سئو محتوا یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در مبحث سئو داخلی موردتوجه قرار بگیرد. منظور از سئو محتوا؛ بهینه‌سازی محتوا می‌باشد. بهینه‌سازی محتوا باید به‌گونه‌ای باشد که محتوا در نتایج موتورهای جست و جو رتبه‌ی بالایی داشته باشد و به‌عبارتی جزو محتواهایی باشد که در صفحه‌ی اول گوگل آورده می‌شود. از طرف دیگر محتوا باید بتواند ترافیک بسیار بالایی را برای سایت به همراه داشته باشد.

در این مقاله می‌خواهیم در زمینه‌ی تولید محتوای سئوشده و سئو محتوا مطالبی را ارائه نماییم. سئو محتوای متنی، اصول محتوای سئومحور و مطالبی در این حوزه نیز، در این مقاله موردبررسی قرار گرفته است. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

هدف از سئو محتوا یا محتوای سئوشده چیست؟

هدف از سئو محتوا یا محتوای سئوشده چیست؟

هدف از سئو محتوا و بهینه‌سازی محتوا، فرآیندی است که در آن یک وب سایت بهینه‌سازی می‌گردد تا بتواند رتبه‌ی قابل‌توجهی در نتایج موتورهای جست وجو کسب کند. برای انجام دادن سئو باید چندین مرحله را پشت سر بگذاریم و به سه بخش سئو داخلی، خارجی و فنی تسلط کامل داشته باشیم.

سئو محتوا در دسته‌ی سئو داخلی قرار می‌گیرد. در این روش از سئوی داخلی، یک محتوا بهینه می‌شود. در واقع می‌توان گفت، تولید محتوا باید با اصول سئوی داخلی هماهنگی و تطابق داشته باشد تا بتواند در نتایج موتورهای جستجو رتبه‌ خوبی کسب کند. محتواهای سئومحور، کاربران زیادی را به خود جذب می‌کنند و باعث افزایش بازدید سایت می‌شوند.

 مهم‌ترین فاکتورهای محتوای سئو بیس

منظور از محتوای سئوبیس و یا محتوای سئوشده محتواهایی است که بخش‌های مختلف آن بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی شود. در محتوای سئوبیس باید بخش‌های مختلف محتوا از قبیل عنوان و متا دیسکریپشن موردتوجه قرار بگیرند و تصاویر و عکس‌ها و ویدئوها نیز بهینه‌سازی شوند.

لینک‌سازی و بهینه‌سازی بدنه اصلی و متن یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای محتوای سئوبیس می‌باشد. در حالت کلی مهم‌ترین فاکتوهای محتوای سئوبیس شامل موارد زیر می باشند:

  • بهینه‌ سازی تصاویر
  • بهینه سازی ویدیوها
  • بهینه سازی بدنه اصلی و متن بهینه سازی عنوان، هدینگ ها و سایر بخش‌های مقاله ات

انواع محتوای سئو فرندلی کدامند؟

دسته‌‌بندی محتوای سئو فرندلی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که در ادامه درمورد این فاکتورها اطلاعات تکمیلی ارائه می‌دهیم. انواع محتوای سئوشده به‌شرح زیر می‌باشند:

1- صفحه‌ محصولات سایت

صفحه‌ محصولات سایت از جمله پرکاربردترین انواع محتوای سئو فرندلی می‌باشد و جزو مهم‌ترین صفحات در وب سایت‌های فروشگاهی به‌حساب می‌آید.

2- صفحه‌ بلاگ

صفحه‌ بلاگ یکی دیگر از انواع محتوای سئو فرندلی می‌باشد. بهینه‌سازی محتوای وب سایت برای مقالات و متون بلاگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

3- لیست‌ها و یا مقالات وب سایت

 لیست‌ها یا مقالات در وب سایت یکی دیگر از انواع محتواهای سئو فرندلی می‌باشد. با کمک مقالات سئوشده و مناسب می‌توان کاربران بسیار زیادی را به سایت جذب کرد.

4- محتوای ویدیویی

محتواهایی ویدئویی به‌منظور برندسازی و معرفی محصولات و خدمات کاربرد دارند و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین انواع محتواهایی سئو فرندلی است. تولید محتوای ویدیویی موجب می‌شود کاربران بیشتری جذب وب سایت شما شوند. با جذب کاربران تعامل آن‌ها با وب سایت افزایش می‌یاید و همین موضوع تاثیر زیادی در ترافیک سایت خواهد داشت.

5- اینفوگرافیک

نوع دیگری از محتواهای سئو فرندلی، اینفوگرافیک‌ها هستند. به کار بردن چنین محتواهایی می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دسترس مخاطبان قرار دهد.

6- پادکست

پادکست‌ها یکی دیگر از انواع محتواهای سئو فرندلی هتسند که در قالب صوتی تولید می‌شوند. پادکست‌ها به‌آسانی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرند، از این رو تعداد کاربران جذب‌شده از این طریق بیشتر خواهد بود.

انواع محتوای سئو فرندلی کدامند؟

محتوانویسی برای سئو سایت

به‌منظور تولید محتوا برای سئو سایت بایستی به یکسری نکات توجه ویژه داشت که در ادامه به معرفی این نکات می‌پردازیم.

1- استفاده از عناوین جذاب

با استفاده از عناوین جذاب برای محتواها می‌توان کاربران زیادی جذب وب سایت کرد. در واقع عنوان جذاب موجب می‌شود که کاربران زیادی روی آن محتوا کلیک کرده و وارد وب سایت شوند.

2- استفاده از کلمات کلیدی کاربردی

استفاده از کلمات کلیدی در سئو محتوا بسیار مهم است؛ از این رو باید درمورد کلمات کلیدی تحقیقات لازم را انجام داد و از کلماتی استفاده کرد که بیشتر موردتوجه کاربران باشد. کلمات کلیدی بلندتر، شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جست‌وجو دارند.

3- فرمت محتوا

برای تولید محتوای سئو فرندلی باید به فرمت محتوا نیز توجه کنید. در این گونه موارد بهتر است از جملات کوتاه‌تری استفاده نمایید تا کاربر به‌راحتی بتواند محتوا را درک کند و محتوا برای کاربر کسل‌کننده نباشد. یکی از مهم‌ترین نکات در تولید محتوا به کار بردن هدینگ‌ها در متن نوشته‌شده می‌باشد. با کمک هدینگ‌ها، محتوای شما به بخش‌های کوچک‌تری دسته‌بندی می‌شود و کاربران تمایل بیشتری برای مطالعه‌ی متن خواهند داشت.

4- استفاده از لینک‌سازی داخلی

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای سئو محتوا استفاده از استراتژی لینک‌سازی داخلی است. لینک‌سازی داخلی تاثیر بسیار زیادی در کسب رتبه‌ی بهتر محتواها در موتورهای جستجو خواهد داشت.

5- تولید محتوای بلند

موتورهای جستجو و کاربران، علاقه‌مند به محتواهای بلند می‌باشند. از این رو محتواهای بلند می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت داشته باشند.

6- لینک‌سازی خارجی

لینک‌سازی خارجی یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای نوشتن محتوا می‌باشد که تاثیر زیادی در کسب رتبه‌ی بهتر در موتورهای جستجو خواهد داشت.

استراتژی سئو محتوا

مهم‌ترین استراتژی سئو محتوا استفاده‌ی کاربردی از کلمات کلیدی می‌باشد. کلمات و عبارت‌های کلیدی موضوع محتوا در عبارت‌های موردجستجو کاربران وجود دارند. موتورهای جستجو سعی می‌کنند این کلمات و عبارات را فهرست نمایند؛ از این رو محتواهایی که شامل این عبارت‌ها هستند در فهرست نتایج ظاهر می‌شوند.

استراتژی سئو محتوا

خوانایی یا قابلیت خوانش متن، یکی دیگر از نکات مهم در استراتژی محتوای سئو محور می‌باشد. یک محتوای سئو بیس باید جذاب و مفید باشد و بتواند کاربران را به خواندن ادامه‌ی متن ترغیب کند تا کاربران مدت زمان زیادی در صفحه و یا وب سایت شما بمانند. در چنین شرایطی استفاده از پیوندهای صفحه که ارزش بسیار بالایی دارند، نیز بسیار اهمیت دارد.

طراحی یک ساختار سایت سازمان‌یافته نیز می‌تواند از دیگر استراتژی‌های موثر برای نوشتن یک متن بهینه‌شده باشد.

اصول تولید محتوای سئو محور

برای تولید محتوای سئوبیس باید اصول زیر را رعایت کنید:

  • حقیق کردن در زمینه‌ی کلمات کلیدی
  • به کار بردن کلمه‌ی کلیدی اصلی در متاتگ‌ها، هدینگ‌ها، بدنه‌ی اصلی محتوا، تصاویر و...
  • استفاده از کلمات کلیدی بلند در هدینگ‌ها و بدنه‌ی محتوا
  • استفاده از کلمات کلیدی مشابه هم در محتوا
  • به کار بردن محتواهای دیگر در کنار محتوای متنی
  • توجه به نیاز کاربران و برطرف کردن آن‌ها
  • نوشتن محتوای معقول و مناسب
  • توجه به خوانایی و گیرایی متن

عوامل مؤثر بر سئو محتوا

عوامل زیادی بر تولید محتوای سئوشده تاثیر دارند. با استفاده از این عوامل می‌توان یک محتوای خاص و منحصر به‌ فرد تولید کرد. برخی از این عوامل به‌شرح زیر می‌باشند:

1- تهیه‌ی استراتژی محتوا با در نظر گرفتن نیاز کاربر

یکی از نکاتی که باید در تولید محتوای مبتنی بر سئو به آن توجه کنید این است که یک استراتژی محتوایی مناسب و متناسب با کسب و کار تهیه کنید. محتوا باید پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان باشد. از این رو برای تهیه‌ی استراتژی باید از مشتریان و کاربران تحقیق کنید.

2- تعیین قالب مناسب برای محتوا

تعیین یک قالب مناسب برای محتوا یکی دیگر از عوامل موثر در تولید محتوای بهینه‌شده می‌باشد. محتوای نوشته‌شده باید با وضوح بالایی در قالب، به کاربر نمایش داده شود. هر اندازه که وضوح قالب بیشتر باشد، کاربران علاقه‌ی بیشتری به ماندن در سایت و خواندن ادامه‌ی متن خواهند داشت.

لازم به ذکر است که پایه و اساس کار این است که محتوا بر طبق اصول سئو نوشته شود تا تاثیر بیشتری بر روی موتورهای جستجو داشته باشد. استفاده از ویدئو و اینفوگرافیک می‌تواند موجب افزایش جذابیت سایت وافزایش ترافیک سایت شود.

3- استفاده از انواع مختلف محتوا

با کمک تولید محتواهای گوناگون مانند ویدئو، پادکست، متن و غیره می‌توانید نظر کاربران را جلب کنید. با این وجود تولید یک محتوای متنی جذاب، مزایای خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن‌ها، یکسان بودن زبان متون و مطالب نوشته‌‌شده با زبان موتورهای جستجو می‌باشد.

4- در نظر داشتن تعامل کاربر با محتوا

یک محتوای سئو محور باید موجب تعامل هر چه بیشتر با کاربران و بازدیدکنندگان سایت شود. این چنین محتوایی باعث ورود کاربر به سایت و کنجکاوی او و در نهایت منجر به ماندن کاربر در سایت می‌شود.

مهم‌ترین نکات برای تولید محتوای سئو محور

در تولید محتوای سئو محور باید به نکات زیر توجه کنید:

1- در نظر گرفتن عنوان مناسب

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، انتخاب یک عنوان مناسب برای تولید محتوا سئو محور بسیار مهم است. عنوان صفحه در نتایج موتورهای جستجو به کاربر نشان داده می‌شود، از این رو باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که مخاطب را به کلیک کردن روی سایت ترغیب کند. تحقیق درمورد کلمات کلیدی و بهینه‌سازی آن‌ها با عنوان، جزو نکات مهم در تولید و بهینه‌سازی محتوا می‌باشد.

2- توضیحات متا

توضیحات متا یکی دیگر از نکات مهم در سئو محتوا می‌باشد. در توضیحات متا باید چکیده‌ای از محتوا را به‌صورت شفاف، دقیق و جذاب با ذکر کلمات کلیدی تهیه کنید. توضیحات متا باید بتواند به‌خوبی محتوا را بازتاب دهد. توضیحات متای جذاب و مناسب می‌تواند باعث افزایش تعداد کلیک و جذب کاربران بیشتر به سایت شود.

3- لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی یکی دیگر از نکات مهمی است که باید در تولید محتوا به آن توجه کرد. لینک‌سازی به دو روش قابل‌انجام است:

الف- لینک‌دهی به صفحات اصلی

برای لینک‌دهی به صفحات اصلی می‌توانید با استفاده از مسیریابی، صفحه‌ی اصلی را در منو و بالای صفحه‌ی سایت بیاورید. علاوه‌بر آن شما می‌تواید با استفاده از لینک‌های درون محتوا به صفحه‌ی اصلی لینک‌دهی کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از یک فوتر عمل لینکسازی به صفحات اصلی را انجام دهید.

ب- لینک‌دهی از صفحات اصلی به صفحات داخلی

لینک‌دهی از صفحات اصلی به صفحات داخلی را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در سئوی داخلی دانست. استفاده از این تکنیک لینک‌دهی برای صفحاتی با محتوای کوتاه می‌تواند بسیار موثر باشد. علاوه‌بر آن، لینک‌دهی به صفحات داخلی موجب می‌شود صفحاتی که جزو منوی اصلی نیستند، بیشتر دیده شوند.
ناگفته نماند که یک صفحه، بدون لینک داخلی بالا، در نتایج موتورهای جستجو رتبه‌ی خوبی نخواهد داشت.

لینک‌دهی از صفحات اصلی به صفحات داخلی را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در سئوی داخلی دانست. استفاده از این تکنیک لینک‌دهی برای صفحاتی با محتوای کوتاه می‌تواند بسیار موثر باشد. علاوه‌بر آن، لینک‌دهی به صفحات داخلی موجب می‌شود صفحاتی که جزو منوی اصلی نیستند، بیشتر دیده شوند.
ناگفته نماند که یک صفحه، بدون لینک داخلی بالا، در نتایج موتورهای جستجو رتبه‌ی خوبی نخواهد داشت.

4- بهینه‌سازی تصاویر

بهینه‌سازی تصاویر و عکس‌ها یکی دیگر از نکات بسیار مهم است که باید در سئو محتوا موردتوجه قرار گیرد. تصاویر باید به اندازهی کافی بهینه شوند تا باعث کند شدن سرعت لود صفحه نشوند‌؛ از این رو باید تا حد امکان حجم تصاویر و عکس‌ها را کاهش دهید تا سرعت بارگذاری متون و مطالب سایت بالا رود.

لازم به توضیح است که بگوییم نام عکس‌ها و یا متون جایگزین نیز باید بهینه‌سازی شوند تا موتور جستجوی گوگل تصاویر شما را به‌درستی درک کرده و تشخیص دهد.

محتوای سئو شده یا محتوای معمولی؟ کدام یک برای کاربر بهتر است؟

مهم‌ترین فاکتورهای محتوای سئوبیس

هدف از تولید محتوای سئو شده، تهیه‌ی محتوایی است که پاسخ‌گوی سوالات کاربران در زمینه‌ی یک کسب و کار، معرفی محصول، موضوع آموزشی و غیره باشد. این سوالات شامل عبارت‌هایی است که کاربران در موتورهای جستجو می‌پرسند. حال در پاسخ به این سوال که محتوای سئو شده بهتر است یا محتوای نگارش‌شده، باید بگوییم که یک محتوای بهینه‌شده بر اساس اصول سئو محتوایی است که با در نظر گرفتن نیازهای کاربر نگارش شده است.

از مهم‌ترین اهداف مدیران وب سایت‌ها این است که تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهند. در واقع طراحی یک وب‌سایت زمانی ارزشمند است که بتواند کاربران زیادی را جذب کند. با کمک محتوای سئو محور می‌توان تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت را افزایش داد. یک محتوای بهینه‌شده و مناسب، با شناخت کاربران و در نظر گرفتن علائق ، سلیقه‌ها و نیازهای آن‌ها تولید می‌شود و به‌گونه‌ای نگارش می‌شود که برای کاربران قابل‌فهم باشد. با کمک چنین محتوایی می‌توان مخاطب را به سایت علاقه‌مند کرد تا از محتوای سایت استفاده کند و حتی آن را اشتراک‌گذاری کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های اساسی یک محتوای سئو بیس و مناسب، استفاده از جملات کوتاه و پاراگراف‌های مختصر است. این ویژگی وجه مشترک تولید محتوای سئو محور و کاربر پسند می‌باشد و تاثیر زیادی در بهینه‌سازی وب سایت خواهد داشت. از آن‌جایی که کاربران معمولا حوصله‌ خواندن جملات طولانی و پاراگراف‌های پشت سر هم را ندارند، بهتر است در تولید محتوا از جملات و نکات مهم و عناوین فرعی و متنوع و غیره استفاده شود.

سخن پایانی

در این مقاله درمورد اصول سئو محتوا و تولید محتوای سئو شده توضیح دادیم. امیدواریم با خواندن این مقاله به سوالات خود در زمنیه‌ی بهترین متن تولیدشده بر اصول سئو پاسخ دهید. در نهایت، در صورت نیاز شما می‌توانید از تیم تولید محتوای یوتا برای تولید بهترین محتوا کمک بگیرید. یوتا با در اختیار داشتن بهترین سئو کار ها می‌تواند شما را یاری کند.