سئو محلی چیست؟

بیایید با یک مثال به توضیح مفهوم سئو محلی بپردازیم. شما ساکن کدام شهر هستید؟ این را من به‌عنوان نویسنده این بلاگ نمی‌دانم اما گوگل خیلی راحت تشخصی می‌دهد شما از کدام شهر و چه نقطه‌ای، درحال جستجو هستید. می‌خواهید این موضوع را به شما اثبات کنم؟ من اکنون ساکن تبریز هستم و در تبریز به‌دنبال لیستی از بهترین رستوران‌ها می‌گردم. در اینترنت عبارت "بهترین رستوران‌ها" را سرچ می‌کنم. نتیجه را حدس بزنید. بله! گوگل خودش در این لیست، لیست بهترین رستوران‌های "تبریز" را به من نمایش داد. می‌پرسید چگونه؟ باید بگوییم گوگل با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی کاربران و با توجه به IP آن‌ها، نتایج جستجو را به آن‌ها نمایش می‌دهد.

پس باید بگوییم سئوی محلی مجموعه روش‌ها و تکنیک‌هایی است که با استفاده از آن‌ها وب‌سایت در نتایج جستجوی محلی بهبود پیدا می‌کند؛ به‌عنوان مثال، سئوی محلی شامل بهینه‌سازی نام و آدرس سایت هر کسب‌وکاری در سایت‌هایی مانند Google My Business، بهینه‌سازی کلمات کلیدی محلی و نوشتن محتوای مرتبط با موقعیت مکانی کسب‌وکار است. نباید فراموش کنیم که سئوی محلی برای کسب‌وکارهایی که در یک محدوده جغرافیایی فعالیت می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است البته این نوع سئو، حتی برای کسب‌وکارهای صرفا آنلاین که می‌خواهند در شهر یا محلی به‌شکل هدفمند فعالیت کنند هم مزایایی دارد.

ماجرا از این قرار است که گوکل با استفاده از آی پی می‌تواند به‌راحتی موقعیت جغرافیایی کاربران را تشخیص دهد و نتایجی کاملا مطابق با آن موقعیت را به آن‌ها ارائه کند. تشخیص این IPها، قرار است در ارائه خدمات یا فروش محصولات به مشتریان هدف کسب‌وکارها در یک موقعیت جغرافیایی مشخص، به کسب‌وکارها کمک کند. تمامی فعالیت‌هایی که شما برای تعیین مکان جغرافیایی تحت پوشش و موردهدف خود و شناساندن آن به روبات‌های گوگل انجام می‌دهید سئو محلی نام دارد.

اهمیت سئو محلی

به‌دلیل پیشرفت‌های روزافزون، گوگل توانسته است توجه ویژه‌ای به جست‌وجوی محلی و نشان دادن نزدیک‌ترین و بهترین نتایج به کاربران خود نشان دهد و همین موضوع موجب شده است به نظر بیاید که این موضوع در آینده پررنگ‌تر هم خواهد شد. در صورتی‌که تجارت یا سایت شما بتواند محدوده جغرافیایی مشخصی را پوشش دهد، در کنار سئو و بهینه سازی وب سایت باید سئو محلی را نیز در نظر بگیرید تا به نتیجه دل‌خواه خود برسید.

مثلا در یک آموزشگاه رانندگی که مکان آن در یک نقطه از شهر است و یا یک رستوران که می‌تواند یک شهر را مخاطب خود قرار دهد، می‌توان از سئوی محلی بهره ببرید. حتی اگر کسب‌وکاری، فعالیت حضوری هم نداشته باشد یا در یک محل ثابت حضور نداشته باشد اما موقعیت‌های جغرافیایی خاصی را برای توسعه فعالیت‌های خود در نظر گرفته باشد، باید بر سئوی محلی تمرکز کند.

اسلایدر سئو محلی گوگل چیست؟

در قسمت بالای نتایج جست‌وجو یک عکس رنگی و افقی دیده می‌شود که همان اسلایدر گوگل می‌باشد. اسلایدر گوگل 9 نتیجه برتر از جست‌وجوی محلی را برای ما نشان می‌دهد و می‌توان گفت تمامی تصاویر نمایش‌داده‌شده در این بخش از پروفایل گوگل پلاس این مکان‌ها که به وسیله مسئول سئو محلی و همین‌طور مشتریانش بارگذاری شده‌اند به دست می‌آیند.

چگونه در اسلایدر گوگل باشیم؟

باید بگوییم که این بخش در حال حاضر کاربرد زیادی در کشورمان ندارد و چنین اسلایدری را در نتایج جست‌وجوی خود کمتر مشاهده می‌کنیم و دلیل مهم آن تحریم ایران است ولی می‌توان با رعایت کردن سئو محلی جایگاه مناسبی در نتایج اصلی گوگل به دست آورد که نتیجه آن جذب بازدیدکننده بیشتر است که در نتیجه آن مشتریان افزایش خواهد یافت.

سئو محلی یک روند بسیار ساده است که می‌توان در چند مرحله آن را انجام داد:

ابتدا باید یک صفحه گوگل درخواست کنیم، سپس فرم موجود در آن بخش را تکمیل کنیم و به‌دنبال آن با قرار دادن عکس‌های باکیفیت در صفحه گوگل خود مشتریان را تشویق نماییم تا نظرات خود را در صفحه گوگل به اشتراک بگذارند. در پایان نیز می‌توانیم از لینک‌های مناسب در زمینه کاری خود استفاده کنیم. این لینک‌ها باید متناسب با نام تجاری و یا برند ما هدف‌گذاری شده باشند.

باکس جست‌وجوی محلی چیست؟

نوعی سنت از نمایش نتایج محلی که در آن نام تمامی تجارت‌های محلی در عبارت‌های جست‌وجو شده نشان داده می‌شود باکس جست‌وجوی محلی نامیده می‌شود. این باکس معمولا بعد از این‌که در سه نتیجه کلی نمایش داده شد، نشان داده می‌شود. برای رتبه‌بندی کردن سایت در باکس‌های جست‌وجوی محلی به بیش از 150 متغیر شناخته شده و ناشناخته نیاز داریم.

چگونه در سئو محلی موفق باشیم؟

به دست آوردن لینک‌های مناسب و واقعی از سایت‌های مرتبط و هدف‌گذاری کردن روی عباراتی که در آن‌ها به مکان جغرافیایی شما اشاره شده است، روی سئو محلی سایت شما تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

با طرح پرسش‌های زیر می‌توانیم راهنمای خوبی در شناخت عوامل موثر در سئو محلی باشیم:

1- آیا نام، آدرس و تلفن من در تمامی صفحات وب‌سایت درج شده است؟

ربات‌های گوگل می‌توانند شماره تماس و آدرس شما را درک کنند به همین دلیل یکی از بهترین فضاهای سایت که می‌توان اطلاعات تماس را در آن درج کرد، فوتر سایت است که در همه جا نیز تکرار شده است.

2- آیا هر صفحه از سایت موردنظر دارای یک محتوای منحصر به فرد است؟

بازاریابی محتوا در سئوی محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سایتی که طراحی می‌کنید نباید دارای محتوای غیرمفید و تکراری باشد. هر صفحه از سایت باید به‌تنهایی نشان‌دهنده مطالب و مفاهیم مشخصی باشد که در بخش‌های دیگر سایت نیامده است. در واقع محتوا باید درمورد توضیح یک محصول و یا توضیح درباره یک سرویس‌دهی با بیان جزئیات آن باشد.

3- آیا وب‌سایت من در سایت‌های دایرکتیو محلی معتبر قرار گرفته است؟

یکی از نکات مهم و ضروری در این بخش، اعتبار و ارزش سایت‌های دایرکتیو می‌باشد. این‌که لینک سایت خود را در هر سایت و یا مجموعه‌ای قرار می‌دهید به معنی پیشرفت شما در نتایج گوگل و یا بهبود سئوی محلی نیست بلکه فقط سایت‌های معتبر باعث پیشرفت شما می‌شوند و این چیزی است که در اینترنت ایران به‌سختی می‌توان پیدا کرد.

اشتباهات رایج در سئو محلی

وقتی شما تمامی مراحل را به‌درستی انجام می‌دهید تا رتبه سایت شما روندی رو به بهبود داشته باشد، با برداشتن قدم‌های اشتباه ممکن است به‌راحتی رتبه سایت خود را پایین بیاورید و در برخی مواقع نیز باعث جریمه‌شدن سایت بشوید.

برخی از اشتباهات رایج در سئو محلی عبارتند از:

1- عدم استفاده از کد تلفن شهر

در رتبه‌بندی جست‌وجوی محلی نام، شماره تلفن و آدرس از فاکتورهای بسیار مهم می‌باشند که باید رعایت شوند. اگر بعد از درج شماره تلفن در سایت، کد شهر خود را در آن وارد نکنید، یک امتیاز از روند بهبود سئو محلی را از دست خواهید داد.

2- عدم درج آدرس شرکت

به‌دلیل این‌که گوگل دارای ویژگی‌هایی مانند هوشمند بودن است، آدرس‌های پستی را به خوبی می‌شناسد. در صورتی‌که در صفحه تماس خود با استفاده از نقشه گوگل و یا تصاویری، کروکی خود را نمایش می‌دهید، حتما آدرس خود را نیز به‌صورت متن درج نمایید تا روبات‌های گوگل نتوانند به‌راحتی آن را درک کنند.

3- کامل نکردن صفحه پروفایل در گوگل پلاس

با وجود این‌که گوگل انکار می‌کند اما به صفحاتی که اطلاعات کامل دارند علاقه بیشتری نشان می‌دهد. گوگل یک فضای مناسب است تا یک صفحه اجتماعی ایجاد کرده و در آن کسب‌وکار به وجود بیاوریم. ابتدا باید یک صفحه پروفایل راه بیندازیم سپس تمامی اطلاعات خواسته‌شده از ما را در آن پاسخ دهیم. زمینه کاری خود را در آن به دقت تعیین نماییم و از تصاویر متفاوتی که تمایل داریم در نتایج گوگل نمایش داده شوند نیز استفاده کنیم.

4- استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی حاوی مکان جغرافیایی

اگر به روزهای اولیه‌ای فکر کنیم که سئو برایمان اهمیت پیدا کرده است خواهیم دید که وقتی بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده می‌کنیم رتبه سایت در موتور جست‌وجو افزایش پیدا می‌کند اما بعد از مدتی خواهیم دید که دیگر این روند تاثیرگذار نیست و نتیجه را برعکس می‌کند.

امروزه هنوز هم بیشتر افراد تصور می‌کنند هر چقدر بیشتر از کلمه کلیدی استفاده کنند رتبه سایتشان بالا می‌رود ولی در بسیاری از موارد حتی موجب پایین آمدن رتبه سایت هم می‌شود. بنابراین از انجام چنین کاری باید خودداری نمود.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین اقدامات در طراحی وب‌سایت، انجام سئو محلی است. این تکنیک تاثیر زیادی در موفقیت وب‌سایت راه‌اندازی شده دارد اما انجام صحیح و اصولی آن کار ساده‌ای هم نیست و به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد. در مقالات بعدی درمورد اصول سئوی محلی و نکاتی که باید برای بهبود ان رعایت کرد بیشتر با شما سخن خواهیم گفت.

سئو محلی چیست؟

روش‌ها و تکنیک‌هایی که با استفاده از آن‌ها وب‌سایت در نتایج جستجوی محلی بهبود پیدا می‌کند.

اشتباهات رایج در سئو محلی، شامل چه مواردی است؟

عدم استفاده از کد تلفن شهر- عدم درج آدرس شرکت- کامل نکردن صفحه پروفایل در گوگل پلاس- استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی حاوی مکان جغرافیایی

توجه به سئو محلی چه تاثیری در توسعه کسب‌وکار دارد؟

گوگل با تشخیص ip کاربران اینترنت، می‌تواند محتواهای مفید را در اختیار آن‌ها قرار دهد و با توجه به همین نکته، می‌توان سئوی محلی سایت را بهبود و بخشید و از این توانایی گوگل برای رشد و توسعه کسب‌وکار بهره برد.