با افزایش دسترسی مردم به اینترنت و سهولت خرید آنلاین، اهمیت راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی در کنار کسبوکارهای حضوری، بیشتر به چشم میخورد. بنابراین بسیاری از صاحبان مشاغل اقدام به طراحی سایت برای معرفی و فروش محصولاتشان در فضای مجازی کردهاند و بهخوبی میدانند که لحظهای غفلت از این فضا، باعث خواهد شد تا درصد زیادی از مشتریانشان را از دست بدهند.
اگر شما هم جزو این دسته از مدیران هستید و قصد طراحی سایت فروشگاهی یا گسترش آن را دارید و میخواهید بدانید بودجهای که باید برای این کار در نظر بگیرید چقدر است و قیمت طراحی سایت فروشگاهی چطور محاسبه میشود، در این مقاله با ما همراه باشید.
عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی
شما هم حتما با جستجو در اینترنت یا پرسوجو از شرکتهای مختلف طراحی سایت، بهدنبال تعرفه و قیمت مناسب برای سفارش طراحی سایت فروشگاهی بودهاید و هر بار با طیف گستردهای از قیمتهای مختلف روبرو شدهاید. اما آیا این تفاوت قیمت منطقی است؟ آیا میتوان تعرفه ثابتی برای طراحی سایت فروشگاهی مشخص کرد؟ آیا معیار مشخصی برای قیمتگذاری آن وجود دارد؟
در جواب این سوالها باید بگوییم که قیمت سایت فروشگاهی، به انتظاراتی که از سایتتان دارید و سرمایهای که میتوانید برای این کار در نظر بگیرید، بستگی دارد. فروشگاه اینترنتی شما، ویترین مغازه و کسبوکارتان است و هزینه کردن برای آن، نوعی سرمایهگذاری برای رونق کسبوکارتان به شمار میآید. شما قرار است با یک بار هزینه کردن، یک عمر سود کنید پس بهترین و استانداردترین گزینهها را برای طراحی سایت فروشگاهی خودتان انتخاب کنید.
عوامل عمومی موثر بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی
عوامل یا فاکتورهای عمومی درمورد طراحی سایت، به امکانات و ویژگیهایی گفته میشود که مختص سایت خاصی نیست و میتوان در همه سایتها از آنها استفاده کرد. انتخاب هرکدام از این عوامل میتواند قیمت نهایی طراحی سایت را تحتتاثیر قرار دهد. در ادامه به این موارد اشاره کردهایم:
استاتیک یا داینامیک بودن سایت
سایتها در کل به دو دسته داینامیک و استاتیک تقسیم میشوند که هر کدام مزایا و معایبی دارند.
سایتهای استاتیک که اغلب در گذشته از آنها استفاده میشد، بهدلیل داشتن طراحی ساده، مزایایی مانند هزینه طراحی کمتر، هزینه هاست ارزانتر و زمان کمتر برای طراحی دارند. اما در مقابل معایبی هم دارند که باعث شده به مرور استفاده از آنها محدودتر شود مانند عدم جذابیت این نوع طراحی سایت برای کاربران، نیاز به فردی آشنا به زبان برنامهنویسی برای ویرایش و بهروزرسانی مطالب و در نهایت عدم پیشرفت و بهبود سئوی سایت.
در مقابل، سایتهای داینامیک یا پویا قرار دارد که ویژگیهای مثبت زیادی دارند. از این ویژگیها میتوان به امکان ویرایش و بهروزرسانی راحت مطالب از طریق پنل مدیریتی، امکان گسترش و اضافه کردن امکانات و ویژگیهای متنوع و جدید به سایت و در نتیجه بهبود سئو و افزایش بازدید سایت اشاره کرد. اما در کنار همه این ویژگیهای مثبت، هزینه لازم برای طراحی و هزینه هاست و نگهداری از اطلاعات این سایتها بهمراتب بیشتر از سایتهای استاتیک است.
ریسپانسیو بودن سایت
سایتی واکنشگرا یا ریسپانسیو است که بتواند خودش را با سایز صفحات نمایش مختلف سازگار کند. با بالا رفتن امکانات گوشیهای هوشمند، تعداد کسانی که از تلفنهای همراه برای جستجو و خرید از سایتها استفاده میکنند هم روزبهروز در حال افزایش است. با ریسپانسیو کردن سایت که هزینه چندانی هم برایتان ندارد میتوانید تعداد زیادی از مشتریان بالقوهای که از طریق گوشی یا تبلت به سایت شما سر میزنند را حفظ کنید.
نوع دامنه (داخلی یا خارجی) و کیفیت و امنیت هاست
دامنهها انواع مختلف داخلی و بینالمللی دارند. استفاده از دامنههای بینالمللی مانند com، co، net و org باعث افزایش تعرفه طراحی سایت شما خواهد شد اما استفاده از دامنههای داخلی مانند ir هزینه چندانی برای شما نخواهد داشت.
هاست، فضایی است که اطلاعات سایت شما در آن بارگذاری میشود. شما براساس حجم اطلاعات داخل سایت و میزان بازدیدی که سایتتان دارد میتوانید هاستهای مختلف با قیمتهای متفاوت را خریداری کنید. از آنجایی که تمام اطلاعات سایت شما در هاست قرار میگیرد، امنیت آن بسیار مهم است. سعی کنید هاستهای با امنیت بالا را از شرکتهای مطمئن خریداری کنید. در ابتدای کار میتوانید برای صرفهجویی در هزینهها از هاستهای با حجم پایین هم استفاده کنید.
نوع cms؛ وردپرس یا اختصاصی
یکی از مهمترین عواملی که در تعیین قیمت هر نوع سایتی تاثیرگذار است، انتخاب نوع cms است. برخی تصور میکنند سایتهای فروشگاهی اختصاصی بهدلیل اینکه صفر تا صد طراحی آن را برنامهنویسان با کدنویسی انجام میدهند، مزایا و امکانات بیشتری نسبت به سایتهای آماده دارند اما به همان نسبت هزینهای هم که باید بپردازند بیشتر خواهد بود ضمن اینکه زمان بیشتری هم برای طراحی این نوع سایتها موردنیاز است.
توصیه ما به شما این است که اگر در آغاز راه هستید از سیستمهای مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس استفاده کنید. قیمت سیستم طراحی وردپرس که در حال حاضر محبوبترین نوع پلتفرم طراحی سایت در دنیاست، بهخاطر متقاضیان زیادی که دارد و تعداد بالای برنامهنویس وردپرس، نسبت به سیستمهای دیگر شفافتر و مناسبتر است. همچنین کار کردن با وردپرس، آسان و سریع است.
در این نوع سایتها، با استفاده از افزونه ووکامرس بهراحتی میتوانید محصولاتتان را در سایت قرار دهید و به فروش برسانید. با این افزونه میتوانید برای فروشگاه اینترنتی خودتان سبد خرید، قابلیت نقد و بررسی محصولات توسط کاربران و امکان فروش محصولات مجازی و فیزیکی و بسیاری از امکانات متنوع دیگر را فراهم کنید.
معمولا بیشتر سایتهای فروشگاهی، با وردپرس طراحی میشوند مگر اینکه بخواهید سایتی با امکانات ویژه مثل دیجی کالا داشته باشید که این امکانات در طراحی سایتهای آماده وجود ندارد، در این صورت طراحی سایت اختصاصی برای شما مناسب خواهد بود.
پشتیبانی
پشتیبانی سایت، یکی از نکات مهم و ضروری بعد از تحویل پروژه طراحی سایت است. هر سایتی معمولا بعد از تحویل و شروع بهکار، با مشکلاتی مواجه میشود که با پشتیبانی شرکت طراح، قابل پیگیری و برطرفشدن است. در اکثر موارد این پشتیبانی برای مدتی رایگان است. ما در شرکت یوتا تا 6 ماه پشتیبانی فنی رایگان را به مشتریانمان ارائه میدهیم تا اگر سوال یا مشکلی در سایت و یا نحوه مدیریت آن دارند، با خیال راحت با تیم پشتیبانی مطرح کنند.
سئو
سئو و بهینهسازی سایت، دقیقا همان چیزی است که باعث افزایش اعتبار شما نزد مخاطبان و ارتقا رتبه سایتتان در نتایج گوگل میشود. سرمایهگذاری در سئو، یک سرمایهگذاری طولانیمدت و سودده است که نتایج آن را به زودی با افزایش بازدید از سایت و افزایش درآمدتان خواهید دید. فقط کافی است که روی سئوی کلمات مرتبط با موضوع سایتتان کار کنید و سعی کنید در اولین نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید.
گرافیک سایت و استفاده از عکسهای باکیفیت
طراحی گرافیکی سایت از آن جهت مهم است که استفاده از عناصر گرافیکی خاص میتواند باعث بهبود ارتباط کاربران با سایت شما شود. هرچقدر که این کار تخصصیتر و بهدست گرافیست ماهر و باتجربه انجام شود به همان میزان کیفیت UI و UX سایت شما هم بهتر و در نهایت منجر به افزایش ورودی از سایت خواهد شد.
در سایت فروشگاهی، از آنجا که کاربران در اینترنت، امکان مشاهده محصولات را از نزدیک ندارند، باید با ارائه عکسهای باکیفیت و کاملا واضح از محصولات، آنها را در تصمیمگیری درست یاری کنیم. عکسهای جذاب، نقش زیادی در جلب نظر کاربران و ترغیب آنها به خرید از سایت شما دارد. البته برای جلب اعتماد بیشتر کاربران و تبدیل آنها به مشتریان وفادار، کیفیت محصولات شما هم باید در سطح بالایی باشد وگرنه، مشتری نسبت به شما بیاعتماد خواهد شد و دیگر اقدام به خرید از شما نخواهد کرد.
امکانات سایت
یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی، امکاناتی است که در آن قرار داده میشود. این امکانات میتواند شامل چندزبانه بودن سایت، پنل مدیریتی سایت، قسمت ثبتنام و عضوگیری و یا گالری تصاویر و قسمتهای مختلف باشد. قطعا تعرفه سایتهای ساده با سایتهایی که قابلیتهای گسترده دارند متفاوت خواهد بود.
عوامل اختصاصی موثر بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی
همانطور که از اسمش هم پیداست، مواردی وجود دارند که مختص سایتهای خاصی مانند سایت فروشگاهی هستند و لزوما همه سایتها این امکانات را نیاز ندارند. هرکدام از این ویژگیها هزینه مشخصی دارد که به تعرفه کلی طراحی سایت فروشگاهی اضافه میشود. این عوامل عبارتند از:
قابلیت چندفروشندگی یا مارکت پلیس
به زبان ساده یعنی فروشندههای مختلف بتوانند بهکمک سایت شما محصولاتشان را به فروش برسانند. یعنی سایت شما بهعنوان یک واسطه عمل میکند و کاربران با جستجوی محصول در آن میتوانند آن را از فروشندههای دیگر خریداری کنند. در این روش علاوهبر مبلغی که از فروشندههای دیگر بهعنوان کمیسیون دریافت میکنید، بهدلیل تنوع و گستردگی محصولاتی که در سایتتان ارائه میدهید تعداد زیادی از مخاطبان با سلایق و نیازهای متنوع به سایت شما مراجعه میکنند که نوعی تبلیغ هم برای شما و سایتتان محسوب میشود.
تعریف نوع محصولات (فیزیکی و مجازی)
با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی عموم مردم به آن، فروش هر نوع محصولی بهصورت آنلاین امکانپذیر شده است. محصولات چه از نوع فیزیکی باشند مثل پوشاک یا تجهیزات برقی و غیره و چه بهصورت محصولات دانلودی مثل کتابهای صوتی، دورههای آموزشی، بازیها و یا نرمافزارها، قابل فروش در سایتها هستند. اما باید دقت کنید که ارائه محصولات دانلودی باعث کاهش سرعت سایت شما خواهد شد بنابراین اگر قصد فروش محصولات فیزیکی دارید بهتر است از این قابلیت استفاده نکنید.
قابلیت سفارشگیری و برآورد هزینه
حتما شما هم در بعضی از سایتهای فروشگاهی پیشرفته که محصولات مختلف را در رنگها، سایزها و جنسهای مختلف ارائه میدهند دیدهاید که با اضافه کردن، حذف و یا تغییر سفارش در سبد خرید، هزینه کلی هم تغییر میکند، این همان قابلیت سفارشگیری و برآورد هزینه براساس آن است. همانطور که گفتیم این قابلیت برای سایتهایی که محصولات متنوع ارائه میدهند مناسب است ولی برای سایتهایی که از هر محصول صرفا یک نوع بهفروش میرسانند چندان لازم و ضروری نیست.
قابلیت تعریف روشهای پرداخت مختلف
سایتهای مختلف از روشهای پرداخت متفاوتی استفاده میکنند. بعضی از آنها پرداخت در محل بعد از دریافت محصول را ترجیح میدهند. برخی هم از روش کارت به کارت برای دریافت هزینه استفاده میکنند اما بهترین و مطمئنترین روش چه برای خریدار و چه برای فروشنده، استفاده از درگاههای بانکی مطمئن در سایت است که در صورت بروز مشکل قابل پیگیری با کد رهگیری هم هست. اضافه کردن این قابلیت در سایت هم باعث افزایش تعرفه طراحی سایت میشود.
تعداد محصولات و دستهبندی آن
شرکتهای طراح سایت فروشگاهی معمولا پکیجهای مختلف با امکانات متنوع را در اختیار شما قرار میدهند. در هرکدام از این پکیجها، تعداد محصول یا دستهبندی، متفاوت از دیگری است. برای اینکه بتوانید تعداد محصول بیشتر و یا حتی نامحدود را در سایتتان ارائه دهید، باید هزینه بیشتری بپردازید.
طراحی اپلیکیشن یا اپ موبایل
طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت فروشگاهی دو موضوع کاملا متفاوت از هم هستند که هر کدام قیمت و ویژگیهای خاص خود را دارد. اپلیکیشنها مانند برنامههای مختلف قابل نصب بر روی گوشیهای با سیستم اندروید و ios هستند و میتوانند هر لحظه در دسترس کاربران شما باشند. اما بهتر است برای طراحی اپلیکیشن زیاد عجله نکنید و اول بودجه خود را صرف طراحی موفق سایت و بهینهسازی آن کنید و بعد از مدتی به سفارش اپلیکیشن اقدام کنید.
جستجوی پیشرفته محصولات
بخش جستجو بهخصوص در سایتهای فروشگاهی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در بسیاری از فروشگاههای آنلاین، اولین بخشی که کاربر بعد از ورود به سایت به آن مراجعه میکند بخش جستجوی محصولات و خدمات است. طراحی دقیق و هوشمندانه این قسمت تاثیر زیادی در تصمیم کاربر برای خرید محصول از شما و یا ترک سایتتان دارد.
این بخش علاوه بر نمایش همه محصولات بهصورت دستهبندیشده باید کاملا کاربرپسند و تعاملی طراحی شود. قسمت جستجو در بعضی از سایتها بهصورت پیشرفتهتر و با کدنویسی اختصاصی طراحی میشود بهگونهای که وقتی کاربر نام محصولی را بهطور اشتباه در این قسمت تایپ میکند سیستم بهطور خودکار آن را تصحیح میکند. هرچند اضافه کردن این امکانات در افزایش هزینه نهایی تاثیرگذار است، اما باعث بهبود تجربه کاربری و در نتیجه افزایش فروش شما خواهد شد.
سایر عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی
در کنار عوامل عمومی و اختصاصی که اشاره کردیم، تعدادی از عوامل دیگر هم وجود دارد که بر تعرفه سایت تاثیرگذارند مانند:
- ابعاد کسبوکار شما
- امکان تعریف زمان ارسال کالا
- تعریف روشهای ارسال و حمل و نقل کالا
- تعریف پلنهای پرداخت قسطی
- قرار دادن پیشنهادات ویژه و تخفیفات
- عکاسی حرفهای محصولات
قیمت طراحی سایت فروشگاهی مثل دیجی کالا چقدر است؟
این سوالی است که بسیاری از صاحبان کسبوکارها از شرکتهای مختلف طراحی سایت میپرسند. باید بگوییم که عوامل زیادی در کنار طراحی حرفهای سایت، باعث موفقیت دیجی کالا شده است. عواملی مثل کیفیت محصولات، ارائه مناسب خدمات، مشتریمداری، پرداخت مطمئن، قیمت مناسب و مهمتر از همه سئو و بهینهسازی اصولی سایت و محتوای آن است که توانسته در کنار طراحی بینقص بخشهای مختلف سایت، دیجی کالا را به الگویی موفق برای سایتهای فروشگاهی دیگر تبدیل کند. برای مطالعه بیشتر درباره عوامل موفقیت دیجی کالا مقاله طراحی سایت مشابه دیجی کالا را به شما پیشنهاد میکنیم.
هزینههای آشکار و پنهان طراحی سایت فروشگاهی
شما در مسیر طراحی سایت فروشگاهی که قرار است فروشتان را چند برابر کند و در ادامه، در جریان استفاده از آن متحمل هزینههایی خواهید شد. بخشی از این هزینهها در مرحله طراحی پرداخت میشود و بخش اعظمی از آن به مرحله بعد از طراحی مربوط میشود.
هزینههای آشکار طراحی سایت
مبلغی که برای انجام پروژه طراحی سایت به شرکت طراح پرداخت میشود، همان هزینه آشکار برای سایتتان است. این تعرفه بهصورت توافقی بین دو طرف مشخص میشود.
هزینههای پنهان بهرهبرداری از سایت فروشگاهی
هزینههایی که مربوط به نگهداری و مدیریت سایت است، مربوط به هزینههای پنهان است. برای اینکه بتوانید از سایتتان بهترین نتیجه را بگیرید باید روی محتوا و سئوی آن هزینه کنید. این هزینههای پنهان و فرعی شامل موارد زیر است:
- تولید محتوای باکیفیت (در قالب متن، عکس، صوت و ویدئو)
- تمدید دامنه و هاست
- خدمات پشتیبانی
- خدمات سئو
- انتشار بک لینک
- تبلیغات در سایتهای پربازدید
سخن آخر
قیمت طراحی سایتهای مختلف از جمله سایت فروشگاهی در همهجا، یک موضوع نامشخص و سردرگمکننده است. شاید به این دلیل که میتوان سایتهای مختلف با امکانات متنوع طراحی کرد و این امکانات و ویژگیهای سایت است که تعیینکننده نهایی تعرفه است. در این مقاله سعی کردیم تمام این عوامل و فاکتورها را که بهطور آشکار و پنهان در قیمت سایت تاثیر دارند را توضیح دهیم. از آنجا که رقابت اصلی بین سایتها بر سر جلب رضایت کاربران است، پیشنهاد ما به شما انتخاب بهترین گزینهها در مسیر طراحی سایتتان است و انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت، اولین قدم در این مسیر است.
شرکت برنامهنویسی و طراحی سایت یوتا با در نظر گرفتن نیاز شما، حرفهایترین سایتها را با بهترین امکانات و مناسبترین تعرفهها برایتان طراحی میکند.
سوالات متداول
عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی کدام است؟
عوامل عمومی مانند نوع دامنه و هاست، نوع cms، گرافیک و امکانات سایت و عوامل اختصاصی مانند قابلیت مارکت پلیس، تعریف روش پرداخت، اپلیکیشن و جستجوی پیشرفته.
قیمت طراحی سایتی مثل دیجی کالا چقدر است؟
دیجی کالا یک سایت فروشگاهی با طراحی اختصاصی و با تمام امکانات است که توانسته با ارائه خوب خدمات به مخاطبان و بهبود سئوی سایت، فروش بالا را تجربه کند. برای سفارش سایت فروشگاهی اختصاصی و یا وردپرس و اطلاع از تعرفهها میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید. 04133354440
هزینههای پنهان بعد از تحویل سایت، کدام است؟
هزینههایی که برای تولید محتوای سایت، بهبود سئو، پشتیبانی و تبلیغات صرف میشود، بخشی از هزینههای پنهان سایت است.