یک مفهوم نسبتا جدید در بهینه‌سازی سایت برای موتور جست‌وجوی گوگل وجود دارد که به سئو محلی معروف است. گوگل با در نظر گرفتن مکان جغرافیایی افراد، نتایج خود را بر اساس آن‌ها بیان می‌کند.

با استفاده از آی پی می‌توان به‌راحتی مکان جغرافیایی کاربران را تشخیص داد ولی درمورد یافتن مکان جغرافیایی یک تجارت و یا سایت فقط با رعایت برخی از اصول ساده و مشخص می‌توان به آن دست یافت. تمامی فعالیت‌هایی که شما برای تعیین مکان جغرافیایی تحت پوشش خود و شناساندن آن به روبات‌های گوگل انجام می‌دهید سئو محلی نام دارد.

اهمیت سئو محلی

اهمیت سئو محلی

به دلیل پیشرفت‌های روزافزون، گوگل توانسته است توجه ویژه‌ای به جست‌وجوی محلی و نشان دادن نزدیک‌ترین و بهترین نتایج به کاربران خود نشان دهد و همین موضوع موجب شده است تا در آینده نیز پررنگ‌تر به نظر آید. در صورتی‌که تجارت یا سایت شما بتواند محدوده جغرافیایی مشخصی را پوشش دهد، در کنار سئو و بهینه سازی وب سایت باید سئو محلی را نیز در نظر بگیرید.

مثلا در یک آموزشگاه رانندگی که مکان آن در یک نقطه از شهر است و یا یک رستوران که می‌تواند یک شهر را مخاطب خود قرار دهد، می‌توانید برای این‌که تجارت خود را بهبود دهید از سئوی محلی بهره ببرید.

اسلایدر سئو محلی گوگل چیست؟

در قسمت بالای نتایج جست‌وجو یک عکس رنگی و افقی دیده می‌شود که همان اسلایدر گوگل می‌باشد. اسلایدر گوگل 9 نتیجه برتر از جست‌وجوی محلی را برای ما نشان می‌دهد و می‌توان گفت تمامی تصاویر نمایش داده شده در این بخش از پروفایل گوگل پلاس این مکان‌ها که به وسیله مسئول سئو محلی و همین طور مشتریانش بارگذاری شده‌اند به دست می‌آیند.

چگونه در اسلایدر گوگل باشیم؟

باید بگوییم که این بخش در حال حاضر کاربرد زیادی در کشورمان ندارد و چنین اسلایدری را در نتایج جست‌وجوی خود کمتر مشاهده می‌کنیم و دلیل مهم آن تحریم ایران است ولی می‌توان با رعایت کردن سئو محلی جایگاه مناسبی در نتایج اصلی گوگل به دست آورد که نتیجه آن جذب بازدیدکننده بیشتر است که در نتیجه آن مشتریان افزایش خواهد یافت.

سئو محلی یک روند بسیار ساده است که انتظار می‌رود برای انجام دادن آن زمان بیشتری را اختصاص دهیم. مراحل آماده‌سازی سایت برای حضور در اسلایدر گوگل به شرح زیر است:

ابتدا باید یک صفحه گوگل درخواست نماییم، سپس فرم قرار گرفته در آن بخش را تکمیل کنیم و به‌دنبال آن با قرار دادن عکس‌های باکیفیت در صفحه گوگل خود مشتریان را تشویق نماییم تا نظرات خود را در صفحه گوگل به اشتراک بگذارند. در پایان نیز می‌توانیم از لینک‌های مناسب در زمینه کاری خود استفاده کنیم. این لینک‌ها باید متناسب با نام تجاری و یا برند ما هدف‌گذاری شده باشند.

باکس جست‌وجوی محلی چیست؟

نوعی سنت از نمایش نتایج محلی که در آن نام تمامی تجارت‌های محلی در عبارت‌های جست‌وجو شده نشان داده می‌شود باکس جست‌وجوی محلی نامیده می‌شود. این باکس معمولا بعد از این‌که در سه نتیجه کلی نمایش داده شد، نشان داده می‌شود. برای رتبه‌بندی کردن سایت در باکس‌های جست‌وجوی محلی به بیش از 150 متغیر شناخته شده و ناشناخته نیاز داریم.

نوعی سنت از نمایش نتایج محلی که در آن نام تمامی تجارت‌های محلی در عبارت‌های جست‌وجو شده نشان داده می‌شود باکس جست‌وجوی محلی نامیده می‌شود. این باکس معمولا بعد از این‌که در سه نتیجه کلی نمایش داده شد، نشان داده می‌شود. برای رتبه‌بندی کردن سایت در باکس‌های جست‌وجوی محلی به بیش از 150 متغیر شناخته شده و ناشناخته نیاز داریم.

چگونه در سئو محلی موفق باشیم؟

به دست آوردن لینک‌های مناسب و واقعی از سایت‌های مرتبط و هدف‌گذاری کردن روی عباراتی که در آن‌ها به مکان جغرافیایی شما اشاره شده است، روی سئو محلی سایت شما تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

Local SEO

با طرح پرسش‌های زیر می‌توانیم راهنمای خوبی در شناخت عوامل موثر در سئو محلی باشیم:

1- آیا نام، آدرس و تلفن من در تمامی صفحات وب‌سایت درج شده است؟

ربات‌های گوگل می‌توانند شماره تماس و آدرس شما را درک کنند به همین دلیل یکی از بهترین فضاهای سایت که می‌توان اطلاعات تماس را در آن درج کرد، فوتر سایت است که در همه جا نیز تکرار شده است.

2- آیا هر صفحه از سایت موردنظر دارای یک محتوای منحصر به فرد است؟

بازاریابی محتوا در سئوی محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سایتی که طراحی می‌کنید نباید دارای محتوای غیرمفید و تکراری باشد. هر صفحه از سایت باید به‌تنهایی نشان‌دهنده مطالب و مفاهیم مشخصی باشد که در بخش‌های دیگر سایت نیامده است. در واقع محتوا باید درمورد توضیح یک محصول و یا توضیح درباره یک سرویس‌دهی با بیان جزئیات آن باشد.

3- آیا وب‌سایت من در سایت‌های دایرکتیو محلی معتبر قرار گرفته است؟

یکی از نکات مهم و ضروری در این بخش، اعتبار و ارزش سایت‌های دایرکتیو می‌باشد. این‌که لینک سایت خود را در هر سایت و یا مجموعه‌ای قرار می‌دهید به معنی پیشرفت شما در نتایج گوگل و یا بهبود سئوی محلی نیست بلکه فقط سایت‌های معتبر باعث پیشرفت شما می‌شوند و این چیزی است که در اینترنت ایران به‌سختی می توان پیدا کرد.

اشتباهات رایج در سئو محلی

وقتی شما تمامی مراحل را به‌درستی انجام می‌دهید تا رتبه سایت شما روند رو به بهبود را به خود بگیرد، با برداشتن قدم‌های اشتباه نیز ممکن است به‌راحتی رتبه سایت خود را پایین آورده و در برخی مواقع نیز باعث جریمه‌شدن سایت بشوید.

برخی از اشتباهات رایج در سئو محلی عبارتند از:

1- عدم استفاده از کد تلفن شهر

در رتبه‌بندی جست‌وجوی محلی نام، شماره تلفن و آدرس از فاکتورهای بسیار مهم می‌باشند که باید رعایت شوند. اگر بعد از درج شماره تلفن در سایت، کد شهر خود را در آن وارد نکنید، یک امتیاز از روند بهبود سئو محلی را از دست خواهید داد.

2- عدم درج آدرس شرکت

به دلیل این‌که گوگل دارای ویژگی‌هایی مانند هوشمند بودن است، آدرس‌های پستی را به خوبی می‌شناسد. در صورتی‌که در صفحه تماس خود با استفاده از نقشه گوگل و یا تصاویری، کروکی خود را نمایش می‌دهید، حتما آدرس خود را نیز به‌صورت متن درج نمایید تا روبات‌های گوگل نتوانند به‌راحتی آن را درک کنند.

3- کامل نکردن صفحه پروفایل در گوگل پلاس

با وجود این که گوگل انکار می‌کند اما به صفحاتی که اطلاعات کامل دارند علاقه بیشتری نشان می‌دهد. گوگل یک فضای مناسب است تا یک صفحه اجتماعی ایجاد کرده و در آن کسب‌وکار به وجود بیاوریم. ابتدا باید یک صفحه پروفایل راه بیندازیم سپس تمامی اطلاعات خواسته‌شده از ما را در آن پاسخ دهیم. زمینه کاری خود را در آن به دقت تعیین نماییم و از تصاویر متفاوتی که تمایل داریم در نتایج گوگل نمایش داده شوند نیز استفاده کنیم.

4- استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی حاوی مکان جغرافیایی

اگر به روزهای اولیه‌ای فکر کنیم که سئو برایمان اهمیت پیدا کرده است خواهیم دید که وقتی بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده می‌کنیم رتبه سایت در موتور جست‌وجو افزایش پیدا می‌کند اما بعد از مدتی خواهیم دید که دیگر این روند تاثیرگذار نیست و نتیجه را برعکس می‌کند.

امروزه هنوز هم بیشتر افراد تصور می‌کنند هر چقدر بیشتر از کلمه کلیدی استفاده کنند رتبه سایتشان بالا می‌رود ولی در بسیاری از موارد حتی موجب پایین آمدن رتبه سایت می‌گردد. بنابراین از انجام چنین کاری باید خودداری نمود.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین اقدامات در طراحی وب‌سایت، انجام سئوی محلی است. این تکنیک تاثیر زیادی در موفقیت وب‌سایت راه‌اندازی شده دارد اما انجاک صحیح و اصولی آن کار ساده‌ای هم نیست و به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد.