اصول طراحی سایت فروشگاهی: ایجاد تجربه خرید بی‌نظیر

حالا که با اهمیت اصول طراحی سایت فروشگاهی و تاثیری که در روند رشد و توسعه کسب‌وکارها دارد آشنا شدید، وقت آن رسیده که سایت مناسبی را برای معرفی برند و محصولاتتان داشته باشید و از این بازار گسترده و بی‌نهایت، برای جذب هر چه بیشتر مشتریان خود استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم اصول طراحی سایت فروشگاهی بی‌عیب و نقص را به شما بیان کنیم.

1. انتخاب اسم دامنه متناسب با فروشگاه

نام دامنه می‌تواند ابزار مناسبی برای اشاره به نوع کسب‌وکار شما باشد. پس در انتخاب آن از خلاقیتتان کمک بگیرید و حتما از پسوندهای فارسی و یا انگلیسی مترادف با فروش مثل shop یا mall استفاده کنید. این را باید در نظر بگیرید که نام دامنه سایت، بیش‌تر از 12 حرف نباشد، چون دامنه‌های طولانی به‌سختی در یاد مشتریانتان خواهند ماند.

2. سرعت بارگذاری بالا

یکی از بدترین تجربه‌های کاربری که باعث می‌شود کاربر به‌سرعت از سایت خارج شود، کند بودن سرعت لود سایت‌ است. وقتی کاربر به‌دنبال کالایی برای خرید در سایت‌هاست، می‌خواهد برای دیدن محصولات متنوع، به‌سرعت به صفحات مختلف سایت برود، سرعت پایین باعث می‌شود تا حوصله کاربر سر برود و سایت شما را به‌سرعت ترک کند. این تجربه بد کاربری باعث خواهد شد تا مخاطب شما در جستجوهای بعدی از سایت شما صرف‌نظر کند.

3. اطلاعات کامل و دقیق در مورد محصولات

چه در خرید حضوری و چه در خرید آنلاین این حق مشتری است که با محصول شما و ویژگی‌های آن به‌طور کامل آشنا شود تا بتواند تصمیم خود را برای خرید آن بگیرد. این صفحه در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی یک فرصت استثنائی برای شماست تا بتوانید محصولتان را با جزئیات به مخاطب معرفی کنید. در این قسمت سعی کنید با بیان وجه‌تمایزهایی که محصول شما با محصولات رقبایتان دارد، مخاطبان را سمت خرید از سایت خودتان هدایت کنید. استفاده از تصاویر باکیفیت از محصول هم می‌تواند در تصمیم‌گیری کاربران برای خرید تاثیر مثبت داشته باشد.

4. استفاده از طراحی گرافیکی جذاب

یکی از بخش‌های جذاب و تاثیرگذار در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی، بخش طراحی گرافیکی جذاب سایت بخصوص صفحه اصلی آن است. صفحه اصلی سایت درست مثل ویترین مغازه شماست. اگر بتوانید در 5 ثانیه اول مخاطب را به سایتتان جذب کنید می‌توانید امیدوار باشید که او جزو مشتریان شما خواهد شد؛ در غیر این‌صورت سایت شما را ترک خواهد کرد. در طراحی گرافیکی موارد زیادی مثل استفاده از رنگ‌ها، سادگی، پویایی باید موردتوجه قرار بگیرد.

5. بهینه‌سازی سایت براساس معیارهای رتبه‌بندی گوگل

هرچقدر برای سئوی سایتتان زمان و انرژی اختصاص دهید، برای آینده کسب‌وکارتان مفید خواهد بود. رقابت بین سایت‌ها در فضای مجازی برای دیده شدن و جلوی چشم بودن بسیار شدید است. به همین منظور گوگل معیارهایی را مشخص کرده که شما با رعایت آن‌ها می‌توانید رتبه سایتتان را در نتایج جستجوی گوگل بالا ببرید.

یکی از این معیارها رفع نیاز کاربران است. اگر در محتوایی که تولید می‌کنید از عبارت‌های جستجو شده کاربران استفاده کنید، موتورهای جستجو مثل گوگل تمایل خواهند داشت که سایت شما را در رتبه‌های بالا قرار دهند که برای این کار می‌توانید از مشاوره سئو در تبریز کمک بگیرید.

6. ایجاد روش‌های پرداخت آسان و مطمئن

در خریدهای حضوری، تبادلات مالی به‌راحتی و در حضور خریدار و مشتری انجام می‌شود اما در خریدهای اینترنتی مشتری باید از امنیت سیستم پرداخت آنلاین اطمینان حاصل کند، در غیر این‌صورت تمایلی به خرید آنلاین از شما نخواهد داشت. سعی کنید از درگاه‌های امن برای این کار استفاده کنید و شماره تماسی برای پشتیبانی و مطرح کردن مشکلات مربوط به پرداخت در اختیار کاربرانتان قرار دهید.

روش‌های پرداخت پیچیده، باعث سردرگمی و در نهایت انصراف کاربران از پرداخت خواهد شد. پس روش‌های آسان و ساده را در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی برای پراخت هزینه در اختیار مشتری قرار دهید تا او بتواند فرآیند پرداخت را بدون هیچ مشکلی انجام دهد.

7. پشتیبانی

بخش پشتیبانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت‌هاست که باعث جلب اعتماد کاربران به مدیران آن کسب‌وکار و سایت می‌شود. پشتیبانی به‌معنای حمایت از کاربران است و در طراحی سایت‌ فروشگاه اینترنتی از اهمیت بیشتری هم برخوردار است. چون نشان می‌دهد که شما در قبال فروش محصول یا ارائه خدمات به مشتری‌تان احساس مسئولیت می‌کنید و اگر مشکلی یا سوالی ذهن او را به‌خود درگیر کرده باشد حاضرید با کمال میل به آن پاسخ دهید.

8. تولید محتوای باکیفیت

تولید محتوای باکیفیت در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی، نشانه ارزش دادن شما به مخاطبانتان است. محتوایی که به نیازها و سوالات مخاطبانتان پاسخ دهد، آن‌ها را قانع می‌کند به محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید اعتماد کنند و از سایت شما خرید کنند. از سوی دیگر محتوای باکیفیت و ارزشمند سئوی سایت شما را تقویت می‌کند و موجب قرار گرفتن سایت شما جلوی چشم تعداد زیادی از مخاطبان اینترنت که مشتریان بالقوه شما هستند می‌شود.

9. انعکاس نظرات مثبت و منفی مشتریان

یکی از راه‌های اعتمادسازی، طراحی بخش نظرات است. در این قسمت از سایت، کاربران و مشتریان شما می‌توانند از تجربیات خود صحبت کنند و آزادانه نظر خودشان را درباره محصولات و نحوه ارائه خدمات سایت شما به اشتراک بگذارند. انعکاس نظرات مثبت آن‌ها باعث جلب اعتماد سایر کاربران به شما و برندتان خواهد شد و انتقادها یا پیشنهادهای آن‌ها هم می‌تواند در جهت بهبود کیفیت محصولات و کارایی سایت‌ به شما کمک کند.

شما می‌توانید از بخش نظرات، ایده‌های زیادی برای بهینه کردن استراتژی‌های کاری‌تان بگیرید و آن‌ها را در مسیر رشد کسب‌وکارتان به‌کار ببندید.

10. استفاده از نماد سایت‌های امنیتی برای اعتمادسازی

این روزها با زیاد شدن کلاه‌برداری‌های حرفه‌ای در فضای کسب‌وکارهای آنلاین، کاربران برای اعتماد به سایت‌های مختلف، حساسیت زیادی به خرج می‌دهند. نماد امنیتی دیجیتال، نمادی است که از طرف سازمان صنعت و معدن به کسب‌وکارهای اینترنتی که اصول و مقررات تعیین شده از طرف آن سازمان را به‌خوبی رعایت کرده‌اند داده می‌شود. کسب این نماد می‌تواند خیال کاربران شما را از بابت امن بودن سایت شما برای خرید آنلاین مطمئن کند.

11. ریسپانسیو بودن سایت

ریسپانسیو بودن سایت، یکی از فاکتورهای ضروری در طراحی سایت‌ فروشگاه اینترنتی است. این روزها که استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها گسترش پیدا کرده است؛ انطباق نمایش مطالب سایت‌ها در دسکتاپ با نمایش آن در گوشی‌ها جزو ضروریات است. ریسپانسیو بودن سایت یا همان سازگاری اندازه صفحات سایت‌ با صفحه گوشی، تبلت و غیره، باعث می‌شود کاربران شما که از این وسیله‌ها استفاده می‌کنند در بارگذاری صحیح صفحات سایت‌ها دچار مشکل نشوند.

12. استفاده از فیلترینگ در نوار جستجوی سایت

فیلترینگ یا جداسازی محصولات در دسته‌های مختلف در قسمت جستجوی سایت، کار را برای مخاطبانتان راحت‌تر می‌کند. وقتی مخاطب با انبوهی از محصولات یا خدمات متنوع در یک سایت مواجه می‌شود؛ انتخاب و یا حتی پیدا کردن چیزی که مدنظر دارد شاید کمی دشوار باشد. فیلترینگ در نوار جستجو، این روند دشوار را برای مخاطبان آسان می‌کند و باعث ایجاد تجربه خوب کاربری در آن‎‌ها می‌شود.

با رعایت اصول طراحی سایت فروشگاهی ذکر شده، اعتماد مخاطبان به شما و کسب‌وکارتان بیشتر خواهد شد و هیچ چیز در فروش آنلاین حیاتی‌تر از اعتمادسازی نیست.

اصول طراحی سایت فروشگاهی

بخش‌های مهمی که هر سایت فروشگاهی باید داشته باشد

بخش‌هایی در سایت‌های فروشگاهی وجود دارد که در سایر سایت‌ها مثل سایت شرکتی یا شخصی کمتر به چشم می‌خورد. هدف اصلی در طراحی سایت‌ فروشگاه اینترنتی، ارائه و معرفی محصولات و فروش آن‌ها به مشتریان است بنابراین بخش‌هایی در سایت‌ها باید وجود داشته باشند که برای این اهداف طراحی ‌شوند و کاربر را در مسیر رسیدن راحت به این اهداف کمک کنند. ما به بعضی از مهم‌ترین این بخش‌ها که در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنید، اشاره می‌کنیم:

  • راه‌اندازی بخش نظرات برای مشتریان با هدف دریافت نظرات مثبت و منفی
  • درگاه بانکی امن و سریع متصل به سایت
  • پشتیبانی آنلاین و 24ساعته در صورت بروز مشکل
  • صفحات مربوط به معرفی کالا و توضیحات کامل درباره آن
  • طراحی بخش معرفی محصولات مشابه و به تبع آن افزایش احتمال خرید
  • ارائه روش‌های ارسال متنوع برای مشتریان

اهمیت رعایت اصول طراحی سایت فروشگاهی در رونق کسب‌وکارها

این روزها روند تصمیم‌گیری و خرید، نسبت به گذشته، دچار تغییرات زیادی شده است. در سال‌های گذشته خریداران برای دیدن محصول، مقایسه قیمت‌ها و در نهایت تصمیم‌گیری برای خرید، به‌صورت حضوری به مراکز فروش مراجعه می‌کردند اما حالا با گسترش اینترنت، خریداران قبل از مراجعه حضوری زمانی را برای بررسی و تحقیق درمورد محصول موردنظرشان در اینترنت صرف می‌کنند و بعد از تصمیم‌گیری یا به‌صورت آنلاین سفارش می‌دهند و یا به‌صورت حضوری اقدام به خرید می‌کنند. 

راه‌اندازی و طراحی سایت فروشگاه‌ اینترنتی و رعایت اصول طراحی سایت فروشگاهی، می‌تواند تعداد زیادی از مشتریان را در مدت کوتاهی به سایت شما جذب کند. در خرید و فروش اینترنتی، محدودیت زمانی و مکانی مطرح نیست. مشتریان‌ شما در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند به فروشگاه و محصولات شما دسترسی پیدا کنند و از تمامی شهرها و کشورهای مختلف محصول شما را سفارش دهند و تحویل بگیرند.

تنوع محصول در خرید اینترنتی نسبت به روش‌های سنتی بسیار بیشتر است. مخاطبان شما با هر سلیقه‌ای می‌توانند محصول موردنظرشان را در انبوه محصولات موجود پیدا کنند و یا حتی به‌راحتی یک محصول را در یک فروشگاه اینترنتی با مشابه آن در فروشگاه اینترنتی در شهر یا کشور دیگر مقایسه کنند. همه این‌ها در نهایت باعث ایجاد حس رضایت در مشتری و افزایش فروش شما خواهد شد.

با رعایت اصول طراحی سایت فروشگاهی، فروش شما چند برابر می‌شود و بستر مناسبی برای معرفی و تبلیغ برند شماست. شما به‌جای صرف هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات محصولات و برندینگ کسب‌وکارتان، می‌توانید با هزینه کمتر، صدای برندتان را به گوش مخاطبانتان در هر گوشه از جهان برسانید. برخلاف تصور، شناخت پرسونا در فروشگاه‌های مجازی کار راحتی است؛ با بررسی و تحلیل داده‌های فروشگاه آنلاین‌، می‌توانید از سلایق و خواسته‌های مشتریانتان آگاه شوید و محصولات و خدماتتان را براساس این نیازها ارائه کنید.

سایت فروشگاهی برای چه کسب‌وکارهایی لازم و ضروری است؟

شاید در نگاه اول فکر کنید باید یک کسب‌وکار گسترده با محصولات متنوع داشته باشید تا برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی برای خودتان اقدام کنید؛ اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است و می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه موفقیت شما باشد.

اگر به مزایای داشتن سایت فروشگاهی خوب فکر کنید خواهید دید با هر نوع کسب‌وکاری چه کوچک و چه بزرگ، چه گمنام و چه نام‌آشنا باید دست به طراحی سایت بزنید؛ در غیر این‌صورت بخش بزرگی از مشتریانتان را از دست خواهید داد.

شاید جالب باشد بدانید که بعضی از کسب‌وکارها کار خود را با راه‌اندازی سایت و بازاریابی اینترنتی شروع کردند و در ادامه راه، اقدام به راه‌اندازی فروشگاه حضوری کردند. بازاریابی و جذب مخاطب هم به‌صورت حضوری و هم آنلاین یکی از روش‌های کارآمد در افزایش فروش است. پس هرگز از این بستر آماده و گسترده در مسیر برندینگ خود غافل نشوید.

تجربه درآمد میلیاردی با طراحی سایت فروشگاه اینترنتی قدرتمند!

آنچه در این عصر برای رشد و توسعه کسب‌وکارها و هموارسازی مسیر برندینگ آن‌ها بسیار مهم است، حضور در فضای گسترده اینترنت، استفاده از روش‌های به‌روز برای فروش محصولات یا ارائه خدمات و در نتیجه استفاده از استراتژی‌های صحیح و متناسب با شرایط روز است. در این میان، نقش طراحی سایت فروشگاه اینترنتی برای فروشگاه‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار است. شما با داشتن فروشگاه، به مرحله جدیدی از کسب‌وکارتان وارد خواهید شد.

امروزه داشتن سایت برای هر کسب‌وکاری لازم و ضروری است. به جرات می‌توان گفت بقای یک مجموعه به‌خصوص اگر به‌دنبال افزایش تعداد مشتری و سود باشد به موفقیت سایت‌ فروشگاهی آن وابسته است. سایت‌هایی که براساس اصول درست و با رعایت نکات لازم طراحی می‌شوند، کسب‌وکار مدیران خود را روزبه‌روز به سود بیشتر نزدیک‌تر می‌کنند. دیجی‌کالا، زومیت، مبیت و دیجی استایل از جمله فروشگاه‌های اینترنتی محبوب و موفق در ایران هستند که توانسته‌اند با به‌کارگیری اصول طراحی سایت فروشگاهی، در زمینه فروش و اعتمادسازی موفق عمل کنند. آیا شما هم برای کسب‌وکارتان سایت فروشگاهی طراحی کردید؟

سوالات متداول

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی، چه اهمیتی دارد؟

در عصری که همه کارها اینترنتی شده است، لزوم حضور کسب‌وکارها در اینترنت هم به‌وضوح روشن است. شما باید خودتان را در مسیر و در دسترس مشتریان هدفتان قرار دهید و امروزه، شما می‌توانید در بستر اینترنت با آن‌ها در ارتباط باشید و به معرفی و فروش محصولات یا ارائه خدماتتان بپردازید بپردازید.

کدام کسب‌وکارها باید سایت فروشگاه اینترنتی داشته باشند؟

همه کسب‌وکارهای بزرگ و کوچکی که هدفشان شناخته شدن به‌طور گسترده است، به سایت فروشگاهی نیاز دارند. فرقی نمی‌کند اول فروشگاه فیزیکی داشته باشید بعد سایت بزنید یا بالعکس؛ آنچه مهم است اهمیت این موضوع برای رشد و توسعه کسب‌وکارهاست.

اصول طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

انتخاب اسم دامنه / سرعت بارگذاری بالا / اطلاعات کامل در مورد محصول / طراحی گرافیکی جذاب / بهینه‌سازی سایت / پرداخت آسان / پشتیبانی / تولید محتوای باکیفیت / انعکاس نظرات مشتری/ استفاده از نماد اینماد / ریسپانسیو بودن سایت / استفاده از فیلترینگ