تعریف بازاریابی محتوا به زبان ساده

بازاریابی محتوا، در واقع تولید محتوای ارزشمند و مفید با هدف توسعه کسب‌وکارها است. از طریق استراتژی بازاریابی محتوا می‌توانید مخاطبین جدیدی را جذب برند خودتان بکنید و در عین حال مشتریان قبلی را نیز حفظ کنید.

موفقیت در بازاریابی محتوا نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی شده است. برای اینکه بتوانید محتوای منحصربه‌فردی را برای بازاریابی موفق خلق کنید، قبل از شروع بهتر است اول مخاطبین محتوا و نیازهای آن‌ها را به‌خوبی بشناسید، از روش‌های تولید محتوای خاص آگاهی پیدا کنید و بهترین راه‌های انتشار محتوای تولید شده را ارزیابی کنید.

بازاریابی محتوا

اهمیت بازاریابی محتوا در دنیای دیجیتال

این روزها قدرت محتوا در جذب مخاطبان به سوی برندها و کسب‌وکارهای مختلف، بر کسی پوشیده نیست. اگر محتوا ارزشمند و حرفه‌ای باشد و بتواند شما و محصولاتتان را به‌خوبی در فضای مجازی معرفی کند و آن را نسبت به رقبایتان متمایز کند، می‌توانید بگویید که در بازاریابی محتوا به‌خوبی عمل کرده‌اید و از مزایای استراتژی بازاریابی محتوا بهره‌مند شدید.

اگر تا به‌حال در فضای مجازی فعالیت نکردید و الان می‌خواهید این کار را بکنید، بهتر است قبل از هر کاری به فکر راه‌اندازی سایت و تولید محتوا برای آن باشید. محتوا اهرم قدرت شما برای تبلیغات گسترده برندتان در اینترنت است و می‌تواند به شناخته شدن کسب‌وکارتان کمک کند. بازاریابی محتوا، شما را در جهت توسعه کسب‌وکارتان یاری می‌کند و رشدی پایدار برایتان رقم می‌زند. در استراتژی بازاریابی محتوا، مشتریان بدون اینکه تحت‌فشار باشند، نسبت به خرید محصول جذب می‌شوند.

بازاریابی محتوا، روشی عالی برای تبلیغ کسب‌وکارهاست و این کار را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای انجام می‌دهد. فضای مجازی فضایی گسترده و بستری آماده برای جذب مشتریان بالقوه شماست. استفاده از این فضای آماده با کمی خلاقیت در تولید محتوای باکیفیت امکان‌پذیر است. اگر محتوای شما بتواند کاربران را به سایت شما بکشاند، ترافیک سایت هم بالا رفته و به آمار فروش شما اضافه خواهد شد.

داشتن سایت و ورود به بازاریابی محتوا به‌معنی همگام شدن شما با روند پیشرفت تکنولوژی است. این کار نه‌تنها باعث افزایش میزان فروشتان می‌شود، بلکه در جلب اعتماد مشتریان به شما هم تاثیر قابل توجهی خواهد بود.

نقش استراتژی بازاریابی محتوا در موفقیت کسب‌وکار شما

استراتژی بازاریابی محتوا، تعیین مسیر بازاریابی محتوایی است. اگر برای تولید محتوا، نحوه انتشار آن و مخاطب هدفتان برنامه دقیق داشته باشید، حتما این مسیر به موفقیت کسب‌وکارتان ختم خواهد شد. نقش استراتژی بازاریابی محتوا در محبوبیت و شهرت آنلاین برند شما، بهبود سئوی سایت و کسب سود باورنکردنی برای شما، به‌قدری پررنگ است که همه کسب‌وکارها را به سمت خود می‌کشاند. در ادامه به بعضی از اهدافی که هر استراتژی موثر به دنبال رسیدن به آن است اشاره می‌کنیم:

تولید لید

تولید لید یا همان سرنخ برای فروش، یکی از مهم‌ترین اهداف و مزایای استراتژی بازاریابی محتواست که؛ در موفقیت یک کسب‌وکار نقش اساسی دارد. به عبارت دیگر هدف اصلی یک کسب‌وکار تولید لید بیشتر است. هر چه تعداد لیدها بیشتر باشد، کسب‌وکار موفق‌تر خواهد بود.

لید

در واقع لیدها، کاربرانی هستند که از طریق محتوایی که شما با هدف معرفی محصولات باکیفیت تولید کرده بودید، جذب سایت شما شده‌اند. در نهایت این لیدها به خریداران و مشتریان واقعی و وفادارشما تبدیل خواهند شد که می‌توانن در توسعه کسب‌وکارتان بسیار موثر باشند.

جذب مخاطبین ایده‌آل

لیدهایی که از طریق استراتژی بازاریابی محتوا جذب سایت می‌شوند، به‌نحوی باید خریدار واقعی باشند، در غیر این‌صورت تاثیری در موفقیت کسب‌وکار شما نخواهند داشت. از این رو مهم‌ترین وظیفه بازاریابی محتوا، جذب مخاطبین ایده‌آل و تبدیل آن‌ها به خریداران واقعی است. در حالت کلی آینده در دستان بازاریابی محتوا است و شما از سرمایه‌گذاری در این عرصه به‌هیچ وجه پشیمان نخواهید شد.

برندسازی

برندسازی، فرایندی برای معرفی برند شما به مخاطبتان است. برندسازی لازمه هر کسب‌وکار است و اصول و استراتژی خاص خود را دارد. با برندسازی شما سعی می‌کنید برندتان را برای مخاطبتان معنا کنید و هدف نهایی آن رسیدن به محبوبیت و معروفیت است.

برند درواقع اعتبار شما نزد مشتریانتان است. استراتژی بازاریابی محتوا، یکی از بهترین راه‌ها برای رساندن صدای برند شما به گوش طیف گسترده مخاطبانی‌ است که در فضای مجاز به دنبال یک کسب‌وکار معتبر هستند.

branding

فروش

هدف راه‌اندازی همه کسب‌وکارها، برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی و جذب مشتریان بیشتر، همه و همه رسیدن به فروش و سود بیشتر است. مدیران کسب‌وکارها از گذشته تا حالا به‌دنبال پیدا کردن راهی برای رسیدن به فروش بیشتر هستند و از همه فرصت‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند. فعالیت در دنیای مجازی با تولید محتوا هم یکی از این راه‌هاست که با هزینه کم می‌تواند برند شما را برای مخاطبانتان تبلیغ کند.

بهره‌گیری برندهای برتر دنیا از استراتژی بازاریابی محتوا

طبق تحقیقات انجام شده، اکثر بازاریاب‌ها از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند. در حال حاضر؛ بازاریابی از طریق تولید محتوای مفید در سراسر جهان، از کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ در حال توسعه است. به‌عنوان مثال برندهایی مثل

P&G، Microsoft، Cisco Systems و John Deere، از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند.

marketing

مزایای استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا، در بالا بردن ترافیک سایت و ساخت لید جدید از منابع کم‌هزینه و مورد اعتماد نقش به‌سزایی دارد. این موضوع یک مزیت مهم برای بازاریابی محتوا و موفقیت مدیران در کسب‌وکارشان است. در ادامه برخی از مزایای استراتژی بازاریابی را به شما معرفی می‌کنیم:

1. جلب اعتماد مخاطبان

با کمک بازاریابی محتوا می‌توان اعتماد مخاطبان را نسبت به اطلاعات ارائه شده جلب کرد. با این کار میزان خرید محصولات، افزایش می‌یابد و مخاطبان دیدگاه خود را در رابطه با محصول و اطلاعات ارائه شده بیان می‌کنند.

2. آشنایی و آگاهی بیشتر مخاطب با برند

یکی از مزایای استراتژی بازاریابی محتوا، آشنایی مخاطبان با برند موردنظر است. کاربران با کمک محتوای تولید شده می‌توانند در رابطه با محصول موردنظر تصمیم جدی بگیرند. با کمک ویدئو، اینفوگرافیک و امکانات دیگر می‌توانید محتوای ارزشمندی تولید کنید و از انواع محتوا برای معرفی بهتر و جذاب‌تر محصولتان کمک بگیرید.

3. بالا بردن سئو سایت

سیاست بازاریابی محتوا، برای بالا بردن رتبه سئو سایت ضرورت دارد. این کار نیازمند تولید محتوای باکیفیت است تا بتوان با جذب مخاطب، ترافیک سایت را بالا برد.

الگوریتم‌های موتورهای جستجو، با هدف کسب رتبه خوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این الگوریتم‌ها بسیار متفاوت هستند و هر لحظه به‌روز رسانی می‌شوند. در استراتژی بازاریابی محتوا، محتوای تولید شده باید متناسب با موضوع کسب‌وکار باشد و کلمات کلیدی درستی در آن به کار رفته باشد.

SEO

در چنین حالتی وب‌سایت موردنظر شما در میان موتورهای جستجو، رتبه بالاتری به خود اختصاص می‌دهد و وب‌سایت، بازدید بیشتری خواهد داشت.

4. تولید لید و افزایش سرنخ‌ها

از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوا، تولید لید است. با کمک بازاریابی محتوا، می‌توان بسیاری از مخاطبان ناشناخته را با وب‌سایت شما آشنا کرد و کسب‌وکار جدید را توسعه داد. با تولید محتوای باکیفیت، ترافیک سایت بالا رفته و تبدیل به لید می‌شود. در واقع با کمک استراتژی بازاریابی محتوا، لیدها پرورش یافته و به یک خریدار واقعی تبدیل می‌شوند.

5. شناسایی مخاطبان هدف یا همان پرسونا

یکی دیگر از مزایای استراتژی بازاریابی محتوا، تولید محتوایی متناسب با هدف مخاطب است. به‌عنوان مثال ممکن است هدف یک سایت تولید برنامه‌ای موفق باشد. در استراتژی بازاریابی محتوا، مسئولان وب‌سایت باید بتوانند مخاطبان هدف را شناسایی کرده و نیازهای آن‌ها را در نظر بگیرند و برنامه را در راستای هدف‌های آن‌ها ارتقا دهند.

6. مشخص کردن سیستم مدیریت محتوای منسجم

با استفاده از سیستم مدیریت محتوا، می‌توان محتوای مناسبی تولید کرد و در سایت منتشر کرد. در حال حاضر از نرم‌افزارهایی مثل هات اسپات و وردپرس به عنوان سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌شود. کسب‌وکارهایی که برای اهداف آینده کاریشان استراتژی طراحی می‌کنند، حتما در آن یک سیستم مدیریت محتوا هم برای تولید محتوایشان در نظر می‌گیرند.

7. لزوم استخدام کپی رایترهای کاربلد

موفقیت بازاریابی محتوا، در گرو استخدام افراد متخصصی است که ایده‌های جالبی در رابطه با تولید محتوا ارائه می‌دهند و محتوایی متناسب با اهداف مسئولین و وب‌سایت‌ها تولید می‌کنند.

افرادی همچون نویسندگان وبلاگ، کارشناسان سئو و طراحان وب نقش موثری در موفقیت یک وب‌سایت بر عهده دارند. در مسیر تدوین استراتژی، برای استخدام یک کپی رایتر ماهر هم باید برنامه خاصی داشته باشید.

copywriter

8. ارائه ایده‌های موثر و خلاق

برای موفقیت در استراتژی بازاریابی محتوا؛ می‌توان با ارائه ایده‌های موثر و جالب، محتوایی ارزشمند تولید کرد. با کمک ابزارهایی مثل HubSpot’s Website Grader، Blog idea generator ،Feedly، BuzzSumo می‌توان بهترین ایده‌ها را ارائه داد.

9. مشخص کردن نوع محتوا

همان‌طور که می‌دانید محتوا به انواع مختلف تصویری، صوتی، ویدئویی و متنی وجود دارد. با ترکیب این چهار نوع می‌توان محتوایی با فرمت جدید تولید کرد. اکثر مخاطبان علاقه زیادی به پست‌های وبلاگی، اینفوگرافیک و فایل‌های صوتی و ویدئویی جذاب دارند. تعیین نوع مناسب محتوا، یکی از مراحل مهم در طراحی استراتژی برای کسب‌وکار است که شناخت عمیق مخاطب می‌تواند شما را در این راه کمک کند.

10. منتشر کردن محتوا از بهترین راه‌ها

بعد از تولید محتوا نوبت به انتشار آن در موتورهای جستجو، فضای مجازی، ایمیل و حتی تبلیغات می‌رسد. داشتن نظم در استراتژی بازاریابی محتوا ضروری است. با کمک مدیریت محتوا، می‌توان محتواهای تولید شده را در زمان‌های مشخص و منظم و از بهترین راه‌ها منتشر کرد.

social media

11. معرفی دقیق محصولات

در فروشگاه‌های اینترنتی، با کمک بازاریابی محتوا، می‌توان ویژگی‌های محصول، قیمت محصول، مزایا و معایب آن را ارائه داد و حتی محصولات را با یکدیگر مقایسه کرد تا مشتریان به‌راحتی بتوانند محصول موردنظر خود را انتخاب کنند.

12. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در بسیاری از موارد کسب‌وکارها برای تبلیغ و معرفی خود هزینه‌های هنگفتی را پرداخت می‌گنند اما نتیجه دلخواه را به‌دست نمی‌آورند. داشتن استراتژی باعث می‌شود شما بودجه مورد نیاز برای بازاریابی محتوایی خود را برآورد کنید و بتوانید از کم‌ترین هزینه، بهترین نتیجه را به‌دست بیاورید.

مهم‌ترین گام‌ها برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوا

  • انجام تحقیقات دقیق و بررسی جامع بازار، اولین کاری است که باید در طراحی استراتژی انجام دهید.
  • بررسی و کنکاش رقبا باعث می‌شود رقبایتان را بهتر بشناسید و از نقاط قوت و ضعف آن‌ها برای بهبود کارتان استفاده کنید.
  • هدف‌گذاری و تعیین دقیق اهداف به شما کمک می‌کند در مسیر درست برای رسیدن به هدفتان حرکت کنید.
  • برای جلوگیری از اتلاف هزینه، میزان دقیق بودجه کافی و لازم را برای بازاریابی محتوا تعیین کنید.
  • انتخاب نیروی تولید محتوای حرفه‌ای و توانمند، باعث تولید محتواهای خلاق و موثر برای شما می‌شود.
  • همواره برای تنظیم دقیق زمان انتشار محتوا و نوع محتوایی که تولید خواهید کرد یک تقویم محتوایی داشته باشید.
  • تولید محتوای قدرتمند و باارزش، هسته اصلی و مهم‌ترین عامل در مسیر تدوین استراتژی است.
  • برای انتشار محتوای تولید شده می‌توانید از ابزارهای رایگان مثل شبکه‌های اجتماعی و یا ابزارهای پولی مثل رپورتاژ و تبلیغات استفاده کنید.
  • ارزیابی و پیگیری نتایج حتما باید در انتهای هر برنامه‌ای باشد تا بتوانید نقاط قوت و ضعف برنامه را بشناسید و برای استراتژی‌های آینده طراحی بهتری داشته باشید.

با استراتژی بازاریابی محتوا، کسب‌وکارتان را متحول کنید!

سیاست بازاریابی محتوا بر جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان قبلی تمرکز دارد. این کار نیازمند تولید محتوای ارزشمند است. محتوایی که بتواند مخاطبان را جذب کند و آن‌ها را به خرید از شما ترغیب نماید. لازمه این پروسه، رعایت اصول سئو، پژوهش، اشتراک‌گذاری و صبور بودن است.