محتوا چیست و چه کاربردهایی دارد؟
قبل از شروع آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای، بهتر است در مورد محتوا و کاربردهای آن توضیح مختصری ارائه دهیم. به هر آنچه که در قالب اطلاعات به کاربران منتقل میشود، محتوا گفته میشود. این اطلاعات میتواند بهصورت تصویر، ویدئو، متن و پادکست باشد.
محتواها با اهداف مختلفی تولید میشوند، اما در نهایت همه این اهداف به برطرف کردن نیاز مخاطبان ختم میشود. آموزش از طریق محتوا، تبلیغات، اطلاعرسانی ، افزایش فروش و کمک به برندسازی، همگی از کاربردهای تولید محتوا هستند.
اهمیت آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم یکی از فواید تولید محتوای ارزشمند، کمک به کسبوکارها در جهت برندسازی، توسعه کسبوکار، افزایش مشتری و در نتیجه افزایش میزان فروش است. رسیدن به این اهداف امکانپذیر نیست مگراینکه شما بتوانید یک محتوای استاندارد و جذاب تولید کنید. برای این منظور باید مهارتهای لازم را کسب کنید و به کمک این آموزشها و مهارتها تحولی عظیم در فضای کسبوکارتان ایجاد کنید.
مهارتهای لازم برای آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای
یک تولیدکننده محتوای حرفهای، تلاش میکند تا مهارتهای زیر را یاد بگیرد:
- آشنایی با نرمافزار فتوشاپ
- توانایی نوشتن
- آشنایی با اصول تحقیق و جمعآوری مطالب
- آشنایی با اصول سئو
- تسلط بر یکی از سیستمهای تولید محتوا
- تسلط نسبی در زبان انگلیسی
- تایپ ده انگشتی
مراحل تولید محتوا
انتخاب هدف محتوا
بدون شک همه تولیدکنندگان محتوا میخواهند محتوایی مفید و جذاب تولید کنند اما بدون داشتن یک هدف مشخص، آیا این کار امکانپذیر است؟ با تعیین هدف خود، درواقع مسیر تولید محتوای خود را هم تعیین میکنید. این که آیا محتوای شما قرار است باعث جذب مخاطب بیشتر شود؟ یا باعث افزایش فروش یک محصول خاص؟ و یا افزایش بازدید سایت؟ همه و همه سوالهایی هستند که قبل از شروع بهکار خود باید جواب دهید.
شناخت صحیح مخاطبان
یکی از اهداف تولیدکنندگان حرفهای محتوا، رفع نیاز مخاطبانشان است. برای اینکه بتوانند ارتباط خوبی با مخاطبان خودشان داشتهباشند در قدم اول باید بدانند که مخاطبان از محتوای آنها چه میخواهند؟ و بیشتر به چه چیز علاقه دارند؟ شناخت مخاطب هدف یا پرسونای هدف، از مهمترین مراحل آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای است.
شناسایی و بررسی رقبا
بازدید از سایتهای رقیبان به شما این امکان را میدهد تا با تشخیص نقاط قوت و ضعف آنها، مطالب سایت خود را بهینهتر بکنید. همچنین از روند تغییرات و رویکرد موجود در بازار آگاه میشوید و در نهایت از سایتهای دیگر ایدههای جدید بدست میآورید.
ارائه ایده
بعد از تکمیل مراحل تحقیق درباره هدف تولید محتوا، درباره مخاطبان و رقبای خودتان، حالا نوبت بخش جذاب تولید محتوا یعنی ارائه ایده می رسد. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ایده های ناب و جذاب چطور به ذهن یک تولیدکننده محتوا می رسد؟ ایده برای تولید محتوا همه جا وجود دارد اما این شما هستید که باید به دنبال این ایده ها بروید! اما چگونه؟
برای رسیدن به ایدههای عالی، کافی است در مورد موضوع مورد نظرتان به دنبال کلمات کلیدی مرتبط بگردید. این نکته را فراموش نکنید که کلمات کلیدی بلندتر ایدههای بیشتری را به شما میدهند.
برنامهریزی
با داشتن یک برنامه کامل و جامع میتوانید مطالب صفحات سایت خود را با هماهنگی بهتری تنظیم کنید. اینکه چه صفحاتی با چه محتوایی در سایت باید وجود داشتهباشد و مخاطبان چطور به این مطالب دسترسی خواهند داشت همه و همه در یک چارچوب ساده میتواند قرار بگیرد. پس در آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای، برنامهریزی را هیچوقت فراموش نکنید.
تولید محتوا
در اینجا به مهمترین مرحله آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای میرسیم. اگر تمام مراحل قبل را به دقت انجام داده باشید کار شما در این مرحله راحت خواهد بود و میتوانید یک محتوای با کیفیت تولید کنید که هم بتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید و مطالب را بخوبی انتقال دهید و هم محتوای خود را از نظر سئو بهینه کنید تا مورد تایید گوگل باشد و جایگاه خوبی در آن داشته باشد.
یک محتوای باکیفیت و سئومحور چه ویژگیهایی دارد؟
تولید محتوای ارزشمند کار چندان آسانی نیست و نیازمند آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای است. برای اینکه بدانید چه محتوایی برای تولید و انتشار، ارزشمند است اول باید با ویژگیهای آن آشنا شوید. در ادامه به برخی از این ویژگیها اشاره کردهایم.
عنوان جذاب
بهترین عناوین، آنهایی هستند که یا به سوالی در ذهن مخاطب پاسخ میدهد و یا بهنحوی مخاطبان را به خود جذب میکند؛ مانند استفاده از برخی واژه های وصفی مثل بهترین، جدیدترین و پرمخاطبترین. شما میتوانید از برند کسبوکارتان هم در عناوین استفاده کنید.
نوشتن بدنه محتوا
در این مرحله از آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای، با رعایت نکات زیر میتوانید یک محتوای عالی را به مخاطبتان ارائه بدهید.
- محتوا را واضح و شفاف بنویسید از نوشتن جملات بلند و پیچیده پرهیز کنید. تا حد امکان از جملات سلده و کوتاه استفاده کنید تا درک مطلب برای کاربر راحت باشد.
- سعی کنید پاراگرافها هم کوتاه باشند و هر پاراگراف حدود 150 تا حداکثر 200 کلمه باشد تا مخاطب را خسته نکند.
- در محتوای خود از تصاویر هم استفاده کنید تا آن را از یکنواختی خارج کند. سعی کنید حتما از تصاویر بهینهشده که حجم کمی دارند استفاده کنید، عکسها مرتبط با موضوع محتوایتان باشند و در زیر عکس عنوانی هم برایش بنویسید.
- حتما در نوشتن مطلب خود قوانین و نکات دستوری و نگارشی را رعایت کنید مثل رعایت فاصلهها، نیم فاصلهها، ویرگول، نقطه و غیره.
- سعی کنید از کلمات کلیدی مورد نظرتان بهطور یکنواخت در کل محتوا استفاده کنید.
- میتوانید از محتوای نوشته شده به صفحات دیگر و مرتبط با موضوع لینک بدهید تا هم باعث افزایش زمان حضور مخاطبان در سایت شما شود و هم ترافیک صفحات دیگر سایت بیشتر شود.
- سعی کنید در متاتگها که همان توضیحات زیر عنوان سایتها هستند و در نتایج جستجوی گوگل هم دیده میشوند از کلمات کلیدی مناسب برای جذب مخاطب با سایتان استفاده کنید.
- استفاده بهینه از تگهای هدینگ راه دیگری برای بهبود سئوی محتوای شماست. این تگها از 1 تا 6 طبقه بندی می شوند که ارزش آنها با افزایش اعداد مقابلشان کمتر می شود. هدینگ های 1 بیشترین ارزش را از نظر سئو دارند و در نامگذاری آنها باید دقت بیشتری به خرج داده شود.
ویرایش کامل محتوا
بهتر است بعد از تمام کردن نگارش محتوا با چند ساعت فاصله ویرایش آن را انجام دهید. چون با ذهن و چشمان خسته شناسایی اشتباهات و نواقص و تصحیح آنها کمی مشکل است. ویرایش محتوا را می توانید خودتان انجام دهید یا از شخص دیگری بخواهید تا انجام دهد.
ویرایش، فرصت مناسبی است تا با یک دید تازه به محتوا نگاه کنید و اگر لازم بود تغییراتی در آن بدهید؛ این تغییرات میتواند شامل تغییر کلمات نامناسب، بهینه کردن عناوین، بازنویسی قسمتهای مبهم محتوا و موارد دیگر باشد که به بهبود کیفیت محتوایتان کمک زیادی خواهد کرد. پس به هیچ عنوان این مرحله از آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای را حذف نکنید.
انتشار محتوا
همانطور که بارها گفتیم هدف آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای جذب مخاطب است؛ پس سعی کنید محتوایی را که تولید کردید طوری منتشر کنید تا تعداد زیادی از مخاطبان بتوانند بهسهولت به آن دسترسی داشته باشند. بنابراین میتوانید از روشهایی مثل انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی، وبلاگ یا با ارسال ایمیل به مخاطبان و سئوسازی محتوا برای افزایش مخاطبانتان استفاده کنید.
بهروزرسانی محتوا
اگر فکر میکنید با تولید محتوا و انتشار آن کار شما تمام نشده، سخت در اشتباهید. باید بگویم تازه، کارتان شروع شده است. برای حفظ مخاطبان و جایگاه خودتان در گوگل حتما باید محتوای خودتان را بهطور مرتب بهروزرسانی کنید. با این کار، هم نشان میدهید که برای کاربرانتان ارزش قائل هستید و هم میخواهید در انتشار اطلاعات جدید از رقبایتان عقب نمانید.
ارائه محتوا در قالبهای متفاوت
در آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای، ارزش و اثرگذاری محتوای متنی جایگاه خود را دارد. ولی میتوان این محتوا را با قالبهای مختلف ترکیب کرد و با کیفیت بالا در اختیار دیگران قرار داد. در زیر به برخی از این قالبها اشاره میکنیم:
محتوای صوتی
محتوای تصویری
محتوای ویدئویی
اینفوگرافیک ها
طرح های کارتونی و گرافیکی
نمودارهای مختلف
آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای؛ گامی برای رسیدن به کسبوکار موفق!
امروزه همه مدیران کسبوکارها به اهمیت موضوع جذب مخاطب از طریق تولید محتوا پی بردهاند و همه در تلاش برای آموزش تولید محتوا به صورت حرفهای و ارائه آن به مخاطبان هستند و اگر شما نمیخواهید از این قافله عقب بمانید باید تمام تلاش خودتان را برای کسب بهروزترین مهارتهای تولید محتوا بکار بگیرید.در این مقاله تلاش کردیم تا حدودی شما را به این هدف نزدیک کنیم.