influencer چیست؟

واژه influencer به معنای تأثیرگذار است. اینفلوئنسر به گروهی از افراد گفته می‌شود که حرف‌هایشان روی گروهی از افراد تأثیر فراوانی دارد. در واقع اینفلوئنسر به شخص حقوقی یا حقیقی گفته می‌شود که می‌تواند درمورد محصول یا برندی تولید محتوا کند و به مخاطبین و طرف‌داران خود توصیه کند که از این محصول استفاده کنند. این افراد به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که می‌توانند روی ذهن و عملکرد مخاطبین خود تأثیر بسزایی داشته باشند.

 شرایط و عوامل زیادی سبب اعتبار بخشی به این افراد می‌شود، برای مثال بازیکنی مانند مسی به واسطه فوتبال حرفه‌ای که انجام می‌دهد به شهرت جهانی رسیده است. معمولا این اشخاص در حوزه کاری خود می‌توانند اینفلوئنسر مناسب و تأثیرگذاری برای مخاطبین خود باشند. influencerها بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و... فعالیت دارند.

influencer marketing چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی است که در آن به کمک اینفلوئنسرها یا همان افراد تأثیرگذار، پیامی درمورد محصول موردنظر برای مخاطبین هدف ارسال می‌شود. اینفلوئنسرها محصول و گاها نحوه استفاده از آن را با دنبال‌کننده‌هایشان به اشتراک می‌گذارند و آن را موردنظر را تبلیغ می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ معمولاً در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و... که مخاطبان زیادی دارد رایج‌تر است. علاوه‌بر شبکه‌های اجتماعی، در حوزه وبلاگ‌نویسی نیز برخی از وبلاگ‌نویسان تأثیر زیادی روی مخاطبین می‌گذارند؛ بنابراین آن‌ها نیز انتخاب مناسبی برای influencer marketing هستند.

انواع اینفلوئنسر بر اساس میزان تأثیرگذاری

سطح تأثیرگذاری اینفلوئنسرها متفاوت است. بر اساس میزان تأثیرگذاری، این افراد را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

رهبران فکری یا KOLها

KOLها ( Key Opinion Leader ) اشخاصی هستند که به‌دلیل موقعیت و تجربه‌ای که دارند در حوزه تخصص خود تأثیر زیادی روی مخاطبین می‌گذارند. برای مثال دانشگاهیان، کارشناسان صنعت، روزنامه‌نگاران و... جزو این دسته از اینفلوئنسرها هستند. این افراد مورد احترام مخاطبین هدف هستند و اگر در حوزه کاری خود تبلیغات کنند می‌توانند افراد زیادی را تحت‌تأثیر قرار دهند.

سلبریتی‌ها

سلبریتی‌ها جزو اولین گروه‌ها در بازاریابی اینفلوئنسر بودند. این افراد با تبلیغ هر محصولی سبب افزایش فروش آن می‌شدند به همین خاطر تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ توسط سلبریتی‌ها به جایگاه قابل‌توجهی رسید. امروزه تعداد کمی از سلبریتی‌ها راضی به همکاری و تبلیغات می‌شوند. این تعداد کم نیز هزینه بالایی بابت هر تبلیغ دریافت می‌کنند به همین خاطر روز به روز نقش اینفلوئنسرگری آنها کم‌رنگ‌تر می‌شود.

موضوع قابل‌تأمل درمورد تبلیغات توسط سلبریتی‌ها میزان تأثیرگذاری آن‌ها بر روی مخاطبان است. ممکن است یک سلبریتی پرطرفدار باشد اما هنگام تبلیغ یک برند، بازدهی چشمگیری از او دریافت نشود. برای مثال اگر می‌خواهید برند لباسی را تبلیغ کنید از سلبریتی کمک بگیرید که به شیک‌پوشی در میان مخاطبین خود مشهور است. در این مورد هم مشکلاتی وجود دارد و می‌توانیم مشکلات همکاری با سلبریتی‌ها را در چند مورد زیر بیان کنیم:

•         مخاطبان مانند گذشته به این نوع تبلیغات اعتماد ندارند.

•         هزینه تبلیغات با حضور این افراد بسیار بالا است.

•         انتخاب سلبریتی که با کسب‌وکار شما وجه اشتراکی ندارد تغییری در میزان بازدهی فروش ایجاد نمی‌کند.

سلبرینتی ها جزو قدیمی ترین اینفلوئنسرها هستند.

انواع اینفلوئنسر بر اساس تولید محتوا

 انواع influencerها که در شبکه‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستند عبارت‌اند از:

یوتیوبرها (محتواساز ویدئویی)

محتواهای ویدئویی امروزه طرف‌داران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند به‌طوری‌که روزانه بیش از 122 میلیون نفر ویدئوهای یوتیوب را چک می‌کنند. بیشتر مردم از طریق دیدن تبلیغات ویدئویی با برندها آشنا می‌شوند؛ بنابراین محتواسازی ویدئویی به‌راحتی نرخ کلیک‌ها را بالا می‌برد. برخی از اینفلوئنسرهایی که در یوتیوب فعالیت دارند به‌قدری محبوب هستند که از مشهورترین افراد هالیوود نیز بیشتر دیده می‌شوند. مزایای تبلیغات به کمک یوتیوبرها عبارت‌اند از:

  • انعطاف‌پذیری بالا (امکان انتشار ویدئو کوتاه یا ویدئو بلند)
  • مدیریت بهتر امور نسبت به قبل، به کمک گزارش‌های مفصل
  • امکان هدف‌گیری دقیق در تبلیغات با نمایش آن در جای درست و وقت مناسب
  • مقرون به صرفه بودن هزینه در مقایسه با گوگل بابت هر کلیک
  • امکان دسترسی به مخاطبین زیاد با هر سلیقه‌ و در هر قشری

بلاگرها

بلاگرها اشخاصی در اینستاگرام هستند که توانسته‌اند با فعالیت‌های خود نظر تعداد زیادی از افراد را به خود جلب کنند. بلاگرها با اینفلوئنسرها تمایزهایی دارند. مخاطبین با بلاگرها روابط واقعی و صمیمانه‌ای دارند. بلاگرهای اینستاگرامی دارای فالوورهای بالایی هستند و روش تبلیغاتی آنها کاملاً متفاوت است

پادکسترها

پادکست روشی جدید از تبلیغات آنلاین است اما مانند اینستاگرام و یوتیوب هنوز به محبوبیت بالایی نرسیده است. کسب و کارهای مختلف می‌توانند تبلیغات خود را به پادکسترهایی که در میان مردم محبوبیت دارند بسپارند.

دسته‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوورها

بر اساس تعداد فالوورها می‌توان اینفلوئنسرها به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

نانو اینفلوئنسر

Influencerهایی که تعداد فالوورهای کمی دارند اما در حال رشد هستند نانو اینفلوئنسر هستند. این افراد با وجود فالوور کمی که دارند (حدود 1000 فالوور) ممکن است مخاطبان مشتاقی داشته باشند که به اینفلوئنسر خود اعتماد دارند..

میکرو اینفلوئنسر

میکرو Influencerها افرادی هستند که به‌دلیل دارا بودن تخصص در یک حوزه به شهرت رسیده‌اند. مخاطبین این افراد معمولاً 1000 تا 4000 نفر هستند و تأثیرگذاری اآن‌ها صرفاً به دلیل نرخ تعاملی است که با مخاطبین خود دارند.

ماکرو اینفلوئنسرها

ماکرو Influencerها تأثیرگذارترین افراد بر روی مخاطبان خود هستند این افراد بین 40000 تا 1 میلیون فالوور دارند. اگر می‌خواهید تبلیغات خود را به این افراد بسپارید باید مواظب باشید که کلاه‌برداری نباشد، چون بعضی از این Influencerها فالوورهای خود را خریداری می‌کنند، یعنی فالوورهای آن‌ها طرف‌داران واقعی نیستند.

مگا اینفلوئنسرها

مگا Influencerها اشخاصی هستند که فالوورهای آن‌ها از 1 میلیون بیشتر است. این افراد معمولاً اشخاصی هستند که در دنیای واقعی به شهرت رسیده‌اند و طرف‌دارانشان در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال می‌کنند.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های نوین بازاریابی است که به کمک آن می‌توان مشتریان بالقوه و احتمالی را به صورت غیرمستقیم و آنلاین ترغیب به خرید کرد. مهم‌ترین مزایای influencer marketing ها عبارت‌اند از:

  • برند شما را برای مخاطبین هدف شناخته‌شده‌تر می‌کند.
  • مشتریان جدیدی زیادی را می‌توانید جذب کسب‌وکارتان کنید.
  • مشتریان، با اعتمادی که به اینفلوئنسرها دارند بیشتر به شما وفادار می‌مانند.
  • می‌توانید پرسونا یا همان جامعه هدف خود را به‌راحتی انتخاب کنید.
  • فرایند خرید آسان‌تر می‌شود.
  • فالوورهای شبکه اجتماعی کسب‌وکارتان افزایش می‌یابند.
  • تبلیغات به کمک influencer نسبت به بازدهی آن‌، بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است.
  • درصد احتمال به دست آوردن لید (مشتریان بالقوه) بیشتر است.
اینفلوئنسر مارکتینگ سبب افزایش بازده فروش میشود.

فرق بلاگر و اینفلوئنسر

بلاگر و اینفلوئنسر تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما بیشتر افراد درک درستی از تفاوت این دو عبارت ندارد. بلاگر شخصی است که به صورت مداوم در فضای آنلاین محتوا انتشار می‌دهد و یک کسب و کار اینترنتی را اداره می‌کند. مهم‌ترین تفاوت‌های این دو گروه عبارت‌اند از:

  • هدف بلاگر اشتراک‌گذاری محتواهای آموزشی، سرگرم‌کننده و محتواهای مشابه است و این عمل را به‌دلیل عشق به کارش انجام می‌دهد، در حالی که اینفلوئنسر در صفحه خود به‌دلیل تبلیغ یک برند و افزایش تعداد فالوورها فعالیت می‌کند.
  • نحوه تعامل با مخاطب در این دو گروه کاملاً متفاوت است. یک بلاگر از طریق محتواهایی که به اشتراک می‌گذارد بیشتر با مخاطبین خود در ارتباط است، در حالی که اینفلوئنسر به مخاطبین خود به‌گونه‌ای انگیزه می‌دهند که باهم در تعامل باشند این تعامل خواه گذاشتن کامنت باشد و یا لایک کردن پست، در هرصورت بیشتر بر روی مخاطبین تأثیر می‌گذارد.
  • تفاوت در اشتیاق و انگیزه در این دو گروه به وضوح دیده می‌شود. اینفلوئنسرها به‌دلیل درآمدزایی که از کار خود دارند با اشتیاق بیشتری فعالیت می‌کنند.

آژانس ‌های اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام

این آژانس‌ها شرکت‌هایی هستند که کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را به کمک مشهورترین و مطرح‌ترین اینفلوئنسرها برگزار می‌کنند. آژانس ‌های اینفلوئنسر مارکتینگ بودجه خود را از کمپین‌هایی دریافت می‌کنند که داوطلبانه برای همکاری اعلام آمادگی کرده و هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنند. نحوه عملکرد این آژانس‌ها به شکل زیر است:

  • کسب و کارهایی که تقریباً در زمینه‌های مشابه فعالیت دارند اعلام آمادگی کرده و هزینه‌ای را بابت تبلیغات به این آژانس‌ها پرداخت می‌کنند.
  • آژانس برای کمپین‌های خود اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا می‌کند و سناریوهای تبلیغاتی که تدوین کرده‌اند را در اختیار آنها قرار می‌دهند.
  • در این مرحله اینفلوئنسر سناریوهای تبلیغاتی که در اختیار دارد را به کمک آژانس یا به‌تنهایی آماده کرده و در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام انتشار می‌دهد.
  • در آخرین مرحله تمامی داده‌ها از کمپین موردنظر جمع‌آوری می‌شوند تا کارشناسان مارکتینگ آنها را تحلیل کنند.
آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ شرکت هایی هستند که کمپین های تبلیغاتی شامل اینفلوئنسرها را تشکیل میدهند.

راه‌های ایجاد تبلیغات اینفلوئنسر مؤثر و موفقیت‌آمیز

اگر می‌خواهید تبلیغاتی که توسط اینفلوئنسرها ایجاد می‌شود بازده بالایی داشته باشد لازم است مواردی را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید:

مشخص‌کردن هدف جهت تبلیغات اینفلوئنسر در اینستاگرام

اولین قدم جهت داشتن تبلیغات موفق و پر بازده مشخص‌کردن هدف تبلیغات است. اگر از قبل اهداف خود را تعیین و شاخص‌های قابل‌اندازه‌گیری را مدنظر قرار دهید می‌توانید تبلیغات اینفلوئنسر اینستاگرام موفقی داشته باشید. مهم‌ترین این اهداف شامل موارد زیر هستند:

  • قصد دارید تا چه میزان ترافیک سایتتان افزایش یابد.
  • تا چه میزان فالوور جذب کنید.
  • تعامل پیج تا چه میزان افزایش یابد.
  • و... .

پیدا کردن سایت اینفلوئنسر مارکتینگ یا شبکه اجتماعی مناسب

بعد از مشخص کردن هدف خود نوبت به انتخاب شبکه اجتماعی یا سایت مناسب اینفلوئنسر مارکتینگ می‌رسد. با توجه به اینکه امروزه اینستاگرام یا یوتیوب جزو شبکه‌های پر طرف‌دار هستند بیشتر کسب و کارها سراغ آنها می‌روند، اما پرطرف‌دار بودن این شبکه دلیل بر این نیست که برای تبلیغات کسب و کار شما مناسب هستند. اگر در انتخاب روش مناسب دچار تردید شدید می‌توانید گزینه آزمون و خطا را امتحان کرده و در نهایت پربازده‌ترین سایت یا شبکه اجتماعی را انتخاب کنید.

مشخص کردن بودجه تبلیغات اینفلوئنسر

یکی از مهم‌ترین مراحل اینفلوئنسر مارکتینگ بخش تعیین کردن بودجه است. بیشتر کارهایی که در این نوع بازاریابی برای جذب مشتری‌های بالقوه انجام می‌دهید وابسته به همین بخش است. اگر شما بتوانید با توجه به کسب و کارتان هزینه بیشتری بابت تبلیغات پرداخت کنید می‌توانید سراغ اینفلوئنسرهایی بروید که تعداد فالوورهای بالایی دارند.

انتخاب اینفلوئنسر های ایرانی یا خارجی مناسب

اگر می‌خواهید از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود نتیجه دلخواه را بگیرید حتماً در انتخاب اینفلوئنسر مناسب دقت داشته باشید. معیارهایی که در انتخاب influencer باید در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

  • باید مخاطبین و دنبال‌کننده‌های او جزو پرسونا کسب و کار شما باشند. به عبارت دیگر مخاطبین او باید با برند شما مرتبط باشند.
  • میزان تعامل میان مخاطبین و influencer را بررسی کنید. این کار سبب می‌شود تا شما میزان اعتماد مخاطبین به این شخص و اهمیتی که به او می‌دهند را متوجه شوید. برای مثال تعداد لایک‌های یک پست و کامنت‌ها را بررسی کنید.
  • بررسی کنید که او دارای مخاطبین فیک است یا خیر؟ برای مثال به کیفیت پست‌های او توجه کنید اگر کیفیت پست بسیار ضعیف بود، اما تعداد لایک‌ها بالا یعنی دارای فالوورهای جعلی است.
  • اینفلوئنسری انتخاب کنید که دسترسی به او آسان بوده و پیام‌های شما را در کم‌ترین زمان ممکن پاسخ دهد.
  • کیفیت محتواهایی که تولید می‌کند را بررسی کنید.
بررسی میزان تعامل اینفلوئنسر اینستاگرام

تعرفه اینفلوئنسر مارکتینگ

برای تبلیغات اینفلوئنسرها نمی‌توان تعرفه‌ای ثابت در نظر گرفت. هزینه تبلیغات اینفلوئنسر به عوامل زیادی بستگی دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • میزان تأثیرگذاری شخص روی مخاطبین
  • تعداد فالوورها
  • میزان محبوبیت
  • نحوه تعامل با مخاطبین
  • روش‌های تولید محتوا
  • و... .

جمع‌بندی؛ رایج‌ترین اشتباهات در اینفلوئنسر مارکتینگ

در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اشتباهات رایجی رخ می‌دهد که شما باید هنگام بهره‌مندی از پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ به آنها توجه کنید. بسیار از کسب و کارها هنگام انتخاب influencer به‌جای توجه کردن به میزان تعامل با مخاطبین به تعداد فالوورها توجه می‌کنند در حالی که بسیاری از influencerها هستند که با وجود دنبال کننده زیاد اما مورداعتماد مخاطبین نیستند.

 مورد دیگر که بیشتر به آن بی‌دقتی می‌کنند این است که تنها بر اساس میزان فروش اینفلوئنسر را می‌سنجد در حالی که با این تبلیغات آگاهی از برند شما به‌شدت افزایش یافته و ترافیک سایتتان بالا می‌رود. در آخر لازم به ذکر است که با بهره‌گیری از این روش بازاریابی قرار نیست یک ‌شبه به درآمد میلیاردی برسید؛ بلکه با شناخته شدن و به مرور زمان می‌توانید بازده مناسب را دریافت کنید.

سؤالات متداول

اینفلوئنسر چیست؟

اشخاصی هستند که بر دنبال‌کننده‌های خود تأثیرگذار هستند و مخاطبین به آنها اعتماد دارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

influencer marketing نوعی بازاریابی نوین آنلاین است که با استفاده از اینفلوئنسرها میزان بازده فروش و شناخت برند را بالا می‌برند.

برای ایجاد تبلیغات اینفلوئنسر مؤثر چه راه‌هایی وجود دارد؟

مشخص کردن هدف جهت تبلیغات اینفلوئنسر در اینستاگرام * پیدا کردن سایت اینفلوئنسر مارکتینگ یا شبکه اجتماعی مناسب * مشخص کردن بودجه تبلیغات اینفلوئنسر * انتخاب اینفلوئنسر های ایرانی یا خارجی مناسب

تعرفه اینفلوئنسر مارکتینگ به چه صورت است؟

هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ با توجه به عوامل مختلف مانند میزان تعامل، تعداد فالوور و... متفاوت است.
متا: اینفلوئنسر مارکتینگ بازاریابی نوین اما بسیار پیچیده ای است. به کمک این نوع بازاریابی به صورت آنلاین و غیر مستقیم میتوان مشتری جذب کرد.