منظور از تولید محتوای حرفه‌ای چیست؟

حتما شما هم این جمله معروف را که محتوا پادشاه است شنیده‌اید. اما در این دنیای دیجیتال که مملو از محتواهای گوناگون است، کدام محتوا این ویژگی را دارد؟ اگر به هدف اصلی از تولید محتوا برگردید حتما می‌توانید به این سوال هم راحت‌تر جواب دهید. محتوا، در اصل با در نظر گرفتن نیاز مخاطب و برای برطرف کردن آن تولید می‌شود و وقتی لغت حرفه‌ای را کنار تولید محتوا به‌کار می‌برید، یعنی در تولید آن باید تخصصی‌تر عمل کنید.

محتواهای حرفه‌ای، محتواهای ارزشمندی هستند که اول از همه دغدغه‌های مخاطب را شناسایی می‌کنند و براساس رفع نیاز او تولید می‌شوند. هدف تولید محتوای حرفه‌ای پاسخ به سوالات مخاطب، سرگرم کردن او و یا آموزش مخاطب است. اگر محتوای حرفه‌ای تولید کنید مطمئن باشید در جذب مخاطبان موفق خواهید بود چون مخاطبان امروزی فرق محتوای حرفه‌ای را از غیرحرفه‌ای به‌خوبی تشخیص می‌دهند.

تولید محتوای حرفه‌ای

موفقیت در بازاریابی محتوا با تولید محتوای حرفه‌ای

این روزها که بازاریابی محتوا نسبت به گذشته رشد چشم‌گیری داشته و رقابت بر سر جذب مخاطبان از این طریق شدت یافته است، تولید محتوای حرفه‌ای به امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. همه کسب‌وکارها در تلاشند تا نسبت به رقیبان، مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند.

محتوای باکیفیت و حرفه‌ای می‌تواند علاوه بر جذب مخاطبان، باعث ایجاد حس کنجکاوی در آن‌ها برای شناخت بیشتر و دنبال کردن برند شما شود. محتواهای ارزشمند همیشه موفق به ایجاد حس رضایت در مخاطبانشان می‌شوند، اعتماد آن‌ها را به برند شما جلب می‌کنند و در پایان آن‌ها را تشویق به انجام خرید یا استفاده از خدمات شما می‌کنند.

بازاریابان حرفه‌ای هیچ‌وقت این فرصت استثنائی برای افزایش مشتری و سود بیشتر را از دست نمی‌دهند و به دنبال راه‌هایی برای تولید محتوای حرفه‌ای هستند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با 3 نوع از تولید محتوای حرفه‌ای که تاثیر زیادی در رشد بازاریابی محتوا داشته آشنا شوید.

انواع تولید محتوای حرفه‌ای

محتواها انواع گوناگون دارند، محتواهای متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی. اما محتوای حرفه‌ای برای موفقیت در بازاریابی محتوا، اغلب به سه نوع زیر تولید می‌شود.

پست‌ها و مقالات وبلاگ

امروزه اکثر سایت‌هایی که در گوگل فعال هستند بخشی به نام وبلاگ دارند که در آن مقالات مختلف آموزشی به چشم می‌خورد. اما چرا وجود این بخش می‌تواند به شناساندن برند و افزایش مشتریان آن کمک کند؟ نوشتن مقالات وبلاگ که نوعی تولید محتوای حرفه‌ای متنی هستند زیاد زمان‌بر نیستند و اگر براساس اصول سئو نوشته شوند، به‌راحتی در نتایج اول جستجوی گوگل به مخاطبان عرضه می‌شوند و به سادگی و با کم‌ترین هزینه، باعث جلب اعتماد مخاطبان به شما خواهند شد.

برای افزایش جذابیت پست‌های وبلاگ، می‌توانید از تصاویر باکیفیت، عنوان‌های جذاب و نتیجه‌گیری تاثیر گذار که باعث سوق دادن مخاطب به خرید از شما شود، استفاده کنید. در نوشتن پست‌های وبلاگ همیشه مخاطب را در نظر بگیرید و کیفیت را هیچ‌وقت فدای کمیت نکنید.

blog

پست‌های شبکه‌های اجتماعی

بعد از وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی هم یکی دیگر از بسترهای مناسب برای انتشار محتوای تولیدشده شما هستند. تنوع زیاد و دسترسی آسانی که این شبکه‌ها برای مخاطبان دارد، باعث محبوبیت و نفوذ زیاد آن‌ها در بین کاربران شده است. میزان انتشاریک محتوا در این بستر به کیفیت آن، نوع محتوا و میزان محبوبیت برند آن بستگی دارد.

اگر شما هم قصد دارید محتوایتان را در این شبکه‌ها به اشتراک بگذارید، حتما باید به مخاطبان آن‌ها و نوع محتوایی که تولید می‌کنید توجه کنید. چون محتوایی که به‌طور مثال برای اینستاگرام تولید می‌شود با محتوایی که برای توییتر تولید می‌شود یکسان نخواهد بود.

شبکه‌های اجتماعی امروزه به‌خاطر قدرت نفوذ بالا بین مخاطبان، دسترسی آسان، نقشی که در بهبود سئو و افزایش ترافیک مشتریان دارند جز محبوب‌ترین بسترها برای تولید محتوای حرفه‌ای و انتشار آن به‌حساب می‌آیند که نباید از آن غافل شوید.

کتاب‌های الکترونیکی

در دنیای پرمشغله امروزی که همه از کمبود وقت شکایت می‌کند، محتواهای صوتی می‌توانند راه‌حل مناسبی برای کاربران باشند. کتاب‌های الکترونیکی یکی از محصولات پرطرفداری است که کاربران می‌توانند در زمان‌های مختلف و در شرایطی که امکان مطالعه وجود ندارد مثل زمان ورزش کردن و یا رانندگی، از آن‌ها برای سرگرمی و آموزش استفاده کنند.

e book

کتاب‌های دیجیتالی که با عنوان e-book هم شناخته می‌شوند، نوع موفقی از تولید محتوای حرفه‌ای هستند که به‌راحتی قابل دانلود هستند و فرصت مناسبی را برای بازاریابان به‌وجود آورده‌اند تا به‌وسیله آن‌ها، مخاطبانشان را افزایش دهند.

با این مهارت‌ها، تولیدکننده حرفه‌ای محتوا شوید

اگر بخواهیم با شما روراست باشیم باید بگوییم همه می‌توانند محتوا تولید کنند ولی هرکسی نمی‌تواند تولیدکننده حرفه‌ای محتوا باشد. برای این کار شما نیاز به تجربه، دانش و تمرین و تمرین و تمرین خواهید داشت. تولیدکننده‌های موفق محتوا در دنیا ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را کمی از دیگران متمایز کرده است، در ادامه به بعضی از این ویژگی‌ها که شما هم با تلاش می‌توانید در خودتان ایجاد و تقویت کنید، اشاره کرده‌ایم.

content creator
  • شناخت درست از مخاطب

شما برای مخاطب محتوا تولید می‌کنید، پس قبل از شروع کارتان مطمئن شوید که مخاطبتان را شناخته‌اید، با سلایق او آشنایی دارید و از دغدغه‌ها و نیازهایش باخبرید. این شناخت به شما در روند تولید محتوای حرفه‌ای و موفقیت در این کار کمک زیادی خواهد کرد.

  • داشتن استراتژی دقیق برای محتوا

هرگز بدون برنامه‌ریزی و استراتژی وارد عمل نشوید، زیرا محکوم به شکست خواهید بود. داشتن استراتژی به شما یک نقشه راه ارائه می‌دهد تا به کمک آن در مسیر درست حرکت کنید و در نتیجه به هدفتان که همان جذب مخاطب است برسید.

  • مطالعه و تحقیق برای تولید محتوای خوب

تولیدکنندگان حرفه‌ای همیشه برای تولید محتوایشان از منابع درست استفاده می‌کنند و بدون مطالعه و تحقیق جامع درباره موضوع محتوا، شروع به تولید آن نمی‌کنند. مطالعه همیشه به میزان اطلعات شما اضافه می‌کند و باعث می‌شود کیفیت محتوایی که ارائه می‌دهید هم بالتر از محتواهای رقیب باشد.

  • انتخاب درست کلمات کلیدی

در تولید محتوای حرفه‌ای، انتخاب درست کلمات کلیدی سکوی پرتاب شما به رتبه‌های برتر گوگل است. اگر می‌خواهید از تولید محتوا به بازاریابی برسید، حتما در انتخاب کلمات کلیدی که محتوا را براساس آن تولید می‌کنید دقت و وسواس به خرج دهید. کلماتی که بیشتر مورد جستجوی مخاطبان قرار گرفته‌اند، می‌توانند بهترین موضوع برای محتوایتان باشند.

keywords
  • قدرت نویسندگی و تخیل بالا

یک تولیدکننده موفق محتوا، قدرت نویسندگی بالا و تخیل و خلاقیت در نگارش دارد. بدون این توانایی، محتواهای شما برای مخاطب خسته‌کننده خواهد بود. مطالعه محتواهای بیشتر، الهام گرفتن از ایده‌های دیگران و تمرین بیشتر نویسندگی می‌تواند به شما در این مسیر کمک زیادی بکند.

  • آشنایی با ابزارهای طراحی و گرافیک

یکی از راه‌هایی که باعث جذابیت بیشتر محتواهای شما می‌شود، استفاده از تصاویر، رنگها و طراحی‌های گرافیکی حرفه‌ایست. اگر می‌خواهید یک تولیدکننده حرفه‌ای باشید حتما باید به‌صورت مقدماتی با این ابزارها آشنایی داشته باشید تا بتوانید در تولید محتوای حرفه‌ای از آن‎‌ها کمک بگیرید.

  • آشنایی با سئو و بهینه‌سازی محتوا

الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل، معیارهایی برای تعیین سئوی محتواها دارد، هرچند این معیارها نسبی هستند اما آشنایی با آن‌ها و به‌کارگیریشان برای بهینه کردن محتوا، لازم و ضروری است. محتوایی که از نطر سئو، بهینه نشده باشد، هیچ‌وقت موفق به دیده شدن نخواهد شد و تمام زحماتی که برای تولید آن کشیده شده است به هدر خواهد رفت.

SEO
  • آشنایی با اصول بازاریابی

شما برای اینکه بتوانید محتوایی تولید کنید که در راستای بازاریابی استفاده شود، موظفید با اصول بازاریابی آشنایی داشته باشید. باید بازار هدف و نیازمندی‌های مربوط به آن را به‌خوبی بشناسید، با راه‌های جذب مخاطبان آشنایی داشته باشید و بهترین استراتژی‌های بازاریابی را برای افزایش فروش انتخاب کنید و همه آن‌ها را در تولید محتوای حرفه‌ای خود به‌کار ببندید.

به چه محتوایی، محتوای حرفه‌ای می‎‌گوییم؟

تا اینجا با محتوای حرفه‌ای و اهمیت آن در بازاریابی آشنا شدید، حالا وقت آن رسیده که دست به تولید محتوا بزنید. اما قبل از آن بهتر است ویژگی‌هایی یک محتوای حرفه‌ای را به‌خوبی بشناسید و از آن‌ها در تولید محتوای حرفه‌ای بهره ببرید.

  • منحصر به‌فرد باشد

همیشه محتواهای یونیک و منصربه‌فرد برای مخاطبان جذابیت زیادی داشته‌اند. کپی کردن از محتواهای دیگر و تکرار ایده‌های دیگران نوعی بی‌احترامی به مخاطبان تلقی می‌شود و باعث ریزش مشتریانتان خواهد شد. با کمی خلاقیت و مطالعه می‌توانید محتواهای خاص و منحصربه‌فرد به کاربران ارائه دهید که بتواند معرف خ.بی برای برندتان باشد و برای همیشه در ذهن آن‌ها حک شود.

  • هدف داشته باشد

در تولید محتوای حرفه‌ای توجه به هدف تولید محتوا یک اصل اساسی و مهم است. محتوایی که هدفی را دنبال نکند، بی‌معنی و بدون مخاطب خواهد بود. قبل از شروع محتوا به هدف خود فکر کنید؛ آیا هدف شما از تولید محتوا فروش محصولتان است یا صرفا سرگرم کردن و جلب توجه مخاطب و در مرحله بعد معرفی برندتان؟ همه این اهداف مسیر و نوع محتوایتان را مشخص خواهد کرد.

produce professional content
  • اولویت قرار دادن مخاطب

محتواهایی که به مخاطبانشان ارزش قائل هستند و هدفشان رضایت آن‌هاست، محبوب‌تر از محتواهایی است که صرفا برای فروش بیشتر ارائه می‌شوند و در آن‌ها مخاطبان در اولویت‌های بعدی قرار دارند. امروزه الگوریتم‌های گوگل هم به این اهمیت پی برده‌اند و در رتبه‌بندی محتواها به کیفیت آن‌ها و میزان رضایت مخاطبان توجه می‌کنند.

  • تولید محتوای همیشگی و باکیفیت

تولید محتوای همیشگی و باارزش جز اصلی‌ترین ویژگی‌های تولید محتوای حرفه‌ای است. سایت‌ها و برندهایی که به مدت طولانی، محتوا تولید نمی‌کنند یا محتواهای بی‌کیفیتی منتشر می‌کنند معمولا در جلب اعتماد مخاطبان هم موفق نیستند. برای این منظور سعی کنید همیشه در تولید محتواها از یک تقویم محتوایی حرفه‌ای استفاده کنید تا به تولید محتواهایتان نظم ببخشید.

  • پاسخ به سوالات و نیازهای مخاطبان

مخاطبان برای پیدا کردن سوالاتی که در ذهنشان است به سراغ محتوای شما می‌آیند و اگر پاسخ مناسبی برای آن پیدا نکنند از برند شما ناامید خواهند شد. سعی کنید با شناخت مخاطبانتان در ارائه راه‌حل مناسب برای دغدغه‌هایشان، موفق‌تر عمل کنید و آن‌ها را برای همیشه به برندتان وفادار نمایید.

  • نگارش صحیح و ویراستاری دقیق

تولید محتوای حرفه‌ای بدون ویرایش و تصحیح اشکالات نگارشی، معنا و مفهومی ندارد. محتوایی که پر باشد از اشتباهات املایی و دستور زبانی، هم مخاطب را از ادامه خواندن پشیمان می‌کند و هم معنا و مفهوم شما را نمی‌تواند به‌درستی منتقل کند. برای ویرایش بهتر می‌توانید از شخص دیگری که در این زمینه تبحر دارد بخواهید محتوایتان را بررسی کند و اشکالات آن را پیش از انتشار برطرف نماید.

  • احساسات مخاطب را تحریک کند و با او ارتباط برقرار کند

در بازاریابی محتوا تنها وسیله برای ایجاد ارتباط شما با مخاطبانتان، تولید محتوای حرفه‌ای است. اگر محتوای شما نتواند احساسات مخاطب را تحریک کند و او را به انجام آن‌چه که هدف شماست وادار نکند، آن تولید محتوا برای شما و کسب‌وکارتان سودی نخواهد داشت. پس با مخاطب خود صادق باشید و با زبان ساده با او صحبت کنید تا بتوانید رفاقتی را که مدنظرمان است برقرار کنید.

  • استفاده از محتواهای ترکیبی

همان‌طور که گفتیم انواع مختلفی از قالب‌های محتوایی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند و با اهداف مختلفی برای تاثیرگذاری در مخاطبان به‌کار گرفته می‌شوند. استفاده از همه این محتواها می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید مخاطبان با سلایق مختلف و از گروه‌های سنی متفاوت را به برندتان جذب کنید.

  • استفاده از ابزارهای باکیفیت

کیفیت ابزارهای تولید محتوای حرفه‌ای بیشتر زمانی مطرح است که شما بخواهید محتوای تصویری، صوتی و ویدئویی تولید کنید. هرچقدر این ابزارها پیشرفته‌تر باشد، نتیجه کار بهتر خواهد بود. پس تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است از ابزارهای به‌روز برای تولید محتوا استفاده کنید تا به مخاطبتان نشان دهید که برایشان ارزش قائلید.

content tools
  • شناخت رقبا

بی‌شک شما در عرصه بازاریابی با رقیبان زیادی روبه‌رو هستید که هر کدام در تلاشند بهتر از بقیه در این عرصه ظاهر شوند. آنالیز و بررسی رقبا و نقاط ضعف و قوت آن‎‌ها، شما را در تولید هرچه بهتر محتوا کمک خواهد کرد. شما می‌توانید از نقاط قوت و ایده‌های خوب آن‌ها برای بالا بردن کیفیت محتوایتان استفاده کنید.

تولید محتوای حرفه‌ای؛ راز موفقیت کسب‌وکار شما

امیدواریم در این مقاله توانسته‌ باشیم اطلاعات مفیدی در رابطه با تولید محتوای حرفه‌ای و نکاتی که در این مسیر می‌تواند کمکتان کند، به شما ارائه دهیم. هدف ما و همکارانمان در تیم یوتا با تولید محتوای تخصصی و باکیفیت، کمک به کسب‌وکارها برای موفقیت در بازاریابی محتوا است.