محتوا نویسی یا کانتنت‌ نویسی

منظور از اصول محتوا نویسی، نوشتن، ویراستن و منتشر کردن کلمات در قالب یک محتوا به‌صورت حرفه‌ای است. محتوا برای مخاطبان آنلاین نوشته می‌شود؛ از این رو باید طوری تدوین شوند که بتوانند مخاطب را به خود جذب کنند و در موفقیت بازاریابی یا دیجیتال‌مارکتینگ نقش موثری داشته باشند.

در حال حاضر بازاریابان و صاحبان مشاغل بنا بر دلایل زیادی دست به تولید محتوا می‌زنند. هدف از تولید محتوا می‌تواند، افزایش ترافیک وب‌سایت یا اطلاع‌رسانی به مشتریان درمورد محصول یا خدمات جدید است. مهم‌ترین هدف از تولید محتوا، جذب مخاطب است، در واقع با جذب مخاطب، میزان فروش محصولات و خدمات بیشتر می‌شود و پروسه‌ برندسازی با موفقیت طی می‌شود.

بارها مشاهده کرده‌ایم که متخصصان کسب‌وکار، اکثرا نویسندگان محتوا و یا تولیدکننده محتوا استخدام می‌کنند و یا با استفاده از پلتفرم محتوا مارکتینگ، سعی می‌کنند محتواهایی باکیفیت بالا در پست‌های وبلاگ، وب‌سایت، مقالات و پست‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر کنند. یک محتوانویس حرفه‌ای باید درمورد مخاطبان، شناخت کافی داشته باشد و حتما با اصول محتوا نویسی آشنا باشد. ملاقات با مشتریان و رهبران به‌عنوان بخشی از فرآیند تولید محتوای متنی می‌تواند بسیار موثر باشد تا لحن کلی محتوای وب‌سایت با تصویر برند شرکت مطابقت داشته باشد.

کپی رایتینگ و تولید محتوا چه تفاوتی دارند؟

شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که کپی رایتینگ copywriting و تولید محتوا content writing چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا کپی رایتینگ و تولید محتوا در مقابل هم هستند یا در راستای هم؟ و اصلا تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا در چیست؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که کپی رایتینگ و تولید محتوا در راستای هم هستند و یک نویسنده می‌تواند هم کپی‌رایتر و هم تولیدکننده محتوا باشد؛ اما باید بگوییم که هدف از کپی رایتینگ، تبدیل ترافیک ورودی سایت به فروش می‌باشد. در واقع تمرکز اصلی کپی‌رایترها روی برند و متقاعد کردن خواننده برای فروش محصول یا تعامل است. لطفا در ادامه‌ مقاله با ما همراه باشید تا با اصول محتوا نویسی بیشتر آشنا شوید.

کپی رایتینگ

با مهم‌ترین اصول محتوا نویسی آشنا شوید

برای اینکه یک نویسنده و یا یک محتوا نویس حرفه‌ای باشید، باید با اصول تولید محتوا آشنا شوید. در اینجا 9 اصل مهم تولید محتوا را به شما معرفی می‌کنیم.

1- تولید محتوای باارزش و مفید

یک مخاطب همواره به‌دنبال یک مطلب کاربردی است و خواندن مطالب غیرکاربردی برای کاربر کسل‌کننده است. در واقع اولین قدم برای یک نویسنده در نوشتن محتوای ارزشمند این است که بتواند مخاطب را تحت‌تاثیر قرار دهد و مخاطب تا انتهای محتوا نویسنده را همراهی کند. شما به‌عنوان یک نویسنده باید از محتوای خوب و جذاب در متن خود استفاده کنید. در حالت کلی، اصول محتوا نویسی مفید شامل موارد زیر است:

  • میزان مطالعه‌ خود را افزایش دهید تا خلاقیت بیشتری در نوشتن داشته باشید.
  • یک محتوای یونیک و خاص تولید کنید و به هیچ عنوان از وب سایت‌های دیگر کپی‌برداری نکنید.
  • ظاهر محتوا بسیار اهمیت دارد. دقت کنید که طول یک پاراگراف نباید از چهار خط بیشتر باشید.

2- ارائه‌ راه‌حل در محتوا

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در اصول محتوا نویسی، ارائه‌ راه‌حل در محتوا است. زمانی‌که مخاطب درگیر خواندن یک متن می‌شود، به‌دنبال این است که برای سوال خود راه‌حلی پیدا کند و صرفا هدف مخاطب خواندن مطلب نیست؛ از این‌رو پیشنهاد ما به شما این است که در مورد موضوع محتوا، یک شرح کامل و جامع داشته باشید و هدفتان از نوشتن محتوا، صرفا انتشار آن نباشد. به ‌عنوان یک محتوا نویس حرفه‌ای، باید بتوانید دغدغه‌ مخاطب را برطرف و کاربر را به سایت خود علاقه‌مند کنید. این کار باعث می‌شود مخاطبان بیشتری به سایت شما جذب شوند و بازدید از محتوای شما افزایش یابد.

3- استفاده از ایده‌ ناب برای تولید محتوا

برای تولید یک محتوای اصولی و ارزشمند داشتن یک ایده‌ مناسب و ناب در کنار انواع ابزارهای تولید محتوا، اپلیکیشن‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، موسیقی‌ها و غیره بسیار اهمیت دارد. در واقع بدون یک ایده، شما نمی‌توانید در برندسازی محتوا موفق باشید. داشتن ایده‌های خلاقانه هم جزو اصول محتوا نویسی حرفه‌ای محسوب می‌شود.

idea

4- شناخت مخاطبان

برای نوشتن محتوا، علاوه بر تخصص و مهارت، شناخت سلیقه و خواسته‌های مخاطب بسیار اهمیت دارد. این موضوع را با یک مثال بیان می‌کنیم؛ مثلا اگر هدف شما، تولید محتوا در زمینه‌ پاک‌سازی پوست و میکاپ‌های به‌روز باشد، باید این موضوع را در نظر بگیرید که آیا این همان موضوعی است که برای مردها نیز جذاب است؟ درمورد کودکان چطور؟ آیا تمام مردم به این موضوع علاقه دارند؟

جواب‌هایی که به این سوال خواهید داد، باعث می‌شود شما بتوانید راحت‌تر مخاطب خود را بشناسید و تولید محتوای اصولی داشته باشید.

5- به کار بردن لحن صمیمانه در تولید محتوا

استفاده از لحن صمیمانه، یکی دیگر از اصول محتوا نویسی حرفه‌ای است. به‌عنوان یک نویسنده، خودتان را جای مخاطب قرار دهید! قطعا محتواهای خشک و خالی از شادی و صمیمیت، برایتان جذابیتی نخواهند داشت. در محتواهای خود همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که ایجاد حس صمیمیت در مخاطبان، باعث ارتباط موثر مخاطب با مطالب و محتواهای شما می‌شود و مخاطب جذب محتوای شما خواهد شد. در یک جمله می‌توانیم این چنین بگوییم که فرض را بر این بگیرید که می‌خواهید با صمیمی‌ترین دوست خود ارتباط برقرار کنید، برای جذب دوست خود چگونه باید با او صحبت کنید؟ با مخاطب خود در سایت هم همین‌طور رفتار کنید.

6- بهره‌گیری از تمام ابزارهای تولید محتوا

از آن‌جایی که تولید محتوا در فضای سایبر و اینترنت است، برای این کار، محدود به استفاده از کلمات نخواهید بود. در فضای گسترده‌ اینترنت شما می‌توانید با کمک ابزارهای تولید محتوا، محتوای خود را برای رقبا جذاب‌تر کنید. برای این کار می‌توانید در کنار متن محتوا از فیلم، عکس، موسیقی، پاکدست و غیره نیز بهره‌مند شوید. در صورتی هم که خودتان بتوانید جلوی دوربین بیایید، اعتماد مخاطبان به شما افزایش پیدا می‌کند.

content creation tools

7- استفاده از کلمات کلیدی مناسب

کلمات کلیدی، نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید محتوا دارند. برای انتخاب کلمات کلیدی باز هم خود را جای خواننده بگذارید و ببینید که مخاطبان معمولا به‌دنبال چه کلمات کلیدی هستند. انتخاب کلمات کلیدی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی نوشتن محتوا است.

شاید تاکنون دیده‌اید زمانی‌که درمورد یک موضوع در گوگل سرچ می‌کنید، چند پاراگراف کوچک به ما نشان داده می‌شود، این پاراگراف‌ها تاثیر بسیار زیادی در سئو محتوا و سئو سایت دارند. در واقع کلمات کلیدی می‌توانند مانند یک قلاب برای جذب مخاطب باشند.

8- استفاده از جملات کوتاه و ساده

یک اصل مهم در تولید محتوا این است که از جملات کوتاه، ساده، موثر و کاربردی استفاده کنید. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، مخاطبان علاقه‌ای به خواندن محتواهای طولانی ندارند؛ از این رو توصیه‌ ما به شما این است که از پاراگراف‌های ساده و کوتاه استفاده کنید. در محتوا نویسی خود از انواع فونت‌ها بهره ببرید و از لحاظ املایی و نگارشی دقت زیادی در نوشتن متن داشته باشید.

9- استفاده از تیترها و عناوین جذاب و شگفت‌انگیز

بهره‌گیری از عناوین و تیترهای جذاب، یکی از مهم‌ترین اصول محتوا نویسی است که می‌تواند مخاطب را به قلاب بیندازد و تاثیر فوق‌العاده‌ای در سئو محتوا و سایت داشته باشد. از آن‌‎جایی که عنوان و تیتر، اولین بخش از محتواست که مخاطب با آن مواجه می‌شود، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب و خواندن ادامه‌ مطلب داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی اصول محتوا نویسی پرداختیم و توضیح دادیم که چگونه می‌توان یک محتوای جذاب و خاص برای مخاطب تولید کرد. برای تولید محتوای حرفه‌ای بهتر است از یک تیم سئو و تیم تولید محتوا حرفه‌ای کمک بگیرید. شرکت یوتا با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از متخصصین تولید محتوای متنی, تصویری و صوتی باکیفیت‌ترین محتوا را برای برند و کسب‌وکار شما ارائه می‌کند.