رپورتاژ آگهی و انواع آن
رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات متنی در قالب گزارش، خبر و یا مقاله است که در رابطه با یک موضوع، برند یا محصول خاص اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار میدهد. به عبارت دیگر رپورتاژ آگهی انعکاس خبری از کسبوکار شما است که با پرداخت هزینه در سایتهای پرطرفدار مثل سایتهای مرتبط با کسبوکار منتشر میشود. نکته مهم در رپورتاژ آگهی این است که با استفاده از کلمات کلیدی هدف در متن آگهی، به سایت مبدا که شما باشید لینک داده میشود.
رپورتاژ آگهی در قالبهای محتوایی متنوع متنی، تصویری و ویدئویی منتشر میشوند.
رپورتاژهای متنی یا نوشتاری
معمولا بهصورت مقاله یا گزارش آماده میشوند و با معرفی محصولات شما و ویژگیهای آن به مخاطب، او را ترغیب به خرید میکنند.
رپورتاژهای تصویری
گاها تصاویر بسیار گویاتر از متنهای نوشتاری هستند و میتوانند پیامها را سریعتر و راحتتر به مخاطبان انتقال دهند. یک تصویر به مدت طولانی در ذهن مخاطب میماند، بهخصوص اگر در آن طرحهای مختلف و جذاب گرافیکی هم به کار رفته باشد. رپورتاژهای بصری، جزو پرطرفدارترین تبلیغات بهحساب میآیند که با جذب مخاطبان زیاد میتوانند برای محصولات و خدمات شمارا به بهترین نحو معرفی کنند.
رپورتاژهای ویدئویی
رپورتاژهای ویدئویی بیشتر در تلویزیون و یا پلتفرمهای ویدئویی مثل یوتیوب، مخاطبان زیادی دارد. امروزه شرکتهای مختلف با ساخت انواع جدید ویدئوها مثل انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی، محصولات و خدماتشان را به بهترین شکل و در کوتاهترین زمان به مخاطبانشان ارائه میدهند.
چرا کسبوکارها رپورتاژ آگهی را برای تبلیغات خود انتخاب میکنند؟
تبلیغات از گذشته تا به امروز در کنار کسبوکارها بوده و در هر زمان به کمک آنها آمده اند. بهتر بگوییم تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت بدون رساندن آن به مخاطب هدف، کاری بیهوده و بی ارزش خواهد بود. این، تبلیغات موثر است که میتواند تعامل بین شما و مخاطبانتان را برقرار کند.
این روزها تبلیغات به روشهای سنتی و قدیمی جای خود را به تبلیغات جدید و اکثرا مجازی داده است. این روزها، اکثر مخاطبان با حجم انبوهی از تبلیغات در دنیای واقعی و در فضای مجازی مثل سایتها روبهرو هستند. بیشتر این تبلیغات سرشار از ادعاهایی هستند که صاحبان آن مشاغل در برطرف کردن نیازهای مشتریان دارند و تمام تلاششان را میکنند تا به مخاطبان اثبات کنند که نسبت به رقبایشان برتری دارند.
افراد بهحدی با این تبلیغات در سایتها سروکار داشتهاند که با ورود به سایت و مشاهده آگهی تبلیغاتی، بدون توجه به محتوای آن، آن را سریعا حذف میکنند. اما اگر میخواهید تبلیغات شما جزو این دسته تبلیغات نباشد و با بیمهری مخاطبان روبرو نشود، بهتر است از راههای بهتر مثل رپورتاژ آگهی استفاده کنید. اما آیا از مزایای رپورتاژ آگاهی دارید؟
جذب بیشتر مخاطبان
رپورتاژها در قالب محتواها ارائه میشوند و این یک فرصت برای شماست تا با المانهای مختلف، این محتواها را برای مخاطبان جذابتر کنید. با انتخاب یک عنوان جذاب، کاربر تشویق به خواندن یا دیدن محتوای شما میشود. محتوا فرصت کافی به شما میدهد تا با خیال راحت درمورد محصولتان تبلیغ کنید و با تاثیری که روی مخاطب میگذارید او را به اقدام مفید تشویق کنید.
پرداخت هزینه کمتر
هزینه سفارش و انتشار رپورتاژ آگهی، خیلی کمتر از هزینههای هنگفت تبلیغات در تلویزیون و یا سفارش بنر و غیره است. شما با پرداخت هزینه مناسب، میتوانید حرف خود را به گوش انبوهی از مخاطبان هدفتان برسانید، آنها را متقاهد به خرید کنید و همزمان به بهبود سئوی سایتتان کمک کنید.
دیده شدن بیشتر برند
انتشار رپورتاژها در رسانههای پربازدید، سایتهای پرمخاطب، رسانههای مکتوب و شبکههای مجازی باعث میشود تعداد زیادی از مخاطبان هدف، محتوای شما را ببینند. این فرصت، امکان تبدیل مخاطبان به مشتری را برای شما افزایش خواهد داد به دیده شدن و شناخته شدن برند کسبوکارتان منجر میشود.
بهبود سئو
چون اساس و زیربنای این نوع تبلیغ، تولید محتوا است و در بستر فضای مجازی منتشر میشود، پس قطعا از زیر ذرهبین رباتهای جستجوی گوگل رد خواهد شد. اگر در رپورتاژ آگهی خود از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید، میتوانید امیدوار باشید که محتوایتان در رتبههای بالای گوگل قرار بگیرد و اگر پربازدید باشد، به مدت طولانی در سایت بماند.
نکات مهم در نوشتن رپورتاژ آگهی موفق
برای اینکه بتوانید یک رپورتاژ آگهی استاندارد تولید کنید که بتواند مخاطبینتان را تحتتاثیر قرار داده و شما را به هدفتان برساند، باید اصول و نکاتی را رعایت کنید. این نکات مهم که مربوط به مرحله تولید محتوای رپورتاژ و محل انتشار آن است، میتواند موفقیت رپورتاژ آگهی شما را تضمین کند.
- پرسونای هدف و دغدغههایشان را بشناسید.
- برای مشکلات مخاطبان راهحلهای مناسب و کاربردی ارائه دهید.
- رسانهای را که قرار است رپورتاژ را در آن منتشر کنید مورد بررسی قرار دهید.
- عنوانها و تیترهای مناسب و جذاب را برای محتوایتان انتخاب کنید.
- متن رپورتاژ نباید حالت تبلیغاتی داشته باشد. بلکه نشاندهنده اطلاعرسانی راجع به یک مطلب باشد.
- در رپورتاژ، علاوه بر توجه به اصول سئو، باید احساس خواننده از متن رپورتاژ را هم مدنظر قرار دهید.
- متن رپورتاژ تقریبا 1000 کلمهای باشد، 4 تا بکلینک و حداقل یک عکس جذاب مرتبط با متن داشته باشد.
- در لینکدهی رپورتاژ بر روی کلمه کلیدی خاصی تمرکز کنید.
- متن رپورتاژ باید مبتنی بر اصول سئو باشد.
- از گزینه CTA یا همان دعوت به اقدام غافل نشوید و در پایان مخاطب را به انجام کاری مثل خرید تشویق کنید.
رسانه مناسب برای رپورتاژ آگهی
گزینههای زیادی برای انتشار رپورتاژ آگهی در مقابل شما قرار دارد؛ از مجلات و روزنامهها گرفته تا کانالهای تلویزیونی و شبکههای گسترده و متنوع مجازی مثل تلگرام، اینستا و یوتیوب. اما نکته مهم در انتخاب بهترین رسانه و یا پلتفرم برای انتشار رپورتاژ، تعداد بالای مخاطبین و یا میزان بالای بازدید آن نیست بلکه نوع مخاطب آن رسانه حائز اهمیت است.
مخاطب رسانه باید با مخاطب هدف شما یکی باشد تا احتمال جذب و تبدیل مخاطب به مشتری بیشتر شود.
سایتهایی که محتوای رپورتاژ در آنجا منتشر میشود بهتر است خصوصیات زیر را داشته باشند:
الکسا
الکسا، ابزاری محبوب برای بررسی رتبه سایت شماست. در رپورتاژ آگهی الکسای این سایتها باید بالا باشد. هرچه قدر این رتبه بالاتر باشد، بازدید مستقیم از سایت شما نیز بیشتر خواهد بود.
سن دامنه
دامنه سایتهای ناشر آگهی باید معتبر باشد، هرچه سن دامنه بیشتر باشد، تاثیرگذاری آن هم بیشتر خواهد بود.
اتوریتی دامنه
منظور از اتوریتی یک صفحه یا سایت، اعتبار و رتبه آن در گوگل است. هرچه قدر اتوریتی سایت بالاتر باشد، نزد گوگل محبوبتر است و گوگل به آن سایت اعتماد بیشتری دارد.
تاثیر اتوریتی روی رپورتاژ غیر قابل انکار است. هرچه اتوریتی صفحهای که رپورتاژ آگهی در آن درج میشود، بالاتر باشد، تاثیر بیشتری روی سئو سایت خواهد داشت.
ارتباط موضوعی با سایت شما
رپورتاژها تا حد امکان باید در سایتهای مرتبط با موضوع کسبوکار درج شوند. در صورتیکه تعداد این سایتها کمتر باشد، میتوان آن را در سایتهای خبری درج کرد.
تاثیر رپورتاژ خبری بر سئو سایت
رپورتاژ آگهی تاثیر فوقالعادهای روی سئو سایت شما خواهد داشت. این تاثیر به اندازهای است که بنیانگذار گوگل، ایده گوگل را با بکلینک آغاز کرد. در واقع بکلینکها، ایده موتور جستجوی گوگل بود.
در حال حاضر؛ گوگل برای بررسی بکلینکها، از روشهای پیشرفتهتر و هوشمندانهتری استفاده میکند. ولی با این وجود انتشار آگهی رپورتاژ موثرترین روش برای اخذ بکلینکهای دائمی طبیعی است.
برای اینکه بتوانید نظر مثبت گوگل را به خود جلب کنید، متن رپورتاژ آگهی شما باید مطابق با اصول سئو نگارش شود. یعنی چگالی کلمات کلیدی اصلی، کلمات کلیدی متشابه و کلمات کلیدی بلند، روان بودن متن رپورتاژ، عنوانبندی با کلمات کلیدی بلند، استفاده از کلمات کلیدی در اوایل عنوان و متن و سایر موارد تاثیرگذار، باید در آن متن رعایت شود.
بدین صورت با درج رپورتاژ آگهی در سایتهای پربازدید، هم بازدید آگهی شما بالا میرود و هم سئو سایت شما با استفاده از کلمات کلیدی که بکلینک دادهاید، بهبود مییابد.
هزینه رپورتاژ آگهی چقدر است؟
تعرفه درج رپورتاژ آگهی در سایتهای مختلف بهدلیل عدم وجود تعرفه مشخص و ثابت، متفاوت است. میزان این هزینه معمولا بر اساس نوع محتوای نگارششده و سایتی که قرار است در آن منتشر شود تعیین میشود. معمولا برای انتخاب نوع سایت، کیفیت سایت، میزان بازدید از آن، نوع مخاطبان آن سایت و زمینه کاری سایت را در نظر میگیرند. هر چه سایتی دامنه اتوریتی بالاتر و پرقدرتتر و مخاطب هدف بیشتری داشته باشد، هزینه درج رپورتاژ در آن بالاتر خواهد بود.
ارزش محتوای تولیدشده هم براساس میزان رعایت نکات سئو در آن و مخاطبپسند بدن آن تعیین میشود. محتواهای باکیفیت و ارزشمند در جذب مخاطب و متقاعد کردن او به خرید موفقتر عمل میکنند.
رپورتاژ آگهی؛ چیزی فراتر از تبلیغ
رپورتاژ آگهیها سالهاست که در بین صاحبان کسبوکارها جای خود را باز کرده است و جز بهترین روشهای تبلیغ محصولات و خدمات شناخته میشود. علت این محبوبیت، شاید این باشد که شما با انتخاب رپورتاژ آگهی با یک تیر، دو نشان میزنید؛ هم محصولات خود را به بهترین و موثرترین نحو تبلیغ میکنید و مشتریان خود را افزایش میدهید و از سوی دیگر با تولید محتوای خوب برای رپورتاژتان، باعث بهبود سئو شده و تا مدتهای طولانی در عرصه تبلیغات باقی میمانید.