در استراتژی بازاریابی دیجیتال یکی از اهداف مهم افزایش ترافیک و جذب کاربر به سمت سایت است. هرچه میزان مراجعه به سایت بالاتر باشد، احتمال تبدیل کاربر به مشتری و در نتیجه میزان فروش هم بالاتر خواهد بود. اما سوال اینجاست که چطور می‌توان کاربرانی را که در جستجوی یک هدف مشخص در گوگل هستند به سمت سایت خود کشاند؟ اینجاست که لینک سازی داخلی سایت به‌کمک شما می‌آید.

لینک‌سازی یکی از راه‌کارهای بالا بردن سئو است که می‌تواند به شما و دیده‌شدن سایتتان در نتایج جستجوی گوگل کمک زیادی بکند. اگر شما با استراتژی‌های لینک سازی داخلی و خارجی آشنا باشید و از آن در محتوای سایتتان استفاده کنید، تاثیر مثبتش را به‌خوبی در بهبود سئوی سایتتان خواهید دید. با ما همراه باشید تا با لینک سازی و مباحث مربوط به آن بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با مفاهیم لینک، لینک‌سازی و انواع آن

لینک درواقع مختصر کلمه Hyperlink است. لینک یک شی HTML است که شما با کلیک بر روی آن می‌توانید به یک صفحه جدید بروید. لینک‌ها را می‌توان به تصاویر، متن‌ها و یا عناصر دیگر پیوست کرد. تولیدکنندگان محتوا معمولا سعی می‌کنند از لینک‌دهی در اکثر صفحات سایت استفاده کنند چون باعث انتقال کاربر به صفحات مختلف سایت می‌شود.

لینک‌سازی یا link building به زبان ساده یعنی اقداماتی که باعث افزایش تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی به یک صفحه در وب‌سایت می‌شوند. با افزایش لینک‌های ورودی، تعداد بازدید‌های آن صفحه هم بیشتر می‌شود و این یعنی کمک به بالاتر رفتن رتبه سایت در موتورهای جستجوی گوگل. همچنین خیلی از بازاریابان اینترنتی از لینک‌سازی برای شناساندن برند کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند. لینک‌سازی به دو نوع وجود دارد:

لینک سازی داخلی سایت

در این نوع از لینک‌سازی شما با ایجاد لینک‌هایی در محتوای سایتتان، کاربر را به صفحات دیگری از سایت خود هدایت می‌کنید. این کار مزایای بی‌شماری دارد که در ادامه مطلب به آنها می‌پردازیم.

لینک‌ سازی خارجی سایت

در لینک‌سازی خارجی، شما کاربرتان را با ایجاد یک لینک به صفحه سایت دیگری هدایت می‌کنید و یا بالعکس کاربر سایت دیگر از طریق لینک آن وارد صفحه شما می‌شود.

این لینک‌سازی‌ها اگر به‌درستی استفاده شود، این امکان را به کاربران گوگل خواهد داد تا در صفحات مختلف سایت شما در حرکت باشند و زمان بیشتری را در سایت سپری کنند و همچنین اگر لینک شما بین سایت‌های زیادی به اشتراک گذاشته شود و افراد زیادی آن را بپسندند، باعث کسب امتیاز از طرف گوگل و افزایش رتبه سایتتان می‌شود.

internal linking

4 نوع لینک که بهتر است آنها را بشناسید

برای اینکه بتوانید از لینک‌سازی در وب‌سایتتان استفاده کنید باید انواع لینک‌ها را بشناسید. لینک‌های مختلف تاثیر متفاوتی روی سئو سایت دارند. موتورهای جستجوی گوگل لینک را به‌عنوان رای برای سایت شما در نظر می‌گیرند، بنابراین در انتخاب لینک مناسب صفحه‌تان دقت زیادی بکنید و سعی کنید از لینک‌های با قدرت و کیفیت بالا استفاده کنید.

در گذشته گوگل دو نوع لینک دوفالو Dofollow و نوفالو Nofollow را معرفی کرده بود. اما اخیرا دو نوع جدید تولید شده توسط کاربر UGC و اسپانسری Sponsored را هم به لیست خود اضافه کرده است. اگر موافق باشید با هم این لینک‌ها را مرور کنیم:

لینک فالو یا دو فالو

این لینک اولین و ساده‌ترین نوع لینک است که در آن هیچ صفتی به‌کار نرفته و موتور جستجو آن را دنبال می‌کند و وارد صفحه مقصد می‌شود و سایت مقصد را مورد پایش قرار می‌دهد. وقتی سایت مبدا به سایت مقصد لینک می‌دهد، به نوعی آن را مورد تایید خود قرار داده و اعتبار خود را به آن منتقل می‌کند و به نوعی در رتبه آن تاثیر می‌گذارد.

لینک نوفالو

این لینک بعد از لینک فالو و در سال 2005  معرفی شد و یک تفاوت اساسی با آن داشت. با این لینک، سایت لینک‌دهنده می‌توانست به سایت مقصد لینک دهد بدون اینکه امتیازی به سایت مقصد منتقل کند یا آن را تایید کرده و در رتبه آن اثر بگذارد.

لینک اسپانسرشده

این لینک هم مانند نوع نوفالو هیچ اعتباری به صفحه مقصد منتقل نمی‌کند ولی تفاوت‌هایی با آن دارد. در این نوع لینک همان‌طور که از اسمش پیداست، به ازای قرار دادن آن در سایت، پول دریافت می‌شود و برای سایت مقصد نوعی تبلیغ یا حمایت مالی به‌حساب می‌آید. با معرفی این لینک، بازار لینک‌های تبلیغاتی و پولی رونق بسیار گرفت.

لینک محتوای تولیدی کاربران

این لینک توسط کاربران در سایت‌های مختلف، وبلاگ‌ها، کامنت‌ها و در تالارهای گفتگو گذاشته می‌شود و صاحبان سایت‌ها هیچ نقشی در آن ندارند. شما با استفاده از علامت UGC درواقع به گوگل اعلام می‌کنید که هیچ دخالتی در این نوع لینک ندارید و اعتبار مقصد لینک را تایید نمی‌کنید.

با معرفی این لینک‌ها توسط گوگل، حالا دیگر کاربران به‌راحتی می‌توانند درباره انتقال اعتبار خود به سایت‌های مقصد تصمیم بگیرند؛ اگر از سایتی مطمئن هستند با لینک دوفالو اعتبار آن را تایید کرده و باعث ارتقای آن صفحه شوند و برای لینک‌های نامطمئن از لینک نوفالو استفاده کنند.

با اهمیت لینک سازی داخلی سایت بیشتر آشنا شوید

لینک سازی داخلی سایت در واقع کمک به کاربر برای حرکت در صفحات سایت شماست. اگر صفحه جدیدی به سایتتان اضافه کرده باشید، با لینک‌دهی به این صفحه می‌توانید تعداد بازدید آن را افزایش دهید و آن را به موتور جستجوی گوگل هم معرفی کنید.

کارشناسان سئوی کاربلد همیشه می‌دانند که با بهینه‌سازی لینک‌های داخلی نه تنها می‌توانند بازدید صفحات سایت شما را افزایش دهند بلکه ربات‌های خزنده گوگل را هم به صفحات شما می‌کشانند تا بتوانند در نهایت به هدف اصلی خودشان که بالا رفتن رتبه سایت است برسند.

لینک سازی داخلی

2 نوع تقسیم‌بندی لینک داخلی

حالا که با اهمیت لینک سازی داخلی سایت آشنا شدید در قدم بعد بهتر است با دو نوع مهم از لینک‌های داخلی هم آشنا شوید.

لینک داخلی Navigation یا راهنما

همان‌طور که از اسم این نوع لینک مشخص است هدف آن کمک و راهنمایی کاربران سایت برای آشنایی با قسمت‌های مهم آن است تا اگر سوالی ذهن مخاطب را به خودش مشغول کرده بتواند به کمک این لینک‌ها به صفحات اصلی سایت دسترسی داشته باشد. این نوع از لینک‌ها معمولا در قسمت‌های اصلی سایت مثل منوی اصلی، ساید بار و یا فوتر سایت به‌کار میرود.

لینک داخلی متنی

این نوع لینک در محتوای اصلی صفحه قرار دارد و صفحاتی را که با هم ارتباط موضوعی دارند به هم وصل می‌کند. در این نوع لینک اگر صفحه مبدا اعتبار خوبی داشته باشد با لینک‌دهی اعتبار آن به صفحه مقصد منتقل می‌شود.

6 تکنیک فوق‌العاده برای لینک سازی داخلی سایت

بسیاری از صاحبان سایت‌ها از لینک سازی داخلی سایت برای رسیدن به ترافیک بیشتر در سایت و کسب رتبه‌های بالا در گوگل استفاده می‌کنند. اما برای اینکه بتوانید لینک سازی داخلی سایت را به صورت بهینه انجام دهید تا عملکرد صفحاتتان در نتایج گوگل بهتر شود، باید تکنیک‌ها و روش‌های این کار را یاد بگیرید. ما اینجا 5 مورد از بهترین استراتژی‌ها را که می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند بررسی می‌کنیم:

تولید محتوای بلند و مفید

 تولید محتوای زیاد و با کیفیت باعث افزایش تعداد صفحات سایت شما می‌شود. هر چقدر سایتتان پرمحتواتر باشد می‌توانید لینک‌های داخلی بیشتری را به صفحات مختلف با موضوعات مرتبط، پیوند دهید و این‌کار باعث خواهد شد تعداد کلیک‌های سایتتان بیشتر شود. سعی کنید صفحات وب‌سایت با محتواهای مفید تولید کنید تا لینک‌های داخلی که به صفحات آن می‌دهید پرقدرت‌تر باشد.

ایجاد انکرتکست هدفمند و مناسب  

Anchor Text یا انکرتکست قسمتی از یک لینک است که در متن قابل مشاهده است و کاربر با کلیک روی آن می‌تواند به سایت دیگر برود؛ همچنین انکرتکست موضوع محتوای لینک شده را هم به گوگل اطلاع می‌دهد. تولیدکنندگان محتوای حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که الگوریتم‌های گوگل بسیار هوشمند هستند و محتوای لینک‌های داخلی را تحلیل و بررسی می‌کنند؛ بنابراین سعی می‌کنند در سایت از انکرتکست‌های مناسب و مرتبط با موضوع استفاده کنند.

 فاصله کاربر با لینک داخلی با حداکثر 3 کلیک

اگر بخواهیم این استراتژی را به زبان ساده‌تر بگوییم یعنی سعی کنید محتوای موردنظر شما با صفحه اصلی سایت نهایتا 3 کلیک فاصله داشته باشد، چون وقتی کاربر وارد سایت شما می‌شود و مجبور است برای رسیدن به مطلب موردنظر بیشتر از 3 کلیک داشته باشد احتمالا از این کار منصرف شود و وقتی کلیک صفحه‌ای پایین باشد گوگل سریعا آن را تشخیص و به آن صفحه اهمیت کمتری می‌دهد.

لینک سازی داخلی سایت از صفحات پربازدید به صفحات مهم

در سایت شما حتما صفحاتی وجود دارد که از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ مانند صفحاتی که می‌تواند به پیشرفت سایت و درآمد شما کمک کند. برای اینکه بتوانید بازدید این صفحات را بالا ببرید باید اول، صفحات پربازدید سایتتان را شناسایی کنید و بعد، از این صفحات پربازدید به صفحات مدنظرتان لینک داخلی دهید تا هم اعتبار این صفحات بالا برود و هم بازدید آن‌ها بیشتر شود.

استفاده از تعداد لینک داخلی منطقی در سایت

اشتباهی که خیلی از تولیدکنندگان محتوا مرتکب آن می‌شوند، استفاده بیش‌از‌حد از لینک‌دهی در صفحه است؛ در‌حالی‌که لینک دادن به یک محتوای ارزشمند با انکرتکست مناسب خیلی بهتر از تعداد بالای لینک بی‌ارزش است. این‌کار علاوه براینکه باعث نارضایتی کاربران شما می‌شود، حتی می‌تواند به گوگل یک سیگنال منفی مبنی بر بهینه‌سازی بیش‌از‌حد یا over optimization بفرستد که ممکن است با جریمه گوگل هم همراه باشد.

استفاده از منوهای صفحه برای لینک دادن

منوها جز مهم‌ترین قسمت‌های سایت هستند و صفحاتی که منوها به آن لینک می‌دهند هم از نظر گوگل اهمیت خاصی دارند. منوها معمولا در قسمت هدرسایت، فوتر سایت و یا قسمت سایدبار قرار می‌گیرند و در تمام صفحات تکرار می‌شوند. بنابراین سعی کنید لینکی که می‌دهید حتما به صفحات مهم سایتتان مانند صفحه خدمات یا محصولات باشد تا باعث افزایش بازدهی سایتتان شود.

3 اشتباه رایج در مسیر لینک سازی داخلی

در بعضی مواقع ممکن است مشکلات و خطاهایی در مسیر لینک سازی داخلی سایت به‌وجود آید که آشنایی با آن می‌تواند به شما در برطرف کردن شان کمک زیادی بکند. 3 مورد از این خطاها عبارت است از:

صفحات بدون لینک داخلی یا Orphan page

یکی از اشتباهات رایج در محتوای صفحات، عدم لینک سازی داخلی سایت است. صفحاتی که هیچ لینک داخلی در آنها وجود ندارد از نظر گوگل صفحه یتیم شناخته می‌شوند که از اعتبار کمی برخوردارند. متاسفانه بدون لینک‌دهی این صفحات از چشم کاربر و گوگل به‌دور خواهد ماند، هرچند محتوای ارزشمند داشته باشند.

orphan page

لینک داخلی شکسته یا internal broken link

به لینکی گفته می‌شود که وقتی کاربر بر روی آن کلیک می‌کند با خطای 404 روبرو می‌شود. این خطا ممکن است به دو علت اتفاق بیفتد:

ویرایش آدرس قبلی

برای حل این مورد می‌توانید با شناسایی و ویرایش آدرس‌های قبلی سایت و قرار دادن آدرس جدید به‌راحتی مشکل را حل کنید.

حذف صفحه مقصد بدون قرار دادن جایگزین برای آن

در این مورد هم می‌توانید با استفاده از ریدایرکت 301 آدرس حذف شده را به صفحاتی که موضوعات مرتبط با آن دارند انتقال دهید.

لینک‌سازی بیش‌ازحد به صفحات کم‌اهمیت

صفحاتی در سایت وجود دارند که از اهمیت کم‌تری برخوردارند و لینک دادن به این صفحات تاثیری در ارتقای سایت شما نخواهد داشت؛ به‌جای آن می‎توانید به صفحات مهم‌تر که محتوای غنی‌تری هم دارند لینک دهید و خودتان را یک قدم به جایگاه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل نزدیک کنید.

حداقل و حداکثر تعداد لینک داخلی در مقاله

عدد مشخص و دقیقی برای لینک‌های داخلی یک مقاله وجود ندارد؛ همانطور که بارها در منابع مختلف هم به آن اشاره شده‌است، گوگل و تولیدکننده‌های محتوا همیشه به دو هدف تاکید می‌کنند: جلب رضایت کاربر و مفید بودن محتوا. به همین علت و برای کمک به کاربر در درک بیشتر مقاله، از لینک‌سازی داخلی استفاده می‌شود. اما باید دقت کرد تا از لینک‌سازی داخلی در جاهایی که نیاز است و باعث افزایش اطلاعات کاربر می‌شود استفاده کرد و از لینک‌سازی بیش از حد که باعث خستگی و صلب اعتماد مخاطب می‌شود، پرهیز کرد.

برای اینکه بتوانید از لینک‌های داخلی به‌صورت بهینه در مقاله‌تان استفاده کنید، بهتر است قبل از هر چیزی خودتان را جای مخاطب قرار دهید و چند سوال از خودتان بپرسید:

  • آیا این لینک به کاربر در درک بهتر محتوای مقاله کمک خواهد کرد؟ به دانش و معلومات خواننده اضافه خواهد شد؟ و در نهایت کاربر به آن نیاز دارد یا نه؟
  • آیا توانسته‌اید به کمک توضیحات انکورتکست، ارتباط موضوعی بین مقاله و مقصد لینک و اهمیت این لینک‌دهی را برای کاربر به‌طور شفاف بیان کنید؟
  • آیا کاربر از این لینک‌دهی و ارجاع به صفحه مقصد راضی است؟ یا بعد از کلیک روی لینک پشیمان خواهد شد؟

جمع‌بندی

لینک سازی داخلی سایت مبحثی است که در عین سادگی، پیچیدگی‌هایی هم به همراه دارد. اما اگر با راه‌کارهای درست استفاده از آن آشنا شوید به‌راحتی می‌توانید بهترین و بهینه‌ترین بهره را از این روش برای افزایش سئو سایتتان ببرید و در عین حال از اشتباهات ممکن در این مسیر پیشگیری کنید. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با این مبحث هرچه بیشتر اشنا کرده و نقش کوچکی در ارتقای جایگاه سایت شما در گوگل ایفا کنیم.