سئو چیست؟

Search Engine Optimization که در فارسی به سئو و بهینه سازی سایت معروف است، در واقع مجموعه روش‌های تخصصی و اصولی است که برای ارتقاء رتبه یک سایت در موتورهای جست‌وجو به کار می‌رود. با انجام اصولی این روش‌ها که بر اساس الگوریتم‌های مختلف موتورهای جست‌وجو مثل گوگل ایجاد شده‌اند، سایت‌های مختلف فرصت رسیدن به صفحه اول و رتبه برتر گوکل را خواهند داشت.

سئو و بهینه سازی سایت که در سراسر جهان درحال توسعه است، چند سالی می‌شود که برای صاحبین سایت‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. جایگاه "سئو" در استراتژی‌های مدیرانی که به موفقیت سایتشان فکر می‌کنند، هر روز درحال ترفیع است. این مدیران، SEO و بهینه سازی سایت را در اولویت کارهای خود قرار می‌دهند. سایتی که با زحمات فراوان، طراحی و آماده شده است، اگر به جایگاه خوبی در گوگل و اینترنت نرسد، هیچ آورده‌ای برای کسب‌وکار نخواهد داشت.

سئو، یک عملیات حساس است! در این عملیات، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید پیش از این‌ها، SEO آن‌قدرها هم مهم به نظر نمی‌آمد یا خیلی‌ها معتقد بودند سئو که کاری ندارد! اما به مرور که با این عملیات دست به یقه شدند، درصد زیادی از همین افراد، در نظرشان راجع‌ به SEO و بهینه‌سازی سایت تجدیدنظر کردند. چون سئو واقعا پیچیده است. حالا سوال این است: در این پروسه دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟

به زبان ساده‌ بگوییم؛ مقصود از انجام عملیات SEO، بالا بردن رتبه و جایگاه محتوای موردنظر در گوگل، با کلمات کلیدی مشخص و هدفمند است. کسانی که برای سایت، محتوا می‌نویسند، کلمات کلیدی خاصی را برای هر محتوا در نظر می‌گیرند و سپس با توجه به نکات دارای اهمیت در حوزه SEO و بهینه سازی، سعی می‌کنند رتبه آن مطلب را در نتایج موتورهای جست‌وجو، ارتقاء دهند.

این محتوای سئوشده و دیگر محتواهایی که در سایت قرار می‌گیرند، ابزارهایی هستند که قرار است برای سایت، در اینترنت و گوگل، جایگاه شایسته‌ای آماده کنند. البته این رتبه، مدام تغییر خواهد کرد و برای همواره در اوج بودن، همواره در تکاپو بودن را هم نباید فراموش کرد. یعنی تلاش‌هایی که در زمینه بهبود SEO انجام می‌گیرد باید مستمر و مداوم باشد.

در ادامه می‌خواهیم ببینیم اولین قدم‌ها در مسیر SEO و بهینه سازی سایت، از چه زمانی و در کجا برداشته شد؟

تاریخچه سئو و بهینه سازی سایت

سئو؛ یک علمِ حدودا بیست‌ساله است که تمام اصول لازم برای رشد سایت در گوگل و رسیدن به رتبه برتر در آن را به کسانی که با این هدف در اینترنت فعالیت می‌کنند، بررسی، تحلیل و ارائه می‌کند. شاید بتوان گفت این موضوع از سال 1990، در دنیای اینترنت ظهور کرد. گفته شده است که اولین سایت در سال 1991 راه‌اندازی شد اما موضوعی باعنوان SEO، در سال 1997 به‌طور رسمی شناسایی و مورداستفاده قرار گرفت.

ایده این مبحث از یک ناکامی در گوگل شروع شد؛ آن زمان که سایت رسمی جفرسـون اسـتارشـیپ در صفحه چهار موتورهای جست‌وجو قرار گرفت و او از این موضوع کلافه و ناراحت شد. این نیاز شدید، به بودن در صفحه اول، یک دنیا را با مبحثی مهم به‌نام سئو و بهینه سازی سایت آشنا کرد. نتیجه پرداختن به این موضوع مهم، رقابت سایت‌ها با یکدیگر است برای کسب رتبه بهتر در گوگل.

مثلث سئو را می‌شناسید؟!

بین سئوکارهای حرفه‌ای اصطلاحی با نام مثلث SEO رایج است که به سه مورد از مهم‌ترین مواردی که تاثیر زیاد بر سئوی سایت دارد اشاره می‌کند. این سه مورد، تولید محتوا، لینک‌سازی و بازدید سایت و ماندگاری مخاطب بیا کاربر در آن است. در ادامه به این سه مورد می‌پردازیم:

مثلث سئو

تولید محتوای مفید

در راس مثلث، تولید محتوا قرار دارد که اهمیت آن را به وضوح نشان می‌دهد. این روزها کمتر کسی هست که از نقش تولید محتوا در بهینه‌سازی سایت بی‌خبر باشد. سایت‌هایی که محتواهای مفید و ارزشمند دارند، همواره از نظر گوگل و مخاطبان در جایگاه بالاتری نسبت به بقیه سایت‌های رقیب قرار می‌گیرند.

لینک‌سازی استاندارد

لینک‌سازی، طبقه دوم مثلث SEO را به خود اختصاص داده است؛ اما باید بدانید که لینک‌دهی مثل چاقوی دوسر است. یعنی اگر با اصول لینک‌دهی آشنا نباشید ممکن است به‌راحتی به سایت و سئوی آن ضربه بزنید. لینک‌سازی معمولا به دو نوع داخلی و خارجی وجود دارد. لینک‌سازی‌های داخلی به دیده شدن صفحات مختلف سایتتان کمک می‌کند و لینک‌سازی‌های خارجی به افزایش بازدید سایت و دیده شدن آن در گوگل کمک خواهد کرد.

افزایش بازدید سایت و نرخ ماندگاری در آن

همه تلاش مدیران سایت از تولید محتوای خوب و لینک‌دهی‌های مناسب، رسیدن به این مرحله است. مرحله‌ای که در آن مخاطب، سایت شما را از میان انبوه سایت‌ها انتخاب می‌کند و شما باید با نشان دادن هنر خود بتوانید مخاطبتان را در سایتتان نگه دارید. طراحی‌های گرافیکی خلاقانه، محتوای مفید و عناوین جذاب از مواردی است که به شما کمک خواهد کرد مخاطب را در سایتتان نگه دارید.

چرا باید برای سئو و بهینه سازی سایت خود وقت بگذارید؟

اگر شما هم به‌دنبال دیده شدن، افزایش فروش و بالا بردن تعداد مشتریانتان در فضای مجازی هستید، اگر برای پیشرفت و توسعه کسب‌وکارتان در آینده برنامه دارید، سئو بهترین گزینه برای شماست؛ یک سرمایه‌گذاری بلندمدت که می‌تواند شما را به اهدافتان برساند، با هزینه‌ای کمتر و برای مدت طولانی‌تر.

اکنون که دسترسی به اینترنت برای طیف گسترده‌ای از افراد به‌راحتی امکان‌پذیر است و روزانه میلیون‌ها کاربر از گوگل برای جستجوی موارد موردنیاز و پیدا کردن پاسخ سوالاتشان استفاده می‌کنند، شما می‌توانید از این بستر برای دیده شدن و شناساندن برندتان استفاده کنید. با قرار گرفتن در رتبه‌های بالا، کاربران زیادی به سراغ شما می‌آیند چون رتبه‌های نخست گوگل بین کاربران از اعتبار زیادی برخوردارند و کاربران با اعتماد بیشتری به آن سایت‌ها سر می‌زنند و یا از آن‌ها خرید می‌کنند.

اهمیت سایت برای کسب‌وکارها و علت آن

تبلیغات از گذشته‌های دور با روش‌های مختلف و متنوع در کنار کسب‌وکارها بود، هست و خواهد بود. با ظهور و گسترش اینترنت و فضای مجازی و استقبال مردم از آن، کسب‌وکارها هم به این فکر افتادند تا تبلیغات مجازی را جایگزین تبلیغات سنتی کنند. برای شروع فعالیت در این فضا، قدم اول طراحی یک سایت منحصربه‌فرد و اختصاصی است که بتواند برند و محصولات شما را به‌خوبی به مخاطبانتان معرفی کند.

شما با داشتن یک سایت کاملا حرفه‌ای می‌توانید علاوه‌بر پاسخ به سوالات مخاطبان و رفع نیازهای آن‌ها، کاری کنید که آن‌ها با ورود به سایت شما تجربه کاربری لذت‌بخشی داشته باشند. با این کار مشتریان برای رفع نیازهای بعدی‌شان نیز حتما سایت شما را انتخاب خواهند کرد و شما را با اطمینان بیشتری به دیگران معرفی می‌کنند.

وب‌سایت‌ها، می‌توانند کاتالوگی برای معرفی خدمات و محصولات شما باشند. مخاطبانتان می‌توانند با مطالعه مشخصات دقیق محصولات و دیدن تصاویر آن‌ها، انتخاب راحت‌تری برای خریدشان داشته باشند. وب‌سایت‌ها، بازاری بدون محدودیت زمانی و مکانی هستند. مشتریان شما از هر جا و در هر زمانی می‌توانند با مراجعه به آن، سفارش خود را ثبت و یا از خدمات و محتوای سایتتان استفاده کنند.

بهینه سازی سایت چگونه می‌تواند اتفاق بیفتد؟

حالا که به اهمیت طراحی سایت و بهینه سازی آن پی بردید، بهتر است با چگونگی بهینه سازی سایت هم آشنا شوید. قبل از هر چیز بهتر است این را بدانید که بهینه سازی سایت به دو بخش بهینه سازی برای کاربران و بهینه سازی برای موتورهای جستجوی گوگل تقسیم می‌شود. یعنی سایت شما و محتوای آن، هم باید برای کاربرانتان جذاب و مفید باشد هم گوگل آن را شایسته کسب رتبه‌های برتر بداند.

سایتی برای کاربر بهینه شده است که هم ظاهر جذاب و کاربرپسند داشته باشد و هم مطالب و محتوای آن برای مخاطب مفید و مطلوب باشد. امنیت سایت شما و سرعت بارگذاری آن هم از جمله مواردی است که باعث ایجاد حس رضایت در کاربرانتان خواهد شد. اگر مخاطب با ورود به سایت شما و استفاده از آن، حس رضایت را تجربه کند باید بگوییم شما موفق به بهینه سازی سایت برای کاربرانتان شده‌اید.

بعد از بهینه کردن سایت برای کاربران نوبت به بهینه سازی آن برای موتورهای جستجوگر گوگل می‌رسد. اما گوگل چطور می‌تواند باکیفیت بودن یک سایت را از دیگری تشخیص دهد؟

موتورهای جستجوی گوگل، مجهز به الگوریتم‌هایی هستند که با معیارهای مشخص، اقدام به بررسی سایت‌ها و محتوای آن‌ها می‌کنند. خوشبختانه امروزه این الگوریتم‌ها به کمک پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری هوش مصنوعی، می‌توانند میزان مفید بودن محتوای سایت برای کاربران و رضایت آن‌ها از سایت‌ها را تشخیص داده و از آن به‌عنوان معیار مهمی برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده کنند.

در واقع می‌توان گفت، شما با طراحی یک سایت حرفه‌ای با محتوای باکیفیت، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم مخاطبان بیشتری را جذب کنید و هم رتبه بالای گوگل را به‌دست بیاورید.

چقدر زمان برای بهینه سازی سایت نیاز است؟

شاید یکی از سوالاتی که ذهن همه مدیران کسب‌وکارها را به خود درگیر کرده، زمان لازم برای بهینه سازی سایت و بهبود سئوی آن است. باید بگوییم که بهینه کردن سایت یک کار تدریجی و زمان‌بر است؛ اما نتیجه‌ای که در پی دارد قطعا ارزش این زمان صرف‌شده را خواهد داشت. این زمان به عوامل مختلفی مانند نوع وب‌سایت، رتبه فعلی آن در صفحات گوگل، جایگاه سایت‌های رقیب، میزان سختی کلمه کلیدی و سایر عوامل بستگی دارد.

زمان موردنیاز برای بهبود سئوی یک سایت بین 6 ماه تا 1 سال است و این زمان بسته به عوامل گوناگون تاثیرگذار می‌تواند متغیر باشد. همان‌طور که میدانید SEO به سه صورت سفید، خاکستری و سیاه وجود دارد. برای اینکه بتوانید به بهترین نوع SEO که سئوی کلاه سفید است دست پیدا کنید، مراحل بهینه کردن سایت را باید به‌طور تدریجی انجام دهید و به بهبود کیفیت محتوای تصویری، ویدئویی و متنی سایت، لینک‌های ورودی و خروجی آن، جلوه‌های گرافیکی و قالب و ساختاربندی سایت اهمیت دهید.

آیا سئوی تضمینی حقیقت دارد؟

شاید شما هم این جمله را از بسیاری از شرکت‌های سئوکار شنیده باشید که "ما سئوی سایت شما را تضمین می‌کنیم"! اما این حقیقت ندارد و این جمله ادعایی بیش برای جلب اعتماد شما و گرفتن هزینه بالاتر نیست. البته نه اینکه تقویت سپوی سایتتان غیرممکن باشد بلکه باید بگوییم که این پروسه بسیار حساس و پیچیده و درمورد آن، صرفا ادعا داشتن کارساز نخواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید گوگل به کمک بیش از 200 الگوریتم مختلف، کیفیت وب‌سایت‌ها را بررسی و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند و شما هیچ نقشی در این تصمیم‌گیری ندارید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با بالا بردن کیفیت سایت خود، نظر مثبت گوگل را به‌ سایتتان جلب کنید. اگر سئوی سایتتان را هم به شرکتی سپردید، حتما از آن‌ها تضمین کیفیت سایتتان را بخواهید تا به این وسیله هم رضایت کاربران و هم اعتماد گوگل را به‌دست بیاورید.

برای سئوی سایتتان چقدر باید هزینه کنید؟

هزینه سئوی سایت شما، مبلغی است که شما برای دیده شدن در جایگاه‌های اول نتایج جستجوی گوگل پرداخت می‌کنید. این تعرفه بسته به عوامل مختلف می‌تواند برای انواع سایت‌ها متفاوت باشد. بررسی کلمات کلیدی و سطح دشواری آن‌ها، میزان فعالیت سایت‌های رقیب و همچنین وضعیت فعلی سایت، از جمله عواملی است که کارشناسان سئوی شرکت‌های سئوکار، قبل از شروع بهینه‌سازی سایت موردنظر انجام می‌دهند و با توجه به آن، هزینه را تخمین می‌زنند.

سخن پایانی

سئو و بهینه سازی سایت، مهم‌ترین ابزاری است که صاحبین کسب‌وکارها را به هدفشان از طراحی سایت خواهد رساند. این عامل، رتبه ی سایتتان شما را در گوکل تضمین می‌کند و با تقویت آن است که می‌تواند سایت شما را به مشتریان و مخاطب هدفی که در گوکل به‌دنبال خدمات یا محصولات مشابه خدمات و محصولات شما هستند، نمایش دهد.در واقع فقط طراحی سایت، بدون پرداختن به موضوع مهم سئو، نمی‌تواند کار ویژه‌ای در جهت رشد و توسعه کسب‌وکارها انجام دهد.

سوالات متداول

SEO چیست؟

مجموعه روش‌های تخصصی و اصولی است که برای ارتقاء رتبه یک سایت در موتورهای جست‌وجو به کار می‌رود.

آیا سئوی سایت می‌تواند تاثیری در میزان فروش داشته باشد؟

بله. وقتی سئوی سایتتان قوی باشد، سایت برای تعداد بیشتری از جستجوکنندگان نمایش داده خواهد شد و وقتی افراد بیشتری سایتتان را ببینند، میزان شانس برای خرید بیشتر ، بالا خواهد رفت.

مثلث SEO را می‌شناسید؟

در بین سئوکارهای حرفه‌ای اصطلاحی با نام مثلث SEO رایج است که به سه مورد از مهم‌ترین مواردی که تاثیر زیاد برروی سئوی سایت دارد اشاره می‌کند. این سه مورد، تولید محتوا، لینک‌سازی و بازدید سایت و ماندگاری در آن است.

آیا سئوی تضمینی حقیقت دارد؟

این‌که صرفا با ادعای خشک و خالی بتوان به این هدف رسید حقیقت ندارد و این جمله ادعایی بیش برای جلب اعتماد شما و گرفتن هزینه بالاتر از شما نیست.

چقدر زمان برای بهینه‌سازی سایت مورد نیاز است؟

بهینه کردن سایت یک کار تدریجی و زمان‌بر است؛ اما نتیجه‌ای که در پی دارد قطعا ارزش این زمان صرف شده را خواهد داشت. این زمان به عوامل مختلفی مانند نوع وب‌سایت، رتبه فعلی آن در صفحات گوگل، جایگاه سایت‌های رقیب و سایر عوامل بستگی دارد