اصول محتوا نویسی حرفه‌ای – آموزش تولید محتوای حرفه‌ای

 اصول محتوا نویسی حرفه‌ای، آموزش تولید محتوای حرفه‌ای

 اصول محتوا نویسی حرفه‌ای، آموزش تولید محتوای حرفه‌ای

 

 اصول محتوا نویسی حرفه‌ای، آموزش تولید محتوای حرفه‌ای

 

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و اینترنت، شغل‌های بسیار گوناگونی به وجود آمده است که در زمینه‌ی صنعت دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند. یکی از روش‌های اصلی برای توسعه‌ی کسب و کار اینترنتی، تولید محتواست. با به کار بردن مهارت تولید محتوا و نیز رعایت نمودن برخی از اصول در این عرصه می‌توان مخاطبان زیادی را جذب کرد و به پیشرفت روزافزون در این زمینه دست یافت.

می‌توان چنین گفت که برای رونق کسب و کار خود باید دست به تولید محتوا بزنید. به‌علاوه باید درمورد اصول اصلی و کاربردی محتوا اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم درمورد اصول تولید محتوا اطلاعات بیشتری ارائه دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

محتوا نویسی یا کانتنت‌ نویسی

 

محتوا نویسی یا کانتنت‌ نویسی

 

کلمات می‌توانند به‌عنوان جادوی کسب و کار شما باشند و در پیشرفت کسب و کار شما بسیار تاثیر بگذارند. منظور از محتوانویسی؛ نوشتن، ویراستن و منتشر کردن کلمات در قالب یک محتوا به‌صورت حرفه‌ای می‌باشد. محتوا برای مخاطبان آنلاین نوشته می‌شود؛ از این رو باید طوری تدوین شوند که بتوانند مخاطب را به خود جذب کنند و در موفقیت بازاریابی یا دیجیتال مارکتینگ نقش موثری داشته باشند.

در حال حاضر بازاریابان و صاحبان مشاغل بنا بر دلایل زیادی دست به تولید محتوا می‌زنند. هدف از تولید محتوا می‌تواند، افزایش ترافیک وب سایت یا اطلاع‌رسانی به مشتریان درمورد محصول یا خدمات جدید می‌باشد. مهم‌ترین هدف از تولید محتوا، جذب مخاطب می‌باشد، در واقع با جذب مخاطب، میزان فروش محصولات و خدمات بیشتر می‌شود و پروسه‌ی برندسازی با موفقیت طی می‌شود.

بارها مشاهده کرده‌ایم که متخصصان کسب وکار، اکثرا نویسندگان محتوا و یا تولیدکننده محتوا استخدام می‌کنند و یا با استفاده از پلتفرم محتوا مارکتینگ، سعی می‌کنند محتواهایی با کیفیت بالا در پست‌های وبلاگ ، وب سایت، مقالات و پست‌های رسانه‌های اجتماعی منتشر کنند. یک محتوانویس حرفه‌ای باید درمورد مخاطبان شناخت کافی داشته باشد. ملاقات با مشتریان و رهبران به‌عنوان بخشی از فرآیند تولید محتوای متنی می‌تواند بسیار موثر باشد تا با لحن کلی محتوا وب سایت و تصویر برند شرکت مطابقت داشته باشد.

 

کپی رایتینگ و تولید محتوا چه تفاوتی دارند؟

 

کپی رایتینگ و تولید محتوا چه تفاوتی دارند؟

 

شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که کپی رایتینگ و تولید محتوا چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا کپی رایتینگ و تولید محتوا در مقابل هم هستند یا در راستای هم؟ و اصلا تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا در چیست؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که کپی رایتینگ و تولید محتوا در راستای هم هستند و یک نویسنده می‌تواند هم کپی‌رایتر و هم تولیدکننده محتوا باشد اما باید بگوییم که هدف از کپی رایتینگ تبدیل ترافیک ورودی سایت به فروش می‌باشد. در واقع تمرکز اصلی کپی‌رایترها روی برند و متقاعد کردن خواننده برای فروش محصول یا تعامل می‌باشد. لطفا در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید تا با اصول اصلی تولید محتوا بیشتر آشنا شوید.

 

اصول محتوا نویسی

 

اصول محتوا نویسی

 

برای اینکه یک نویسنده و یا یک محتوا نویس حرفه‌ای باشید، باید با اصول تولید محتوا آشنا شوید. در اینجا 9 اصل مهم تولید محتوا را به شما معرفی می‌کنیم.

1- تولید محتوای باارزش و مفید

یک مخاطب همواره به‌دنبال یک مطلب کاربردی می‌باشد و خواندن مطالب غیرکاربردی برای کاربر کسل‌کننده می‌باشد. در واقع اولین قدم برای یک نویسنده در نوشتن محتوای ارزشمند این است که بتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و مخاطب تا انتهای محتوا نویسنده را همراهی کند. شما به‌عنوان یک نویسنده باید از محتوای خوب و جذاب در متن خود استفاده کنید. برای تولید یک محتوای جذاب می‌توانید، روش‌های زیر را به کار بگیرید:

  • میزان مطالعه‌ی خود را افزایش دهید تا خلاقیت بیشتری در نوشتن داشته باشید.
  • یک محتوای یونیک و خاص تولید کنید و به هیچ عنوان از وب سایت‌های دیگر کپی برداری نکنید.
  • ظاهر محتوا بسیار اهمیت دارد. طول یک پاراگراف نباید از 4 خط بیشتر باشد.

2- ارائه‌ی راه حل در محتوا

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در اصول محتوا نویسی ارائه‌ی راه حل در محتوا می‌باشد. زمانی‌که مخاطب درگیر خواندن یک متن می‌شود، به‌دنبال این است که برای سوال خود راه حلی پیدا کند و صرفا هدف مخاطب خواندن مطلب نمی‌باشد؛ از این رو پیشنهاد ما به شما این است که درمورد موضوع محتوا یک شرح کامل و جامع داشته باشید و هدفتان از نوشتن محتوا، صرفا انتشار آن نباشد. باید به‌عنوان یک محتوا نویس حرفه‌ای بتوانید دغدغه‌ی مخاطب را برطرف و کاربر را به سایت خود علاقه‌مند کنید. این کار باعث می‌شود مخاطبان بیشتری به سایت شما جذب شوند و بازدید از محتوای شما افزایش یابد.

3- استفاده از ایده‌ی ناب برای تولید محتوا

برای تولید یک محتوای اصولی و ارزشمند داشتن یک ایده‌ی مناسب و ناب در کنار انواع ابزارها، اپلیکیشن‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، موسیقی‌ها و … بسیار اهمیت دارد. در واقع بدون یک ایده، شما نمی‌توانید در برندسازی محتوا موفق باشید.

4- شناخت مخاطبان

شناخت مخاطب یکی از مهم‌ترین اصل‌ها در تولید محتواست. برای نوشتن محتوا، علاوه بر تخصص و مهارت، شناخت سلیقه و خواسته‌های مخاطب بسیار اهمیت دارد. این موضوع را با یک مثال بیان می‌کنیم؛ مثلا اگر هدف شما، تولید محتوا در زمینه‌ی پاک‌سازی پوست و میکاپ‌های به‌روز باشد باید این موضوع را در نظر بگیرید که آیا این همان موضوعی است که برای مردها نیز جذاب است؟ درمورد کودکان چه؟ آیا تمام مردم به این موضوع علاقه دارند؟

جواب‌هایی که به این سوال خواهید داد، باعث می‌شود شما بتوانید راحت‌تر مخاطب خود را بشناسید و تولید محتوای اصولی داشته باشید.

5- به کار بردن لحن صمیمانه در تولید محتوا

استفاده از لحن صمیمانه یکی دیگر از اصول محتوا نویسی می‌باشد. به‌عنوان یک نویسنده، خودتان را جای مخاطب قرار دهید! قطعا محتواهای خشک و خالی از شادی و صمیمیت، برایتان جذابیتی نخواهند داشت. در محتواهای خود همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که ایجاد حس صمیمیت در مخاطبان باعث ارتباط موثر مخاطب با مطالب و محتواهای شما می‌شود و مخاطب جذب محتوای شما خواهد شد. در یک جمله می‌توانیم این چنین بگوییم که فرض را بر این بگیرید که می‌خواهید با صمیمی‌ترین دوست خود ارتباط برقرار کنید، برای جذب دوست خود چگونه باید با او صحبت کنید؟ با مخاطب خود در سایت هم همین‌طور رفتار کنید.

6- بهره‌گیری از تمام ابزارهای تولید محتوا

از آن‌جایی که تولید محتوا در فضای سایبر و اینترنت می‌باشد، برای این کار محدود به استفاده از کلمات نخواهید بود. در فضای گسترده‌ی اینترنت شما می‌توانید با کمک ابزارهای تولید محتوا، محتوای خود را برای رقبا جذاب‌تر کنید. برای این کار می‌توانید در کنار متن محتوا از فیلم، عکس، موسیقی، پاکدست و … نیز بهره‌مند شوید. در صورتی هم که خودتان بتوانید جلوی دوربین بیایید، افزایش اعتماد مخاطبان به شما افزایش پیدا می‌کند.

7- استفاده از کلمات کلیدی

کلمات کلیدی، نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید محتوا دارند. برای انتخاب کلمات کلیدی باز هم خود را جای خواننده بگذارید و ببینید که مخاطبان معمولا به‌دنبال چه کلمات کلیدی هستند. انتخاب کلمات کلیدی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی نوشتن محتوا می‌باشد.

شاید تاکنون دیده‌اید که زمانی‌که درمورد یک موضوع در گوگل سرچ می‌کنید، چند پاراگراف کوچک به ما نشان داده می‌شود، این پاراگراف‌ها تاثیر بسیار زیادی در سئو محتوا و سئو سایت دارند. در واقع کلمات کلیدی می‌توانند مانند یک قلاب برای جذب مخاطب نقش داشته باشند.

8- استفاده از جملات کوتاه و ساده

یک اصل مهم در تولید محتوا این است که از جملات کوتاه، ساده، موثر و کاربردی استفاده کنید. همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، مخاطبان علاقه‌ای به خواندن محتواهای بلند ندارند؛ از این رو توصیه‌ی ما به شما این است که از پاراگراف‌های ساده و کوتاه استفاده کنید. در محتواهای خود از انواع فونت‌ها استفاده کنید و از لحاظ املایی و نگارشی دقت زیادی در نوشتن متن داشته باشید.

9- استفاده از تیترها و عناوین جذاب و شگفت‌انگیز

بهره‌گیری از عناوین و تیترهای جذاب، یکی از مهم‌ترین اصول محتوانویسی است که می‌تواند مخاطب را به قلاب بیاندازد و تاثیر فوق‌العاده‌ای در سئو محتوا و سایت داشته باشد. از آن‌‎جایی که عنوان و تیتر، اولین بخش از محتواست که مخاطب با آن مواجه می‌شود، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب و خواندن ادامه‌ی مطلب داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی اصول محتوا نویسی پرداختیم و توضیح دادیم که چگونه می‌توان یک محتوای جذاب و خاص برای مخاطب تولید کرد. برای تولید محتوای حرفه‌ای بهتر است از یک تیم سئو و تیم تولید محتوا حرفه‌ای کمک بگیرید. یوتا | صفحه اصلی (utta.ir) با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از متخصصین تولید محتوای متنی, تصویری و صوتی باکیفیت‌ترین محتوا را برای برند و کسب و کار شما ارائه می‌کند.

 

 

مطالب مرتبط

نظرات کاربران:

پیام خود را وارد کنید