منظور از ریدایرکت چیست؟

منظور از تکنیک ریدایرکت (Redirect)، یک خط کد است که برای انتقال مسیر کاربران از URL اصلی موردنظر آن‌ها، به یک URL متفاوت استفاده می‌شود. درواقع این روش، یک تکنیک توسعه وب است که کاربرد قابل‌توجهی در موارد متعدد مانند جابجایی یک وب‌سایت به یک دامنه جدید یا هنگام پاک شدن یک صفحه و انتقال کاربران به موقعیت جدید دارد. URL جدید باید دارای اطلاعات مشابهی با URL اصلی باشد تا بتواند هدف مشابهی را برآورده سازد.

امکان پیاده‌سازی ریدایرکت‌ها با استفاده از کد سمت سرور یا از طریق تنظیمات پیکربندی در سیستم مدیریت محتوای یک وب‌سایت وجود دارد. از طرفی، آن‌ها بخش بسیار مهمی از توسعه وب‌سایت و SEO محسوب می‌شوند. این تکنیک این امکان را به مالکان وب‌سایت می‌دهد تا همچنان به حضور خود در محیط آنلاین، حتی در هنگام تغییرات در سایت ادامه دهند تا بازدیدکنندگان بتوانند محتوای موردنظر خود را مشاهده کنند. با شناخت انواع مختلف Redirect و پیاده‌سازی صحیح آن‌ها، مالکان وب‌سایت می‌توانند رتبه خود را در موتورهای جستجو حفظ کنند.

Redirect، ریدایرکت دامنه، ریدایرکت 301

انواع ریدایرکت

تمامی ریدایرکت‌ها شبیه یکدیگر نیستند؛ در برخی از آن‌ها، هدف متفاوتی نسبت به سایرین بر اساس مدت‌زمان استفاده یا چگونگی عملکرد آن‌ها، دنبال می‌شود. در این بخش، انواع مختلف این تکنیک را که شما باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید، با هم مرور می‌کنیم:  

ریدایرکت‌های ثابت و موقت

یکی از تفاوت‌های اصلی میان انواع ریدایرکت‌ها، ثابت یا موقت بودن آن‌ها و یا تفاوت بین ریدایرکت 301 با نوع 302 آن است.

ریدایرکت 301 چیست؟

ریدایرکت 301، ریدایرکت ثابتی است که برای صفحات حذف‌شده استفاده می‌شود. اگر شما قصد انجام تغییراتی را برای یک صفحه به مدت چند روز انجام دهید، احتمالاً از ریدایرکت موقت استفاده می‌کنید اما تغییرات طولانی‌تر مانند تغییر یک دامنه، مستلزم استفاده از ریدایرکت 301 است. با وجود ریدایرکت‌های ثابت، همچنان می‌توان از URL قدیمی استفاده کرد. درواقع با این روش، این پیام به کراولرها منتقل می‌شود که این، همان URL جدید است؛ URL قدیمی را فراموش کنید!

ریدایرکت 301 چیست؛ ریدایرکت دامنه

ریدایرکت 302 چیست؟

ریدایرکت 302، یک ریدایرکت موقت است که برای صفحات در حال نگه‌داری استفاده می‌شود. هنگامی‌که کراولرهای موتور جستجو با یک ریدایرکت موقت مواجه می‌شوند، این پیام به آن‌ها ارسال می‌شود که هم‌اکنون به صفحه دیگر منتقل می‌شوید. کراولرها URL موقت را حفظ نمی‌کنند، بنابراین در نوبت بعد و با مشاهده آن صفحه، به دنبال URL اصلی هستند.

ریدایرکت دامنه

هنگامی‌که مالک یک وب‌سایت، نام دامنه وب‌سایت خود را تغییر می‌دهد و یا دو وب‌سایت را در هم ادغام می‌کند، او باید مطمئن شود که این کار، اثر منفی بر رتبه وب‌سایت در موتور جستجو و ترافیک سایت، ندارد. در این مرحله، اهمیت ریدایرکت دامنه بیشتر نمایان می‌شود. با هدایت دامنه قدیمی به دامنه جدید، مالک وب‌سایت می‌تواند مطمئن شود که ترافیک ورودی به سمت وب‌سایت جدید هدایت می‌شود و موتورهای جستجو نیز از تغییرات آگاه می‌شوند.

ریدایرکت 301، رایج‌ترین نوع هدایت برای دامنه محسوب می شود. این حالت، هیچ تأثیر منفی بر SEO سایت ندارد و موتورهای جستجو، ایندکس خود را با URL جدید به‌روزرسانی کرده و رتبه وب‌سایت را تعیین می‌کنند.

روش‌های متفاوتی برای پیاده‌سازی domain redirect وجود دارد که یکی از این ‌روش‌ها، استفاده از یک فایل .htaccess به‌عنوان یک فایل پیکربندی توسط وب سرورهای آپاچی است. راه دیگر، استفاده از یک پلاگین یا ماژول برای استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس یا دراپل است.

ریدایرکت‌های سمت سرور

ریدایرکت سمت سرور (Server Side redirect)، ریدارکتی است که به‌طور مستقیم بر روی سرور اجرا می‌شود. هنگامی‌که شما قصد مشاهده یک URL رادارید، جستجوگر درخواستی را به سرور ارسال می‌کند و سپس جستجوگر به صفحه موردنظر هدایت می‌شود.

بنابراین با وجود ریدایرکت سمت سرور، سرور توانایی مدیریت آن را دارد و اگر جستجوگر به دنبال URL A باشد، سرور آن را به سمت URL B جدید، هدایت می‌کند. بیشتر ریدایرکت‌ها در این دسته قرار می‌گیرند که رایج‌ترین آن‌ها، ریدایرکت‌های 301 و 302 هستند. تفاوت بین آن‌ها جزئی و فنی است، اما می‌توان تمامی آن‌ها را در سمت سرور، تلقی کرد.

انواع ریدایرکت؛ ریدایرکت 301 چیست

ریدایرکت‌های سمت مشتری

هرچند که ریدایرکت‌های 301 و 302 جزو رایج‌ترین ریدایرکت‌ها محسوب می‌شوند اما تمامی آن‌ها در سمت سرور رخ نمی‌دهند. ریدایرکت سمت مشتری (Clinet-side redirect) نیز وجود دارد که طی آن جستجوگر (سرویس‌گیرنده)، وظیفه مدیریت هدایت صفحه را بر عهده دارد. درواقع سرور به‌طور خودکار جستجوگر را به سمت URL جدید، هدایت نمی‌کند.

درواقع، هنگامی‌که جستجوگر درخواست خود را ارائه می‌کند، سرور این پیام را صادر می‌کند: از این URL استفاده کنید. سپس جستجوگر باید برای بار دوم درخواست خود را تکرار کند. ازآنجایی‌که ریدایرکت‌های سمت مشتری دارای فرآیند طولانی‌تری هستند، بنابراین سرعت بسیار کمتری دارند و درنتیجه، استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. دو نوع اصلی ریدایرکت‌های سمت مشتری عبارت‌اند از:

متاتگ رفرش: به‌منظور تازه‌سازی صفحه اصلی و انتقال به یک URL متفاوت استفاده می‌شود. درواقع هدف استفاده از متاتگ رفرش، تازه‌سازی خودکار یک صفحه پس از گذشت مدت‌زمانی مشخص است. هرچند که این متاتگ در برخی از موارد مفید است، اما به‌طورکلی برای SEO توصیه نمی‌شود، زیرا موتورهای جستجو آن را اسپم تلقی می‌کنند.

جاوا اسکریپت: URL ویندوز را پس از اجرای کد، تغییر می‌دهد.

منظور از حلقه‌های ریدایرکت چیست؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در این حوزه، حلقه‌های ریدایرکت است. این حلقه‌ها هنگامی رخ می‌دهند که یک جستجوگر باید بسیاری از ریدایرکت‌ها را برای بارگذاری یک صفحه، دنبال کند.

این موضوع در برخی مواقع، به دلیل هدایت URL قدیمی به URL جدید رخ می‌دهد اما مجدداً URL جدید به سمت URL قدیمی، هدایت می‌شود و این چرخه بی‌پایان، تکرار می‌گردد.

در مواقعی، این مسئله به دلیل جابجایی چندباره صفحه رخ می‌دهد که سبب ایجاد یک زنجیره کامل از ریدایرکت‌ها می‌شود. هنگامی‌که یک جستجوگر مجبور به دنبال کردن چندین حالت از این روش به‌صورت متوالی است، یک پیام خطا به کاربران ارسال می‌کند که آن‌ها در یک حلقه گرفتار شده‌اند. درنتیجه، کاربران نه به صفحه قدیمی و نه به صفحه جدید، دسترسی نخواهند داشت.

برای حل این مسئله، حتماً باید وجود حلقه‌ها را هنگام تنظیم آن‌ها، بررسی کنید. ابزارهایی مانند Screaming From و Ahrefs می‌توانند گزارش‌هایی را در مورد وجود هرگونه حلقه ریدایرکت در سایت، به شما ارائه کنند.

نقش ریدایرکت‌ها در سئو

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ریدایرکت‌ها نقش مهمی را در SEO یک وب‌سایت ایفا می‌کنند و سبب بهبود تجربه کاربر می‌شوند. برخی از پراهمیت‌ترین اثرات آن‌ها بر SEO عبارت‌اند از:

  1. حفظ ارزش لینک: هنگام هدایت شدن یک صفحه، ارزش لینک از صفحه اصلی به صفحه جدید منتقل می‌شود. این امر سبب حفظ اصالت و رتبه وب‌سایت می‌شود.
  2. اصلاح لینک‌های خراب: هنگامی‌که صفحه بر روی یک وب‌سایت، حذف شده و یا به محل دیگری منتقل شده است، این امر می‌تواند سبب ایجاد لینک‌های خراب شود. می‌توان از ریدایرکت‌ها برای جلوگیری از ایجاد صفحه خطای 404 استفاده کرد.
  3. تغییر URL ها: هنگامی‌که یک وب‌سایت ساختار URL خود را تغییر می‌دهد، می‌توان از Redirect برای هدایت بازدیدکنندگان از URL های قدیمی به URL های جدید استفاده کرد. این امر سبب حفظ موقعیت و رتبه وب‌سایت می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله، تلاش کردیم به بررسی ریدایرکت‌ها اعم از تعریف آن‌ها، انواع و کاربردهایشان در موتورهای جستجو بپردازیم. همچنین چگونگی انتقال از یک صفحه وب‌سایت با URL قدیمی به صفحه‌ای با URL جدید می‌تواند در بهینه‌سازی موتور جستجو نیز تأثیر داشته باشد که این موضوع را در بخشی مجزا، بررسی کردیم.

بدون تردید، توجه و دقت کامل پیرامون این تکنیک و استفاده از ابزارهای مناسب برای نظارت بر آن، نقش بسیار مهمی را برای حفظ رتبه سایت و ترافیک آن ایفا خواهد کرد.

آیا ریدایرکت‌ها برای SEO، نامطلوب هستند؟

در بیشتر موارد، خیر. آن‌ها باید به‌درستی و محل مناسب، استفاده شوند. ممکن است استفاده نامناسب از آن‌ها سبب مشکلات زیادی مانند از دست رفتن رتبه سایت و از دست رفتن ترافیک شود. هدایت صفحات در صورت انجام هرگونه تغییر URL ضروری است. بدون تردید، آن‌ها نقش مهمی را در بهینه‌سازی یک وب‌سایت ایفا می‌کنند.

چرا باید یک URL را ریدایرکت کرد؟

شما با هدایت کردن یک URL تغییر یافته، کاربران و کراولر ها را به سمت یک URL جدید هدایت می‌کنید و نیازی به نگرانی نیست. هرگاه به دنبال انجام هرگونه تغییر در وب‌سایت خود هستید، باید به فکر هدایت URL خود باشید. ممکن است بخواهید یک پست را حذف کنید، ساختار URL خود را تغییر دهید و یا دامنه سایت خود را جایگزین کنید. شما باید URL را تغییر دهید، در غیر این صورت، بازدیدکنندگان با صفحات 404 مواجه می‌شوند. در صورت انجام هر تغییر کوچک، مانند حذف یک مقاله قدیمی، شما می‌توانید آن را URL را با یک ریدایرکت 301 به یک URL جدید منتقل کنید.

منظور از Redirect chceker چیست؟

Redirect checker، ابزاری برای تعیین هدایت شدن یک URL خاص و تحلیل مسیر آن است. شما می‌توانید از این اطلاعات برای مشاهده نواقص، مانند یک زنجیره ریدایرکت که طی آن URL به‌دفعات انتقال می‌یابد، استفاده کنید تا گوگل با مسیر دشوارتری برای کراول کردن URL مواجه شود و کاربران نیز تجربه کاری ناخوشایندی داشته باشند. این زنجیره‌ها غالباً بدون اطلاع از شکل‌گیری آن‌ها، رخ می‌دهند: اگر صفحه‌ای را حذف کنید که درگذشته هدایت شده است، شما بخش دیگری را به این زنجیره اضافه کرده‌اید. بنابراین، باید به این ابزار برای نظارت بر کلیه اقدامات مرتبط با هدایت صفحات در سایت خود، نظارت کنید.

آیا نیازی به هدایت HTTP به HTTPS است؟

هنگامی‌که قصد دارید از پروتکل HTTPS برای سایت خود استفاده کنید، باید ترافیک HTTP خود را به HTTPS هدایت کنید. اگر سایت شما در HTTP و HTTPS در دسترس باشد، گوگل پیام اخطاری را صادر کند. بنابراین باید به این موضوع توجه کنید. همچنین مرورگرها پیام NOT SECURE را هنگام عدم اتصال سایت توسط HTTPS صادر می‌کنند. علاوه براین، گوگل بیشتر از سایت‌های HTTPS استقبال می‌کند، زیرا این سایت‌ها، سریع‌تر و امن‌تر هستند.
بازدیدکنندگان شما نیز انتظار امنیت بالایی را دارند. بنابراین شما باید ریدایرکت 301 را برای انتقال از HTTP به HTTPS تدارک ببینید. روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد و شما باید برنامه لازم را برای این کار تدوین کنید. روش مطلوب برای انجام این کار، در سطح سرور است. ابتدا نوع سرور سایت خود را بیابید (مانند NGINX، آپاچی و غیره) و سپس کد لازم را برای اضافه کردن فایل پیکربندی سرور خود یا فایل .htaccess پیدا کنید. در بیشتر مواقع، هاست شما راهنمایی را برای کمک به انجام این فرآیند، ارائه می‌کند.