1- حداقل سازی استفاده از تگ‌های HTML

اولین گام در بهینه سازی صفحات HTML و همچنین سئو صفحات HTML، حداقل‌سازی استفاده از تگ‌های HTML است. حتما می‌دانید که استفاده بیش از اندازه از تگ‌ها، سبب افزایش اندازه سند HTML و کاهش زمان بارگذاری صفحه می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود صرفاً از تگ‌های ضروری استفاده و از تگ‌های اضافی، اجتناب شود.

2- استفاده از Semantic HTML (معنایی)

HTML معنایی، یک رویکرد کدنویسی است که در آن از تگ‌های HTML برای توصیف محتوای صفحه استفاده می‌شود. این امر نه‌تنها سبب کمک به موتورهای جستجو برای شناخت محتوای صفحه می‌شود، بلکه در این حالت، اسکرین ریدرها (صفحه خوان‌ها) نیز محتوا را با سادگی بیشتری می‌خوانند. از طرفی، استفاده از HTML معنایی سبب حفظ ساختار مطلوب و دقیق کدها می‌شود که درمورد بهینه سازی کدها برای سئو و بهینه سازی صفحات HTML، حائز اهمیت است.

3- استفاده از فایل‌های CSS به‌جای استایل‌دهی Inline

استفاده از استایل درون‌خطی (Inline) سبب پیچیده شدن و درهم‌ریختگی کدها می‌شود. همچنین این عامل، موجب افزایش اندازه سند HTML و درنهایت کاهش سرعت زمان بارگذاری صفحه می‌شود. استفاده از CSS به‌جای این استایل‌ها، مطلوب‌تر است. CSS موجب می‌شود شما نحوه نمایش و ارائه را از محتوا متمایز کنید و معماری صفحه یا ساختار صفحه را بهبود ببخشید.

4- کاهش تعداد درخواست‌های HTTP

هر درخواست HTTP که توسط صفحه وب ایجاد می‌شود، زمان بارگذاری آن صفحه را افزایش می‌دهد. بنابراین کاهش تعداد درخواست‌های HTTP صفحه وب، یک امر حیاتی است. با تلفیق چندین فایل جاوا اسکریپت و CSS در یک فایل و استفاده از تصاویر اسپریت‌شده (پیوسته) می‌توان به این هدف دست یافت.

5- بهینه سازی تصاویر

تصاویر می‌توانند سبب افزایش قابل‌توجه حجم یک صفحه وب و کاهش سرعت بارگذاری آن شوند. بنابراین، بهینه سازی تصاویر پیش از افزودن آن‌ها به صفحه وب، ضروری است. می‌توان این کار را با کاهش اندازه تصویر، فشرده‌سازی تصاویر و استفاده از فرمت‌های جدید مانند Webp و AVIF انجام داد.

6- بهره‌گیری از فشرده‌سازی Gzip

فشرده‌سازی Gzip، تکنیکی است که پیش از ارسال فایل‌ها به مرورگر برای فشرده‌سازی آن‌ها استفاده می‌شود. این روش با تعویض استرینگ‌های تکراری در یک فایل با کدهای کوتاه‌تر، سبب کاهش اندازه فایل‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت می‌شود که درنهایت موجب بهینه ‌سازی صفحات HTML می‌گردد.

بیشتر وب سرورهای پیشرفته از فشرده‌سازی Gzip پشتیبانی می‌کنند و می‌توان به‌سادگی از آن استفاده کرد. شما برای استفاده از این ‌روش، باید خطوط معدودی از کد را به فایل پیکربندی سرور خود اضافه کنید. بدین ترتیب سرور، فایل‌ها را به‌صورت خودکار پیش از ارسال به مرورگر، فشرده می‌کند. همچنین امکان فشرده‌سازی تمامی فایل‌ها با فشرده‌سازی gzip وجود دارد. اما به‌طور مثال، اگر هم‌اکنون فایل‌های تصویری فشرده شده باشند، استفاده از فشرده‌سازی gzip، تأثیر معناداری بر اندازه فایل نخواهد داشت. درنهایت، می‌توان گفت که این روش موجب ارتقاء بهینه سازی و سئو صفحات HTML می‌گردد.

7- کوچک کردن (Minify) اندازه فایل‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت

کوچک‌سازی، فرآیندی است که طی آن کاراکترهای غیرضروری از فایل‌های HTML، CSS و جاوا اسکرپیت حذف می‌شوند. این رویکرد علاوه‌بر کاهش اندازه فایل‌ها، سبب افزایش سرعت وب‌سایت و مهم‌تر از همه، بهینه ‌سازی صفحات HTML می‌شود.

در این فرآیند، فضاهای سفید، کامنت‌ها و کاراکترهای نه‌چندان ضروری از کدها، حذف می‌شوند. درواقع کوچک‌سازی یک فایل CSS شامل حذف شکستگی‌های خطوط، کامنت‌ها و فضاهای زائد است. همچنین درمورد یک فایل جاوا اسکریپت، کوچک‌سازی برای حذف کامنت‌ها، فضای سفید و نقطه‌ویرگول‌های اضافی، استفاده می‌شود.

می‌توان کوچک‌سازی را به‌صورت دستی یا فیزیکی با بهره‌گیری از ابزارهایی همچون گرانت (Grunt) یا گالپ (Gulp) انجام داد. در ضمن؛ امکان پیکربندی این ابزارها برای کوچک‌سازی خودکار فایل‌ها، وجود دارد.

باید توجه داشت که هرچند کوچک‌سازی سبب بهبود عملکرد صفحات وب و بهینه ‌سازی صفحات HTML می‌شود اما ممکن است از سویی، موجب دشوار شدن خوانایی کدها شود. ازاین‌رو، نگه‌داری نسخه کوچک‌نشده کدها برای توسعه و آزمایش بیشتر، ضروری است.

بهینه سازی کدها برای سئو/ افزایش سرعت وب سایت

8- به‌کارگیری شبکه توزیع محتوا

شبکه توزیع محتوا (CDN)، شبکه‌ای متشکل از سرورهایی هستند که در سراسر جهان توزیع شده‌اند و با یکدیگر، برای توزیع محتوا با سرعت و کارایی بیشتر همکاری می‌کنند. هنگامی‌که یک کاربر، تقاضا می‌کند محتوای موردنظر خود را از یک وب‌سایت دریافت کند، CDN محتوا را از نزدیک‌ترین سرور به کاربر ارائه می‌کند و این امر، موجب کاهش فاصله طی‌شده محتوا و افزایش سرعت سایت می‌شود. می‌توان از CDN برای انواع گوناگون محتوا نظیر تصاویر، فایل‌های ویدئویی و فایل‌های استاتیکی نظیر HTML، CSS و جاوا اسکریپت، استفاده کرد.

ازجمله مزیت‌های استفاده از یک CDN، می‌توان به افزایش کارایی وب‌سایت، کاهش بار سرور، افزایش قابلیت اطمینان به سایت، بهبود امنیت و کاربرد گسترده در سطح جهان اشاره کرد.

شرکت‌های زیادی در سطح جهان سرویس CDN را ارائه می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به شرکت کلاودفلیر، آکامای، آمازون، کلاود فرانت و گوگل کلاود CDN اشاره کرد. البته انتخاب هر یک از آن‌ها، بستگی به عملکرد، هزینه و ویژگی‌های موردنیاز شما دارد.

9- راستی آزمایی صفحات HTML

راستی آزمایی صفحات HTML به معنای فرآیند ارزیابی صفحات HTML نسبت به عدم وجود هرگونه خطا و اطمینان از انطباق این کدها با استانداردهای وب است. انجام این فرآیند می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در بهینه ‌سازی صفحات HTML و بهینه سازی کدها برای سئو داشته باشد. برخی از دلایل اهمیت راستی آزمایی کد HTML، عبارت‌اند از:

1- کاربردپذیری

می‌توان باوجود صفحات معتبر HTML، اطمینان یافت که صفحات وب به‌درستی در دستگاه‌ها و مرورگرهای گوناگون نمایش داده می‌شوند. صفحات نامعتبر سبب بروز مشکلاتی در جانمایی و مسائل دیگر می‌شوند.

2- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

معتبر بودن صفحات HTML موجب می‌شوند موتورهای جستجو، ایندکس و صفحه وب را به‌طور ساده‌تر و سریع‌تر، کراول کنند. این امر سبب بهبود بهینه سازی و سئو صفحات HTML، بالا رفتن رتبه سایت و افزایش ترافیک ورودی به آن می‌شود.

3- استفاده در آینده

معتبر بودن صفحات HTML موجب می‌شود سازگاری صفحه وب با نسخه‌های آینده HTML و سایر فناوری‌های وب، تایید شود.

ابزارهای متنوعی شامل اعتبارسنج‌های آنلاین و افزونه‌های مرورگرها، برای راستی آزمایی صفحات HTML وجود دارد. این ابزارها صفحات HTML را بررسی می‌کنند و در صورت وجود خطا، پیشنهادهایی را برای آن ارائه می‌کنند. توصیه می‌شود کدهای HTML به‌صورت منظم به‌ویژه هنگام انجام تغییرات در صفحه وب، ارزیابی شوند.

10-توجه به تأثیر بهینه ‌سازی صفحات HTML بر سئو

بی‌تردید، بهینه ‌سازی صفحات HTML اثر مثبتی بر SEO دارد زیرا موجب بهبود سرعت سایت و تجربه کاربران می‌شود. موتورهای جستجو، وب‌سایت‌هایی را در رتبه‌های بالاتر قرار می‌دهند که صفحات آن‌ها به‌سرعت بارگذاری می‌شوند و تجربه مطلوبی را برای مخاطبان خود به ارمغان می‌آورند. علاوه‌بر تأثیر بهینه سازی و سئو صفحات HTML، استفاده از تگ‌های معنایی نیز موجب شناخت بهتر موتورهای جستجو از محتوای صفحه و درنتیجه ارتقای بهبود SEO می‌شود. به‌طورکلی، بهینه سازی و سئو صفحات HTML، بخش مهمی از بهینه سازیSEO داخلی، به شمار می‌آید.

11- استفاده از صفحات توصیفی و دقیق

سعی کنید از صفحات دقیق و توصیفی برای درک بهتر توسعه‌دهندگان و نگه‌داری از آن‌ها استفاده کنید. از اسامی معنی‌دار برای کلاس‌ها، ID ها و خصوصیات استفاده و از مخفف‌ها دوری کنید.

11 توصیه برای بهینه سازی صفحات HTML

سخن پایانی

بهینه سازی صفحات HTML، اهمیت ویژه‌ای در بهبود زمان بارگذاری صفحات وب دارند. شما می‌توانید با دنبال کردن بهترین رویکردها و پیشنهادهای مطرح‌شده در این مقاله، عملکرد صفحات وب را ارتقا دهید و شاهد افزایش سرعت وب‌سایت خود باشید. شایان‌ذکر است که بهینه سازی صفحات HTML و بهینه سازی کدها برای سئو، یک فرآیند مداوم است و شما باید به‌طور منظم، کدهای خود را برای اطمینان از بهینه سازی آن‌ها در آینده، بررسی و ارزیابی کنید.

علت اهمیت HTML معنایی چیست؟

استفاده از HTML معنایی سبب قابلیت دسترسی وب‌سایت، بهینه سازی موتور جستجو و خوانایی کدها برای توسعه‌دهندگان دیگر می‌شود.

چرا توسعه‌دهندگان به‌دنبال بهینه سازی عملکرد وب‌سایت هستند؟

توسعه‌دهندگان می‌توانند عملکرد وب‌سایت را با حداقل کردن درخواست‌های HTTP ها، فشرده‌سازی فایل‌ها، استفاده از تکنیک‌های ذخیره‌سازی (Caching) و کاهش اندازه تصاویر و فایل‌های چندرسانه‌ای، کاهش دهند. آزمایش منظم عملکرد وب‌سایت نیز سبب یافتن هر نوع نقص احتمالی می‌شود.

تفاوت HTML و CSS چیست؟

HTML یک زبان نشانه‌گذاری است که برای ساختاردهی و تعریف محتوای یک صفحه وب به کار می‌ود، درحالی‌که CSS یک زبان استایل شیت است که برای توصیف ارائه و جانمایی صفحه یک وب‌سایت، استفاده می‌شود.