نرخ کلیک CTR چه تاثیری در دیده‌شدن کسب‌وکار شما دارد؟

یک استراتژی بازاریابی خوب برای کسب‌و‌کار شما این است که به ترافیک وب‌سایت خود توجه ویژه داشته باشید. ترافیک وبسایت به دلایل زیادی مهم است. هرچه افراد بیشتری سایت شما را ببینند، مشتریان بالقوه بیشتری خواهید داشت. تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به تعداد فرصت‌هایی تبدیل می‌شود که کسب‌وکار شما برای تأثیرگذاری، تولید سرنخ‌های واجد شرایط، اشتراک‌گذاری برند شما و ایجاد روابط بیشتر دارد. ایجاد روابط و اعتمادسازی میان برند شما و مشتریان، می‌تواند در نهایت سبب فروش محصول یا خدمات شما شود، مشتریان جدیدی را به سمت شما هدایت کند و به رشد کسب‌و‌کار شما کمک کند.

البته افزایش نرخ کلیک CTR و ترافیک بیشتر وب‌سایت فقط به معنای پول بیشتر نیست. ترافیک بیشتر وب‌سایت می‌تواند سبب رشد تجارت شما شود، خط تولید شما را گسترش دهد و خدمات و محصولات بیشتری را به مخاطبان شما ارائه دهد. با توجه به این توضیحات، یکی از سوالاتی که اغلب برای صاحبان کسب‌وکار به‌وجود می‌آید این است که CTR باید چقدر باشد تا بتوان با قاطعیت گفت که این وبسایت در مسیر رشد قرار گرفته و بازدیدکنندگان زیادی دارد. به‌ همین جهت، در بخش بعدی راجع‌به اینکه نرخ CTR چقدر باید باشد و راه‌های افزایش بازدید سایت صحبت می‌کنیم.

نرخ CTR چقدر باید باشد؟

افزایش نرخ کلیک CTR، تاثیر مستقیم با افزایش ترافیک و بازدید سایت دارد. در واقع زمانی‌که بازدید از سایت شما افزایش می‌یابد، به‌طور غیرمستقیم نیز تعداد تبدیل خود را افزایش می‌دهید. افزایش رقم نرخ کلیک سایت، عامل بسیار مهمی برای موفقیت استراتژی بازاریابی آنلاین شما و اهداف تجاری شماست.

این بدان معناست که شما بازدیدکنندگان خود را وادار می‌کنید تا کاری را که می‌خواهید انجام دهند، خواه شرکت در رویداد شما باشد یا خرید محصول شما، ثبت‌نام در خبرنامه‌ها یا پست‌های خود، دریافت پیشنهاد یا امضای قرارداد جدید. در پاسخ به اینکه نرخ کلیک چیست، باید بگوییم که نرخ کلیک CTR همیشه تعداد بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت شما می‌آیند نیست، بلکه بیشتر مربوط به بازدیدکنندگانی است که علاقه‌مند به خدمات و محصولات شما هستند و در نهایت خرید را خود را انجام می‌دهند.

در پاسخ به اینکه CTR خوب چند است، باید بگوییم که طبق آمار و ارقام منتشرشده از سوی محققان حوزه وب، متوسط نرخ کلیک خوب برای یک وب‌سایت در دسکتاپ 24 درصد و در موبایل، 32 درصد تخمین زده شده است. البته این مقدار یک میانگین جهانی است و می‌تواند با توجه به حوزه فعالیت و منطقه شما متفاوت باشد.

شایان ذکر است که صرف داشتن رتبه خوب، الزاما نرخ کلیک بالایی نخواهید داشت. برای مثال وبسایتی که رتبه یک گوگل را دارد، می‌تواند نرخ کلیک بالای 80 درصد و یا حتی کمتر از 20 درصد داشته باشد.

فرمول محاسبه CTR

با توجه به اهمیت نرخ کلیک CTR در افزایش فروش یک کسب‌وکار آنلاین، در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با ذکر یک مثال، با فرمول CTR و نحوه محاسبه آن آشنا کنیم.

فرض کنید که فردی در سرچ‌باکس گوگل، عبارت بهترین کرم پودر را جستجو می‌کند. طبیعتا در اولین صفحه، 10 نتیجه برتر برای او نمایش داده می‌شود. فرض کنیم وبسایت شما، یکی از نتایج نمایش‌داده‌شده برای کاربر باشد اما همچنان شما 9 رقیب دیگر دارید و کاربر می‌تواند بر روی هر لینکی که مایل است، کلیک کند. اگر بخواهید بدانید که نرخ کلیک چیست باید بگوییم نرخ کلیک عددی است که از تقسیم مجموع کل کلیک‌ها بر مجموع تعداد نمایش در نتایج جستجو یا همان Impression به‌وجود می‌آید.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که Impression چیست و چه نقشی در محاسبه این فرمول دارد. مفهوم Impression در سرچ کنسول، در واقع به معنای تعداد دفعاتی است که محتوای وبسایت شما برای کاربر نمایش داده شده است. بنابراین با تقسیم مجموع کلیک‌هایی که روی کلیه نتایج شده بر روی عدد ایمپرشن، نرخ CTR به‌دست می‌آید و اگر این عدد را ضربدر 100 کنید، درصد نرخ کلیک به دست می‌آید.

Click rate percentage

البته باید بگوییم که با وجود ابزارهایی مانند گوگل آنالیتکس یا گوگل سرچ کنسول، دیگر نیازی به محاسبه دستی نرخ کلیک نیست و شما می‌توانید عدد حساب‌شده این معیار را در سرچ کنسول سایت خود ببینید.

مفهوم average position در سرچ کنسول

یکی دیگر از موارد مهم، مفهوم average position در سرچ کنسول است که به معنای جایگاه حدودی وبسایت شما در نتایج گوگل است. برای مثال اگر سایت شما 10 صفحه دارد که رتبه آن‌ها به‌ترتیب اعداد 3، 7، 5، 5، 6، 2، 1،2، 8 و 4 هستند، average position شما رقم 4.3 است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که ارتباط میان average position با نرخ CTR چیست؟

در واقع می‌توان گفت، هر چقدر جایگاه نسبی سایت شما در نتایج گوگل بالاتر باشد، شانس بیشتری برای کلیک کردن روی محتوای سایت شما از سوی کاربران وجود دارد. بنابراین هر چقدر رقم average position کمتر باشد و جایگاه بهتری در نتایج داشته باشید، نرخ کلیک شما به همان میزان افزایش می‌‎یابد. با مطالعه این مطالب، قطعا بی‌صبرانه منتظر یادگیری تکنیک‌های افزایش CTR برای وبسایت خود هستید. به همین منظور در بخش بعدی همراه ما باشید.

4 راه‌ برای افزایش CTR

اگر افزایش CTR را هدف خود بدانیم، بهینه‎‌سازی وبسایت، راه رسیدن به آن است. این بهینه‌سازی می‌تواند تمامی جوانب را دربرگیرد؛ مثل بهبود سئوی تکنیکال سایت، بهبود محتوا و لینک‌سازی‌ها و غیره. در این بخش، به چهار روش افزایش بازدید از سایت، می‌پردازیم:

1. حل مشکل و رفع نیاز مخاطب

یکی از مهم‌ترین اصول سئوی محتوا، این است که شما با پرزنت صحیح محصول یا خدمات خود، به مخاطب نشان دهید که می‌توانید مشکلی را از او حل نمایید اما نقطه عطف ماجرا دقیقا اینجاست که تا زمانی‌که کاربر وارد وبسایت شما نشود، چگونه متوجه شود که با خواندن محتوای محصول یا متن معرفی خدمات شما، به پاسخ سوالش می‌رسد. اینجاست که اهمیت تیترنویسی جذاب و کپی‌رایتینگ برای ما آشکار می‌شود.

تیتر نقطه آغاز یک محتوا است که در نتایج گوگل، برای کاربر نمایش داده می‌شود. بنابراین هرچقدر شما در نوشتن تیترهای جذاب و درگیرکننده مهارت بیشتری داشته باشید، امکان اینکه کاربر روی لینک وبسایت شما کلیک کند، بیشتر است. به همین منظور، برای افزایش بازدید سایت، می‌توانید از کلمات کلیدی خود در عنوان مطلب استفاده نمایید.

2. استفاده از CTA ها

استفاده از CTA، از عوامل تاثیرگذار بر CTR است که سئوکاران نگاه خاص و ویژه‌ای به‌آن دارند. CTA مخفف‌شده عبارت Call To Action است که به معنای فراخوان برای اقدام است. در واقع شما با لحنی اغواکننده از او می‌خواهید که کاری را انجام دهد. این کار می‌تواند نظیر کارهایی مانند خرید کردن از سایت، استفاده از خدمات شما، فشردن یک دکمه، پر کردن یک فرم تماس و یا حتی برقراری تماس تلفنی و یا چت کردن با کارشناسان در بخش پشتیبانی باشد.

کال تو اکشن می‌تواند فراخوان برای انجام اقداماتی نظیر خرید، ارسال فرم تماس یا مشخصات و یا برقراری تماس باشد.

3. استفاده از تصاویر

استفاده از تصاویر به فراخور موضوع محتوا، یکی از روش‌هایی است که جذابیت بصری متن شما را بالاتر می‌برد. در واقع گاهی به‌جای ارائه سه پاراگراف متنی برای معرفی یک محصول، درج یک عکس می‌تواند همان کار را انجام دهد. ضمن اینکه وجود تصاویر مرتبط در متن، چشم مخاطب را کمتر خسته می‌کند و او را برای اسکرول کردن به پایین و خواندن ادامه مطلب، تشویق می‌نماید.

4. استفاده از لینک‌های مرتبط

استفاده از لینک‌های مرتبط، یکی از عوامل تاثیرگذار بر CTR سایت است. در مطلبی که راجع‌به موضوع نرخ کلیک چیست و تکنیک‌های افزایش CTR چگونه است، نمی‌توان سخنی از لینکسازی و درجه اهمیت آن در بهبود سئوی سایت به میان نیاورد. در واقع لینک سازی دقیقا همان جایی است که نقش ctr در سئو مشخص می‌شود.

زمانی‌که شما در محتوای خود در حال توضیح موضوعی هستید، می‌توانید با لینک دادن به عناوین مرتبط، به کاربر کمک کنید تا برای سوالات دیگر خود نیز پاسخ مناسب بیاید. این کار باعث می‌شود تا بر روی لینک‌های بیشتری از سایت شما کلیک شود. همین مورد سبب افزایش نرخ ایمپرشن و همچنین افزایش نرخ CTR می‌شود.

افزایش نرخ کلیک نیز به نوبه خود به بهبود جایگاه و رتبه وبسایت شما در صفحه نتایج گوگل کمک می‌کند. تکرار این دو فرآیند، سبب به‌وجود آمدن چرخه مثبتی می‌شد که در نهایت ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما هدایت می‌کند و رقم فروش وبسایت شما را افزایش می‌دهد.

راه‌هــای افــــزایش CTR

سخن پایانی

در این مطلب، راجع به اینکه نرخ CTR چیست، چه ارتباطی با نرخ ایمپرشن دارد و فرمول محاسبه آن صحبت کردیم. همچنین توضیح دادیم که چگونه می‌توان نرخ کلیک سایت را بالا برد و راه‌های افزایش CTR چیست. با وجود توضیحات و ارائه بهترین تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک، هم‌اکنون می‌توانید گامی مثبت و موثر در جهت بهبود رتبه و جایگاه صفحات وبسایت خود بردارید. در صورت داشتن هر گونه پرسش و یا ابهام در مورد نرخ کلیک، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توسط کارشناسان ما پاسخ داده شود.

سوالات متداول

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک چیست؟ نرخ کلیک یا CTR که مخفف عبارت Click Trough Rate است، رقمی است که نرخ تبدیل کاربران عادی را به مشتریانی بالقوه نشان می‌دهد.

فرمول محاسبه نرخ کلیک؟

تعداد کلیک تقسیم بر تعداد بازدید ضربدر 100.

راه‌های افزایش CTR چیست؟

نوشتن محتوایی که:
1. مشکل یا نیازی را از مخاطب برطرف کند.
2. در آن از کال تو اکشن ها استفاده شده است.
3. تصاویر مفید، مرتبط و موثر به کار رفته است.
4. در آن از لینک‌های مرتبط استفاده شده است.