه کد ساده است اما می‌تواند تاثیرات غیر قابل انکاری بر روی سئو وبسایت شما بگذارد و آن را به طریق معجزه‌آسایی بهینه کند. تاثیرات این تگ هم برای خود ذات درگاه اینترنتی خوب است و هم برای منابعی که گوگل برای بهینه سازی سایت ما صرف می‌کند. در این بخش به سه نمونه از تاثیر تگ کتونیکال بر روی سئو سایت می‌پردازیم:

تاثیرات تگ کنونیکال بر روی سئو سایت

1.از تغییر دوره‌ای آدرس انتخاب شده جلوگیری می‌کند.

یک وبسایت خوب وبسایتی است که به‌صورت دوره‌ای محتوای تازه آپلود کند و به محتواهای قبلی برای به‌روزرسانی سری بزند. تغییر دادن و بهبود محتوای یک سایت و حتی لینک سازی‌های اضافه می‌تواند باعث شود که گوگل در تصمیم خود تجدید نظر کند و یک صفحه دیگر یا آدرس دیگری را به عنوان نسخه اصلی ایندکس کند. این اتفاقی است که به‌صورت دوره‌ای برای همه وبسایت‌ها ممکن است بیفتد اما با تگ کنونیکال دیگر این اتفاق بسیار کمتر شده است و تنها در صورتی رخ می‌دهد که گوگل به تگ بی‌اعتنا باشد.

همچنین این کار باعث می‌شود که دیگر با عوض شدن پی‌درپی آدرس اصلی، ابزارهای بررسی بازخورد و بازدهی سایت نیز سردرگم نشوند و در طول زمان با تمرکز بر روی یک نوع صفحه و آدرس واحد به کار خود ادامه بدهند. در غیر این صورت ممکن است روند عوض شود و امکان استفاده دوباره از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس را نداشته باشیم.

2.کلیه اعتبار یک صفحه را برای یک آدرس تجمیع می‌کند.

گفتیم که فلسفه استفاده از این تگ اصل قرار دادن یک صفحه از وبسایت در میان چندین نسخه جانبی از همان محتوا است. به این ترتیب تگ کنونیکال به شما کمک می‌کند تمام اعتباری که از طریق آدرس‌ها و نسخه‌های جانبی به دست آورده‌اید بر روی نسخه اصلی که به گوگل معرفی می‌کنید متمرکز و تجمیع شود.

این یکی از مزایای استفاده از این تگ است؛ چرا که پیش از این وبسایت‌ها برای عدم ایجاد سردرگمی در ربات‌های گوگل، از گرفتن لینک‌های داخلی و خارجی امتناع می‌کردند تا مبادا به‌علت ترافیک و بازخورد بیشتر، صفحه دیگری به‌عنوان نسخه اصلی شناخته شود اما حالا کار راحت‌تر است!

تجمیع اعتبار صفحه های فرعی برای صفحه اصلی توسط تگ کنونیکال

3.در بودجه ربات‌های گوگل صرفه‌جویی می‌کند.

یکی از نکته‌های جالب در این مبحث این است که گوگل نیز برای ارائه خدمات بهتر به کاربرانش مجبور است به‌منظور چک کردن وبسایت‌ها و محتویاتشان، بودجه و منابع صرف کند. به میزان زمانی که گوگل با استفاده از ربات‌های خزنده خود به بررسی یک وبسایت می‌پردازد، نرخ خزش یا Crawl Budget می‌گویند.

 این نرخ ممکن است بر اثر معیارهایی نظیر نرخ انتشار محتوای وبسایت، سابقه دامنه و اعتبار آن تغییر کند. از این رو هر چقدر در وبسایت ما محتوای کم‌ارزش‌تر با نرخ انتشار پایین موجود باشد، ربات‌ها در پیدا کردن محتوای مفید بیشتر وقت تلف می‌کنند و به این ترتیب نرخ خزش و ایندکس وبسایت پایین می‌آید که این هم تاثیر منفی بسزایی بر روی سئو وبسایت باقی می‌گذارد.

تگ کنونیکال در منابع ربات های گوگل صرفه جویی میکند

اصول انتخاب تگ کنونیکال مناسب

بعد از اینکه با استفاده از مطالب مرتبط به درک کاملی از مفهوم تگ کنونیکال رسیدیم و به سوال Canonical چیست پاسخ دادیم، وقت آن است که درباره اصول انتخاب تگ کنونیکال مناسب، کمی اطلاعات کسب کنیم. به‌صورت کلی این تگ را طبق معیارهای زیر انتخاب می‌کنند:

  • آدرس کامل URL را در تگ Canonical بگنجانید. به عبارت دیگر از URL مطلق بدون اضافه کردن هیچ کاراکتر اضافه استفاده کنید.
  • در آدرس‌های خود همواره از حروف کوچک استفاده کنید؛ از آنجایی که گوگل نسبت به بزرگ یا کوچک بودن حروف حساس است و ممکن است در صورت نوشتن با حرف بزرگ آن را یک آدرس مجزا در نظر بگیرد.
  • کوچک بودن حروف آدرس URL خود را علاوه‌بر قسمت تنظیمات وبسایت در قسمت قرار دادن تک کنونیکال هم رعایت کنید.
  • سعی کنید از نسخه اصلی دامنه‌تان استفاده کنید.
  • اگر برای امنیت بیشتر از SSL استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که تگ‌های کنونیکال شما تماما از این فرمت برخوردار باشند چرا که در صورت عدم رعایت یکدست بودن آدرس‌ها ممکن است ربات‌های گوگل دچار اشتباه شوند.
  • در آخر سعی کنید از یک تگ کنونیکال منحصر به فرد استفاده کنید چرا که در حالت تگ چندگانه ربات دچار مشکل می‌شود.
نمونه تگ کنونیکال صحیح

با تگ کنونیکال، مهمانان وبسایت شما آدرس را گم نمی‌کنند!

تگ کنونیکال یکی از مفاهم اصلی سئو برای داشتن یک وبسایت با کیفیت و به دور از هر گونه محتوا یا صفحات تکراری است. در واقع این ابزار به صورت یک قطعه کد به شما کمک می‌کند تا بتوانید به ربات‌های گوگل بفهمانید که کدام صفحه از وبسایت شما به عنوان یک نسخه اصلی مرتبط با کلمه‌های کلیدی به خصوص باید به مخاطب نشان داده شوند. گوگل به صورت سیستماتیک از روی کیفیت و حجم محتوا، مقدار لینک دهی‌های خارجی و داخلی و همچنین قرارگیری در نقشه راه وبسایت یک صفحه را ایندکس می‌کند؛ پس تگ کنونیکال می‌تواند از راه‌های متعدد بر روی این مسئله تاثیر بگذارد.

از میان تاثیرات این تگ بر روی سئو می‌توان به جلوگیری از تغییر دوره‌ای آدرس نسخه اصلی در سیستم گوگل، تجمیع اعتبار آدرس‌های یک صفحه برای نسخه اصلی و همچنین صرفه‌جویی در کار ربات‌های گوگل اشاره کرد. اگر هنوز هم در ذهن شما سوالاتی در خصوص تگ کنونیکال نقش بسته است، می‌توانید آن را در قسمت کامنت‌ها مطرح کنید یا به مقاله‌های دیگر وبسایت یوتامگ مراجعه کنید.

سوالات متداول

تگ کنونیکال چیست؟

تک کنونیکال یک قطعه کد است که با قرار گرفتن در کد وبسایت باعث میشود ربات‌های خزنده گوگل به‌راحتی صفحه اصلی محتوای شما را تشخیص داده و ایندکس کنند.

انواع تگ کنونیکال کدام است؟

تگ کنونیکال عموما در سه نوع تگ کنونیکال Self-Referencing،تگ کنونیکال Preferred-URL و تگ کنونیکال Cross-Domain مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گوگل بر چه اساسی صفحات وبسایت ما را ایندکس می‌کند؟

ایندکس شدن یک محتوا و صفحه وب توسط گوگل بر اساس معیارهایی نظیر کیفیت و حجم محتوا، قرارگیری صفحه مدنظر در نقشه سایت و کیفیت و تعداد لینک‌های داخلی و خارجی صورت می‌گیرد.