اصول تیتر نویسی جذاب و نقش آن در بازاریابی محتوا و سئو
تیتر نویسی مهمترین قسمت تولید محتوا و در نتیجه بازاریابی محتوا است. اما چرا؟ شاید اگر خودتان را بهجای مخاطب قرار دهید راحتتر بتوانید به این سوال جواب دهید. بهعنوان یک مخاطب، اولین بخشی که در یک محتوا به چشم شما میخورد تیترهای آن محتواست. اگر جواب چیزی که دنبال آن هستید، در تیترهای یک محتوا باشد، حتما آن محتوا را انتخاب میکنید.
هدف همه تولیدکنندگان محتوا، جذب مخاطب است. اگر میخواهید در بازار داغ رقابتی که برای جذب مخاطب وجود دارد، از سایتهای رقیب جلو بزنید، حتما باید تکنیکها و اصول تیتر نویسی در سئو و تولید محتوا را بهخوبی بلد باشید. تحقیقات نشان داده که 80 درصد مخاطبان، تیتر یک محتوا را میخوانند و فقط 20 درصد آنها کل محتوا را مطالعه میکنند. اگر میخواهید این 80 درصد هم کل محتوای شما را بخوانند، باید مهارتهای تیتر نویسی را یاد بگیرید.
شما هرچقدر هم برای تولید یک محتوای ارزشمند تلاش کنید، اگر نتوانید مخاطبتان را جذب محتوا کنید همه تلاشهایتان بینتیجه خواهد بود. تیترهای جذاب، کلید موفقیت شما برای جذب مخاطبان است و شما میتوانید از آنها در بازاریابی محتوا و بهبود سئو استفاده کنید. یک تیتر خوب علاوه بر جذب مخاطب، توانایی این را هم دارد که در ذهنها ماندگار باشد و باعث شود مخاطبان، برند شما را تا مدتها بهخاطر بسپارند.
آشنایی با انواع روشها و اصول تیتر نویسی
روشهای مختلف و متنوعی برای تیتر نویسی وجود دارد و کارشناسان تولید محتوای کاربلد و حرفهای معمولا سعی میکنند تا با همه این روشها آشنا شوند و بسته به نوع مخاطب و موضوعی که برای آن، محتوا تولید میکنند از این روشها استفاده کنند. ما در ادامه به چند مورد از این روشهای متداول اشاره میکنیم.
تیتر نویسی سوالی
ممکن است شما هم از جمله افرادی باشید که برای پیدا کردن جواب سوالاتتان به گوکل سر بزنید. در این صورت حتما گوکل در نتایج جستجوی خودش، مطالبی را که عناوین سوالی دارند به شما نشان میدهد. در بعضی مواقع هم میتوانید در تیترهای سوالی، سوالاتی را مطرح کنید که حس کنجکاوی مخاطبانتان را تحریک کند و آنها را برای پیدا کردن جواب به سمت محتوای شما بکشاند.
اصول تیتر نویسی مقایسهای
تیترهای مقایسهای را میتوان از جمله تیترهای پربازدید و جذاب برای مخاطبان دانست. چون اکثر افراد با مطالعه این نوع محتواها، علاوه براینکه با تفاوتهای آنها آشنا میشوند بهطور همزمان، اطلاعات مختصر و مفیدی هم راجع به موضوعهای مقایسهشده بهدست میآورند. این نوع محتواها بهخصوص برای کسانی که برای تصمیمگیریها و انتخاب کالا و خدمات از اینترنت کمک میگیرند هم مفید است.
استفاده از ترینها در تیتر
یکی از روشهای جذب مخاطبان، استفاده از تیترهای اغراقآمیز است. تیترهایی که به ترینها ختم میشود. مخاطبان همیشه دوست دارند اطلاعاتی در مورد خاصترین موضوعات بهدست بیاورند و برای خرید کالا یا استفاده از خدمات، بهترینها را انتخاب کنند. بنابراین، این تیترها مخاطبان را بهراحتی وسوسه میکند تا محتوای شما را دنبال کنند.
تیتر نویسی لیستی
تیترهای لیستی، تیترهایی هستند که موضوعات مختلف و مهم را بهصورت فهرستوار در اختیار مخاطبان قرار میدهد. این نوع از محتواها به مخاطبان کمک میکند تا در مدت زمان کوتاه و با یک نگاه اجمالی، کل محتوا را مرور کنند. این نوع از محتوا برای بسیاری از مخاطبان جذاب است؛ چون میتوانند از عناوین برای گرفتن ایده استفاده کنند.
اصول تیتر نویسی راهنما
این تیترها از کاربردیترین عناوینی هستند که در محتواها استفاده میشوند. محتواهایی با این تیتر معمولا برای راهنمایی مخاطبان تولید میشوند و سعی میکنند به سوالات و ابهاماتی که ذهن مخاطبان را به خود دردگیر کرده، جواب دهند و آنها را از سردرگمی خارج کنند.
تیترهای شامل ویژگیها
از این تیترها برای معرفی و ارائه توضیحات مفصل و جامع درباره محصولات و خدمات استفاده میشود. در این محتواها میتوانید با خیال راحت با استفاده از تیترهای جذاب، ویژگیهای منحصربهفرد مربوط به محصول را به مخاطبان خودتان معرفی کنید و آنها را برای خرید یا انتخاب خدمات برند شما برای استفاده ترغیب کنید.
در اصول تیتر نویسی، تیترهای جذاب چه ویژگیهایی دارند؟
تیترها، دریچهای برای معرفی و شناخت محتوای شما هستند. مخاطبان بهوسیله عناوینی که برای محتوای خودتان انتخاب کردهاید، تصمیم میگیرند که محتوای شما را بخوانند یا بیتوجه از کنار آن رد شوند. پس باید در انتخاب این تیترها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید. نکاتی که در زیر به آنها اشاره میکنیم میتواند در نوشتن تیترهای خلاقانه و جذاب به شما کمک کند.
رعایت اصول تیتر نویسی با تیتر واضح و شفاف
شاید برخی تصور کنند که استفاده از کلمات با مفاهیم پیچیده، میتواند تیتر را جذاب کند؛ اما همه ما میدانیم که جذابیت در سادگی است! وقتی در تیترهای محتوا از لغات ساده و قابل فهم استفاده میکنید، هم خواندن آن را برای مخاطبانتان راحتتر میکنید و هم کاری میکنید تا عنوان شما در ذهن مخاطبتان هک شود و بهراحتی آن را فراموش نکند.
نوشتن کلمات کلیدی در تیتر نویسی
استفاده بهینه از کلمات کلیدی میتواند سایت شما را به بالاترین رتبهها ببرد و آن را جزو پربازدیدترین سایتها بکند؛ بهشرطی که آن کلمات را در جای مناسب بهکار ببرید تا بیشترین تاثیر را در سئوی سایت شما داشته باشد. تیترهای اصلی و فرعی محتوا از جمله جاهایی هستند که موتورهای جستجوی گوگل آن را بررسی میکند. پس استفاده درست و جذاب کلمات کلیدی در عناوین، یکی از ضروریات است. بهتر است کلمات کلیدی را در ابتدای تیتر خود استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
استفاده از اعداد در اصول تیتر نویسی جذاب
تیترهایی که در آنها از اعداد استفاده میشود، به خوانندگان، این موضوع را القا میکند که مطالب گفته شده در محتوا فهرستبندی شدهاند و آنها میتوانند از مطالب بهراحتی و سریع استفاده کنند. مطالعات نشان داده که وجود اعداد در محتوا باعث افزایش تمرکز خوانندگان هم میشود. این اعداد و ارقام در عناوین باعث جلب توجه و اعتماد مخاطب به محتوای شما میشود و به او این اطمینانخاطر را میدهد که محتوای دقیق و کاملی را مطالعه میکند.
استفاده از برند در اصول تیتر نویسی
اگر برند شما یک برند شناخته شده و محبوب باشد، استفاده از آن در تیترها میتواند باعث جلب توجه مخاطبان به محتوا شود. کسی که نام برند آشنایی را در عنوان یک محتوا میبیند، با رغبت بیشتری آن محتوا را دنبال میکند. کارشناسان معتقدند برای افزایش تاثیر نام برند در دیده شدن عنوان و جذب مخاطب، بهتر است نام برند در آخر عنوان استفاده شود.
طول مناسب برای تیتر
طول تیتر محتوا را میتوان براساس عواملی مثل هدف محتوا، مخاطب آن و موضوع موردنظر مشخص کرد. تیترهای خیلی کوتاه، منظور شما را نمیتوانند به مخاطب برسانند و تیترهای بلند هم ممکن است از حوصله مخاطب خارج باشد و نتواند توجه او را به محتوایتان جلب کند.
گوگل برای جلوگیری از طولانی بودن عناوین، محدودیتی را برای تعداد کاراکتر مورد استفاده در تیترها اعمال کرده و تولیدکنندگان محتوا میتوانند حداکثر 70 کاراکتر در عنوان محتوایشان استفاده کنند. پس سعی کنید اصول تیتر نویسی استاندارد را برای محتوایتان رعایت کنید تا هم رضایت مخاطب را در نظر گرفته باشید و هم نظر گوگل را.
تیتر نویسی متنوع در اصول تیتر نویسی
تنوع در تیترها، تعداد بازدید محتوا و سایتتان را بهطور باورنکردنی بالا میبرد. هر سایتی که بتواند برای موضوعهای مختلف و مخاطبان با سلایق گوناگون، محتوا تولید کند، تعداد بازدیدکننده زیادی هم خواهد داشت. کاربران همیشه جذب محتواهایی میشوند که بتواند همه نیازهایشان را پوشش دهد و به همه سوالاتشان پاسخگو باشد. پس هر چهقدر محتوای بیشتر با تیترهای جذابتر تولید کنید، ترافیک سایتتان Site Traffic هم بالاتر خواهد رفت.
اصول تیتر نویسی رازآلود
در جذب مخاطب، فقط تولید یک محتوای مفید و ارزشمند کافی نیست. شما نیاز به یک عنوان جالب و جذاب دارید تا مخاطب را به خواندن مطلب تشویق کنید. وقتی از کلمات رازآلود در عنوان خود استفاده میکنید بهنوعی حس کنجکاوی را در مخاطب تحریک میکنید تا برای کشف آن، بخواهد محتوای شما را ببیند.
با تیتر نویسی خلاقانه، رتبههای باورنکردنی در گوگل را تجربه کنید!
امیدواریم با مطالعه این مقاله، به اهمیت اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و جذب مخاطب پی برده باشید. ما تلاش کردیم شما را با تکنیکهای عملی و خلاقانه تیتر نویسی، بیشتر آشنا کنیم. با بهکارگیری این تکنیکها، کار شما در نوشتن تیترهای جذاب و خلاق راحتتر میشود و علاوه براینکه نظر مخاطبانتان را به خود جلب میکنید، میتوانید تاثیر مثبتی هم روی موتورهای جستجوی گوگل بگذارید و بالا بودن رتبه خود را در گوگل تضمین کنید.