سئوی منفی چیست؟
یک بار برای همیشه تعریف سئوی منفی را یاد بگیریم! نظرتان چیست؟ به زبان ساده بگوییم: این را در نظر بگیرید که برخی اوقات ممکن است شخصی تلاش کند که جایگاه شما را در نتایج جستوجوی گوگل پایین بیاورد و از این راه باعث کاهش بازدید سایت شما شود؛ به کاری که او درمورد سایت شما انجام داده است ایجاد سئوی منفی میگوییم.
هدف سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستوجو این است که جایگاه شما را در کلمات کلیدی مشخص و جذب بازدیدکننده را افزایش دهد. در واقع سئوی منفی از جمله فعالیتهایی است که خارج از مجموعه شما انجام میشود و هدف آن مقابله با موفقیت سایت شما در نتایج جستوجوی کابربر در گوگل ست.
بعد از طراحی سایت مهمترین کاری که برای رشد و توسعه آن باید انجام دهیم، توسعه و بهینهسازی سایت و بالا بردن سئو و رتبه آن در گوگل است. این کار واقعا کار سادهای نیست و برای بالا بردن سایت در گوگل باید مداوم کار کرد و شما فکر کنید در این گیر و دار که شما دارید برای توسعه سایتتان تلاش میکنید، سایت دچار سئوی منفی شود! تمام زحماتتان به باد میرود. تنها راه چاره یاد گرفتن راههای مقابله با سئوی منفی است که ما سعی کردیم در این مقاله چند راه تشخیص آن و مقابله با آن را با شما در میان بگذاریم.
آیا سئوی منفی واقعا وجود دارد؟
اکثر مردم میدانند که طبق الگوریتمهای گوگل چنانچه به خریدوفروش و یا تبادل لینک بپردازیم، حتما جریمه خواهیم شد. این دسته از اتفاقات امکان دارد از طریق جریمه دستی گوگل و یا الگوریتم پنگوئن برای سایت به وجود بیاید. اگر لینکهایی که برای سایت خود به دست میآوریم مشکلاتی را با خود به همراه آورند، میتوان گفت لینکهایی هم که دیگران به سایت ما میدهند از این لینکها هستند و میتوان آنها را جزو سئوی منفی دانست.
در فضای گوگل نسبت به صحبت درمورد سئوی منفی احتیاط بیشتری صوت میگیرد و کار به جایی میرسد که گاهی اوقات وجود آن را انکار میکنند. در فضای گوگل صفحهای وجود دارد که به شرح قوانین خود پرداخته است. در سالهای قبل از 2003 در جملهای این گونه نوشته شده بود که " هیچ راهی که رقیب شما را در گوگل به خطر بیندازد یا شما را از ایندکس خارج کند وجود ندارد. "
منظور گوگل از این جمله این بود که استفاده از سئوی منفی و لینکهای مخرب در آن زمان و تایید آن به معنای مقابله کردن با رقبا نبوده است بلکه نشانههایی بوده است از تلاش افراد برای ایجاد سئوی منفی.
7 نشانه از وجود سئوی منفی در سایت شما
نشانههایی وجود دارد که کاربران میتوانند با دقت کردن در آنها و توجه به رفتارهای مشکوک دیگران وجود سئوی منفی را در سایت خود شناسایی نموده و از ایجاد آسیب به سایتشان جلوگیری نمایند. برای این کار ابتدا باید ابزارهای مدیریتی مناسب از جمله وبمستر گوگل و یک آمارگیر دقیق و قدرتمند را در دسترس داشته باشید.
از جمله این نشانهها عبارتند از:
1- هک شدن
مواظب باشید سایت شما توسط رقبایتان یا افراد دیگر هک نشود مخصوصا اگر در رتبههای بالای گوگل قرار دارد بیشتر مواظب باشید چون اگر اینطور باشد ممکن است رغبت برای هک شدن به سایتتان و پایین آوردن رتبهاش و ایجاد سئوی منفی در آن بیشتر شود. در صورت هک شدن ممکن است رقبیبتان سایت شما را روی سایت خودش ریدایرکت کند و یا محتوای سایت را دستکاری کند. خلاصه که شرایط برای ایجاد سئوی منفی و پایین آمدن رتبه سایت فراهم میشود پس حسابی حواستان به امنیت سایت باشد.
2- پخش کردن محتوای سایت شما در اینترنت برای تکراری نشان داد آن
ممکن است هکر تصمیم به پخش کردن محتواهای شما بگیرد، صرفا برای اینکه محتوای مربوط به سایت شما تکراری به نظر برسد و در سایتتان سئوی منفی ایجاد کند.
3- دریافت تعداد زیادی لینک از دامنههای عجیب
این لینکها اگرچه غیرطبیعی نیستند اما درمورد سایتهای ایرانی دریافت لینک زیاد از این نوع آدرسها کاملا غیرطبیعی است.
4- بک لینکهای نامربوط
وجود تعداد زیادی بک لینک از وبلاگهای غیرمرتبط و گوناگون و همچنین وجود لینک در سایت شما از نوع انجمن و فرومهای خارجی نشانه دیگری از وجود سئوی منفی در سایت شماست.
5- استفاده از لینکهایی با چندین دامنه مشخص
یک نشانه دیگر وجود لینکهایی است که متن یکسان و چندین دامنه مشخص دارند مثلا درمورد یک عبارت مشخص، لینک سایت شما در فوتر و سایدبار چند سایت نامعتبر نیز وجود داشته باشد.
6- لینکهای ایجاد شده از سایتهای غیر اخلاقی، سایتهای شرطبندی و مشابه آنها
نقاط مشترک همه این نشانهها بیارزش و بیاعتبار بودنشان است و مهمتر از همه اینکه این گونه لینکها قیمت پایینتری دارند و رقیبان هم میتوانند با صرف هزینه بسیار کم، تعداد زیادی لینک نامناسب به سایت شما اضافه کنند. البته این نکته را باید ذکر کنیم که بیشتر سایتهای ایرانی نیازی به نگرانی ندارند و درآمد آنها از اینترنت آن قدر زیاد نیست که رقیبان بخواهند برای سرنگون کردن سایتشان سرمایهگذاری کنند.
7- دادن صدها و یا هزاران لینک اسپم به وبسایت
دادن یک یا چند لینک اسپم زیانی به رتبه سایت شما وارد نمیکند اما سئوی منفی میتواند با جملاتی لینکسازیهایی را انجام دهد که منشا آنها گروهی از سایتهای به هم پیوسته و با هم مرتبط هستند. این سایتها را مزارع لینکدهی هم مینامند.
در اکثر این لینکها از یک انکر تکست نیز استفاده میشود. این انکر تکستها میتوانند با سایت شما کاملا مخالف و نامرتبط باشند یا ممکن است یک کلمه کلیدی تخصصی نیز داشته باشند که موجب شوند مجموع لینکهای وب سایت شما را به گونهای نشان دهد که مثلا خود صاحب سایت این لینکها را به وجود آورده است.
راهکارهای مقابله با سئوی منفی
شناسایی کردن سئوی منفی آنقدرها هم آسان نیست که هر کسی بتواند آن را تشخیص دهد اما در صورتیکه بتوانیم به زودی وجود آن را تشخیص دهیم تلاشهای اولیه ما باعث میشود هرچه زودتر آسیب واردشده را جبران و یا از ایجاد آسیب جدی به سایت جلوگیری نماییم.
برای اینکه بتوانید با سئوی منفی مقابله کنید باید هر راهی که میتواند منتهی به ایجاد سئوی منفی در سایتتان بشود را سد کنید. پس بیایید راههای جلوگیری از نشانههایی که در قسمت بالا گفته شد یا راههای مقابله با آنها را با هم یاد بگیریم تا سئوی منفی از سایت ما دور و دورتر شود.
1- راهکار مقابله با هک شدن سایت
از قدیم گفتند پیشگیری بهتر از درمان است. اگر هک شدن سایتتان برای شما تبدیل به یک کابوس شده است بهتر است علاج واقعه قبل از وقوع کنید و به فکر طراحی سایت اختصاصی برای کسبوکارتان باشید البته اگر از سایت وردپرسی هم استفاده میکنید نیاز نیست خیلی نگران باشید چون فقط مرگ است که چاره ندارد.
برای مقابله با هک شدن سایت وردپرسی میتوانید از افزونه Google Authenticator استفاده کنید و رمز عبوری دو مرحلهای برای قسمت ادمین سایتتان بسازید. با فعال کردن این افزونه برای ورود به وبسایت کدی روی تلفن همراه شما ارسال میشود که بعد از گذرواژه باید آن را وارد کنید.
در کل برای تامین امنیت سایتتان همیشه با پشتیبانی هاستتان در ارتباط باشید و از آنها بخواهید شما را راهنمایی کنند. اگر در این مورد سوالی دارید حتما با ما در میان بگذارید.
2- راهکار مقابله با پخش شدن محتوای سایت شما در اینترنت و تکراری نشان دادن آن
میتوانید از ابزارهایی مثل Copyscape استفاده کنید. URL صفحه خود را وارد کنید تا اینترنت به شما بگوید که مطالب سایت شما توسط کدام یک از وبسایتها مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. Google Alerts هم میتواند در این مورد به شما کمک کند؛ هر وقت در اینترنت آدرس وبسایتتان بدون لینکدهی به آن تایپ شده باشد Google Alerts شما را مطلع میکند. خیلی سریع با ادمین سایتی که محتوای شما را کپی کرده تماس بگیرید تا مطالب شما را از سایتشان پاک کند.
3- بررسی مرتب بک لینکهای وبسایت و مقابله با لینکهای اسپم
برای این کار باید مرتبا تعداد بک لینکهای وب سایت را چک کنید و در صورت وجود داشتن سئوی منفی، آن را از میان بردارید و اگر در سایت شما لینکهای مخرب وجود داشت آنها را نیز حذف کنید. انجام سه کار زیر هم در این مورد به شما کمک میکند:
- بررسی بک لینک های سایت و تصمیمگیری کلی برای استفاده و یا عدم استفاده از ابزار Disavow links
- تهیه لیست لینکهای اسپم بصورت URL یا Domain و یا هر دوی آنها
- معرفی لینکهای اسپم به گوگل با آپلود آن در Disavow links
4- حذف لینکهایی با کلمات کلیدی غیراخلاقی یا غیرقانونی
خرابکاران ممکن است به وسیله انکر تکستهای حاوی کلمات کلیدی شرطبندی، پوکر و یا کلمات مرتبط با مسائل غیراخلاقی بخواهند به وب سایت شما لینک اضافه کنند. این روش بهسرعت و بهراحتی قابل شناسایی است. برای مقابله با این مشکل شما باید سعی کنید در سریعترین زمان ممکن این لینکها را شناسایی و فورا حذف کنید.
جمعبندی
در این مقاله درمورد سئوی منفی و اثرات مخرب آن برای سایت و همچنین درمورد نشانههایی که با تشخیص آنها میتوانید سئوی منفی را در سایتتان شناسایی کنید و با شناخت راهکارهای درست و انجام آنها، با سئوی منفی در سایتمان مقابله کنیم.