سئوی منفی چیست؟ و راهکارهای مقابله با سئوی منفی

سئوی منفی

سئوی منفی چیست؟ و راهکارهای مقابله با سئوی منفی

 

سئوی منفی چیست؟

 

درباره سئوی منفی در فضای وب صحبت های زیادی صورت می گیرد. البته سئوی منفی چیز جدیدی نیست ولی اخیرا به وسیله سیاست های گوگل شکل پررنگ تری به خود گرفته است اما سئوی منفی چیست و چگونه می توان تشخیص داد که بر روی یک سایت سئوی منفی انجام شده و چگونه می توان از آن جلوگیری نمود؟

سئو را می توان به فیلم خوب، بد، زشت شبیه دانست. فعالیت هایی از قبیل تولید محتوای اختصاصی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، رعایت اصول بهینه سازی و نقشه سایت جزو فعالیت های خوب هستند اما فعالیت هایی مثل ارائه محتوای کپی شده از سایت های دیگر، خرید یک لینک و برچسب گذاری های اشتباه، از فعالیت های بد محسوب می شود. به عبارت دیگر سئوی منفی در فضای رقابتی حقیقتا بسیار زشت می باشد.

 

سئوی منفی چیست؟

 

سئوی منفی چیست؟

 

در برخی اوقات ممکن است شخصی تلاش کند که جایگاه شما را در نتایج جست وجوی گوگل پایین بیاورد و از این راه باعث کاهش بازدید سایت شما شود؛ با این کار درواقع روی سایت شما سئوی منفی انجام داده است. هدف سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست وجو این است که جایگاه شما را در کلمات کلیدی مشخص و جذب بازدیدکننده را افزایش دهد. درواقع سئوی منفی از جمله فعالیت هایی است که خارج از مجموعه شما انجام می شود و هدف آن مقابله با موفقیت شماست.

 

آیا سئوی منفی واقعا وجود دارد؟

 

آیا سئوی منفی واقعا وجود دارد؟

 

اکثر مردم می دانند که طبق الگوریتم های گوگل چنانچه به خرید و فروش و یا تبادل لینک بپردازیم، حتما جریمه خواهیم شد. این دسته از اتفاقات امکان دارد از طریق جریمه دستی گوگل و یا الگوریتم پنگوئن برای سایت به وجود بیاید. اگر لینک هایی که برای سایت خود به دست می آوریم مشکلاتی را با خود به همراه آورند، می توان گفت لینک هایی هم که دیگران به سایت ما می دهند از این لینک ها هستند و می توان آن ها را جزو سئوی منفی دانست.

در فضای گوگل نسبت به صحبت درمورد سئوی منفی احتیاط بیشتری صوت می گیرد و کار به جایی می رسد که گاهی اوقات وجود آن را انکار می کنند. در فضای گوگل صفحه ای وجود دارد که به شرح قوانین خود پرداخته است، در سال های قبل از 2003 در جمله ای این گونه نوشته شده بود که ” هیچ راهی که رقیب شما را در گوگل به خطر بیندازد یا شما را از ایندکس خارج کند وجود ندارد؛ منظور گوگل از این جمله این بود که استفاده از سئوی منفی و لینک های مخرب در آن زمان و تایید آن به معنای مقابله کردن با رقبا نبوده است بلکه نشانه هایی بوده است از تلاش افراد برای سئوی منفی.

 

نشانه هایی از سئوی منفی در سایت شما

 

سئوی منفی

 

برخی از نشانه ها وجود دارند که کاربران می توانند با دقت کردن در آن ها و توجه به رفتارهای مشکوک دیگران وجود سئوی منفی را در سایت خود شناسایی نموده و از ایجاد آسیب به سایتشان جلوگیری نمایند. برای این کار ابتدا باید ابزارهای مدیریتی مناسب از جمله وبمستر گوگل و یک آمارگیر دقیق و قدرتمند را در دسترس داشته باشید. از جمله این نشانه ها عبارتند از:

1- دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب

 

دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب

 

این لینک ها اگرچه غیرطبیعی نیستند اما درمورد سایت های ایرانی دریافت لینک زیاد از این نوع آدرس ها کاملا غیرطبیعی می باشد.

 

2- بک لینک های نامربوط

 

بک لینک های نامربوط

 

وجود تعداد زیادی بک لینک از وبلاگ های غیرمرتبط و گوناگون و همچنین وجود لینک در سایت شما از نوع انجمن و فروم های خارجی نشانه ی دیگری از سئوی منفی در سایت شماست.

 

3- استفاده از لینک هایی با چندین دامنه مشخص

 

استفاده از لینک هایی با چندین دامنه مشخص

 

یک نشانه ی دیگر قرار داشتن لینک هایی است که متن یکسان و چندین دامنه مشخص دارند مثلا درمورد یک عبارت مشخص، لینک سایت شما در فوتر و سایدبار چند سایت نامعتبر نیز وجود داشته باشد.

 

4- لینک های ایجاد شده از سایت های غیر اخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آن ها

 

لینک های ایجاد شده از سایت های غیر اخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آن ها

 

نقاط مشترک همه این نشانه ها بی ارزش و بی اعتبار بودنشان است و مهم تر از همه اینکه این گونه لینک ها قیمت پایین تری دارند و رقیبان هم می توانند با صرف هزینه بسیار کمتر تعداد زیادی لینک نامناسب به سایت شما اضافه کنند. البته این نکته را باید ذکر کنیم که بیشتر سایت های ایرانی نیازی به نگرانی ندارند و درآمد آن ها از اینترنت آن قدر زیاد نیست که رقیبان بخواهند برای سرنگون کردن سایت شما سرمایه گذاری کنند.

 

5- دادن صدها و یا هزاران لینک اسپم به وب سایت

 

دادن صدها و یا هزاران لینک اسپم به وب سایت

 

دادن یک یا چند لینک اسپم زیانی به رتبه سایت شما وارد نمی کند اما سئوی منفی می تواند با جملاتی لینک سازی هایی را انجام دهد که منشا آن ها گروهی از سایت های به هم پیوسته و با هم مرتبط هستند. این سایت ها را مزارع لینک دهی هم می نامند.

در اکثر این لینک ها از یک انکر تکست نیز استفاده می شود. این انکر تکست ها می توانند با سایت شما کاملا مخالف و نامرتبط باشند یا ممکن است یک کلمه کلیدی تخصصی نیز داشته باشند که موجب شوند مجموع لینک های وب سایت شما را به گونه ای نشان دهد که مثلا خود صاحب سایت این لینک ها را به وجود آورده است.

 

راهکارهای مقابله با سئوی منفی

 

راهکارهای مقابله با سئوی منفی

 

شناسایی کردن سئوی منفی آنقدرها هم کار راحتی نیست که هر کسی بتواند آن را تشخیص دهد اما در صورتی که بتوانیم به زودی وجود آن را تشخیص دهیم تلاش های اولیه ما باعث می شود تا هرچه زودتر آسیب وارد شده را جبران و یا از ایجاد آسیب جدی به سایت جلوگیری نماییم.

با انجام دو کار زیر می توانید در این جهت قدم بردارید:

1- بررسی مرتب بک لینک های وب سایت

برای این کار باید مرتبا تعداد بک لینک های وب سایت را چک کنید و در صورت وجود داشتن سئوی منفی، آن را از میان بردارید و اگر در سایت شما لینک های مخرب وجود داشت آن ها را نیز حذف کنید.

 

2- حذف لینک هایی با کلمات کلیدی غیراخلاقی یا غیرقانونی

خرابکاران ممکن است به وسیله انکر تکست های حاوی کلمات کلیدی شرط بندی، پوکر و یا کلمات مرتبط با مسائل غیر اخلاقی بخواهند به وب سایت شما لینک اضافه کنند. این روش به سرعت و به راحتی قابل شناسایی است. برای مقابله با این مشکل شما باید سعی کنید تا در سریع ترین زمان ممکن این لینک ها را شناسایی نموده و فورا حذف نمایید.

مطالب مرتبط

نظرات کاربران:

پیام خود را وارد کنید