مهمترین عناصر آموزش استراتژی محتوا
محتوا باید قوی و غنی باشد تا بتواند ترافیک سایت را بالا ببرد. یک محتوای کاربردی و حرفهای، از یک استراتژی منظم و برنامهریزی شده پیروی میکند. قبل از اینکه بتوانید برای آموزش استراتژی محتوا برنامهریزی کنید، بهتر است مهمترین عناصر مربوط به آن را که تاثیر زیادی در روند تولید محتوا و تدوین استراتژی محتوایتان خواهد داشت بشناسید. در ادامه این عناصر مهم را توضیح دادیم:
تولید محتوا با سئوی قوی
در هنگام تولید محتوا، باید مخاطبین هدف را در نظر بگیرید. برای انتخاب کلمات کلیدی سئو میتوانید از پرسش و پاسخ کاربران، بازدیدکنندهها و کلماتی که مخاطبان بیشتر به دنبال آن هستند، استفاده کنید. حتما با اهمیت کلمات کلیدی در جذب مخاطبان و شناخت و پاسخ به نیازهای آنها آشنا هستید. همانطور که میدانید رعایت اصول سئو در تولید محتوا و به دنبال آن در تدوین استراتژی محتوا بسیار حائز اهمیت است.
تولید محتوا با مضمون جامع
داشتن یک مضمون جامع برای محتوا، برای جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان قبلی ضرورت دارد.به عنوان مثال، آموزش استراتژی محتوا، با کمک چنین محتوایی بسیار محبوبیت خواهد یافت و استفاده از یک مضمون جامع به مجموعه شما در جذب طیف گستردهای از مخاطبان با سلایق مختلف و متنوع کمک زیادی خواهد کرد و سایت شما بهعنوان سایتی که افکار تاثیرگذار دارد، بین مخاطبان دنبالکنندگان زیادی خواهد داشت.
محتوا با لحنی ثابت
هر قطعه از محتوا، با هر قالبی، باید لحنی ثابت داشته باشد تا مانع از سردرگمی مخاطبان شود و فهم مطلب را برای آنها آسانتر میکند. برای اینکه بتوانید بهترین لحن را برای محتوایتان انتخاب کنید حتما باید به شناخت کامل از پرسونای هدفتان دست پیدا کنید و نیازهای مخاطب و سوالاتی که ذهن او را درگیر کرده است را بهخوبی در نظر بگیرید. شناخت مخاطب باعث میشود شما بتوانید با لحنی که برای آنها قابل فهمتر و جذابتر باشد، محتوایتان را ارائه دهید. پس انتخاب یک لحن ثابت در استراتژی محتوا از ضروریات است.
ارائه پرسش و پاسخ جامع
محتوایی که تولید میکنید باید بهحدی جامع و کامل باشد که مخاطب شما برای پیدا کردن پاسخ پرسشهایش مجبور نباشد به محتوا و یا سایت دیگری رجوع کند. تولید یک محتوای باکیفیت و ارزشمند میتواند در عین حال که پاسخگوی نیاز کاربران باشد، باعث جذب مخاطبان بیشتر به سوی سایت شما شود.
اگر به سوالات و نیازهای کاربر بهطور صحیح پاسخ داده شود، حتما در دفعات بعد هم به سایت شما مراجعه خواهد کرد و آن را بهعنوان یگ گزینه مناسب به دیگران معرفی خواهد کرد.
کمک به مخاطبان
نکته قابلتوجه دیگر در آموزش استراتژی محتوا، کمک به مخاطبان است. یعنی در تولید محتوا شما باید به فکر مخاطب باشید و آنها را در مواجهه با تصمیمها و چالشها یاری کنید. این را همیشه باید در ذهن خود داشته باشید که محتوا برای مخاطب تولید میشود و هدف آن جلب رضایت مخاطب و مفید بودن برای مخاطب است. چیزی که هدف اصلی گوگل و الگوریتمهای جستجوی آن هم است. اگر این نکته مهم را همیشه در نظر داشته باشید، حتما میتوانید نظر مثبت گوگل و مخاطب را به خود جلب کنید.
تشویق مخاطب، فراخوان به عمل
شما باید هدف خودتان را از تولید محتوا مشخص کنید. شما انتظار انجام چه کاری را از طرف مخاطب دارید؟ با در نظر داشتن این فاکتورها، فراخوان به عمل را در ذهنتان طراحی کنید. بیش از حد از مخاطب چیزی نخواهید. به جای این کار زمینههای تشویق را فراهم کنید. اگر کاربر از محتوای شما خوشش بیاید میتوانید مطمئن باشید که در پایان محتوا میتوانید او را تشویق به انجام هرکاری بکنید.
بهینهسازی محتوا برای تمامی کانالهای ارتباطی
یک نکته قابلتوجه در آموزش استراتژی محتوا این است که؛ برای محتواهای تولید شده، امکان دسترسی قرار دهید. یعنی کاربران شما بتوانند با هر وسیله ارتباطی و با استفاده از برنامههای موجود در فضای مجازی به محتوای شما دسترسی راحت داشته باشند. لازمه این کار، در دسترس بودن محتوا در تمامی کانال های ارتباطی است. با انجام این کار، کاربران در صورت نیاز به محتوا، میتوانند سریعا به موضوع مدنظرشان دسترسی داشته باشند و این کار باعث ایجاد حس خوب کاربری در آنها میشود.
ارائه راهحل برای تمامی چالشهای مشتری
هدف برخی از سایتها از تولید محتوا، فقط بالا رفتن رتبه سایت است و به مخاطبان توجهی نمیکنند. این در حالی است که در یک تولید محتوای موفق، باید به مشتریان و مخاطبان ارزش واقعی داد.
نکته مهم در آموزش استراتژی محتوا این است که؛ از خودتان سوال بپرسید هرکدام از مشتری ها ممکن است با چه چالشی مواجه شوند؟ و در مقابل باید چه راهحلی به این چالشها ارائه داد؟ با این کار میتوانید اعتماد مشتری را به خودتان جلب کنید و مشتری، شما را بهعنوان متخصصی که در حرفهاش ایده فکری ارائه میدهد، خواهد شناخت.
ارزیابی محتوا
تولید محتوا بدون ارزیابی آن، کار بیهودهای است. اگر تازه شروع به تولید محتوا کردهاید یا اینکه میخواهید از کیفیت محتوایتان مطمئن شوید، بهتر است محتوای رقبای موفقتان را که مدتهاست در این زمینه فعالیت میکنند، بررسی کنید. این کار میتواند از دو راه به شما کمک کند؛ نقاط قوت آنها را شناسایی میکنید و از آنها برای ارتقای محتوایتان استفاده میکنید. شناسایی نقاط ضعف آنها هم باعث میشود شما در آن زمینه که رقیبتان خوب کار نکرده بهتر کار کنید و از آنها جلو بزنید.
افزودن ارزشهای اصلی به محتوا
در استراتژی محتوا، باید ارزشهای اصلی برندتان را به محتوا اضافه کنید. مخاطبان باید بدانند که هدف شما از تولید محتوا چیست و چه چیزی برای شما اهمیت دارد. وقتی مخاطب با ارزشها و اهداف شما آشنا میشود، به شما بیشتر اعتماد خواهد کرد. چون میداند با مجموعهای سروکار دارد که برای خود اهداف مشخص تعیین کرده است و برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبش استراتژی و برنامهریزی دقیقی دارد.
داشتن برنامهریزی چندبعدی
یکی از نکات قابلتوجه در آموزش استراتژی محتوا، داشتن تقویم محتوایی است. برای این کار باید یک برنامهریزی چندبعدی داشته باشید. شما باید تمامی زوایای اصلی کسبوکار، قالب زمان انتظار، زمانبندی، رویدادهای کنونی و نظایر آنها را مورد بررسی قرار دهید. برای سال جاری، برنامهریزی داشته باشید و هر دو هفته یکبار برنامه را تثبیت کنید.
خلق ویژگیهای بصری عالی
قبلا در مورد اهمیت تولید محتوای تصویری، توضیحاتی ارائه دادیم. گفتیم که محتوا با ترکیبی از تصاویر و ویدئوهای جذاب، بسیار ایدهآل خواهد شد. تاثیری که تصاویر در جذب مخاطب دارد و باعث ماندگاری برند شما در ذهن آنها میشود، برای هیچکس پوشیده نیست.
توجه به سفر مشتری
یکی از مراحل آموزش استراتژی محتوا، درک نیازهای مشتری از نظر سفر مشتری است. یک محتوای قوی و باکیفیت باید بر چرخه خرید (از آشنایی تا تصمیمگیری و خرید) تمرکز داشته باشد، با مشتری همراه باشد، اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار دهد و او را نسبت به خرید محصول تشویق کند.
در نظر گرفتن جادوی داستانسرایی
در تولید محتوای قوی نباید از جادوی داستانسرایی غافل شد. سادگی، طنز، درام و پیوندهای انسانی در موفقیت استراتژی محتوا و جذب مخاطبان بسیار حائز اهمیت است. بیان مطالب بهصورت داستان، باعث میشود که مخاطبان از خواندن آن خسته نشوند و محتوای شما را تا آخر دنبال کنند.
فاکتورهای مهم در ساخت بهترین الگوی استراتژی محتوا
یکی از مراحل مهم آموزش استراتژی محتوا، ساخت الگوی استراتژی محتوا است. تهیه یک استراتژی به فاکتورهای مختلفی از جمله درخواست مشتریان، اطلاعات بهدست آمده در رابطه با چالشها، حوزه کسبوکار و مدت زمان اختصاص داده شده به استراتژی بستگی دارد.
الگوی استراتژی، تمامی عناصر مربوط به استراتژی محتوا را شامل میشود. شما میتوانید از عنصر داستانسرایی برای توضیح الگوی استراتژی محتوا استفاده کنید. الگوی استراتژی برای موقعیتهای مختلف متفاوت میباشد. در اینجا بهصورت کلی الگوی استراتژی محتوا و بخشهای مختلف آن را به شما معرفی میکنیم.
مقدمه آموزش راهبرد محتوا
در مقدمه، شما نوع تحقیقات را مشخص میکنید و نقطه شروع استراتژی محتوا را تعیین میکنید. این مرحله شامل کشف مشتری و مشخص کردن بخشی از استراتژی است.
پیشگفتار آموزش استراتژی محتوا
مرحله دوم الگوی استراتژی محتوا شامل پیشگفتار تولید محتوا است. برای تولید محتوا باید مراحل زیر را در نظر بگیرید:
برند
این بخش از آموزش استراتژی محتوا، مربوط به شناخت برند و کسبوکار موردنظر است و اینکه چه چیزهایی برای این برند اهمیت دارد.
اهداف
در این مرحله هدف برند را مشخص میکنیم. اینکه این برند بهدنبال چه جایگاهی است؟ این محتوا چگونه میتواند کسبوکار موردنظر را به هدف برساند؟
شناخت مخاطب
در این مرحله مشخص میکنید که آیا این برند بهصورت مجازی فعالیت میکند یا یک مکان فیزیکی نیز دارد؟ این موضوع چه تاثیری برای فرصتها و اجرای محتوا دارد؟ در واقع شما در این مرحله مخاطبان فعلی و مخاطبان هدف را مشخص میکنید.
رقبا
در این مرحله از آموزش استراتژی محتوا باید رقبای خود را مشخص کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کرده و از آنها بهعنوان نقطه قوت برای محتوای خود استفاده کنید.
قبل از سرمایهگذاری، میتوانید به موضوعات زیر توجه کنید:
تحقیقات
در این بخش از آموزش استراتژی محتوا، میتوانید در مورد مشتری تحقیقات لازم را انجام دهید. تحقیقات شامل مراحل زیر است:
- شناسایی مخاطبان
- مصاحبه با ذینفعان
- فهرست محتواهای موجود
- بررسی محتوا
- آنالیز شکافها و نواقص محتوا
- آنالیز رقابتی
ابزارها
با کمک ابزارها میتوان محتوای تولیدشده را مورد بررسی قرار داد و ایرادات آن را برطرف کرد. در حال حاضر ابزارهای مختلفی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- ابزار تحلیلی نظیر Google Analytics و Moz Analytics
- ابزار Screaming Frog یا لیست موجودی
- ابزار حسابرسی
- ابزار نظرسنجی
- نقشه های گرمایشی و پیمایشی
محتوای موجود
در این مرحله محتوا تولید شده است و باید بهقدری باکیفیت باشد که مخاطبان زیادی را بهخود جذب کند. یک محتوای ارزشمند هم توانایی جلب رضایت مخاطب را دارد و در عین حال میتواند نظر مثبت گوگل را هم جلب کند.
مرحله آخر
در این مرحله، محتوا را پیشنویس کنید و مواردی از قبیل استراتژی اصلی، مضامین پیامها و برنامه محتوا را مشخص کنید.
فصل اول: محتوای سایت
در آموزش استراتژی محتوا، منظور از محتوای سایت، محتوایی است که در سایت شما قرار داده شده است. محتوای سایت شامل موارد زیر است:
- صفحه اصلی
- صفحه قرار دادن متن
- پیامهای خطا
- button text
- FAQs
- ویدیوها
- تصاویر سفید
- توضیحات محصول
- اطلاعات قیمت
- اطلاعات تماس
در این فصل از استراتژی، شما میتوانید تمام تحقیقات پیرامون تولید محتوا را بهطور کامل انجام دهید و محتوایی ارزشمند و باکیفیت تولید کنید و با کمک ابزارها، محتوای خود را بهبود ببخشید. میتوانید با ترکیب متن با تصاویر به ارزش محتوای خود بیفزایید. تا حدامکان بهتر است خودتان عکاسی کنید.
فصل دوم: وبلاگ
در آموزش استراتژی محتوا، وبلاگنویسی جز یکی از روشهای تولید محتوا است. با کمک وبلاگ میتوانید 20 درصد از بازدیدکنندگان را جذب کنید. اکثر شرکتها، از وبلاگها بهعنوان وسیلهای برای ایجاد تعامل با مخاطبانشان استفاده میکنند. تعداد خوانندگان وبلاگ بسیار بیشتر از مطبوعات دیگر است. شما میتوانید با در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان، محتوای مفیدی در وبلاگ تولید کنید. وبلاگ بهتنهایی نمیتواند موفق باشد. از این رو میتوانید مدتزمانی را برای تبلیغ در نظر بگیرید.
فصل سوم: محتوای خارج از سایت
یکی از مباحث پراهمیت در آموزش استراتژی محتوا، محتوای خارج از سایت است. منظور از این محتوای خارجی، محتوایی است که در سایت وجود ندارد. محتوای خارجی شامل موارد زیر است:
- بروشور
- خبرنامههای ایمیل
- پاکت نامههای پستی
فصل چهارم: قوانین و مقررات
اصطلاحی باعنوان حکومت در آموزش استراتژی محتوا وجود دارد که به معنی قوانین و مقرراتی است که باید برای محتوا در نظر بگیرید. قوانین، شامل تمامی موارد از جمله برند، صدا و راهنماییهای مربوط به سبک، زیرساختهای محتوا و میزبان آن است. برنامهریزی تقویم سالانه و اندازهگیری موفقیت محتوا، همگی باید طبق قوانین و مقررات باشد.
فصل پنجم : گردش کار
منظور از گردش کار این است که، چه کسی چه کاری را به چه ترتیبی انجام میدهد. در زمان تحقیق در مورد گردش کار باید کل روند از ایده تا ارزیابی بعد از انتشار، مورد توجه قرار گیرد. برای کسب فرصتهای گردش کار، مصاحبه با ذینفعان ضروری است و برای موفقیت هر پروژهای، تبلیغ و ارزیابی آن پروژه از ارکان اصلی بهشمار میآید.
تبلیغ
یکی از موارد چالشبرانگیز در آموزش استراتژی محتوا، تبلیغات است. محتوا نیاز به تبلیغ دارد. بدون تبلیغ، محتوا ارزشی نخواهد داشت. هر چیزی که در بخش آگاهی از مارکت قرار بگیرد، نیاز به برنامه تبلیغاتی خواهد داشت.
اندازه گیری
یکی از بزرگترین چالشهای بازاریابی محتوا، اندازهگیری موفقیت محتوا است. با اندازهگیری میزان موفقیت برنامه و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن میتوانید در برنامهریزیهای آینده بهتر عمل کنید.
مرحله آخر آموزش استراتژی محتوا
شما در این مرحله محتوای خود را با موفقیت تولید کردهاید. این مرحله از آموزش استراتژی محتوا شامل موارد زیر است:
• تنظیم تقویم محتوایی
در این بخش، محتوا اولویتبندی میشود. با داشتن نقشه راه، موفقیت راحتتر میشود.
• ملاقات با تیم محتوا
شما در این مرحله میتوانید تنظیمات مربوط به گردش کار را کمرنگ نمایید و یک جدول زمانی برای افرادی که به نحوی سودآوری داشتهاند، تنظیم کنید.
• اجتماعی شدن
در این مرحله مشخص کنید که کدامیک از شبکههای اجتماعی میتواند برای برند شما مفید باشد و مخاطبان را درگیر کند و در آخر همه کانالهای محتوا باید در مسیر درست قرار بگیرد. در صورت بروز هرگونه مشکل میتوانید دوباره به استراتژی برگردید و تمرکز داشته باشید.
آموزش استراتژی محتوا و معرفی انواع استراتژی محتوا
یک مبحث مهم در آموزش استراتژی محتوا، انواع استراتژی محتوا است. همانگونه که قبلا هم اشاره کردیم، مهمترین بخش استراتژی محتوا، تولید محتوای باکیفیت و مفید است. با تولید محتوای باکیفیت، میتوان موفقیت کسبوکار را تضمین کرد. انواع محتوا شامل موارد زیر است:
• مقاله سفید
یکی از انواع استراتژی محتوا، مقاله سفید است. این نوع استراتژی در کسبوکارهای مختلف قابل استفاده است. این مقالات در مورد موضوع مشخصی به طور کامل توضیح میدهند و مخاطب را متقاعد میکنند. در این مقالات علاوه بر مشخص کردن چالشها، راهحلهای مناسبی نیز ارائه میشود. 80 درصد موضوعات این نوع مقالات آموزشی است و 20 درصد آن تبلیغات است. نگارش این مقالات نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
• پادکست
پادکستها از انواع محتواهای صوتی هستند که جزو روشهای فوقالعاده برای رقابت بهحساب میآیند و میتوانند مخاطبان زیادی را بهخود جذب کنند. پادکستها بهراحتی قابل تولید هستند و در میان کسبوکارها جایگاه ویژهای پیدا کردهاند.
• وبینار
یکی از انواع استراتژی محتوا، وبینارها هستند. مخاطبان از خانه بهصورت آنلاین میتوانند در سمینارها شرکت کنند. از دلایل اهمیت برگزاری وبینار، نبود رقبای زیاد در این عرصه است. همین موضوع میتواند موفقیت زیادی را داشته باشد.
• مطالعه موردی
این نوع استراتژی محتوا، شامل تعریف کسبوکار در قالب داستان است. که نحوه برطرف کردن مشکلات محصول را توضیح میدهد و میتواند مخاطبان زیادی را جذب خود کند.
• ایمیل مارکتینگ
این نوع از استراتژی محتوا در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است و یکی از موفقترین استراتژیهای بازاریابی آنلاین است. در ایمیل مارکتینگ نوع محتوا مشخص میشود و در مورد ایمیلهایی که حالت خبرنامهای دارند از لینک استفاده میشود. محتواهای این نوع استراتژی برحسب اطلاعات مشترکین طبقهبندی میشود و نتایج کمپینها مورد بررسی قرار میگیرد. با موفقیت ایمیل مارکتینگ میتوان به درآمد بالایی دست یافت.
موفقیت در بازاریابی کسبوکارها با استراتژی محتوای قوی
اگر شما هم از جمله کسانی هستید که خواهان موفقیت کسبوکارشان در فضای مجازی هستند، حتما با اصطلاح دیجیتال مارکتینگ و تکنیکهای آن آشنایی دارید. هدف همه این کسبوکارها، در نهایت فروش بیشتر و شناخته شدن برندشان است. تنها راهی که شما را به این هدف نزدیک میکند داشتن یک استراتژی محکم و قوی برای تولید محتوای باکیفیت است تا هم شما را از رقبایتان متمایز کند و هم بتواند راه را برای موفقیت کاریتان هموار کند.