ارتباط سئو و بازاریابی محتوا چیست؟
سئو و بازاریابی محتوا دو مفهوم در هم تنیده هستند و کاملا با هم در ارتباط هستند هرچند بسیاری از افراد بر این باورند که سئو و بهینه سازی وب سایت و تولید محتوا دو امر جدا از هم هستند. این دو موضوع بسیار به هم بستگی دارند و هر دو درمورد موفقیت در فضای رقابتی اینترنتی بسیار موردتوجه هستند. به عبارت دیگر سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو معنایی ندارد. یکی از عوامل مهم در موفقیت شما در زمینه سئو، تولید محتوا میباشد ولی با تدوین استراتژی صحیح برای بازاریابی محتوا میتوان علاوهبر جذب کاربر، در امر فروش نیز تاثیرگذار عمل کرد.
محتوای ارزشمندی را تصور کنید که هیچ کدام از استانداردهای سئو در آن رعایت نشده است و یا هیچ سایتی به آن لینک اختصاص داده نشده است و نیز سایتی را در نظر بگیرید که در نتایج گوگل جایگاه مناسبی داشته باشد ولی دارای محتوای جذاب نیست! آیا ممکن است؟!
انواع باورهای کهنه وجود دارند که میگویند سئو عبارت است از مجموعه تکنیکها برای رسیدن به جایگاه بهتر در نتایج گوگل. محتوا نیز فقط برای جلب رضایت کاربر به وجود میآید. با وجود همه اینها باید بگوییم که هر دو بهطور همزمان لازم هستند و باید درمورد هر دو دقت به خرج داد.
بهترین تکنیکهای بازاریابی محتوا چیست؟
یکی از سوالات اولیه و بسیار مهمی که باید مطرح کنیم این است که بازاریابی محتوا را چگونه انجام دهیم؟ و پاسخی که باید به آن بدهیم بسیار ساده است؛ به کمک تولید محتوای اختصاصی. تولید محتوا اگر دارای خصوصیاتی از قبیل غنی بودن، سوال برانگیز و جذاب بودن باشد میتواند بهعنوان خشت محکمی در ساخت دیوار سئو مورداستفاده قرار گیرد.
برای بازاریابی محتوا چند تکنیک وجود دارد که ما در این مقاله به سه مورد از آنها اشاره میکنیم:
نکات کلیدی در بازاریابی محتوا به وسیله وبلاگنویسی
اینکه تعداد کلمات و مقالات چقدر باشد مهم نیست. هدف اصلی آن است که بر روی موضوعی مشخص، با چگالی بالاتر تمرکز داشته باشیم. یکی دیگر از نکات مهمی که در وبلاگ نویسی باید موردتوجه قرار دهیم این است که هرچقدر متفاوت باشیم شاهد تاثیر بیشتری خواهیم بود. همچنین باید استراتژی مشخصی در انتخاب موضوع و تولید محتوا داشته باشیم.
1- بازاریابی محتوا به وسیله وبلاگنویسی
وبلاگنویسی از جمله محبوبترین روشهای بازاریابی محتوا میباشد که در چند سال اخیر رایج بوده است. در این میان شرکتهای صنعتی و ارائهدهندگان خدمات از این فرصت بهخوبی استفاده کردهاند. وبلاگنویسی نیز برای برخی از افراد به راهی مستقیم برای کسب درآمد تبدیل شده است. از طرفی نیز یک وبلاگ قدرتمند ممکن است شما را به مرحله لیدر بازار برساند.
در سالهای اخیر وبلاگنویسی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است اما در حالت کلی میتوان گفت که امروزه در همه وبسایتهایی که میخواهند عملکرد مناسبی در گوگل داشته باشند و رتبه خوبی به دست آورند بخشی بهنام وبلاگ یا مقاله در نظر گرفته میشود که میتواند از نظر محتوا و اطلاعاتی که میتواند برای مخاطب سایت مفید باشد، به رتبه سایت در گوگل کمک کند. به همین دلیل امروزه نقش آن در بحث سئو نیز به رسمیت شناخته شده است.
نوشتن وبلاگ برای سایتها میتواند بسیار تاثیرگذار باشد و در نتیجه به توسعه و رشد کسبوکار شما منجر شود چون محتوای خوب به سئو کمک میکند و رتبه سایت بالا میرود و یک سایت با رتبه بالا میتواند حسابی کسبوکارتان را توسعه دهد.
در مواردی هم مطالب و وبلاگهای خوب سایت شما در سایتهای دیگر هم لینک میشوند و به این شکل هم تعداد بازدید در سایت خودتان بالا میرود هم افراد بیشتری کسبوکار شما را خواهند شناخت.
2- معرفی و بررسی تخصصی محصولات
صفحاتی که در آن محصولات معرفی میگردند بهعنوان لندینگ تبلیغات بنری و کلیکی مورداستفاده قرار میگیرند، در عین حال نیز میتوانند بهعنوان هدفی مناسب برای استراتژی سئوی شما باشند. هر چقدر محتوایی که تولید کردهایم مزایا و معایب محصول را بهتر به کاربر معرفی کند موجب افزایش شانس شما برای جلب اعتماد مشتریان میشود. جلب اعتماد در یک فروشگاه اینترنتی به معنی فروش بیشتر میباشد و در این میان بازاریابی محتوا ارزانترین روش برای رسیدن به این هدف است.
نکات کلیدی در بازاریابی محتوا برای محصولات
اولین نکته مهم سادگی میباشد؛ یعنی هر چقدر معرفی محصولات بهطور واضح و روشن انجام گیرد تشخیص آن برای کاربر راحتتر خواهد بود. پس خیلی واضح به معرفی محصول خود بپردازید و روشهای خرید و دریافت را در اختیار کاربر قرار دهید. در بازاریابی محصولات از تصاویر اختصاصی و باکیفیت کمک بگیرید و توضیحات تخصصی و باکیفیت را برای کاربران ارائه دهید.
از دیگر نکات مهم کلیدی میتوان به این نکته اشاره کرد که در صفحه یک محصول سرعت سایت از اهمیت ویژهای برخوردار است بنابراین باید سعی کنید سرعت سایت خود را بالا ببرید. این یک بحث تخصصی است و انجام آن قطعا به تخصص و تجربه نیاز دارد.
اکثر فروشگاههای اینترنتی از تکنیک گفتهشده بهره میبرند و از میان آنها، دیجی کالا را میتوان بهعنوان موفقترین نمونه در بازاریابی محتوا برای محصولات مثال زد. در این سایت حجم محتوای تولیدی برای هر محصول بسیار بالاست و بسیار موردتوجه کاربران قرار میگیرد.
3- معرفی، نقد و گزارش از خدمات و برندها
در ابتدا باید بگوییم نقد و گزارشنویسی تکنیک جدیدی نیست ولی بسیار کارآمد است. میتوان درمورد موضوعات مختلف گزارش نوشت مثلا درمورد فیلم، رستوران، خودرو، همایش، موزیک و حتی استارت آپها. با این کار میتوان با سرعت بیشتری مخاطب جذب کرده و درآمد بالایی از مقالات سفارشی، کسب کرد.
از این تکنیک حتی میتوان در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام نیز استفاده کرد. برخی افراد که سعی دارند در یک حوزه خاص مانند موسیقی یا فیلم تمرکز داشته باشند، میتوانند با ارائه گزارش و نقد کاربردی باعث افزایش جذب مخاطب شوند. در تکنیک بازاریابی محتوا تنها راه درآمدزایی از طریق تبلیغات صورت میگیرد.
نکته کلیدی در بازاریابی محتوا از طریق نقد و معرفی
ابتدا سعی کنید درمورد یک موضوع مشخص و تخصصی بنویسید و از جامع بودن موضوعات خود بپرهیزید، سپس استانداردهای مشخصی برای خوب و یا بد بودن در نظر بگیرید تا بتوانید همه چیز را با آن مقایسه کنید و در پایان لینک مخصوصی را برای محصول و یا وبسایت موردبررسی قرار دهید.