اهمیت تیترنویسی حرفه ای و نقش آن در بازاریابی محتوا
تیتر نویسی مهمترین قسمت تولید محتوا و در نتیجه بازاریابی محتوا است. اما چرا؟ شاید اگر خودتان را بهجای مخاطب قرار دهید راحتتر بتوانید به این سوال جواب دهید. تحقیقات نشان داده که 80 درصد مخاطبان، تیتر یک محتوا را میخوانند و فقط 20 درصد آنها کل محتوا را مطالعه میکنند. به عبارت دیگر، یک مخاطب با خواندن تیتر متن یا پاراگراف اول به این مسئله فکر میکند که آیا ممکن است چیزی که به دنبال آن است را در ادامه مطلب بیابد یا نه؟
به این ترتیب، اگر میخواهید در بازار داغ رقابتی که برای جذب مخاطب وجود دارد، از سایتهای رقیب جلو بزنید، حتما باید تکنیکها و اصول تیتر نویسی در سئو و تولید محتوا را بهخوبی بلد باشید. تیتر نویسی مهمترین قسمت تولید محتوا و در نتیجه بازاریابی محتوا است و هدف همه تولیدکنندگان محتوا این است که مخاطب جذب کنند. شما هرچقدر هم برای تولید یک محتوای ارزشمند تلاش کنید، اگر نتوانید مخاطبتان را جذب محتوا کنید همه تلاشهایتان بینتیجه خواهد بود.
آشنایی با انواع روشهای تیتر نویسی
روشهای مختلف و متنوعی برای تیتر نویسی وجود دارد و کارشناسان تولید محتوای کاربلد و حرفهای معمولا سعی میکنند تا با همه این روشها آشنا شوند و بسته به نوع مخاطب و موضوعی که برای آن، محتوا تولید میکنند از این روشها استفاده کنند. ما در ادامه به چند مورد از این روشهای متداول اشاره میکنیم:
تیتر نویسی سوالی
ممکن است شما هم از جمله افرادی باشید که برای پیدا کردن جواب سوالاتتان به گوکل سر بزنید. در این صورت حتما گوکل در نتایج جستجوی خودش، مطالبی را که عناوین سوالی دارند به شما نشان میدهد. در بعضی مواقع هم میتوانید در تیترهای سوالی، سوالاتی را مطرح کنید که حس کنجکاوی مخاطبانتان را تحریک کند و آنها را برای پیدا کردن جواب به سمت محتوای شما بکشاند.
تیتر نویسی مقایسهای
تیترهای مقایسهای را میتوان از جمله تیترهای پربازدید و جذاب برای مخاطبان دانست. چون اکثر افراد با مطالعه این نوع محتواها، علاوه براینکه با تفاوتهای آنها آشنا میشوند بهطور همزمان، اطلاعات مختصر و مفیدی هم راجع به موضوعهای مقایسهشده بهدست میآورند. این نوع محتواها بهخصوص برای کسانی که برای تصمیمگیریها و انتخاب کالا و خدمات از اینترنت کمک میگیرند هم مفید است.
تیترنویسی اغراق آمیز
یکی از روشهای جذب مخاطبان، استفاده از تیترهای اغراقآمیز است. تیترهایی که به ترینها ختم میشود. مخاطبان همیشه دوست دارند اطلاعاتی در مورد خاصترین موضوعات بهدست بیاورند و برای خرید کالا یا استفاده از خدمات، بهترینها را انتخاب کنند. بنابراین، این تیترها مخاطبان را بهراحتی وسوسه میکند تا محتوای شما را دنبال کنند.
تیتر نویسی لیستی
تیترهای لیستی، تیترهایی هستند که موضوعات مختلف و مهم را بهصورت فهرستوار در اختیار مخاطبان قرار میدهد. این نوع از محتواها به مخاطبان کمک میکند تا در مدت زمان کوتاه و با یک نگاه اجمالی، کل محتوا را مرور کنند. این نوع از محتوا برای بسیاری از مخاطبان جذاب است؛ چون میتوانند از عناوین برای گرفتن ایده استفاده کنند.
تیتر نویسی راهنما
این تیترها از کاربردیترین عناوینی هستند که در محتواها استفاده میشوند. محتواهایی با این تیتر معمولا برای راهنمایی مخاطبان تولید میشوند و سعی میکنند به سوالات و ابهاماتی که ذهن مخاطبان را به خود دردگیر کرده، جواب دهند و آنها را از سردرگمی خارج کنند.
تیتر نویسی توصیفی
از این تیترها برای معرفی و ارائه توضیحات مفصل و جامع درباره محصولات و خدمات استفاده میشود. در این محتواها میتوانید با خیال راحت با استفاده از تیترهای جذاب، ویژگیهای منحصربهفرد مربوط به محصول را به مخاطبان خودتان معرفی کنید و آنها را برای خرید یا انتخاب خدمات برند شما برای استفاده ترغیب کنید.
اصول تیتر نویسی | 8 اصل مهم در نوشتن یک تیتر جذاب
در قسمت قبلی با انواع مدلهای تیتر نویسی حرفه ای آشنا شدید. نکته این است که در صورت انتخاب هر شیوه از تیتر نویسی در نهایت باید اصول تیتر نویسی را رعایت کنید تا بتوانید به یک تیتر جذاب و پرمفهوم برسید. این اصول عموما با قواعد تیتر نویسی نیز شناخته میشوند اما باید خاطر نشان کرد که رعایت همه این موارد شاید ضروری نباشد اما توجه به آنها میتواند نتیجه کار را برای شما بهتر کند. در این بخش به 8 اصول تیتر نویسی جذاب پرداختهایم:
1. به مخاطبان خود وعده بدهید.
حقیقت این است که کاربر برای خواندن تمام محتوا هیچ دینی به شما ندارد؛ به همین دلیل؛ بهعنوان محتوانویس باید سعی کنیم که وعدهای را به مخاطب بدهیم تا او نیز در قبال دریافت چیزی با متن ما همراه شود. به عبارت دیگر، خوب است وعدهای در تیتر خلاقانه ما نهفته باشد و به او درباره چیزی که در انتهای متن به دست میآورد قول بدهیم.
البته وعده دادن در همه تیترها مناسب نیست و بیشتر برای تیترهای تبلیغی استفاده میشود اما در هر صورت افراد عاشق این هستند که همیشه چیزی به آنها داده شود. برای مثال، وعده حل یک مشکل با خواندن یک مقاله میتواند برای کاربران تشویق کننده باشد. به عنوان نمونه دو تیتر زیر را مقایسه کنید: 1. معرفی 10 ابزار طراحی سایت 2. معرفی 10 ابزار که طراحی سایت را برای شما آسان میکند.
2. ویژگی محتوای خود را در تیتر شرح دهید.
شرح دادن ویژگیها میتواند تیتر نویسی را جذابتر کند. البته حواستان باشد که منظور از ویژگی، ویژگی خود موضوع مورد بحث نیست؛ بلکه مرتبط با ویژگی و توصیفات خود محتوا است. برای مثال، اگر در محتوای شما 5 راه حل برای یک مشکل مطرح شده است، خوب است در تیتر خود به آن اشاره کنید و یا اگر یک چک لیست مفیدی درباره یک موضوع آماده کردهاید، مطرح کردن آن در تیتر میتواند کاربر را مشتاق کند که محتوا را بخواند.
به این ترتیب، در زمان نوشتن محتوای خود، خوب به ویژگیهای آن فکر کنید. وجود یک داستان جذاب، منابع مفید و در دسترس، تصاویر خوب و غیره میتواند علاوه بر ایجاد یک محتوای فوقالعاده، یک تیتر عالی را تولید کند.
3. مخاطبان هدف خود را در نظر داشته باشید.
یکی دیگر از اصول تیتر نویسی توجه به ویژگیها و روحیات خود مخاطبی است که انتظار میرود متن را بخواند. درواقع بهتر است قبل از اینکه محتوای خود را بنویسید و تیتر خلاقانهای را برایش انتخاب کنید، درباره کسانی که ممکن است متن شما را بخوانند فکر کنید. حتی در مواردی توصیف کردن یک ویژگی از مخاطبانتان میتواند به او این حس را القا کند که محتوا دقیقا برای او نوشته شده است. برای مثال «10 روش تست زنی سریع برای دانش آموزان باهوش»، باعث میشود مخاطبان هدف شما که دانش آموزان هستند، احساس کنند که این متن برای آنهاست و ترغیب شوند برای بهدست آوردن لقب باهوش، محتوا را بخوانند.
4. تیتر خود را با رقبای خود مقایسه کنید.
درواقع امروزه صدها محتوا در طول روز در سطح اینترنت منتشر میشوند که هر کدام تیترهایی دارند. مسلما همه محتوانویسان نیز مثل شما سعی میکنند که تیترهای جذاب بنویسند. در چنین فضایی خوب است که قبل از نوشتن یک تیتر خلاقانه، ابتدا سری به مقالات و محتواهای رقبا بزنید و تیترهای آنها را باهم مقایسه کنید تا هم از نوشتن تیترهای تکراری جلوگیری کنید و هم بتوانید با ایده گرفتن، تیترهای متمایزی را برای محتوای خود بنویسید.
در اصل، بزرگترین راهنمای ما در این مسئله، محتواهایی هستند که رتبههای خوبی در گوگل دارند. آنها میتوانند نشان دهنده اصول تیتر نویسی برای شما باشند. همچنین رعایت تمایز در تیتر نویسی باعث میشود محتوای شما میان تمام محتواهای دیگر خودنمایی کند.
5. تیتر نویسی را با هدف تعامل انجام دهید.
ممکن است با خودتان فکر کنید که تیتر نویسی هیچ ارتباطی با تشویق مخاطب به تعامل ندارد و تنها میتواند کاربر را به سمت خواندن متن بکشد اما این طرز فکر چندان هم درست نیست. گاهی یک تیتر خلاقانه ممکن است مخاطب را چنان تحریک کند که بخواهد برای انتقاد یا تشویق تیتر شما نظری را کامنت کند، نوشته را برای کسی بفرستد و یا از آن نقل قولی را در جایی به اشتراک بگذارد.
برای مثال، تیتر «معلمان؛ قشر کم زحمت اما پردرآمد»، باعث میشود حتی مخاطبانی که معلم نیستند نیز به حمایت از این قشر بخواهند چیزی برای شما در جواب بنویسند. البته باید توجه داشته باشید که تیتر شما وجهه توهین یا انتقاد شدید نداشته باشد؛ در غیر این صورت، تیتر نویسی حرفه ای نخواهید داشت.
6. لحن مناسبی را برای تیتر نویسی خود انتخاب کنید.
یکی دیگر از اصول تیتر نویسی حرفه ای این است که نوشته را به لحن خوبی بنویسید. شناختن مخاطبان هدف در این قسمت هم کمک زیادی به شما میکند؛ چرا که میتوانید تشخیص بدهید چه لحنی مناسب چه سن و چه گروه اجتماعی است. برای مثال، خوب است تیتر مقاله مربوط به نوجوانان با لحنی دوستانه نوشته شود و اگر قرار است مسئلهای جدی را به بزرگسالان بیان کنید، لحن خود را در تیتر کمی رسمی کنید.
همچنین باید حواستان باشد که کلمات درشت و ثقیل، تیتر شما را تبدیل به یک تیتر غیر قابل درک نکند که حتی با لحنی ساده هم نتوان آن را خواند. همچنین با توجه به لحن مورد نظر میتوانید افعال را به شکلهای متفاوت استفاده کنید.
7. با عبارتهای اضافی به تیتر استحکام ببخشید.
درست است که یک محتوانویس باید تلاش کند که از تیترهای بلند استفاده نکند اما مسئله این است که استفاده از کلمات کلیدی اصلی صرف در تیتر میتواند یک نتیجه نه چندان خوب به همراه داشته باشد. درواقع شما نیاز دارید که با استفاده از یک سری کلمات خاص مثل حروف اضافه یا کلمات توصیفی، به استحکام و معنای تیتر خود بیفزایید. برای درک بهتر این مسئله خوب است به مثال زیر توجه کنید: راهکارهای جلوگیری از ریزش مو؛ روشهایی که نمیدانستید
در این تیتر، راه کارهای جلوگیری از ریزش مو ممکن است یک تیتر عادی باشد که تا حدی بر روی کاربر تاثیر میگذارد اما تاثیر اصلی را قسمت دوم تیتر دارد؛ چرا که کاربر را کنجکاو میکند و باعث میشود او احساس کند که با نخواندن متن چیزی را از دست خواهد داد.
8. تیتر نویسی با قواعد سئو کامل میشود.
یکی دیگر از اصول تیتر نویسی که نباید فراموش شود، رعایت اصول سئو است. درواقع اگر میخواهید که محتوای شما در گوگل رتبه بگیرد و بهواسطه محتوای خوب، سایتتان پیشرفت کند، باید آن را طبق اصول سئو بنویسید و یکی از اصلیترین اجزای متنها که ارتباط مستقیم روی کیفیت سئو سایت دارد، تیترها هستند.
شما باید سعی کنید تیتر خلاقانه خود را همراه با کلمات کلیدی اصلی و فرعی بنویسید و به نوعی آن را نگارش کنید که توجه کاربر را جلب کند. درواقع این نوع تیتر نویسی باعث میشود در زمان جستوجوی کاربران، محتوای شما بیشترین تطابق را با نیاز کاربر داشته باشد و با کلیک هر کاربر، یک ترافیک ارگانیک وارد سایت شما شود که میتواند وضعیت سایت شما را بهبود بخشد.
در اصول تیتر نویسی، تیترهای جذاب چه ویژگیهایی دارند؟
تیترها، دریچهای برای معرفی و شناخت محتوای شما هستند. مخاطبان بهوسیله عناوینی که برای محتوای خودتان انتخاب کردهاید، تصمیم میگیرند که محتوای شما را بخوانند یا بیتوجه از کنار آن رد شوند. پس باید در انتخاب این تیترها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید. نکاتی که در زیر به آنها اشاره میکنیم میتواند در نوشتن تیترهای خلاقانه و جذاب به شما کمک کند.
1. تیتر باید واضح و شفاف باشد.
شاید برخی تصور کنند که استفاده از کلمات با مفاهیم پیچیده، میتواند تیتر را جذاب کند؛ اما همه ما میدانیم که جذابیت در سادگی است! وقتی در تیترهای محتوا از لغات ساده و قابل فهم استفاده میکنید، هم خواندن آن را برای مخاطبانتان راحتتر میکنید و هم کاری میکنید تا عنوان شما در ذهن مخاطبتان هک شود و بهراحتی آن را فراموش نکند.
2. تیتر نویسی باید شامل کلمات کلیدی باشد.
استفاده بهینه از کلمات کلیدی میتواند سایت شما را به بالاترین رتبهها ببرد و آن را جزو پربازدیدترین سایتها بکند؛ بهشرطی که آن کلمات را در جای مناسب بهکار ببرید تا بیشترین تاثیر را در سئوی سایت شما داشته باشد. تیترهای اصلی و فرعی محتوا از جمله جاهایی هستند که موتورهای جستجوی گوگل آن را بررسی میکند. پس استفاده درست و جذاب کلمات کلیدی در عناوین، یکی از ضروریات است. بهتر است کلمات کلیدی را در ابتدای تیتر خود استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
3. اعداد مهمترین ویژگی تیتر نویسی جذاب هستند.
تیترهایی که در آنها از اعداد استفاده میشود، به خوانندگان، این موضوع را القا میکند که مطالب گفته شده در محتوا فهرستبندی شدهاند و آنها میتوانند از مطالب بهراحتی و سریع استفاده کنند. مطالعات نشان داده که وجود اعداد در محتوا باعث افزایش تمرکز خوانندگان هم میشود. این اعداد و ارقام در عناوین باعث جلب توجه و اعتماد مخاطب به محتوای شما میشود و به او این اطمینانخاطر را میدهد که محتوای دقیق و کاملی را مطالعه میکند.
4. استفاده از برند در تیتر نویسی ضروری است.
اگر برند شما یک برند شناخته شده و محبوب باشد، استفاده از آن در تیترها میتواند باعث جلب توجه مخاطبان به محتوا شود. کسی که نام برند آشنایی را در عنوان یک محتوا میبیند، با رغبت بیشتری آن محتوا را دنبال میکند. کارشناسان معتقدند برای افزایش تاثیر نام برند در دیده شدن عنوان و جذب مخاطب، بهتر است نام برند در آخر عنوان استفاده شود.
5. تیتر نویسی حرفه ای شامل تیترهای متنوع است.
تنوع در تیترها، تعداد بازدید محتوا و سایتتان را بهطور باورنکردنی بالا میبرد. هر سایتی که بتواند برای موضوعهای مختلف و مخاطبان با سلایق گوناگون، محتوا تولید کند، تعداد بازدیدکننده زیادی هم خواهد داشت. کاربران همیشه جذب محتواهایی میشوند که بتواند همه نیازهایشان را پوشش دهد و به همه سوالاتشان پاسخگو باشد. پس هر چهقدر محتوای بیشتر با تیترهای جذابتر تولید کنید، ترافیک سایتتان هم بالاتر خواهد رفت.
طول مناسب برای تیتر چقدر است؟
طول تیتر محتوا را میتوان براساس عواملی مثل هدف محتوا، مخاطب آن و موضوع موردنظر مشخص کرد. تیترهای خیلی کوتاه، منظور شما را نمیتوانند به مخاطب برسانند و تیترهای بلند هم ممکن است از حوصله مخاطب خارج باشد و نتواند توجه او را به محتوایتان جلب کند.
گوگل برای جلوگیری از طولانی بودن عناوین، محدودیتی را برای تعداد کاراکتر مورد استفاده در تیترها اعمال کرده و تولیدکنندگان محتوا میتوانند حداکثر 70 کاراکتر در عنوان محتوایشان استفاده کنند. پس سعی کنید اصول تیتر نویسی استاندارد را برای محتوایتان رعایت کنید تا هم رضایت مخاطب را در نظر گرفته باشید و هم نظر گوگل را.
نکتههایی که باید در هنگام تیتر نویسی جذاب رعایت کنید.
پیش از این درباره ویژگیهای تیتر خلاقانه و همچنین اصول تیتر نویسی خواندیم اما باید گفت که در نهایت این نویسنده محتوا است که باید مخاطبان هدف خود را بررسی کند و با ارزیابی اولیه، حدس بزند که چه نوع تیترهایی میتوانند جامعه هدف را جذب کنند. در هر صورت نکاتی هستند که رعایت کردن آنها میتواند در خلق یک تیتر فوقالعاده شما را یاری کند:
- خوب است تیترها را کمی رازآلود بنویسیم؛ یعنی به شکلی که حس کنجکاوری کاربر قلقلک بدهیم و او را برای خواندن متن حریص کنیم.
- حدالامکان باید در تیتر نویسی از فعلها استفاده کنیم؛ مگر آنکه بدون فعل، کاربر دچار سردرگمی و ابهام در درک متن نشود.
- باید از نوشتن تیترهای شعاری خودداری کرد.
- اگر تیتر شما سوالی است، خوب است آن را به شکلی معقول و معقول طبق زبان کاربر بپرسید و از تیتر نویسی با سوالات پیچیده خودداری کنید.
- سعی کنید تا جای ممکن فعلهای منفی را در تیتر خود استفاده نکنید؛ مگر آنکه نیاز کاربر باشد. (مثلا چطور در فضای مجازی مورد سرقت قرار نگیریم)
- از شکستن و یا تکرار کلمات در تیتر نویسی بپرهیزید. تیتر خلاقانه همیشه دارای کلمات جذاب و جدید اما آشنا است.
- از به کار بردن حرفهای اضافه مانند از، به، برای، با، در، بدون و غیره در ابتدای تیتر خود اجتناب کنید.
- در تیتر نویسی خبری، وجود عنصر زمان به جذابیت تیتر میافزاید. (مثال؛ گوشی آیفون 15 در شهریور 1402 رونمایی میشود)
با تیتر نویسی خلاقانه، رتبههای باورنکردنی در گوگل را تجربه کنید!
تیترها با اینکه کمتر از یک درصد کل متن شما را تشکیل میدهند اما میتوانند اثری برابر با کل متن داشته باشند و در ذهن مخاطب طوری ثبت شوند که کاربر دوباره بخواهد به نوشتههای دیگر شما سر بزند. تیتر نویسی نیز مانند محتوانویسی قلقها و اصول خود را دارد و یک کارشناس محتوای برای ساختن یک متن جذاب نیاز دارند به آنها آشنا باشد. روشهای مختلفی برای تیتر نویسی وجود دارد و قواعد تیتر نویسی نیز بسیارند به همین دلیل دست شما در نوشتن یک تیتر عالی همیشه باز است.
در این مقاله از یوتامگ درباره تمام این مسائل صحبت کردیم و چنانچه هنوز احساس میکنید که میخواهید بیشتر درباره مفاهیم محتوانویسی و نکات سئو در محتوا بدانید میتوانید به دیگر مقالات ما در وبلاگ مراجعه کنید و یا سوالات خود را در بخش کامنتها بنویسید.