تعریف ساده لینکسازی خارجی External link
لینکسازی خارجی یا همان بک لینک Back Link درواقع لینکهایی است که از سایتهای دیگر به سایت شما داده میشود. هر چه این سایتها اعتبار و اهمیت بالاتری داشته باشند، به سایت شما اعتبار بیشتری میدهند. به بیان دیگر لینک خارجی جزئی از سئو است و میتواند روی رتبه شما تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.
قبلا درباره لینکسازی داخلی به طور مفصل صحبت کردهایم، در این مقاله قصد داریم انواع لینکسازی خارجی، اهمیت آن در رتبهبندی سایت و استراتژیهای لینکسازی حرفهای را بهطور کامل توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید تا با این تکنیکها آشنا شوید و آن را در مسیر رشد و توسعه سایت و کسبوکارتان بهکار ببندید.
لینکسازی خارجی چطور میتواند به سئو سایت شما کمک کند؟
تصور کنید برای افزایش فروش و رونق کسبوکارتان سایتی طراحی کردید و برای آن محتوای بسیار عالی تولید کردید؛ تا زمانی که این سایت و محتوا بازدیدی نداشته باشد و کاربری به آن مراجعه نکند، آیا این سایت میتواند به شناساندن برند شما کمکی بکند؟ مسلما نه.
یکی از راههای هدایت کاربران به سایتها استفاده از لینکسازی خارجی است. اگر لینکسازی خارجی به درستی انجام شود میتواند مزایای زیادی برای سایت و کسبوکاری که آن را حمایت میکند داشته باشد. در ادامه با 3 مورد از مهمترین مزایای لینکسازی خارجی اصولی آشنا میشویم.
- افزایش بازدید و ترافیک سایت: به دنبال تولید محتوای غنی و روشهای اصولی لینکسازی خارجی بهراحتی میتوانید کاربران اینترنت را به سایت خودتان جذب کنید؛ از طرف دیگر وقتی سایتهای پربازدید به سایت شما لینک میدهند قسمتی از ترافیک سایت آنها به سایت شما منتقل میشود و باعث شناخته شدن سایت شما خواهد شد.
- افزایش اعتبار و قدرت سایت: اگر محتوای سایت شما برای کاربر مفید باشد مطمئن باشید هم مجددا به سایت شما مراجعه میکند و هم از مطالب سایت شما برای لینکدهی استفاده خواهد کرد. این اتفاق که کسی غیر از شما مفید بودن و اعتبار سایتتان را تایید و آن را به دیگران معرفی میکند، باعث قدرتمند شناخته شدن سایت شما از نظر جستجوگرهای گوگل خواهد شد.
- افزایش رتبه در گوگل: هدف تمام لینکدهیها بخصوص لینکدهی خارجی، معرفی سایتها به مخاطبان و جستجوگرهای گوگل و در نتیجه کسب رتبه بهتر است. لینکدهی خارجی میتواند یکی از کمهزینهترین و موثرترین راهها برای جذب مخاطب باشد؛ به شرطی که لینکها را به سایتهای معتبر و با محتوای مرتبط با سایت شما بدهید و باعث دریافت لینک متقابل از آنها شوید.
انواع لینکسازی خارجی در سایت
بک لینکها معمولا به دو دسته کلی طبیعی و مصنوعی تقسیمبندی میشوند که هر کدام زیرمجموعههای متنوعی دارند. اگر به دنبال افزایش رتبه سایتتان با استفاده از تکنیک لینکسازی خارجی هستید حتما سعی کنید انواع لینکها و ویژگیهای آنها را بهخوبی بشناسید تا بهترین و مناسبترین نوع لینکدهی را برای سایتتان انتخاب کنید.
لینکسازی خارجی طبیعی یا تالیفی Natural Link Building
لینکدهی طبیعی وقتی اتفاق میافتد که سایتهای دیگر بدون اطلاع شما و بدون اینکه شما از آنها درخواست کرده باشید، به سایت شما لینک بدهند. این پیونددهی وقتی اتفاق میافتد که محتوای صفحات شما باکیفیت، جامع و برای سایت مقابل جذاب باشد. دریافت لینک طبیعی از سایتهای مختلف، نشاندهنده اعتماد آنها به سایت شماست و این مفهوم را به گوگل میرساند که سایت شما، معتبر و از نظر آنها مورد تایید است.
اما اگر میخواهید سایتتان لینک طبیعی دریافت کند حتما باید محتوای جامع، سبز و با کیفیت تولید کنید و محتوایی که تولید میکنید باید قابلیت انتشار یا share داشته باشد.
لینکسازی خارجی مصنوعی یا دستی Manual Link Building
در این نوع لینکسازی خارجی، خود شما با استفاده از روشهای مختلف از سایتهای دیگر درخواست لینکدهی میکنید؛ روشهایی مثل انتشار پست مهمان، خرید بک لینک، شرکت در انجمنهای سایتها، رپورتاژ و غیره. معمولا این نوع از لینکسازی در سایتهای با موضوع غیرمرتبط انجام میشود.
استفاده از این لینکدهی میتواند به دیده شدن و شناخته شدن سایت شما کمک زیادی کند بهشرطی که نحوه صحیح استفاده از آن را یاد گرفته باشید و لینکهای اصولی و باکیفیت بسازید؛ در غیر این صورت اگر گوگل به مصنوعی بودن لینک شما پی ببرد حتما آن را حذف میکند. این کار هم به اعتبار سایتتان لطمه وارد میکند و تاثیرات منفی روی سایتتان میگذارد و هم همه زحماتی که برای ایجاد لینک کشیده بودید به هدر خواهد رفت.
الگوریتم پنگوئن یکی از الگوریتمهای گوگل است که لینکهای مصنوعی را شناسایی و حذف میکند. برای اینکه بتوانید از چنگ این الگوریتم در امان بمانید ضروری است تا تکنیکهای اصولی ساخت لینک مصنوعی را یاد بگیرید و بهصورت حرفهای از آن استفاده کنید.
4 روش موثر و کاربردی برای دریافت لینک و لینکسازی
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم لینکهایی میتوانند به ارتقای رتبه سایتتان کمک کنند که باکیفیت و ارزشمند باشند. بنابراین در انتخاب روش لینکدهی حتما این فاکتور را در نظر داشته باشید. در ادامه چند مورد از این روشها را با هم مرور میکنیم.
رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری نوعی تبلیغات متنی است که در سایتهای پربازدید با هدف اطلاعرسانی، تبلیغات و برقراری ارتباط با مخاطب منتشر میشود و از این طریق میتوانید سایت و خدمات خودتان را به کاربران معرفی و آنها را برای بازدید از صفحات سایتتان ترغیب کنید. این کار باعث افزایش بازدید سایتتان و در نتیجه بهبود سئو آن خواهد شد.
پست مهمان
روش دیگر برای لینکسازی خارجی به سایت خودتان، نوشتن محتوای متنی مناسب و با کیفیت برای یک سایت دیگر است. میتوانید در متن محتوا به چند صفحه از سایتتان لینک دهید تا کاربران سایت موقع بازدید آن به سایت شما هم مراجعه کنند.
گذاشتن کامنت
شما میتوانید از فرصت کامنتگذاری در پستهای سایتهای دیگر به نفع خودتان استفاده کنید؛ و به جای کامنت یا نظر به سایت خودتان لینک دهید؛ فقط باید دقت کنید که سایت موردنظرتان یک سایت معتبر باشد.
عضویت در انجمن
یکی دیگر از روشهای لینکسازی خارجی عضویت در انجمنها و شرکت در تالارهای گفتگو و پرسش و پاسخ است. این صفحات معمولا از جمله صفحات پربازدید سایتها محسوب میشوند و شما میتوانید با ثبت لینک سایتتان در این صفحات، تعداد زیادی از کاربران را به سایتتان هدایت کنید.
مهمترین نکات کاربردی برای لینکسازی خارجی بهینه
با توجه به مزایایی که برای لینکسازی خارجی گفتیم حتما شما هم مشتاق هستید تا از آن برای موفقیت سایتتان استفاده کنید. اما اگر قصد دارید لینکدهی خارجی را به بهترین نوع ممکن انجام دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را از لینکدهی دریافت کنید، حتما باید از روشهای صحیح و تستشده استفاده کنید. کوچکترین اشتباه در مسیر ایجاد لینک نهتنها ممکن است به نفع سایت شما نباشد بلکه احتمال دارد به ضرر آن تمام شود. پارامترهایی وجود دارد که توجه به آنها میتواند شما را در رسیدن به نتیجه دلخواه کمک کند.
- داشتن برنامه منظم برای لینکسازی
برای اینکه بتوانید به اهدافتان در لینکسازی برسید، حتما باید یک برنامهریزی دقیق داشته باشید و قبل از اقدام، استراتژیهایی را که در این مسیر به بهتر شدن کیفیت کارتان کمک میکند تعیین کنید. لینکسازی به تعداد زیاد در یک روز برای گوگل مشکوک است؛ برای همین میتوانید با توجه به استراتژیهای سایتتان و بررسی سایتهای رقبا، روزانه تعداد معقول لینکسازی انجام دهید.
- لینکسازی در وبسایتهایی با موضوع مرتبط
یکی از راههایی که گوگل خیلی زود به مصنوعی بودن لینکدهی شما پی میبرد و آن را جریمه میکند، لینکدهی به سایتهای با موضوع غیرمرتبط است. برای جلوگیری از جریمه گوگل بهتر است از سایتهایی که با شما در یک حوزه مشترک فعالیت میکنند، لینک بگیرید.
- لینکسازی در وبسایتهای همزبان
معمولا سایتهای همزبان بیشتر از سایتهای غیر همزبان از یکدیگر لینک دریافت میکنند. اما اگر قصد دارید از سایتهایی با زبان متفاوت لینک بگیرید، باید دقت کنید تا این میزان بیشتر از 0.1 تعداد لینکهای دیگر نباشد. چون ممکن است گوگل به شما شک کند و سایت شما را جریمه کند.
- لینکسازی در وبسایتهای معتبر
اگر میخواهید رتبه سایتتان را از طریق لینکسازی خارجی ارتقا دهید باید از سایتهای معتبر و با نفوذ لینک بگیرید. اگرچه لینک گرفتن از سایتی که اعتبار دامنه بالایی دارد و برای کاربران شناخته شدهتر است، سختتر از بقیه سایتهاست ولی ارزش آن بیشتر خواهد بود.
- لینکدهی به سایتهای مختلف
دریافت لینک از سایتهای مختلف خیلی بهتر از دریافت صدها لینک از یک سایت است، چون هر سایت فقط یکبار میتواند برای شما امتیاز بیاورد نه بیشتر. نکته دیگر در امتیازدهی گوگل این است که تعداد بالای سایتهایی که سایت شما از آنها لینک دریافت میکند یا در اصطلاح Referring Domain مهمتر از تعداد خود لینکهاست.
- بهبود محتوای سایت
هر چه قدر هم که در ایجاد لینکهای مختلف به سایتتان تلاش کنید باز تا زمانی که محتوای خوبی برای ارائه نداشته باشید، نمی توانید حس رضایت را در مخاطبانتان ایجاد کنید. محتوای خوب است که سایتهای دیگر را به لینکسازی به سایت شما ترغیب میکند و شما را به رتبههای عالی در گوگل میرساند.
- دوری از سئو کلاه سیاه
اگر با اسم سئو کلاه سیاه آشنا باشید حتما میدانید که هدف آن، فریب دادن گوگل و رسیدن به رتبههای بالا در کوتاه مدت است. اما همانطور که شما هم میدانید سئو فرایندی زمانبر است و سایتهایی که از این روش استفاده میکنند در کوتاهمدت به جایگاه قبلی خود یا پایینتر برمیگردند. پس تا جای ممکن از این نوع سئو پرهیز کنید تا اعتبار سایتتان لطمه نبیند.
- استفاده از روشهای مختلف برای لینکسازی
گوگل به سایتهایی که فقط از یک روش برای لینکسازی استفاده میکنند، سریعا شک میکند. برای اینکه روند طبیعی در لینکسازی داشته باشید سعی کنید حتما از روشهای مختلف لینکدهی خارجی برای دریافت لینک استفاده کنید.
تجربه رتبههای اول گوگل با لینکسازی خارجی
لینکسازی خارجی دریچهای است برای ورود گوگل و کاربران به سایت شما. پس اگر میخواهید تردد آنها به سایتتان بالا باشد و نهایت استفاده را از مطالب سایت شما ببرند، باید در بهینه کردن این راه ورودی نهایت تلاشتان را بکنید. امیدواریم راهکارهایی که در این مقاله پیش روی شما قرار دادیم، بتواند شما را در این مسیر کمک کند و باعث رسیدن سایت شما به رتبههای بهتر در گوگل باشد.