موشن گرافیک تبلیغاتی چیست؟

حتما در طول روز هنگام تماشای محتواهای شبکه‌های اجتماعی، فضای اینترنت یا تلویزیون، با ویدیوهای بسیاری برخورد می‌کنید که ـ به زبان خودمان ـ شبیه کارتون یا انیمیشن هستند. اما موضوع آن‌ها سریالی نیست یا یک مفهوم عمیق را انتقال نمی‌دهند. اگر دقت کنید خواهید دید که موضوع بسیاری از این ویدیوها، معرفی یک شرکت، مجموعه، کارخانه و یا تیم است. در بسیاری از آن‌ها، یا درمورد محصول و خدمات خاصی توضیحاتی داده شده است و یا حرف از یک کسب‌وکار و موضوعاتی از این طیف است. به این نوع محتوا، موشن گرافیک تبلیغاتی می‌گوییم. ما در یوتا مگ درباره انواع موشن گرافیک و کاربردهای آن بیشتر صحبت کرده‌ایم. می‌توانید آن وبلاگ را نیز مطالعه کنید.

به احتمال زیاد آنچه در نگاه اول در یک موشن گرافیک تبلیغاتی توجه ما را جلب می‌کند، غیرواقعی بودن عوامل سازنده ویدیو است. این نوع محتوای تصویری که از تلفیق عوامل غیرواقعی با طرح‌های گرافیکی مختلف ساخته شده است و هدف آن، انتقال اطلاعاتی درمورد یک کسب‌وکار یا خدمات و محصولات آن و یا رساندن هر نوع مفهوم دیگری در حوزه کسب‌وکار است، موشن گرافیک تبلیغاتی نامیده می‌شود.

ممکن است موشن گرافیک‌های زیادی دیده باشید اما فقط چند مورد از آن‌ها توانسته باشند در ذهن شما ماندگار شوند. ویژگی‌های زیر را بخوانید و آن موشن گرافیک تبلیغاتی را که در ذهن دارید، به خاطر بیاورید. آیا آن مورد خاص، تمام یا اکثر ویژگی‌های زیر را دارد؟

آنچه در ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی حرفه‌ای مهم است

همانطور که گفته شد، شاید ویژگی خاصی که این نوع محتوا را در ذهن ما از سایر محتواهای ویدیویی یا تبلیغاتی متمایز کرده است، غیرواقعی بودن آن است. البته حتما می‌دانید که در ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و در نتیجه انواع مختلفی در این حوزه به وجود می‌آید که هر یک از آن‌ها، برای خودشان یک سری مشخصات خاص دارند و لزوما قرار نیست همه موشن گرافیک‌ها یک حالت کاملا ثابت و یکسان داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم در مقاله آموزش موشن گرافیک و معرفی نرم افزارهای حرفه ای برای ساخت آن، در این مورد بیشتر بخوانید. اما همه موشن گرافیک‌ها، یک‌سری ویژگی‌های مشترک دارند که در ادامه به شناسایی آن‌ها خواهیم پرداخت:

عوامل مهم در ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی حرفه‌ای

داشتن ایده و سناریو

ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی هم مانند هر ویدیوی دیگری باید از سناریونویسی شروع شود. چون قرار است چندین طرح گرافیکی و احتمالا متن‌های هدف‌مند، بر اساس آن سناریو ترکیب شوند و در نهایت یک ویدیوی حرفه‌ای داشته باشیم. این ویدیو برای انتقال مفهوم خاصی به مخاطب ساخته می‌شود پس باید بر اساس یک سناریوی جذاب ساخته و پرداخته شود. برای پیدا کردن ایده برای ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی، کافی‌ست به موشن گرافیک شرکت‌های بزرگ دنیا نگاه کنید.    

خلاقیت در ساخت

موشن گرافیک تبلیغاتی که ترکیبی از طرح‌های گرافیکی است، قرار است مطلبی را درمورد کسب‌وکاری، به مخاطب ارائه دهد. قطعا چیزی که آرایش ویژه‌ای به این نوع ویدیو می‌دهد و در جذب مخاطب موفق عمل می‌کند، ایده‌پردازی خلاقانه است. اگر خلاقیت را از ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی بگیریم، چیزی باقی نمی‌ماند و محتوا با شکست مواجه می‌شود حتی اگر برای ترکیب طرح‌های گرافیکی و متحرک کردن آن‌ها ساعت‌ها زمان صرف شده باشد.

انتقال بیشترین مفهوم در کم‌ترین زمان

مدت زمانی که برای یک موشن گرافیک تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود، معمولا یک الی نهایتا سه دقیقه است. این محتوا، باید در این مدت کوتاه، آنچه ضروری است را به مخاطب منتقل کند. ترکیب خاصی که در موشن گرافیک تبلیغاتی وجود دارد می‌تواند این کار را به بهترین شکل به انجام برساند. تصاویر، نوشته‌ها، موسیقی و دیگر عناصر موجود در این ویدیو، با این هدف کنار هم قرار می‌گیرند.

جذب مخاطب در سریع‌ترین زمان

خلاقیت و نوع ترکیبی که در موشن گرافیک وجود دارد، توانسته است مخاطبین زیادی را به این سبک از محتوا جذب کند. قدرت جذب فوق‌العاده این نوع از محتوا، آن را نزد کسانی‌ که دوست دارند با بهترین نوع از محتوا، مقاصد و اهدافشان را به مخاطبین‌شان منتقل کنند، بسیار محبوب کرده است.

امکان انتشار در فضاهای مختلف

نکته جالب در مورد موشن گرافیک تبلیغاتی این است که شما می‌توانید تنها یک بار برای ساخت آن وقت و هزینه صرف کنید و بارها و بارها در فضاهای مختلف آن را منتشر کنید. این ویدیو می‌تواند یک معرفی جذاب از مجموعه‌تان باشد، هر جا که دلتان بخواهد پخش شود و شما را به اهداف کاری‌تان برساند فرقی ندارد در اینستاگرام باشد یا یوتیوب، یا حتی تلویزیون و یا جلسات مختلف رسمی، کاری و دوستانه.

البته اگر بخواهیم خیلی تخصصی به مسئله بپردازیم، می‌توانیم با در نظر گرفتن ویژگی‌های مخاطبین هر یک از این بسترها، اقدام به ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی در چند قالب متفاوت کنیم. هر چند به نظر می‌رسد، یک محتوای حرفه‌ای ثابت با سناریوی قوی و شعاری که فقط مختص خود شماست، می‌تواند به‌عنوان شناسنامه ویدیویی شما، در فضاهای مختلف پخش شود و ذهن مخاطب را معطوف به شما کند.

 رعایت این ویژگی‌ها در موشن گرافیک تبلیغاتی، می‌تواند مسیر شما را برای دیده‌شدن و تثبیت کسب‌وکارتان در ذهن مخاطب، بسیار هموار کند.

تیم حرفه‌ای موشن گرافیک یوتا آماده ارائه بهترین خدمات در زمینه ساخت انواع موشن گرافیک برای کسب‌وکار شماست.

نقش موشن گرافیک تبلیغاتی در جریان رشد کسب‌وکارها

ما در یوتا، در زمینه برندینگ برای کسب‌وکارها فعالیت می‌کنیم و در این میان به بازدهی بالای محتواهای ویدیویی در تبلیغات ایمان آورده‌ایم. فرقی ندارد این ویدیو، تیزر تبلیغاتی باشد یا موشن گرافیک! تنها این نکته مهم است که ویدیوها طرفداران بیشتری دارند و می‌توانند بهترین ابزار برای معرفی کسب‌وکارها به مخاطبین‌شان باشند.

اما باید بگوییم که ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی در کم‌ترین زمان، با حالت خاصی که در ساخت و پرداخت دارد، می‌تواند ذهن مخاطب شما را درگیر کند و شما را به هدفتان برساند. ویژگی‌های خاصی که این نوع محتوا دارد، جذاب است و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند و شما می‌توانید از آن برای معرفی شرکت یا مجموعه، حوزه کاری خود، بازگو کردن اهداف و استراتژی‌ها، اطلاع‌رسانی طرح‌ها و برنامه‌ها، شناساندن محصولات یا خدمات و رسیدن به سایر مقاصد خود استفاده کنید.

چرا ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی محبوب شده است؟

ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی به چند دلیل محبوب است:

این نوع محتوا چون از نظر بصری، از واقعیت و یا تصاویر رئالی که در طول روز می‌بینیم دور است، می‌تواند برای مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد و به ذائقه او خوش بیاید و او را حداقل یک دقیقه از واقعیت‌ها دور کند. فقط ایده‌پردازی خلاقانه را نباید فراموش کرد.

ویدیو و کوتاه بودن محتوا، مخاطب را پای آن خواهد نشاند بدون اینکه انرژی زیادی از او بگیرد. کافی‌ست با یک کلیک در وب‌سایت یا یک اشاره در گوشی، پخش شود و دل مخاطبین شما را به دست آورد.

سبک ساختار انیمیشن و موشن گرافیک خیلی شبیه هم است و هر دوی آن‌ها از متحرک شدن تصاویر، شکل‌ها و متن‌ها و تلفیق آن‌ها با موسیقی و صدا به وجود آمده‌اند. این نوع محتوا با این ویژگی‌ها هم طرفداران خاص خود را دارد اما چون هزینه ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی نسبت به محتواهایی مثل انیمیشن پایین‌تر است، مدیران بسیاری برای برندینگ خود، از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند. اگر درمورد قیمت موشن گرافیک و مهم ترین عوامل موثر در آن سوالی دارید، می‌توانید مقاله مربوط به آن را بخوانید!

می‌توانید از موشن گرافیک تبلیغاتی همه‌جا استفاده کنید؛ اگر سمینار دارید، این ویدیو را آنجا پخش کنید! در اینستاگرام از آن استفاده کنید! حتی موشن گرافیک خود را در تلویزیون خانگی و تلویزیون‌های شهری پخش کنید! از یوتیوب غافل نشوید و این محتوا را آنجا هم آپلود کنید! از طریق تلگرام یا واتساپ، آن را برای کانال‌های مختلف ارسال کنید. در جلسات بازاریابی و فروش، به‌جای توضیحات چنددقیقه‌ای درمورد مجموعه و خدمات‌تان، آن را برای طرف مقابل به نمایش بگذارید و خیالتان راحت باشد که این محتوای کوتاه اما جامع و کامل، با این روش ساخت، شما را از ارائه توضیحات بیشتر، بی‌نیاز خواهد کرد.

ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی، برای بهبود سئوی سایت و افزایش بازدید پیج اینستاگرام‌تان هم معجزه می‌کند؛ چون در این عصر، محتواهای ویدیویی پادشاه محتواها به‌شمار می‌روند و موشن گرافیک هم که یکی از جذاب‌ترین انواع محتوای ویدیویی است.

سخن پایانی

ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی، نوعی از محتواست که می‌تواند چند کار مهم در مسیر رشد و توسعه کسب‌وکار شما انجام دهد. جذابیت‌های این محتوای ویدیویی آن را نزد صاحبین کسب‌وکارهایی که می‌خواهند سریع‌تر رشد کنند بسیار محبوب کرده است. البته در ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی باید رعایت نکات گفته‌شده را جدی گرفت تا از ارزش این محتوای جذاب کم نشود و موشن گرافیک شما، بتواند راحت‌تر شما را به اهداف حوزه کاری‌تان برساند.

ما در یوتا، تیم حرفه‌ای و متخصصی برای ساخت موشن گرافیک تبلیغاتی داریم که پس از نیازسنجی تخصصی کسب‌وکار شما، بهترین موشن گرافیک را به شما ارائه خواهند کرد.

سوالات متداول

چرا میزان محبوبیت موشن گرافیک در میان مخاطبان زیاد است؟

موشن گرافیک به‌خاطر جذابیت‌های ظاهری در جذب مخاطب، انتقال پیام در کوتاه‌ترین زمان و کاربردهای متنوع آن در زمینه‌های مختلف محبوبیت زیادی در بین مخاطبان دارد.

چه عواملی در ساخت موشن گرافیک حرفه ای تاثیرگذار است؟

عوامل مهمی مانند ایده، سناریو، خلاقیت، جذب بالای مخاطب و امکان انتشار در بسترهای مختلف در ساخت یک موشن گرافیک حرفه ای موثر است.

منظور از موشن گرافیک تبلیغاتی چیست؟

به موشن گرافیکی که در آن یک مجموعه، تیم، محصول و یا خدمتی خاص معرفی می‌شود و موضوع آن بیشتر پیرامون کسب‌وکارهاست موشن گرافیک تبلیغاتی گفته می‌شود.