CMS؛ مهمترین عامل موثر بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی
حتما شما هم با جستجو در اینترنت یا پرسوجو از شرکتهای مختلف طراحی سایت، بهدنبال تعرفه و قیمت مناسب برای سفارش طراحی سایت فروشگاهی بودهاید و هر بار با طیف گستردهای از قیمتهای مختلف روبرو شدهاید. اما آیا این تفاوت قیمت منطقی است؟ آیا میتوان تعرفه ثابتی برای طراحی سایت فروشگاهی مشخص کرد؟ آیا معیار مشخصی برای قیمتگذاری آن وجود دارد؟ در جواب این سوالها باید از خودتان بپرسید که شما از سایت فروشگاهیتان چه انتظاراتی دارید؟ و کدام سیستم مدیریت محتوا میتواند انتظارات شما را به بهترین نحو برطرف کند؟
باید بدانید که فروشگاه اینترنتی شما، ویترین مغازه و کسبوکارتان است و هزینه کردن برای آن، نوعی سرمایهگذاری برای رونق کسبوکارتان به شمار میآید. شما قرار است با یک بار هزینه کردن، یک عمر سود کنید پس بهترین و استانداردترین گزینهها را برای طراحی سایت فروشگاهی خودتان انتخاب کنید. ما در ادامه درباره مهمترین عامل موثر بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی که همان cms یا سیستم مدیریت محتواست، صحبت کردهایم، امیدواریم مطالب ارائهشده برایتان مفید باشد و در انتهای مقاله بتواند در انتخاب مناسب به شما کمک کند.
نوع cms (سیستم مدیریت محتوا)؛ رایج یا اختصاصی
مهمترین عاملی که در تعیین قیمت هر نوع سایتی تاثیرگذار است، انتخاب نوع cms یا content management system یا همان پلتفرم و زیرساخت برای طراحی آن است. cmsها به دو دسته کلی رایج و اختصاصی تقسیم میشوند. در ادامه به توضیح این دو دسته و تاثیر هر کدام بر قیمت طراحی سایت فروشگاهی پرداختهایم:
cms رایج
cmsهای رایج، شامل وردپرس، جوملا، دروپال، مجنتو، پرستاشاپ و انواع دیگر است که از بین همه آنها، وردپرس را میتوان مهمترین و محبوبترین پلتفرم بین کاربران دانست و آمارها نشان میدهد که حدود 40 درصد سایتهای جهان بر بستر وردپرس طراحی میشوند. open source بودن آن، بهروز بودن، توسعهپذیری و از همه مهمتر راحتی کار با آن، همه و همه عواملی هستند که باعث محبوبیت وردپرس شده است.
اگر شما هم مثل میلیونها کاربر دیگر، وردپرس را بهعنوان پلتفرم برای سایتتان انتخاب کردهاید، در مرحله بعد باید نوع theme یا قالب آن را هم انتخاب کنید. حالا بسته به اینکه قالب انتخابی شما از نوع قالب آماده سفارشیسازیشده یا customized باشد و یا از نوع قالب کاملا اختصاصی کدنویسیشده، هزینه سایت شما متفاوت خواهد بود.
قالب آماده سفارشیسازیشده
شاید شما هم این جمله را بارها شنیده باشید که قالب آماده به درد نمیخورد و مشکلات و دردسرهای زیادی دارد اما باید بگوییم که قالب آماده لزوما هم بد نیست و میتوان با اعمال کمی تغییرات در آن و استفاده از لوگو و رنگ سازمانی در آن، یک قالب شخصیسازیشده که متناسب با نیازها و خواستههای شما باشد ارائه داد.
قالبهای آماده از آن جهت که به تعداد زیاد طراحی و تست شدهاند، بهندرت مشکلی در اجرای آنها بهوجود میآید و کاربران میتوانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند. در این نوع از قالب، بعد از خرید قالب آماده و نصب آن روی هاست، امکانات و featureهای مختلف و هر تغییری که مد نظر مشتری است روی قالب اعمال میشود.
برای اینکه مفهوم پلتفرم و قالب را بهتر متوجه شوید، یک خودرو را در نظر بگیرید. در اینجا پلتفرم وردپرس، همان موتور خودرو و قالب همان بدنه و امکانات داخل خودرو است که در این مورد قالب سایت یا همان بدنه، بعد از برگزاری جلسات مشاوره و نیازسنجی دقیق، براساس نیاز شما مشخص و ارائه میشود. برای طراحی این نوع سایتها تقریبا یک ماه کاری زمان نیاز است و تعرفهای که در نظر گرفته میشود حدود 10 تا 30 ملیون تومان است.
قالب اختصاصی
در مواقعی که قالب آماده سفارشیسازیشده، پاسخگوی نیازهای مشتری نباشد و یا مشتری برخی از امکانات و featureهایی را بخواهد که پیادهسازی آن بر روی قالب آماده امکانپذیر نیست، شرکتهای برنامهنویسی، قالب اختصاصی وردپرس را به مشتریان پیشنهاد میدهند. اگر مثال خودرو را در ذهنتان داشته باشید در این مورد، موتور همان وردپرس است اما بدنه، یک قالب یا ظاهر با گرافیک 100 درصد اختصاصی است که توسط برنامهنویسان کدنویسی شده است.
زمان موردنیاز برای طراحی یک سایت فروشگاهی با این قالب حدود سه ماه و هزینهای که باید در نظر بگیرید هم در حدود 50 تا 80 ملیون تومان است.
cms اختصاصی
cmsهای رایج قادرند بخش زیادی از درخواستهای مشتریان را پوشش دهند و نیازهایشان را برطرف کنند اما گاهی لازم است برای شرکتهای بزرگ، صنایع خاص و برخی ارگانهای دولتی مانند بانکها cms اختصاصی نوشته شود. با cms اختصاصی شما به هر آنچه که احتیاج دارید، دسترسی پیدا میکنید ضمن اینکه مطمئن هستید که این کدها بهطور کاملا اختصاصی برای سایت شما برنامهنویسی شدهاند.
در این نوع از cms، صفر تا صد پروژه یعنی از موتور خودرو گرفته تا همه امکانات داخل آن و بدنه بهوسیله برنامهنویسان کدنویسی میشود و یک سایت کاملا اختصاصی با امکانات کامل در اختیار مشتری قرار میگیرد.
زبانهای برنامهنویسی زیادی در cms اختصاصی استفاده میشود اما پرطرفدارترین آنها زبان برنامهنویسی PHP است با فریم ورک لاراول که بخصوص در ایران هم بسیار رایج است. بسیاری از سایتهای فروشگاهی معتبر و موفق مانند دیجیکالا، دیوار، با سلام و اپلیکیشنهایی مانند ملکانا با Laravel)PHP) نوشته شدهاند. ما هم در تیم برنامهنویسی و طراحی سایت یوتا از این زبان برنامهنویسی موفق در کدنویسی پروژهها استفاده میکنیم.
اگر در طراحی سایت فروشگاهی، از cms اختصاصی استفاده شود، حداقل 3 یا 4 ماه زمان نیاز است و بودجهای که باید در نظر گرفته شود حداقل 150 ملیون تومان است که این قیمت بسته به پیچیدگی پروژه و امکاناتی که به آن اضافه میشود میتواند تا یک میلیارد هم تعیین شود.
وردپرس؛ محبوبترین cms رایج
در بین cmsهای رایج، آمار استفاده از وردپرس در دنیا و همچنین در ایران بسیار بالاست و این محبوبیت بهخاطر دلایل زیر ایجاد شده است:
- هزینه کم طراحی سایت با آن
- ارائه طیف گستردهای از امکانات
- طراحی سایت در زمان کمتر
- پشتیبانی گسترده توسط شرکتهای مختلف
- امکان بهروزرسانی و ایجاد تغییرات توسط کاربر
عوامل تاثیرگذار در قیمت طراحی سایت با سیستم تولید محتوای(cms)وردپرس
در ادامه عواملی که در تعیین قیمت طراحی سایت فروشگاهی با cms وردپرس موثر هستند را با هم مرور میکنیم:
- نوع قالب:
قالب میتواند به دو صورت قالب آماده شخصیسازیشده و قالب اختصاصی باشد که بسته به نیاز مشتری انتخاب میشود.
- گرافیک اختصاصی:
یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت سایت است. بسته به اینکه از یک ظاهر آماده برای سایت شما استفاده شود و یا گرافیست صفر تا صد ظاهر سایتتان را براساس سلیقه شما طراحی کند، طبیعتا قیمت نهایی سایت شما متفاوت خواهد بود.
- ویژگیها و امکانات سایت:
این ویژگیها و امکانات به دو دسته کلی تقسیمبندی میشوند:
ویژگیهای پایه که هر سایت فروشگاهی باید آنها را داشته باشد مانند درگاه پرداخت آنلاین و سبد خرید کالا.
ویژگیهای اضافهشده و featureهایی مانند اطلاع از موجود شدن کالا، امکان مقایسه کالا و یا مشاهده کالای مشابه که اضافه کردن هر کدام از آنها به سایت، نیازمند اضافه کردن یک feature به آن است و این کار با استفاده از پلاگینها و قالبهای آماده انجام میشود.
- ویژگیها و featureهای خاص:
این قابلیتها نیاز به طراحی و کدنویسی دارند و پلاگین آمادهای برای آنها وجود ندارد.
- SEO friendly یا بهینه بودن سایت:
یعنی سایت طوری طراحی شود که زیرساخت آن برای سئو مهیا باشد مانند سرعت بالای سایت.
- امنیت سایت:
بالا بودن امنیت سایت هم نقش مهمی در قیمت طراحی سایت فروشگاهی خواهد داشت.
- منابع هاست:
تا حدودی در تعیین قیمت تاثیرگذار است. از منابع هاست میتوان به RAM، CPU و هارد اشاره کرد.
استفاده از وردپرس یا cms اختصاصی؛ کدام بهتر است؟
هر کدام از cmsها، مزایا و معایب مختلفی دارند و نمیتوان یکی را نسبت به دیگری برتری داد اما بسته به نیاز کاربر میتوان گزینه مناسب را پیشنهاد داد.
cmsهای رایج مانند وردپرس به این دلیل که بهطور گسترده استفاده میشوند، توسط همه شرکتهای برنامهنویسی پشتیبانی میشوند و اگر مشکلی در اجرای آن بوجود بیاید، شما بهراحتی میتوانید با مراجعه به شرکتهای مختلف مشکل را برطرف کنید. این cmsها برخلاف cms اختصاصی در سطح گسترده تولید شدهاند و فرآیند باگیابی آنها بهطور کامل انجام شده در نتیجه احتمال خطا در آنها به میزان زیادی کمتر شده است.
یکی از مهمترین نکات مثبت cmsهای رایج، امکان تغییر و بهروزرسانی توسط کاربر است درحالیکه در cmsهای اختصاصی هر نوع تغییری باید توسط شرکت طراح انجام شود.
پس چه زمانی از cms اختصاصی استفاده کنیم؟ شاید این سوال خیلی از شماها هم باشد. در دو موقعیت زیر میتوان یا بهتر بگوییم باید از cms اختصاصی استفاده کرد:
- وقتی تعداد مشتری سایت فروشگاهی بسیار بالاست:
مثل سایت دیجیکالا که در این صورت پلتفرم وردپرس امکان مدیریت آن را ندارد.
- وقتی امکان شخصیسازی و سفارشیسازی 100 درصد ویژگیهای درخواستی مشتری با وردپرس وجود ندارد.
البته این featureها باید از نظر فنی هم قابل اجرا باشند.
همیشه قیمت بالا، تضمینکننده کیفیت بهتر نیست!
با وجود همه این دلایل، باز شرکتهایی وجود دارند که پلتفرم اختصاصی را به دلیل هزینه بالای آن، بدون در نظر گرفتن خواستههای مشتریان و صرفا در جهت منافع خودشان به مشتریان تحمیل میکنند. این شرکتها ادعا میکنند که بهجای استفاده از cmsهای رایج، سایتی بیعیب و نقص و با برنامهنویسی و بهطور اختصاصی به شما میدهند این درحالی است که در اکثر موارد اصلا نیازی به استفاده از cms اختصاصی و تحمیل هزینه سنگین به مشتری نیست و cmsهای رایج قادر به تامین نیازهای آنها هستند.
نکته دیگر درباره این شرکتها این است که برنامهنویسی سایت نیاز به تخصص کافی دارد و اگر این شرکتها این تخصص را نداشته باشند، قادر به باگیابی کامل سایت و تامین کامل امنیت آن نیستند در نتیجه سایتی که کدنویسی میکنند پر از خطا و ارور خواهد بود و امنیت سایت به خطر خواهد افتاد.
یکی از مشکلات دیگر، عدم دسترسی مشتریان به source codeهاست که باعث میشود مشتریان نتوانند از خدمات سایر شرکتها در این مورد استفاده کنند. همچنین در این شرایط، پشتیبانی سایتتان را هم مجبورید به همان شرکت طراح محول کنید و شرکت دیگری این کار را بهعهده نخواهد گرفت.
اما نکته مهم که حتما باید در انتخاب نوع پلتفرم به آن دقت کنید، این است که اعمال تغییرات در سایتی که با cms اختصاصی طراحی میشود صرفا باید توسط همان شرکت طراح و معمولا با دریافت هزینه اضافه انجام شود مگر اینکه آن شرکت source codeها یا همان کدهای منبع را در اختیار مشتری قرار دهد که این کار به ندرت اتفاق میافتد.
شرکتهایی که سایت شما را با cms اختصاصی طراحی میکنند بعضا به دلایل مختلف، source codeها را در اختیار مشتریان خود قرار نمیدهند تا آنها مجبور باشند در آینده برای دریافت خدمات مختلف مانند پشتیبانی و یا اعمال تغییرات و بهروزرسانی به همان شرکت مراجعه کنند.
شرکت یوتا در راستای سیاست شفافیت با مشتری، source codeها را در اختیار مشتریان قرار میدهد تا آنها خودشان برای ادامه همکاری تصمیم بگیرند اما این را هم باید در نظر داشت که در اختیار قرار دادن source codeها، باعث ساقط شدن گارانتی فنی محصول میشود و اگر چنانچه خطایی توسط مشتری اتفاق بیفتد، پشتیبانی رایگان درباره محصول صورت نخواهد گرفت.
اگر با وجود همه این توضیحات همچنان در انتخاب پلتفرم دچار تردید هستید مشاوران ما در بخش پشتیبانی شرکت یوتا با کمال افتخار در خدمت شما هستند تا با نیازسنجی و بررسی دقیق کسبوکارتان، مناسبترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند.
قیمت طراحی سایت فروشگاهی مثل دیجی کالا چقدر است؟
همه شما سایت دیجیکالا را بهعنوان یکی از تجارتهای الکترونیک موفق در ایران میشناسید و شاید برایتان جالب باشد که بدانید دیجیکالا توانسته بیش از 70 درصد سهام بازار را به خودش اختصاص دهد. با یک نگاه کلی به سایت دیجیکالا متوجه خواهید شد که در طراحی آن در کنار حفظ سادگی و جذابیت ظاهری، از ابزارهای کاربردی مانند جستجوی پیشرفته، تحلیل آماری و پیشنهاد محصول هم استفاده شده و همه این امکانات نیازمند یک تیم برنامهنویسی حرفهای است.
این تیم برنامهنویسی در ابتدا سایت را با cms اختصاصی با زبان asp.net راهاندازی کردند ولی بعدها به علت هزینههای نگهداری بالا تصمیم گرفتند تا زبان PHP لاراول را جایگزین آن کنند. اگر شما هم میخواهید سایت فروشگاهی شبیه دیجیکالا داشته باشید، میتوان به کمک cmsهای رایج مانند وردپرس این کار را انجام داد که هزینهای در حدود 30 ملیون تومان برایتان در پی خواهد داشت. اما اگر cms اختصاصی که امکان اعمال featureهای خاص بهطور نامحدود در آن وجود دارد را برای این کار انتخاب کنید هزینهای بالاتر از 150 ملیون تومان را باید در نظر بگیرید.
برای مطالعه بیشتر درباره دیجیکالا و عوامل موفقیت آن، مقاله طراحی سایت مشابه دیجی کالا را به شما پیشنهاد میکنیم.
سخن آخر
قیمت طراحی سایتهای مختلف از جمله قیمت طراحی سایت فروشگاهی در همهجا، یک موضوع نامشخص و سردرگمکننده است. شاید به این دلیل که میتوان سایتهای مختلف با امکانات متنوع طراحی کرد و این امکانات و ویژگیهای سایت است که تعیینکننده نهایی تعرفه است. در این مقاله سعی کردیم مهمترین عامل را که در قیمت طراحی سایت فروشگاهی تاثیر دارد توضیح دهیم. از آنجا که رقابت اصلی بین سایتها بر سر جلب رضایت کاربران است، پیشنهاد ما به شما انتخاب بهترین گزینه در مسیر طراحی سایتتان است و انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت، اولین قدم در این مسیر است.
شرکت برنامهنویسی و طراحی سایت یوتا با در نظر گرفتن نیاز شما، حرفهایترین سایتها را با بهترین امکانات و مناسبترین تعرفهها برایتان طراحی میکند.