تعداد کلمات مناسب برای بالا بردن سئوی مقاله در سایت چقدر است؟

تولید محتوا همواره یکی از نیازهای اصلی صاحبان مشاغل در راه‌اندازی وب‌سایت‌ها بوده است. مهم نیست شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؛ همیشه احتیاج دارید در قالب یک متن، تصویر یا ویدیو، فعالیت خود را برای مشتری توضیح دهید. عموم کسانی که در زمینه سئوی وب‌سایت و تولید محتوا فعالیت می‌کنند درمورد تعداد کلمات محتوا سوالاتی در ذهن دارند. آن‌ها دوست دارند وبسایت موردنظرشان هم از نظر الگوریتم‌های گوگل و هم از طرف مخاطبان پسندیده شود اما نمی‌دانند که چه تعداد کلمه برای این کار مناسب است.

در جواب این سوال باید گفت که این پرسش اساسا اشتباه است؛ چراکه اولا سئوی وب‌سایت به عوامل بسیار زیادی وابسته است که تعداد کلمات مناسب محتوا، تنها یکی از آن‌هاست. لینک‌دهی‌های خارجی و داخلی، شرایط وب‌سایت، مخاطبان صفحات و بسیاری از موارد دیگر بر روی سئو سایت موثرند. ثانیا، می‌دانید که نمی‌توان یک عدد مشخص برای تعداد کلمات محتوا تعیین کرد چرا که مقالات همه شبیه هم نیستند و هر حرفه‌ و کسب‌وکاری نسبت به درون‌مایه خود نیازمند مقدار مشخصی از محتواست.

تعداد کلمات محتوا در مقاله سئو شده چقدر است؟

تعداد کلمات مناسب محتوا یک امر نسبی است!

شاید تا به اینجا کمی برای شما ناامید کننده بوده باشد چرا که به دنبال یک رقم ثابت و یک پیمانه مشخص برای تعداد کلمات محتوایتان بودید؛ اما اکنون به این موضوع رسیدید که اندازه محتوا یک مسئله امری نسبی است و نمی‌توان درباره آن قطعی نظر داد. بیایید کمی بیشتر به جزئیات بپردازیم. امروزه وبسایت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در حال حاضر میلیون‌ها موضوع برای تولید محتوا انتخاب شده‌اند؛ اما به راستی همه آن‌ها یک میزان محتوا نیاز دارند؟

برای مثال، هیچ وقت محتوای دستور پخت غذایی مانند لازانیا با مقاله‌ای درباره متاورس یکسان نخواهد بود. شاید شما بتوانید یک دستور پخت 500 کلمه‌ای ارائه دهید و رتبه اول گوگل را بدست آورید اما هیچ گاه این میزان از محتوا برای موضوع پربار متاورس کافی نیست. پس این مسئله باعث می‌شود که حداکثر تعداد کلمات در مقاله یک امر نسبی به حساب بیاید.

از طرفی، مهم است بدانید یک عنوان تا چه اندازه رقابت برانگیز است؟! ممکن است یک موضوع تخصصی در یک زمینه کاری کمیاب با یک محتوا با تعداد کلمات نامطلوب نیز بتواند رتبه خوبی در گوگل کسب کند اما یک موضوع بدیهی و روزمره نیاز دارد تا شما با دقت بیشتری درباره تعداد حروف متن مقاله مدنظرتان تصمیم بگیرید و به نسبت رقابت موجود محتوایتان را کامل‌تر و طولانی‌تر بنویسید.

نظر گوگل درباره تعداد کلمات محتوا چیست؟

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا به دنبال این هستند که بدانند گوگل چه اندازه محتوا را با لیبل بهترین محتوا می‌شناسد. در پاسخ باید گفت که متاسفانه گوگل به این موضوع پاسخ قطعی و عددی نداده است و تنها به صورت یک توضیح جامع درباره «مقدار  مناسب و راضی کننده محتوای وبسایت‌ها» صحبت کرده است.

نحوه گزینش بهترین وبسایت از نظر تعداد کلمات محتوا توسط گوگل

در این بخش ما متنی که گوگل به‌صورت رسمی در سال 2018 در کتاب Search Quality Evaluator Guidelines که به‌عنوان یک کتابچه راهنمایی ارزیابی کیفیت نتایج جست‌وجو منتشر کرده است را برای شما آورده‌ایم:

هدف صفحه به شما کمک خواهد کرد مشخص کنید چه محتوایی می‌تواند نیاز پیج را برطرف کند. صفحات حاوی اطلاعات با کیفیت بالا، باید دقیق، قابل‌درک و به‌صورت واضح نوشته شده باشند. یک محتوای با کیفیت مربوط به محصولات باید به کاربران این امکان را بدهد که بتوانند محصولی که می‌خواهند بخرند را به‌راحتی پیدا کنند.

متن‌های با کیفیت طنز و کمدی باید به‌اندازه کافی سرگرم‌کننده باشند و دقیق و درست بودن مطالب آن تا زمانی که به کاربران حس طنز را القا کند قابل‌پذیرش نیست. درواقع؛ مقدار محتوای ضروری و تعداد کلمات مناسب آن برای اینکه صفحات راضی‌کننده باشند بستگی به هدف و موضوع صفحه وبسایت دارد. یک وب‌سایت با کیفیت با یک موضوع که دارای اطلاعات در دسترس زیادی است، نسبت به یک صفحه با کیفیت با یک موضوع جزیی تر، مسلما محتوای بیشتری خواهد داشت.

متن رسمی گوگل درباره تعداد کلمات محتوا

عوامل تاثیرگذار در تعیین تعداد کلمات یک محتوا

تا اینجا متوجه شدیم که قطعا نمی‌توان یک عدد مشخص را به‌عنوان تعداد کلمات مناسب محتوای یک مقاله معرفی کرد و این موضوع می‌تواند به عوامل متفاوتی وابسته باشد اما دقیقا چه عواملی می‌تواند به ما در تعیین حداکثر تعداد کلمات در مقاله کمک کند؟ اگر شما هم در ابتدای راه آموزش و حرفه‌ای شدن در زمینه تولید محتوا هستید می‌توانید از چند راه درمورد این موضوع اطلاع کسب کنید. ابتدا بهتر است درباره نیاز مخاطبتان بیندیشید. به نظر شما هدف مخاطب از سرچ کردن یک عنوان در اینترنت چیست و چه مطالب مهمی در خصوص آن موضوع وجود دارد که ممکن است دغدغه کاربر باشد؟

دومین کاری که می‌توان انجام داد چک کردن وب‌سایت‌های رقباست. خودتان یک بار عنوان مورد نظرتان را جست‌وجو کنید و ببینید که وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل که به نظر می‌رسد بهترین سئو را دارند در چه حدی برای یک موضوع محتوا در نظر گرفته‌اند. این معیار به شما کمک می‌کند تا الگوریتم‌های ناآشنای گوگل را بهتر بشناسید چرا که این مطالب توانسته‌اند با این حجم مشخص تایید صلاحیت شوند.

پاسخ به نیاز کاربر؛ مهم‌ترین شرط تعیین تعداد کلمات یک محتوا

اگر بخواهیم به‌صورت دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کاربران یک وب‌سایت اهرم بسیار پرقدرت‌تری نسبت به گوگل به حساب می‌آیند چرا که خود گوگل نیز رتبه‌بندی‌های خود را براساس رفتارهای کاربران در وب‌سایت انجام می‌دهد. قبل از نوشتن محتوا حتما به این مسئله فکر کنید که چه مطالبی از موضوع انتخابی شما می‌تواند برای کاربر بیشتر جذاب باشد یا به‌عنوان اصلی‌ترین انگیزه او برای سرچ انتخاب شده باشد؟

نیاز کاربر ارجح‌ترین فاکتوری است که می‌تواند مشخص کند تعداد کلمات یک محتوا چقدر باشد چرا که گاهی جزئیات بیشتر و متون طولانی به‌علت نیاز بیشتر کاربران برای درک موضوع ضروری است. عکس این موضوع هم امکان پذیر است و گاهی یک متن کوتاه‌ و خلاصه‌ باب میل مخاطب است. هدفِ جلب رضایت کاربر به شما کمک می‌کند تا محتوایتان از نظر تعداد کلمات مناسب تلقی شود.

نیاز مشتری مهم ترین عامل تعیین کننده تعداد کلمات محتوا

آیا طولانی‌ بودن محتوا باعث کسب رتبه بهتر در گوگل می‌شود؟

اگر بخواهیم به‌عنوان تولیدکننده محتوا تمام مطالب مهم در دسترس را برای کاربر در یک مقاله بگنجانیم احتمالا تعداد کلمات مناسب مقاله بسیار زیاد خواهد شد اما از طرفی با این نگرانی روبه‌رو هستیم که آیا محتوای طولانی تاثیر منفی بر روی وب‌سایت می‌گذارد یا نه؟ برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دقیق‌تری بدهیم بهتر است مروری داشته باشیم بر تحقیقات انجام‌شده در این زمینه:

تحقیقات شرکت SumoMe بر روی 100 میلیون مقاله

تیم کمپانی SumoMe که یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات و ابزار در زمینه سئو و تولید محتواست با تحقیقاتی که بر روی 100 میلیون مقاله نوشته‌شده درباره موضوعات متنوع انجام داده است، درمورد تعداد کلمات محتوای یک وبلاگ و تاثیر آن در وایرال شدن محتوا و انتشار در شبکه‌های اجتماعی دیگر به این نتیجه رسیده است که هرچه یک محتوا طولانی‌تر باشد، شانس بیشتری برای اشتراک‌گذاری در اینترنت دارد؛ به‌طوری که مقاله‌های بین 3000 تا 10,000 کلمه بهترین عملکرد را در سطح اینترنت دارند.

نتایج تحقیقات SumoMe بر روی تعداد کلمات محتوای مقاله

تحقیقات SerpIQ بر روی وبلاگ‌های صفحه اول

شرکت SerpIQ که ارائه‌دهنده یک ابزار سئو و رقابت در کلمه کلیدی به حساب می‌آید، در سال 2012 با مطالعه بر روی وب‌سایت‌هایی که در عناوین مختلف در صفحه اول قرار می‌گیرند به داده‌های ارزشمندی رسید. این شرکت اعلام کرد درمورد 20 هزار عنوان کلیدی که مورد ارزشیابی قرار گرفته است، وب‌سایت‌هایی توانسته‌اند در رنک 1 تا 10 گوگل قرار بگیرند که عموما به‌صورت میانگین در حدود 2416 کلمه محتوا تولید کرده‌اند. به نظر می‌رسد گوگل به‌ندرت برای تغییر الگوریتم‌های خود اقدام می‌کند پس همچنان این مقدار را می‌توان به‌عنوان بهترین تعداد کلمات محتوا انتخاب کرد.

نتایج تحقیقات SerpIQ بر روی تعداد کلمات محتوای مقاله

تحقیقات کمپانی Backlinko بر روی یک میلیون عنوان اصلی

کمپانی Backlinko به‌عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات مربوط به بک لینک و سئو وب‌سایت نیز از غافله عقب نمانده است. Backlinko با وارد کردن داده‌های بیش از 1 میلیون کلمه اصلی و نتایج سرچ آن‌ها در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده است که محتواهای طولانی‌تر به‌قطع نسبت به محتوای کوتاه بهتر عمل می‌کنند و عموم وب‌سایت‌هایی که میانگین تعداد حروف متن آن‌ها 1890 کلمه است، در کسب بهترین رتبه‌ها موفق بوده‌اند.

نتایج تحقیقات Backlinko بر روی تعداد کلمات محتوای مقاله

کیفیت را فدای کمیت نکنید!

تا اینجا بر اساس داده‌هایی که بسیاری از تحقیقات اراده داده‌اند فهمیدیم که محتواهای کامل و طولانی نسبت به متون کم‌حجم توجه بیشتری را از سمت کاربر دریافت می‌کنند اما نکته بسیار مهم‌تری از تعداد کلمات محتوا در این امر تاثیر دارد و آن کیفیت محتواست که بسیار مهم‌تر از اندازه آن است.

اگر شما به عواملی مانند هدف کاربر از جست‌وجو و نیازهای او توجه نکنید مسلما مقاله‌ای که می‌نویسید، تنها یک سری کلمات غیرمفید و بی‌سروته خواهند بود که وقت مخاطب را می‌گیرند و باعث می‌شوند با بازخوردهای منفی، رتبه سایت را پایین بیاورند. همچنین رعایت علائم نگارشی، کوتاه و روان بودن جملات، خلاصه‌نویسی و مواردی از این قبیل می‌تواند در کیفیت نهایی محتوای شما تاثیر مثبت بگذارد؛ حال می‌خواهد متن شما کوتاه باشد یا بلند!

تاثیر طولانی بودن متن محتوا بر روی رتبه بندی گوگل

اینکه طولانی بودن متن محتوا چطور می‌تواند تاثیر مثبتی روی رتبه‌بندی گوگل داشته باشد دلایل مختلفی دارد. مطالعه درباره دلیل این اتفاق می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر درباره تعداد کلمات مناسب برای سئو مقاله تصمیم بگیرید:

  • طولانی نویسی با شرط رعایت کیفیت به شما کمک می‌کند تا تعداد دفعات بیشتری از کلمات کلیدی را بتوانید در طول متن به‌صورت بهینه‌سازی‌شده مدیریت کنید و با این کار به گوگل سیگنال‌های قوی‌تری برای قرارگیری در صفحه اول کلمه کلیدی مدنظر بفرستید.
  • مطالعه متون طولانی با تعداد کلمات محتوای بیشتر زمان بیشتری را از کاربر می‌گیرد اما اگر محتوا جالب باشد و کاربر تا انتهای مقاله همراه شما بماند، این مسئله می‌تواند باعث بالا رفتن پیچ آتوریتی و time on site وب‌سایت شما ‌شود. بالا رفتن این دو معیار رتبه سایت را افزایش می‌دهد.
  • همچنین ایجاد یک محتوای طولانی می‌تواند به شما این امکان را بدهد که با استفاده از طرح پرسش و پاسخ و همچنین دعوت مخاطب به انجام یک عمل خاص در سایت بتوانید تعامل بین مخاطب و صفحه را افزایش داده و با این کار اعتبار بیشتری کسب کنید. همچنین با این کار تمام ابهامات را در ذهن خواننده برطرف می‌کنید و او دیگر نیازی به بررسی دیگر وبسایت‌ها ندارد.
  • هرچه تعداد کلمات محتوا در یک مقاله بیشتر باشد (به شرطی که حوصله مخاطب سر نرود) شما شانس بیشتری برای لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی دارید پس می‌توانید با ارجاع دادن کاربر به بخش‌های متنوع وب‌سایت، اعتبار آن را در سطح اینترنت بالا ببرید.
تاثیر محتوای طولانی بر رتبه بندی گوگل

تعداد دقیق کلمات محتوای متنی مناسب چقدر است؟

حالا که با مفهوم نسبی بودن انتخاب بهترین تعداد کلمات برای مقاله سئو شده آشنا شدیم و دیدیم که گوگل بر چه اساسی بهترین مقالات و وبسایت‌ها را انتخاب می‌کند، بهتر است از روی تحقیقات انجام‌شده به یک نتیجه کلی و تقریبی برسیم. عموما محتواهای منتشرشده در اکثر وبسایت‌ها در چند قالب معرفی محصولات و خدمات، آموزشی و طنز و سرگرمی نوشته می‌شوند. اگر بخواهیم یک عدد برای شمارش تعداد کلمات متن فارسی یا انگلیسی بیان کنیم می‌توانیم چنین بگوییم:

  • تعداد کلمات متون وبسایت‌های فروشگاهی و معرفی محصول عموما بین 400 تا 750 کلمه برای هر محصول است. دقت داشته باشید که این مقدار می‌تواند بیشتر هم باشد به شرطی که شما اطلاعات جامع و مفیدی را که کاربر به آن احتیاج دارد ارائه دهید.
  • مقالات آموزشی عموما نسبت به مقالات دیگر، تعداد کلمات محتوای بیشتری را می‌طلبند اما بهتر است مقاله خود را بین 1500 تا 2500 کلمه بنویسید. البته متون طولانی‌تر هم بازخوردهای مثبتی از کاربر دریافت می‌کنند به همین دلیل بهتر است پتانسیل کلمه کلیدی‌تان را برای بیشتر کردن محتوا همراه با حفظ کیفیت بسنجید.
  • متون طنز و سرگرمی از جمله مقالات و محتواهایی هستند که کاملا نسبت به سلیقه نویسنده تنظیم می‌شوند. یک محتوا در یک مجله می‌تواند یک داستان تخیلی یا یک خبر جنجالی درباره سلبریتی‌ها باشد. همین دلیل باعث می‌شود شما بتوانید متون سرگرمی را بین 450 تا 2000 کلمه ادامه دهید. یادتان باشد که بیشتر کردن محتوا در صورت حفظ رضایت مخاطب بلامانع است.
دسته بندی محتواتعداد کلمات محتوا (تقریبی)
تجاری و معرفی محصولات و خدمات400 الی 750 کلمه (برای هر محصول)
آموزشی و دانستنی1500 الی 2500 کلمه
طنز و سرگرمی450 الی 2000 کلمه
نمونه تعیین تعداد کلمات محتوا

تعداد کلمات محتوا از دید روانشناسی کاربر

بررسی تعداد کلمات مناسب برای مقاله‌های سئو شده را می‌توان از دید روانشناسی کاربر هم بررسی کرد. وقتی رفتارهای کاربران را در نظر می‌گیریم می‌بینیم که همین نتایج حاصل می‌شود؛ یعنی کاربران محتواهای نسبتا طولانی را بیشتر می‌پسندند. این مسئله می‌تواند به این دلیل باشد که کاربر واقعا نیازی ندارد که تمام متن را به‌صورت کامل بخواند بلکه می‌تواند با دنبال کردن زیر موضوع‌های طبقه‌بندی شده و ساختاربندی درست، مطالب دلخواهش را سازمان‌یافته‌تر دریافت کند.

همچنین ایجاد متون طولانی، حس اعتماد را در کاربر تقویت می‌کند؛ به عبارت دیگر این کار باعث می‌شود تا کاربر با یک بار تجربه به شما اعتماد کند و بداند که به‌علت جامع بودن مقالات شما می‌تواند جواب سوالش را به قطع در میان محتوای منتشرشده پیدا کند.

محتوای طولانی باعث اعتماد و وفاداری کاربران میشود

نحوه شمارش تعداد کلمات متن فارسی و انگلیسی

شمارش تعداد کلمات متن فارسی یا انگلیسی نیز یکی دیگر از مسائلی است که یک تولیدکننده محتوای متنی ممکن است با آن به مشکل بخورد. راه‌های ساده و پرشماری برای اینکار وجود دارد. برای مثال، شما می‌توانید از بدیهی‌ترین نوشت افزار الکترونیکی یعنی نرم افزار ورد (Word) استفاده کنید. تعداد کلمات متن شما در سمت چپ صفحه نمایش و در کنار تعداد صفحات نوشته شده است.

اگر مشکل شما شمارش تعداد کلمات در pdf، اکسل یا فایل‌هایی با فرمت‌های دیگر است می‌توانید از ابزارها و وبسایت‌هایی که برای این کار ساخته شده‌‌اند استفاده کنید. برای مثال، وبسایت docwordcounter فضای خوبی برای شمارش تعداد کلمات متن در فایل‌های ورد، پی‌دی‌اف، اکسل، تکست، پاورپوینت و غیره ارائه می‌کند.

استفاده از وبسایت و ابزارهای مختلف برای شمارش تعداد کلمات محتوا

با محتوای به‌اندازه، اعتبار خود را در سطح اینترنت افزایش دهید!

اندازه تعداد کلمات محتوا در یک سایت می‌تواند به‌عنوان یک عنصر اصلی در بالا بردن رتبه آن در بستر گوگل شناخته شود. امروزه محتواهای متنی اصلی‌ترین نوع محتوایی محسوب می‌شوند که در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می‌شوند و دغدغه هر تولیدکننده محتوا این است که بداند چه تعداد کلمه برای یک مقاله مناسب است. با توجه به نتایج گوگل و رفتارهای کاربران در نظرسنجی‌ها و تحقیقات گوناگون متوجه شدیم که عموما انتخاب بهترین حجم محتوا وابستگی شدیدی به کلمه اصلی و موضوع انتخابی دارد.

البته اگر بخواهیم یک عدد را به‌صورت تقریبی برای تعداد کلمات محتوا بیان کنیم می‌توانیم بگوییم که برای متون مربوط به محصولات 400 الی 750 کلمه، برای متون آموزشی بین 1500 تا 2500 کلمه و برای متون طنز و سرگرمی بین 450 الی 2000 کلمه نسبت به نیاز کاربر و توانایی تولیدکننده محتوا می‌توانیم درنظر بگیریم. چنانچه هنوز درباره نحوه نوشتن و تعداد کلمات یک محتوا سوالی در ذهن دارید می‌توانید به مقالات دیگر از وبسایت یوتامگ مراجعه کنید یا سوال خود را در قسمت کامنت‌ها از ما بپرسید.

سوالات متداول

تعداد کلمات محتوای مناسب برای سئو وب‌سایت چقدر است؟

تعداد کلمات محتوای مناسب به‌تقریب برای محتوای تجاری و معرفی محصول 400 تا 750 کلمه برای هر کالا، برای محتوای آموزشی بین 1500 تا 2500 کلمه و برای محتوای طنز و سرگرمی بین 450 الی 2000 کلمه است.

مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده تعداد کلمات مناسب مقاله چیست؟

مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده تعداد کلمات مناسب مقاله توجه به نیاز کاربر و پاسخ دادن به اهدافی است که به واسطه آن‌ها شروع به مطالعه کرده است.

چگونه تعداد کلمات یک محتوا را بشماریم؟

شمارش تعداد کلمات محتوا از طریق استفاده از برنامه‌هایی نظیر ورد امکان پذیر است. شما می‌توانید از ابزار یا وب‌سایت‌های آنلاین برای شمارش متن‌ها با فرمت‌های گوناگون استفاده کنید.