سئوی عنوان چیست؟

عنوان صفحه که با نام تگ عنوان نیز شناخته می‌شود، توضیح کوتاهی از یک صفحه وب است که در بالای پنجره مرورگر و در SERP ظاهر می‌شود. سئوی عنوان صفحه به این معناست که این متن کوتاه را به شیوه‌ای تهیه و تدوین کنیم که منجر به افزایش نرخ CTR شود.

یک نمونه عنوان صفحه

فرق بین عنوان پست و عنوان سئو چیست؟

پیش از هر چیز شاید لازم باشد برای درک بهتر سئوی عنوان صفحه بفهمیم که تفاوت عنوان پست و عنوان سئو چیست؟ عنوانی که درست در صفحه و بالای پست ظاهر می‌شود، عنوان پست شماست. در حالی که عنوان سئو، عنوانی است که در بالای نوار آدرس مرورگر و در نتایج گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو ظاهر می‌شود. اما به دلایل گوناگون، این دو مورد در زبان فارسی به جای یکدیگر قرار می‌گیرند. ما در این نوشتار درمورد عنوان سئو صحبت می‌کنیم.

آیا عنوان صفحه روی سئو تاثیرگذار است؟

سئوی تگ عنوان صفحه بسیار مهم است و رعایت آن می‌تواند سئوی کل سایت را بالا ببرد چون این موضوع بر نحوه درک الگوریتم‌های گوگل از محتوا و رتبه‌بندی صفحه تاثیر می‌گذارد. تغییر عناوین صفحه منجر به تغییر مثبت یا منفی روی رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو، بازدید و میزان ترافیک خواهد شد.

نقش تگ عنوان دقیقا چیست؟

هنگامی که مشتریان بالقوه، محصولات شما را جست‌وجو می‎‌کنند عناوین صفحات مانند یک شعار برای کسب‌وکارتان ظاهر خواهند شد. عنوان صفحه به همراه توضیحات متا (همان نوشته‌های کوچک‌تر زیر عنوان) و URL مانند یک بنر عمل می‌کند و افراد با مشاهده‎ آن تصمیم می‌گیرند که روی لینک شما کلیک کنند یا نه.

به همین دلیل شیوه قالب‌بندی عنوان صفحه و پیامی که از طریق آن می‌رسانید نقش مهمی در تصمیم‌گیری کاربران خواهد داشت. کافی است یک نگاه به عنوان صفحه خود بیندازید و از خود بپرسید که آیا بازدیدکنندگان حاضرند در فروشگاه مجازی شما قدم بزنند یا ترجیح می‌دهند که به سراغ رقبای‎تان بروند؟

یکی از نکات مهم در این مورد این است که ممکن است این تصور وجود داشته باشد که مهم‌ترین نکته درمورد سئوی عنوان، فقط آوردن کلمه کلیدی اصلی در عنوان است درصورتی‌که صرفا حضور کلمه کلیدی در عنوان، به‌تنهایی سبب نمی‌شود که رتبه بالاتری را به خود اختصاص دهید. به بیانی دیگر ‎می‌توان گفت که سئوی عنوان صفحه یک عامل رتبه‌بندی غیرمستقیم است چرا که بر نرخ کلیک شما تاثیر می‌گذارد.

بهتر است بیشتر به این فکر کنیم که عنوان جذاب باشد و بتواند نظر مخاطب را جلب کند و او را وادار به کلیک بر روی عنوان و مطالعه مطلب کند و از این طریق، سئوی سایت را بهبود ببخشد. امروزه اثبات شده است که اگر عنوان صفحه به اندازه کافی خوب باشد کاربران بیشتری روی آن کلیک می‌کنند که این خود یک عامل رتبه‌بندی مستقیم برای گوگل است و گوگل بیشتر دوست دارد کاربران را راضی و خوشحال ببیند.

چگونه یک عنوان صفحه عالی بنویسیم؟

حالا که دانستیم سئوی عنوان صفحه می‌تواند روی فرایند تصمیم‌گیری گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها موثر باشد، لازم است که روش نوشتن یک عنوان صفحه عالی را هم یاد بگیریم. یک عنوان صفحه خوب بایستی ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • مختصر و مفید
  • توصیف‌کننده و مرتبط
  • منحصر‌به‌فرد
  • شامل نام تجاری یا نام سایت
  • طول مناسب
  • جذاب و جالب‌توجه

در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

عنوان را واضح، مختصر و مفید بنویسید

یکی از نکات سئوی تگ عنوان صفحه این است که مختصر باشد؛ طوری که کاربر با یک نگاه بتواند معنای آن را درک کند. پیش از هر چیزی باید به این فکر کنید که عنوان صفحه را برای مشتری خود می‌نویسید و نه هیچ کس دیگر.

عنوان صفحه را نباید با کلمات کلیدی تکراری یا شبیه به هم پر کنید. موتورهای جست‌وجو می‌توانند مترادف‌ها و کلمات مرتبط را درک کنند. اگر از حروف انگلیسی استفاده می‌کنید تمام حروف را بزرگ یا کوچک انتخاب نکنید.

اگر از خط تیره استفاده می‌کنید، همیشه به این روال پایبند باشید. برای مثال دفعه بعد آندرلاین یا بک‌اسلش و … را فراموش کنید و به خط‌تیره پایبند باشید.  

عنوان خود را توصیف‌کننده و مرتبط با موضوع انتخاب کنید

عنوان صفحه بایستی توصیف‌کننده متن و مرتبط با محتوای صفحه باشد. این مسئله به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا صفحه را برای کوئری‌های مختلف بهتر درک کنند و رتبه‌بندی را به شیوه بهتری انجام دهند. هدف از سرچ کاربر را در نظر بگیرید. او واقعا چه چیزی می‌خواهد؟ آیا به دنبال اطلاعات است یا می‌خواهد خرید کند؟ زمانی‌که این اطلاعات را به دست آورید می‌توانید مطمئن شوید که عنوان صفحه شما با آن چیزی که کاربر به‌دنبال آن است مطابقت دارد.

سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که با محتوا، بیزنس، خدمت یا محصول شما هم‌خوانی داشته باشد. مثلا اگر یک کسب‏‌وکار محلی هستید حتما منطقه خود را در عنوان ذکر کنید. یکی از اصول سئوی عنوان صفحه این است که 1 الی 2 تا از مهم‌ترین کلمات کلیدی را در عنوان صفحه قرار دهید. بر اساس محتوای خود از کلیدواژه‌‌های فراخوان مانند «خرید» و «دانلود» یا کلیدواژه‌های اصلاح‌کننده مانند «راهنما»، «نقد و بررسی» و ... بهره ببرید.

مطمئن شوید که عنوان شما نمایانگر واقعی محتوای صفحه هستند. شاید وسوسه شوید که از کلمات کلیدی استفاده کنید که به محتوای شما مرتبط نیستند اما باید از انجام این کار اجتناب کنید زیرا کاربران به سرعت از صفحه خارج خواهند شد و این یک سیگنال منفی از سمت سایت شما برای گوگل خواهد بود.

مطمئن شوید که عنوان هر صفحه منحصر‎به‌فرد است

داشتن عنوان متمایز و منحصر به فرد یکی از اصول مهم سئوی عنوان صفحه است. اگر حتی 2 صفحه از وبسایت شما عنوان یکسانی داشته باشد درک آن برای کاربران و حتی موتورهای جست‌وجو چالش‌برانگیز خواهد بود.

از کلمات کلیدی مشابه در تعداد زیادی از صفحات وبسایت خودداری کنید. قطعا ساخت عنوان صفحه منحصربه‌فرد برای سایت‌های بسیار بزرگ کاری نشدنی است. در چنین موقعیتی یک قالب‌بندی ایجاد کرده و برخی از عناصر آن را برای هر صفحه تغییر دهید.

نام تجاری خود را در عنوان سئو ذکر کنید

این مسئله به‌ عنوان سئو برمی‌‎گردد و نه عنوان محتوای‏تان! اگر یک برند شناخته‌شده هستید، سعی کنید نام برند خود را در عنوان قرار دهید چرا که روی سئوی عنوان صفحه تاثیرات زیادی دارد. انجام این کار باعث می‌شود از رقبا متمایز شوید و میزان CTR نیز افزایش می‌یابد. اگر ناشناخته هستید، قرار دادن نام تجاری‌تان در عنوان صفحه می‌تواند به افزایش آگاهی از شما کمک شایانی کند.

نام تجاری خود را در ابتدا یا انتهای صفحه قرار داده و آن را با یک خط فاصله جدا کنید. البته شما می‌توانید عنوان صفحه را در عنوان صفحه قرار ندهید اما ممکن است گوگل خود این کار را برای شما انجام دهد.

طول عنوان صفحه را بهینه کنید

اگر عنوان صفحه شما بیش از حد طولانی باشد احتمالا توسط موتورهای جست‌وجو به شکل نصفه‌ونیمه نمایش داده خواهد شد. این اتفاق می‌تواند باعث شود که کلمات کلیدی و مهم توسط کاربران دیده نشود. قرار دادن کلمه کلیدی در بخش‌های ابتدایی عنوان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. محدودیت خاصی درمورد طول عنوان صفحه وجود ندارد اما بهترین گزینه نوشتن بین 30 تا 60 کاراکتر است. یادتان باشد که عنوان‌های خیلی کوتاه می‌تواند فرصت توصیف بیشتر برای جذب مخاطب را از شما بگیرند.

جذاب بنویسید

علاوه‌بر این‌که رعایت نکات سئوی عنوان صفحه بسیار مهم است باید به این نکته هم توجه داشت که این متن باید به شکلی نوشته شود که مردم بخواهند روی آن کلیک کنند. تگ عنوان هر چقدر که جذاب‎‌تر نوشته شود CTR بالاتر رفته و ترافیک بیشتری روانه سایت خواهد شد.

سعی کنید عنوان خود را نسبت به عنوان رقبای خود متمایز کنید. اصولا متمایز کردن عناوین پست‌های وبلاگی بسیار ساده‌تر است. برای مثال با نوشتن «چرا آیفون ایکس جدید بد است؟» می‌توانید توجه مردم را به سوی خود جلب کنید. سئوکاران و مدیران وب‌سایت‌ها از راه‌های مختلفی برای برجسته‌کردن خود استفاده می‌کنند. برای مثال استفاده از ایموجی‌ها یکی از این موارد است که البته بعد از مدتی توسط گوگل فیلتر می‌شوند.

اگر دوست دارید که عنوان صفحه متمایزی داشته باشید اما محدودیت کاراکتر به شما این اجازه را نمی‌دهد، از قابلیت‌های توضیحات متا نیز می‌توانید استفاده کنید.

بهترین ساختار برای سئوی تگ عنوان چیست؟

سعی کنید یک ساختار و قالب ثابت برای انواع صفحات خود داشته باشید. برخی معتقد هستند که کلمه کلیدی اصلی در ابتدای عنوان سئو ظاهر نمی‌شود اما بررسی‌ها نشان داده است که اگر کلمه کلیدی در ابتدای تگ عنوان باشد احتمالا ارزش بیشتری خواهد داشت. بهترین قالب چیزی شبیه مورد زیر است:

<Target Keyword(s)> <Modifier(s)> <USP> | Brand Name

مثلا:

کفش مجلسی: بهترین کفش مجلسی با تخفیف ویژه | کفشیران

با این حال لزومی ندارد که این حالت همیشه ثابت باشد. شما با ایجاد تغییر در آن می‌توانید عناوین به مراتب بهتری را ایجاد کنید.

اما بهترین جداکننده از نظر سئوی عنوان صفحه چیست؟ واقعیت این است که این مسئله چندان مهم نیست فقط سعی کنید که در استفاده از آن‌ها ثابت‌قدم باشید؛ به بیانی دیگر همیشه از یک نوع جداکننده استفاده کنید. انواع رایج این جداکننده‌ها پایپ‌ها (|) و خط تیره (-)  است.

سخن پایانی

سئوی عنوان صفحه تقریبا کار آسانی است اما ساخت آن‌ها و رسیدن به بهینه‌ترین وضعیت قطعا به زمان و تلاش نیاز خواهد داشت. ما در این نوشته سعی کردیم بگوییم که سئوی عنوان چیست و چگونه می‌تواند روی وضعیت وب‌سایت تاثیر بگذارد. در نهایت لازم است به این نکته اشاره کنیم که با توجه به بودجه و منابعی که در اختیار دارید می‌توانید از همین مسئله سئوی عنوان صفحه برای بهبود CTR به شکل ارگانیک استفاده کرده و نتیجه این کار را از طریق گوگل کنسول ارزیابی کنید.

سوالات متداول

فرق عنوان پست و عنوان سئو چیست؟

عنوانی که درست در صفحه و بالای پست ظاهر می‌شود، عنوان پست شماست. در حالی که عنوان سئو، عنوانی که در بالای نوار آدرس مرورگر و در نتایج گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو ظاهر می‌شود.

بهترین جداکننده‌ها برای عنوان صفحه چیست؟

انواع رایج این جداکننده‌ها پایپ‌ها (|) و خط تیره (-)  است اما فرق خاصی ندارند.

آیا تگ عنوان روی سئو تاثیرگذار است؟

 تگ عنوان صفحه برای سئو بسیار مهم است زیرا بر نحوه درک الگوریتم‌های گوگل از محتوای شما و رتبه‌بندی صفحه تاثیر می‌گذارد.