امروزه هر کسی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند، با نقش تولید محتوا در توسعه کسب‌وکارها آشنا است. در بین محتواهای مختلفی که در این حوزه تولید می‌شود، محتوای صوتی یا audio content جایگاه ویژه‌ای دارد. صدا ماندگارترین نوع محتوا است و محتوای صوتی از جمله محتواهایی است که به‌راحتی در ذهن می‌ماند و مخاطب در هر لحظه و در هر موقعیتی می‌تواند از آن استفاده کند.

شما می‌توانید از محتوای صوتی برای معرفی محصولات و خدمات، برای آموزش و انتقال اطلاعات، برای تبلیغ برند خود در نمایشگاه‌ها و مکان‌های دیگر و همچنین برای سرگرمی مخاطبان و افزایش بازدید آن‌ها از سایت استفاده کنید. یک محتوای صوتی باکیفیت، مخاطبان زیادی را جذب سایت می‌کند و رتبه‌ی سایت شما را در گوگل بالا می‌برد. پس توجه و پرداختن به آن، خالی از لطف نخواهد بود.

با مزایای مهم و کاربردی تولید محتوای صوتی بیشتر آشنا شوید

اهمیت تولید محتوا امروزه بر کسی پوشیده نیست، تولید محتوا اساس بازاریابی محتوایی یا content marketing است. در بین محتواهای متنوع بصری، متنی و صوتی که امروزه برای توسعه کسب‌وکارها تولید می‌شوند، محتوای صوتی مزایای خاصی دارد که باعث شده طرفداران زیادی را به خود جذب کند و کسب‌وکارهای زیادی از آن برای تبلیغات برند خود و افزایش مخاطبان استفاده کنند. در زیر به برخی از این مزیت‌های محتوای صوتی اشاره می‌کنیم.

محتوای صوتی

سهولت استفاده و انتشار در فضای مجازی

از مزایای مهم محتوای صوتی که امروزه محبوبیت زیادی هم بین مخاطبان دارد، می‌توان به آسانی استفاده از محتوای صوتی اشاره کرد. با توجه به اینکه امروزه صرفه جویی در زمان برای مخاطبان از اهمیت زیادی برخوردار است، محتوای صوتی می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. کاربران به راحتی می توانند از فایل های صوتی در حین رانندگی و حتی در زمان مسافرت هم استفاده کنند.

فایل های صوتی به دلیل حجم کمی که دارند به راحتی در سایت ها لود می شوند و برای انتشار در فضای مجازی گزینه مناسب تری هستند. سایتی که از محتوای صوتی در کنار محتوای متنی استفاده می‌کند، تعداد بازدید بالایی خواهد داشت و این در بهبود سئو سایت موثر خواهد بود.

انتقال اطلاعات زیاد در حجم کم

اطلاعات زیادی را می توان از طریق یک فایل صوتی در اختیار کاربران قرار داد. در حالی که اگر این اطلاعات را در قالب یک محتوای متنی ارائه می دادیم، شاید برای خواننده خسته کننده بود و خواننده رغبتی برای مطالعه بیشتر نداشت. همچنین استفاده از یک صدای گیرا و دلنشین می‌تواند بر جذابیت محتوا و تاثیر آن برروی مخاطب بیفزاید.

جذابیت و ماندگاری بالا

محتواهای صوتی به دلیل جذابیت بالا و ماندگاری بیشتری که در ذهن مخاطبان دارند، گزینه مناسبی برای مدیران کسب‌وکارها برای سرمایه‌گذاری هستند. شما می‌توانید از محتوای صوتی برای تبلیغات محصولات، خدمات و برند خود استفاده کنید. برخلاف محتواهای تصویری که ممکن است بعد از مدتی از ذهن مشتریان و مخاطبانتان پاک شود، محتوای صوتی برای مدت طولانی‌تری در ذهن مخاطبانتان هک خواهد شد.

تولید محتوای صوتی و افزایش سئو

تاثیری که محتوای صوتی در بهبود سئوی سایت و بالا بردن رتبه شما دارد امروزه اثبات شده است. الگوریتم‌های گوگل به اهمیت محتوای صوتی در جلب توجه مخاطبان پی برده اند و از آن به‌عنوان یک فاکتور برای ارزیابی رتبه سایت استفاده می‌کنند.

تولید یک محتوای صوتی باکیفیت هم می‌تواند باعث افزایش بازدید سایت شما شود و هم با انتقال اطلاعات مفید می‌تواند باعث ایجاد حس رضایت در کاربران شما شود که هر دو این موارد در نهایت باعث افزایش رتبه سایت و بهبود سئو آن خواهد شد.

تولید محتوای صوتی

انواع مختلف محتوای صوتی

مانند محتواهای متنی و ویدئویی که انواع مختلف و متنوعی دارند و رفته‌رفته هم بر تنوع آن‌ها اضافه می‌شود، محتواهای صوتی هم انواع متنوع و جذابی دارند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و شما می‌توانید براساس کاربردی که هر کدام دارند، مناسب ترین مورد را انتخاب کنید. از مهم‌ترین انواع محتوای صوتی می‌توان به پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی و غیره اشاره کرد. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با این محتواهای صوتی بیشتر آشنا کنیم.

پادکست Podcast

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع محتوای صوتی پادکست‌ها هستند. شما هم حتما تا به‌حال با انواع مختلف پادکست با موضوع‌های مختلف در فضای مجازی روبرو شده‌اید. پادکست‌های با موضوع‌ آموزشی و سرگرمی معمولا طرفداران زیادی دارند و اکثر پادکست‌ها به‌صورت سریالی تولید و منتشر می‌شود که مخاطب را تشویق به دنبال کردن این محتوا می‌کند.

شما می‌توانید با تولید یک پادکست جذاب و مفید، کاربرانتان را برای همیشه به مخاطب وفادار خود تبدیل کنید. همچنین برای گوش دادن به پادکست‌ها، اپلیکیشن‌های خاصی وجود دارد. شما با نصب این اپلیکیشن‌ها می‌توانید به پادکست‌ها دسترسی داشته باشید. Cast box ،Google Podcasts، FM podcast player و Spotify از جمله مهم‌ترین اپلیکیشن‌ها هستند.

produce audio content

کتاب صوتی Audio book

کتاب صوتی یا کتاب گویا نوعی از محتوای صوتی است که اغلب با هدف آموزش یک مطلب و یا بیان یک داستان همراه است. وقتی کلمه کتاب را می‌شنویم ناخودآگاه کتاب‌های چاپی را در ذهنمان تصور می‌کنیم. اما این کتابها با همین محتوا می‌توانند به‌صورت صوتی هم تولید شوند تا هم بتوان از آن برای یادگیری استفاده کرد و هم امکان استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف که امکان مطالعه کتاب چاپی وجود ندارد مثل زمان پیاده‌روی و موقع خواب استفاده کرد. کتاب صوتی همچنین گزینه مناسبی برای افراد نابینا است تا از فرصت یادگیری عقب نمانند.

مقاله صوتی Audio article

مقاله صوتی درواقع همان مقاله متنی است که به‌صورت صوت درآمده است. شما می‌توانید با ارائه محتوای صوتی مقاله در انتهای مقاله متنی در سایت، حق انتخاب را به مخاطب خود بدهید. با این کار هم باعث ایجاد حس کاربری خوب در مخاطب و همچنین محبوبیت سایتتان می‌شوید و به طبع آن باعث افزایش بازدید و بهبود سئو سایتتان خواهید شد.

داستان صوتی Audio story

بسیاری از کاربران فضای مجازی علاقه‌مند به خواندن داستان‌های جذاب و سرگرم‌کننده هستند، اما همیشه فراهم کردن شرایط مطالعه آسان نیست. فایل‌های داستان صوتی توانسته‌اند این مشکل را به‌خوبی حل کنند. مانند بقیه محتواهای صوتی، می‌توانید در موقعیت‌های مختلف داستان مورد علاقه‌تان را گوش دهید.

در تولید یک داستان صوتی حتما باید به این نکته توجه کنید که راویان داستان باید بتوانند فضای داستان را برای شنونده به‌خوبی تصویرسازی کنند و از لحن جذاب برای روایت داستان استفاده کنند تا مخاطب تا پایان، آن‌ها را همراهی کند.

audio story

صداگذاری و گویندگی Voice and Narration

صداگذاری یا Narration نوع جذابی از محتوای صوتی است. این روزها کسب‌وکارهای زیادی از این روش برای معرفی محصولات، خدمات و مجموعه خود استفاده می‌کنند. یک فایل صوتی کوتاه می‌تواند جایگزین یک متن طولانی برای معرفی مجموعه‌ها باشد.

این روزها که هیچ کس زمان کافی و حوصله برای خواندن یک کاتالوگ یا بیوگرافی متنی را ندارد، شما می‌توانید با تبدیل تمام جزئیات موجود در متن به یک صوت جذاب، همه اطلاعات لازم را به مخاطبتان منتقل کنید. برای اینکه بتوانید یک نریشن جذاب تولید کنید، علاوه بر متن نریشن، حتما یک گوینده، با صدای جذاب و گیرا هم برای آن انتخاب کنید.

استفاده از نریشن و صداگذاری‌ها به‌خصوص برای تبلیغات برند و مجموعه در نمایشگاه‌ها و همچنین برای ارائه توضیحات در مورد خدمات و محصولات برجسته در همایش‌ها و جلسات رسمی می‌تواند به‌کار برود.

کاربردهای جالب محتوای صوتی

با توجه به مزایای زیاد محتوای صوتی، روز به‌روز به تعداد کسانی که از این محتوا در بازاریابی کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند اضافه می‌شود. محتوای صوتی کاربردهای متنوع و مختلفی دارد که همه آن‌ها باعث افزایش جذب مخاطبان و در نتیجه معرفی سایت و برند شما می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با بعضی از این کاربردهای محتوای صوتی آشنا شوید.

افزایش رتبه سایت در گوگل

سایت‌هایی که تعداد بازدید بالایی دارند، معمولا از محتواهای باکیفیت استفاده می‌کنند. محتوایی که بتواند هم نیازهای مخاطب را برطرف کند و هم بتواند به حد کافی جذاب باشد تا کاربران مدت زیادی را در سایت بگذرانند. اشتباهی که شما هیچ وقت نباید مرتکب آن شوید استفاده از یک نوع محتواست. اگر می‌خواهید سایتتان پربازدید بماند حتما در کنار محتوای متنی سایت، از محتواهای ویدئویی، تصویرهای جذاب و مخصوصا محتوای صوتی هم استفاده کنید.

محتواهای جذاب علاوه بر افزایش بازدید سایت، باعث افزایش لینک‌دهی و در نتیجه شناخته‌تر شدن سایت شما هم خواهد شد و موتورهای جستجوی گوگل با در نظر گرفتن همه این عوامل، سایت شما را به بهترین رتبه‌ها ارتقا خواهند داد.

audio article

استفاده از محتوای صوتی در نمایشگاه‌ها

در مکان‌های عمومی به‌ویژه نمایشگاه‌ها از محتواهای صوتی زیاد استفاده می‌شود. برای اطلاع‌رسانی‌ یک مطلب مهم برای تعداد زیادی از مخاطبان در کوتاه‌مدت می‌تواند یک راه مناسب باشد. شرکت‌ها و مجموع‌های مختلف هم که در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، به جای توضیحات فردبه‌فرد‌، می‌توانند با تهیه یک قالب صوتی در کنار تصاویر جذاب همه اطلاعات موردنظر را به مخاطبان ارائه بدهند.

انتشار محتوای صوتی در شبکه‌های اجتماعی

سهولت انتشار محتوای صوتی در فضای مجازی، یکی از مزیت‌هایی است که به آن اشاره کردیم. این روزها که استفاده از شبکه‌های مجازی بین اقشار مختلف مردم رواج پیدا کرده و بسیاری از برندها تبلیغات خودشان را به این سمت و سو کشانده‌اند، بهتر است شما هم از این فرصت برای معرفی سایت و افزایش سئوی آن استفاده کنید.

آموزش بهتر با محتوای صوتی

دوره‌های آموزش مجازی یکی از پرطرفدارترین نوع آموزش‌ها در عصر حاضر است. این روزها به‌خاطر کمبود زمان برای شرکت در کلاس‌های حضوری و علاقه مخاطبان برای استفاده از انواع آموزش‌های برگزارشده در اقصا نقاط جهان، اکثر مخاطبان به آموزش‌های مجازی روی آوردند. در نتیجه تعداد دوره‌های آموزشی در قالب محتوای صوتی روزبه‌روز در حال افزایش است و طرفداران زیادی را به خودش جذب کرده است.

اشتراک‌گذاری پادکست جذاب و کسب رتبه بالا در گوگل

پادکست‌ها یکی از پرطرفدارترین انواع محتواهای صوتی هستند که می‌توانند طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف را شامل شوند. پادکست‌های آموزشی معمولا به‌صورت سریالی تولید می‌شوند و مخاطبان در هر زمینه که نیاز به یادگیری داشته باشند می‌توانند از این پادکست‌ها استفاده کنند.

شما در کسب‌وکارتان می‌توانید برای تبلیغات و معرفی برندتان به‌طور منظم پادکست‌های آموزشی جذاب تولید و در سایتتان یا شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. افزایش بازدید پادکست شما و به اشتراک گذاشته شدن آن به وسیله مخاطبان باعث شناخته‌تر شدن برند شما و افزایش رتبه سایت شما در گوگل خواهد شد.

سئوی سایت

تاثیر غیرقابل انکار تولید محتوای صوتی بر سئو سایت

یکی از عوامل موثر بر افزایش تردد سایت‌ها و به طبع آن شناخته‌شدن آن‌ها، میزان اعتماد کاربران به آن سایت است. وقتی کاربری به سایتی مراجعه می‌کند و با حس رضایت از آن خارج می‌شود، مطمئن باشید که سایت شما جزو اولویت‌های او قرار خواهد گرفت و حتما آن را به دیگران هم توصیه خواهد کرد.

برای اینکه بتوانید یک تجربه کاربری خوب در مخاطبانتان ایجاد کنید، تنها راه تولید یک محتوای مفید و ارزشمند است. محتوایی که بتواند اطلاعات زیادی را در مدت زمان کم به مخاطبانتان بدهد و برای همیشه در ذهن آن‎‌ها ماندگار باشد. محتوای صوتی با داشتن همه این ویژگی‌ها، توانسته طرفداران زیادی را به خودش جذب کند.

امروزه کارشناسان کاربلد محتوا با استفاده از انواع مختلف محتوای صوتی در کنار محتواهای دیگر توانسته‌اند باعث افزایش مخاطبان سایت‌ها و در نتیجه بهبود سئوی آن‌ها شوند. پادکست‌ها که از محبوب‌ترین نوع محتواهای صوتی هستند نقش مهمی در سئو سایت‌ها دارند، به‌طوری که گوگل به تازگی اعلام کرده که به‌زودی عنوان پادکست هم در کنار گزینه‌های جستجوی تصاویر، ویدئو و غیره قرار خواهد گرفت.

محتوای صوتی، صدای رسای برند شما

مخاطبان برای اینکه با شما و برندتان آشنا شوند حتما به سایت شما مراجعه خواهند کرد، هر چه‌قدر محتوای شما تاثیرگذارتر باشد، در ذهن مخاطبتان هم ماندگارتر خواهد بود. محتوای صوتی ماندگارترین نوع محتواست. پس استفاده از این محتوا در سایت می‌تواند ورودی سایتتان را بالا ببرد و کمک بزرگی در کسب رتبه‌های بالا در جستجوی گوگل باشد. پس این فرصت را از دست ندهید و