سئوی داخلی چیست؟

همان‌طور که گفتیم سئوی سایت از سه بخش داخلی، خارجی و تکنیکال تشکیل شده اما به جرات می‌توانیم بگوییم که سئوی داخلی مهم‌ترین آن‌هاست چون به گوگل ثابت می‌کند محتوای سایت شما استانداردهای لازم را دارد و از همه مهم‌تر برای کاربر مفید است یعنی هر آنچه که کاربر در گوگل به‌دنبال آن است را به او می‌دهد. با سئوی داخلی، گوگل سایت شما را یک سایت کاربردی و مفید برای کاربر تلقی می‌کند و برترین رتبه را به شما اختصاص می‌دهد.

در سئوی داخلی سایت یا On page SEO که سئوی درون صفحه هم گفته می‌شود، محتوا و اصول تولید محتوا حرف اول را می‌زند. قوانین گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها هم براساس همین کیفیت محتوا و رعایت برخی از اصول مهم مانند بهینه‌سازی کدهای استاندارد HTML، تگ‌ها، توضیحات متا، لینک‌های داخلی، آدرس صفحه و استفاده درست از کلمات کلیدی تعیین می‌شود. شما به‌راحتی می‌توانید با رعایت این قوانین و به‌کاربردن چند تکنیک موثر، سایت‌تان را به رتبه‌های نخست گوگل برسانید.  

 سئوی داخلی سایت و اهمیت آن در معرفی بهتر سایت شما

اگر بازاریابی دیجیتال را برای افزایش فروش در کسب‌وکارتان انتخاب کردید، حتما از استراتژی‌های بلندمدت و کم‌هزینه استقبال خواهید کرد. سئو، یکی از این استراتژی‌های مهم است که می‌تواند بازگشت سرمایه فوق‌العاده‌ای را برای سایت شما رقم بزند. وقتی با سئوی داخلی سایت، تمام عناصر از محتوای سایت گرفته تا آدرس آن را برای کاربر بهینه می‌کنید، میزان بازدید سایت هم بالا می‌رود. با ورود کاربر به سایت، فروش و درآمد هم افزایش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر، سئوی داخلی به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کند تا محتوای سایت شما را درک کنند و تشخیص دهند که آیا این محتوا با جست‌وجوهای کاربران مطابقت دارد یا نه؟ باتوجه به اینکه الگوریتم‌های گوگل روزبه‌روز در حال به‌روزرسانی و هوشمندتر شدن هستند و تمرکز و توجه‌شان را بیشتر به ارائه مرتبط‌ترین نتایج اختصاص می‌دهند، شما می‌توانید با تولید محتوای نیازمحور برای کاربران، باعث جلب رضایت گوگل شوید و بهترین جایگاه را از آن خودتان کنید.

تکنیک‌های کلیدی در سئوی داخلی

صرفا طراحی سایت و تولید محتوا برای آن برای جذب ترافیک، کافی نیست، سایت شما حتما باید برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه‌سازی شود و رتبه خوبی در نتایج گوگل داشته باشد تا مخاطبان به آن سر بزنند. فاکتورهای زیادی در بهبود سئوی داخلی سایت موثر است که با رعایت دقیق آن‌ها می‌توانید بیشترین بازدید و بالاترین درآمد را برای کسب‌وکارتان رقم بزنید. ما در ادامه این فاکتورها و تکنیک‌های مهم را در 7 گام به‌طور جداگانه بررسی کردیم:

تکنیک‌های کلیدی در سئوی داخلی

گام 1: رعایت اصول سئوی داخلی

در این بخش بیشتر درباره اصول پایه و اساسی سئوی داخلی سایت مانند استفاده از کلمات کلیدی و ارائه محتوای مرتبط با خواسته کاربر صحبت می‌کنیم. استفاده از کلمات کلیدی در محتوا، ترفندی است که قبلا از آن برای به‌دست آوردن رتبه در گوگل استفاده می‌شد و شاید شما تصور کنید که چون گوگل خیلی هوشمندتر از گذشته شده دیگر این ترفند جواب نمی‌دهد اما برخلاف تصور شما گوگل باز هم طبق روال قبل به صفحاتی که کلمه کلیدی جستجوشده توسط کاربر را در محتوا یا عنوان استفاده کنند ارزش بیشتری می‌دهد و آن صفحات شانس بیشتری در سئو دارند.

طبق بررسی ما از 11 میلیون نتیجه جستجوی گوگل، عناوینی که در آن‌ها از کلمه کلیدی استفاده شده اکثرا در رتبه‌های نخست گوگل هستند اما هیچ ارتباطی بین عناوینی که غنی از کلمات کلیدی هستند یعنی کلمه کلیدی بیش از حد معمول در آنها تکرار شده است و رتبه‌های اول دیده نشد. این یعنی بمباران عناوین با کلمات کلیدی هیچ کمکی به شما در کسب رتبه‌های برتر نمی‌کند و معیارهای دیگری برای سنجش ارزشمند بودن محتوای شما وجود دارد که باید رعایت شود.

برای رتبه‌بندی محتوا در سال 2023، باید محتوای خودتان را علاوه بر کلمه کلیدی، برای موارد زیر هم بهینه کنید:

  • تجربه کاربر
  • Bounce Rate (نرخ پرش) و Dwell Time
  • هدف جستجو
  • سرعت بارگذاری صفحه
  •  CTR(نرخ کلیک)

اهمیت این موارد، ما را به بخش2 یعنی بهینه کردن محتوا برای سئو سوق می‌دهد.

گام 2: بهینه کردن محتوا برای سئو

حالا که متوجه شدید چرا سئوی داخلی یا درون صفحه هنوز اهمیت دارد، زمان آن رسیده که بهینه‌سازی محتوا را شروع کنید. در این بخش به‌طور ویژه درباره اینکه چطور هر صفحه از وب‌سایت را با کلمات کلیدی بهینه کنید بیشتر صحبت می‌کنیم. اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که «چطور از کلمات کلیدی در سایت استفاده کنم؟»، تکنیک‌ها و نکات کاربردی در این بخش حتما به دردتان خواهد خورد.

1. از کلمه کلیدی اصلی در 100 کلمه اول محتوا استفاده کنید.

یک راه‌حل قدیمی ولی همچنان کاربردی که در سئوی داخلی بسیار موثر است. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که یک‌بار در 100-150 کلمه اول مقاله از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. علت تاکید ما هم این است که گوگل به کلماتی که در ابتدای صفحه و محتوای شما می‌آیند، اهمیت بیشتری می‌دهد. کاملا هم منطقی است. تصور کنید که به تازگی محتوایی در مورد سئوی داخلی منتشر کرده‌اید. اگر مقاله شما واقعاً در مورد این موضوع باشد، آیا منطقی است که اصطلاح "سئوی داخلی" را در قسمت‌های پایانی محتوا استفاده کنید؟ مسلما نه.

به همین دلیل، استفاده از کلمه کلیدی در حدود 100 کلمه اول مهم است و به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد که شما قرار است درباره چه موضوعی در محتوای‌تان صحبت کنید.

2. عنوان محتوای صفحه را در تگ H1 قرار دهید.

تگ H1، به گوگل کمک می‌کند تا ساختار صفحه شما را درک کند. اکثر پلتفرم‌ها (مانند وردپرس) به‌طور خودکار، تگ H1 را به‌عنوان محتوای شما اضافه می‌کنند که کار را برای شما خیلی راحت‌تر می‌کند. اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید عنوان شما در H1 قرار گرفته می‌توانید کدهای سایت‌تان را بررسی کنید.

3. عناوین فرعی را در تگ‌های H2 قرار دهید.

کلمه کلیدی موردنظر خودتان را حداقل در یک عنوان فرعی قرار بدهید و سعی کنید آن عنوان فرعی یک تگ H2 باشد.

از آنجا که تگ‌های H2 هم در سئوی داخلی اهمیت بالایی دارند، قرار دادن کلمات کلیدی در آن‌ها به رتبه‌بندی محتوای شما کمک زیادی می‌کند.

4. کلمه کلیدی را در محتوا تکرار کنید.

تکرار کلمه کلیدی، همان‌طور که از اسمش پیداست یعنی تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در محتوای شما ظاهر می‌شود. شاید گوگل تاثیر تکرار کلمه کلیدی در سئو را کم‌رنگ‌تر از گذشته تلقی کند اما تجربه متخصصان سئو نتیجه برعکسی را می‌گویند. تصور کنید صفحه‌ای دارید که گوگل فکر می‌کند در مورد یک کلمه کلیدی خاص است. اما این کلمه کلیدی فقط یک‌بار در صفحه ظاهر می‌شود. چقدر می‌توان مطمئن بود که صفحه، مربوط به آن کلمه کلیدی است؟

اما بالعکس، اگر در صفحه‌ای از یک کلمه کلیدی 10 بار استفاده شود، گوگل در مورد موضوع آن صفحه می‌تواند با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرد.

البته نباید این مسئله را با موضوع بمباران محتوا با کلمات کلیدی یا هر چیز دیگری شبیه آن اشتباه بگیرید. منظور ما این است که کلمه کلیدی موردنظر را حداقل چندبار در محتوا تکرار کنید تا به گوگل ثابت کنید که صفحه شما واقعاً در مورد آن موضوع است و اصلا نیازی به افراط نیست. تا زمانی که چندبار از کلمه کلیدی به‌طور طبیعی استفاده کنید، خوب است. مثلا ممکن است در یک محتوای 3200 کلمه‌ای فقط 6 بار از کلمه کلیدی استفاده شود.

5. از لینک‌های خارجی استفاده کنید.

لینک‌های خارجی به صفحات مرتبط، به گوگل کمک می‌کند تا موضوع صفحه شما را درک کند. همچنین به گوگل نشان می‌دهد که صفحه شما یک مرکز اطلاعات باکیفیت است و این فقط در حد یک نظریه نیست. افراد حاضر در Reboot Online آزمایشی را انجام دادند تا ببینند آیا لینک‌های خارجی به بهبود رتبه‌بندی کمک می‌کند یا خیر. آن‌ها 10 وب‌سایت جدید ایجاد کردند. نیمی از وب‌سایت‌ها به سایت‌های معتبر (مانند دانشگاه آکسفورد) پیوند داده شد و نیمی هم هیچ پیوند خارجی نداشت. وب‌سایت‌هایی که لینک یا پیوند خارجی داشتند، در رتبه‌های بالاتری از سایت‌های بدون پیوند قرار گرفتند.

6. URL سایت را برای سئو بهینه کنید.

ساختار URL سایت، بخشی از سئوی درون صفحه است که متاسفانه زیاد به آن توجه نشده است. مدتی قبل، گوگل شروع به استفاده از URL‌های عجیب و غریب در نتایج جستجو کرد اما حتی در ان شرایط هم، کلمات کلیدی که در URL استفاده شده بودند در نتایج گوگل نشان داده شدند. بعلاوه، URLها در SERPهای موبایل و دسکتاپ هم بالای تگ عنوان قرار می‌گیرند. بنابراین باید به URL، بیش از پیش اهمیت داده شود.

برای ایجاد URLهای سئوفرندلی فقط کافی‌ست:

  • URLهای کوتاه برای سایت یا محتوای‌تان انتخاب کنید.
  • در هر URL حتما یک کلمه کلیدی قرار دهید.

به همین راحتی!

البته منظور ما این نیست که URL شما فقط باید کلمه کلیدی را داشته باشد. بلکه بهتر است یک یا دو کلمه دیگر هم به URL اضافه بشود یا اینکه کلمه کلیدی بعد از یک ساب‌فولدر بیاید.

گام 3: بهینه‌سازی تگ عنوان و تگ توضیحات

به گفته گوگل، تگ‌های عنوان همچنان به رتبه‌بندی شما کمک زیادی می‌کنند. بنابراین ارزش بهینه‌سازی را دارند و این مسئله درباره تگ توضیحات هم صدق می‌کند. ممکن است گوگل از توضیحات شما برای درک محتوای صفحه استفاده نکند، اما کاربران گوگل از آن برای تشخیص اینکه روی کدام نتیجه کلیک کنند حتما استفاده می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید تگ‌ها و توضیحات عنوان مناسب سئو بنویسید، با ما همراه باشید.

1. از کلمه کلیدی در اول تگ عنوان استفاده کنید.

تگ عنوان، مهم‌ترین عامل سئوی درون صفحه است چون به موتورهای جستجو یک نمای کلی از محتوای صفحه شما ارائه می‌دهد. طبق تجربه، هر چقدر کلمه کلیدی به ابتدای تگ عنوان نزدیک‌تر باشد، ارزش آن در موتورهای جستجو بیشتر است. کلمه کلیدی لزوماً نباید در ابتدای عنوان باشد چون انجام این کار همیشه ممکن نیست. اما هرچه کلمه کلیدی به ابتدای تگ عنوان نزدیک‌تر باشد، بهتر است.

2. از modifierهای تگ عنوان استفاده کنید.

استفاده از modifier هایی مانند «بهترین»، «راهنما»، «چک‌لیست»، «رایگان»، «سریع» و «مرور کلی» می‌تواند به شما در رتبه‌بندی کلمات کلیدی long tail کمک کند. شما حتی می‌توانید استراتژیک‌تر از این در سئوی داخلی عمل کنید. به‌طور مثال با اضافه کردن modifier تگ عنوان "برای SEO" به "ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی"، صفحه شما زمانی که افراد در کنار جستجوی "ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی"، عباراتی مانند «ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی SEO» را هم جستجو می‌کنند، نمایش داده می‌شود.

3. از توضیحات متای منحصربه‌فرد و غنی از کلمه کلیدی استفاده کنید.

راهنمای شروع بهینه‌سازی موتور جستجوی گوگل می‌گوید که: اضافه‌کردن توضیحات متا به هرکدام از صفحات همیشه یک روش خوب است و جواب می‌دهد. گوگل اخیرا توصیه کرده که توضیحات متا را خودتان بنویسید چون بهتر از هرکس دیگری محتوای‌تان را می‌شناسید. به این دلیل که یک توضیحات متا خوب به برجسته‌شدن محتوای شما کمک می‌کند و می‌تواند CTR ارگانیک سایت‌تان را افزایش دهد.

سعی کنید در متا به یک مزیت خاص از محتوای‌تان اشاره کنید و حداقل یک بار کلمه کلیدی را در توضیحات آن وارد کنید چون گوگل کلمات کلیدی که با جستجوی کاربر مطابقت دارد را در متن متا پررنگ می‌کند و براساس آن تشخیص می‌دهد که محتوا براساس نیاز کاربر است یا نه.

گام 4: تولید محتوای سئوشده

حالا زمان انتشار محتوایی است که شایستگی رتبه 1 را دارد. همان‌طور که قبلا هم گفتیم محتوای سئوشده چیزی فراتر از محتوایی است که پر از کلمات کلیدی باشد و گوگل برخلاف گذشته به کیفیت محتوا اهمیت زیادی قائل است.

محتوایی سئوشده است که منحصربه‌فرد، باارزش و برای هدف کاربر بهینه شده باشد.

ویژگی‌های محتوای سئوشده در سئوی داخلی

در این بخش، به شما نشان خواهیم داد که چطور مطمئن شوید محتوای سئوشده شما همه این 3 مورد را دارد.

1. محتوای منحصربه‌فرد

وقتی می‌گوییم "بی‌نظیر و منحصربه‌فرد"، فقط در مورد محتوای تکراری صحبت نمی‌کنیم، منظورمان محتوایی است که حرف جدیدی برای گفتن دارد.

مانند:

  • یک نکته یا استراتژی جدید
  • فهرست بهتر و کاملی از منابع مختلف
  • طراحی قوی و UX
  • مطالعه موردی جدید
  • ارائه یک فرآیند گام به گام

به‌عنوان مثال، در محتوای ما که درباره چک‌لیست سئو بود و به‌عنوان یک محتوای برجسته و ارزشمند برای کلمه کلیدی "چک لیست سئو" شناخته شد، علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی در متن محتوا، منحصربه‌فرد بودن محتوا، علت اصلی کسب رتبه برتر آن بود. این محتوا مطمئناً نکات و استراتژی‌هایی دارد که کاربران می‌توانند در هر جایی پیدا کنند اما نکات و نمونه‌های زیادی هم دارد که فقط در این محتوا می‌توانید پیدا کنید و مختص آن است.

2. محتوای ارزشمند

انتشار محتوای منحصربه‌فرد، نقطه شروع خوبی برای سئوی داخلی است اما کافی نیست. هر روز میلیون‌ها محتوا در فضای مجازی منتشر می‌شود و برای اینکه محتوای شما بتواند به چشم بیاید و مورد توجه قرار بگیرد، باید بسیار ارزشمند باشد.

حالا باهم چند راه را که می‌توانید به کمک آن‌ها محتوای سئوی خودتان را ارزشمند کنید، مرور می‌کنیم:

  • اضافه کردن جزئیات: تصاویر، اسکرین‌شات‌ها و مراحل به شما این امکان را می‌دهد که محتوای‌تان را ارزشمند کنید.
  • نوشتن واضح: کپی رایتینگ قوی محتوای شما را جذاب تر می کند.
  • مطالب به روز شده: استراتژی ها، گام ها و نمونه های کاملاً جدید به محتوای ارزش دوچندان می‌دهد.
  • نویسندگان متخصص: سعی کنید از نویسندگان متخصص با تجربه کافی برای تولید محتوا استفاده کنید.

مسلما محتوایی که توسط یک فرد باتجربه و خلاق نوشته می‌شود خیلی ارزشمندتر از محتوایی است که نویسندگان فریلنسر و یا بی‌تجربه ارائه می‌دهند.

مهم‌ترین چیزی که یک محتوا را بسیار ارزشمند می‌کند، کیفیت آن محتواست. محتوایی که در عین سادگی بتواند با مخاطبانش ارتباط برقرار کند و مطالب پیشرفته‌تر با جزئیات خاص و مهم را هم به آن‌هامنتقل کند. محتواهای به‌روز و ارزشمند معمولا توسط نویسندگانی تولید می‌شوند که زندگی‌شان با سئو عجین شده و در هر لحظه به‌دنبال تازه‌‌های این حوزه هستند.

3. محتوای برآورده‌کننده هدف جستجوی کاربر

محتوای منحصربه‌فرد و ارزشمند می‌تواند شما را به صفحه اول گوگل برساند اما اگر می‌خواهید در آنجا بمانید، صفحه شما باید هدف جستجوی کاربر را هم برآورده کند. به عبارت دیگر، محتوای شما باید دقیقاً همان چیزی باشد که کاربر گوگل می‌خواهد. در غیر این صورت، محتوای شما احتمالاً در صفحه‌های پایین‌تر گوگل دفن خواهد شد.

تجربه‌ای که خود من هم در این مورد داشتم زمانی بود که یک محتوای کامل در مورد برنامه‌نویسی اختصاصی منتشر کردم و هدف من بیشتر معرفی خدمات برنامه‌نویسی و کسب رتبه در این کلمه کلیدی بود. چند روز بعد از انتشار محتوا، تصمیم گرفتم SERPها را بررسی کنم. متوجه شدم که همه نتایج صفحه اول گوگل درمورد دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی هستند و حتی یک مقاله هم در صفحه اول وجود نداشت و همه درباره معرفی آموزشگاه‌های برگزارکننده دوره‌های برنامه‌نویسی بود.

یعنی شانس صعود مقاله من به صفحه اول اساساً صفر بود ولی اگر از همان ابتدا زمان بیشتری را صرف جستجوی هدف کاربر از جستجوی آن کلمه کلیدی می‌کردم، هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتاد.

گام 5: بهینه‌سازی برای CTR

CTR یا نرخ کلیک ارگانیک به دو دلیل مهم است:

اول اینکه CTR به احتمال قوی یک فاکتور مهم در رتبه‌بندی گوگل است و دوم اینکه افزایش CTR می‌تواند ترافیک بیشتری را به سایت شما بیاورد.

در این بخش از بهبود سئوی داخلی، پنج راه عملی برای بهبود CTR ارگانیک را با هم بررسی خواهیم کرد:

1. در تگ عنوان، از سوال استفاده کنید.

چند سال قبل، ما 5میلیون نتیجه جستجوی گوگل را تجزیه و تحلیل کردیم تا بفهمیم چرا برخی از محتواها بیشتر از محتواهای دیگر کلیک می‌خورند و یکی از شگفت‌انگیزترین نتایج این بود که تگ‌های عنوانی که در آن‌ها از سوال استفاده شده بود، CTR بالاتر از میانگین داشتند.

بنابراین هر زمان که ممکن بود، حتما از  تگ‌های عناوین سؤالی استفاده کنید. به‌طور مثال محتوایی درباره لینک نوفالو می‌نویسید و عنوان آن را "لینک نوفالو چیست؟" انتخاب می‌کنید، کاربرانی که کلمه لینک نوفالو را در گوگل جستجو می‌کنند اکثرا می‌خواهند بدانند لینک نوفالو چیست و عنوان محتوای شما دقیقا هدف آن‌ها را نشانه می‌رود و باعث می‌شود کاربران محتوای شما را برای مطالعه انتخاب کنند.

2. از توضیحات متا غافل نشوید!

در مورد توضیحات متا در بخش 1 صحبت کردیم گفتیم که بهتر است توضیحات شما فوق العاده قانع‌کننده باشد اما شما نیازی هم به نوشتن یک متای خارق‌العاده برای بهبود سئوی داخلی سایت در همه مواقع ندارید. در بیشتر مواقع فقط داشتن توضیحات متا کافی است.

تجربه نشان داده که محتواهای دارای توضیحات متا در مقایسه با محتواهایی که متا ندارند، تقریباً 6٪ کلیک بیشتری دارند. توصیه می‌کنیم برای پیدا کردن صفحاتی که توضیحات متا ندارند، یک آنالیز SEO در سایت‌تان انجام دهید و برای صفحاتی که نیاز دارند حتما توضیحات متا اضافه کنید.

3. از اسکیمای Review یا FAQ استفاده کنید.

اسکیما به‌طور مستقیم به سئوی داخلی سایت شما کمک نمی‌کند اما استفاده از انواع خاصی از Schema می‌تواند شما را با Rich Snippets مرتبط کند و Rich Snippets می‌تواند به شما کمک کند کلیک‌های بیشتری دریافت کنید.

دو مورد از بهترین نوع Schema برای بدست آوردن Rich Snippetها، اسکیمای Review و اسکیمای FAQ هستند: نویسندگان متخصص: سعی کنید از نویسندگان متخصص که تجربه کافی دارند برای تولید محتوا استفاده کنید. با استفاده از ابزار تست داده‌های ساختاریافته، می‌توانید بررسی کنید که آیا اسکیما را به‌درستی تنظیم کرده‌اید یا نه.

4. کمی چاشنی احساس به تگ عنوان اضافه کنید.

مطالعه CTR نشان می‌دهد که عناوین احساسی در مقایسه با عناوینی که احساسات عاطفی قوی ندارند، 7 درصد بیشتر کلیک می‌خورند.

خوب، مردم بیشتر جذب عناوینی می‌شوند که تاثیرات عاطفی دارند اما اگر در این کار اغراق کنید، یعنی از ترفند click bait یا تله کلیک استفاده کنید، نتیجه برعکس خواهد شد. یعنی اگر کاربر حس کند که شما از عنوان برای فریب او و صرفا با هدف افزایش کلیک استفاده کردید نه تنها حس بدی پیدا می‌کند بلکه ممکن است سایت شما را برای همیشه از لیست انتخاب‌هایش حذف کند.

5. در عنوان و توضیحات به سال جاری اشاره کنید.

اضافه کردن سال به عنوان و توضیحات، شاید در افزایش یا کاهش CTR تاثیر چشم‌گیری نداشته باشد اما تجربه نشان داده که بی‌تاثیر هم نیست به‌خصوص برای محتوایی که می‌تواند خیلی سریع قدیمی بشود. به‌طور مثال برای عبارت قیف فروش شاید کاربر به محتوای خیلی جدید و به‌روزشده نیاز نداشته باشد اما برای کلمه‌ای مانند الگوریتم‌های گوگل حتما مشتاق است که به‌روزترین مطالب را بخواند و اضافه کردن سال به عنوان و توضیحات، به‌روز بودن محتوای شما را نشان می‌دهد.

گام 6: بهبود UX یا تجربه کاربری

در این بخش درباره بهینه‌کردن UX سایت و نحوه تعامل کاربران با محتوای شما بیشتر صحبت می‌کنیم.

از آنجا که گوگل به زمان ماندن کاربر در صفحه، نرخ پرش و سایر سیگنال‌های تعامل کاربر توجه می‌کند و حتی مرتبط بودن محتوای شما با عبارت جستجوشده توسط کاربر را هم به‌دقت بررسی می‌کند، باید تلاش کنید تا محتوایی به کاربر ارائه بدهید که به حد کافی جذاب و مفید باشد و او را در صفحه نگه دارد. رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در این مورد و بهینه کردن سئوی داخلی کمک کند:

1. سعی کنید محتوای‌تان را به بالای صفحه بیاورید.

وقتی کاربری وارد سایت شما می‌شود، می‌خواهد سریع به جواب سوالی که در ذهنش است برسد و اگر شما به‌جای عنوان و مقدمه از یک یا چند تصویر بزرگ استفاده کنید، مخاطب ممکن است از سایت شما خارج شود. صرف استفاده تصویر در بالای محتوا هیچ اشکالی ندارد اما اگر این تصاویر محتوای شما را به پایین صفحه بکشاند طوری که محتوا در نگاه اول اصلا دیده نشود، می‌تواند تاثیر منفی در سئوی درون صفحه داشته باشد.

2. محتوای‌تان را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید.

اگر شما خودتان را جای مخاطبان قرار دهید متوجه می‌شوید که خواندن یک مطلب که به قسمت‌های کوچک‌تر با عنوان‌های مشخص تقسیم شده خیلی راحت‌تر از خواندن یک محتوای طولانی با یک عنوان اصلی است. پس حتما در محتوای‌تان از تگ‌ها و زیرعنوان‌های H3 ،H2، بولت‌ها و تصاویر استفاده کنید.

3. یک انجمن گفت‌وگوی فعال داشته باشید.

داشتن بخش نظرات باکیفیت که نظرات و سوالات مختلف کاربران را منعکس می‌کند، Bounce Rate یا نرخ پرش سایت را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. وقتی مخاطب بعد از محتوا چیزی برای خواندن داشته باشد و نظرات دیگران درباره محتوای شما را هم مفید بداند، زمان بیشتری در سایت‌تان می‌ماند. بخش نظرات زمینه را برای کاربران مهیا می‌کند تا استراتژی‌ها و راه‌کارهای جدید و مفید را با هم به‌اشتراک بگذارند، همچنین مطرح شدن بحث‌ها و چالش‌های مختلف در این بخش به جذابیت صفحه شما و نگه‌داشتن مخاطب در آن کمک می‌کند.

گام 7: نکات پیشرفته سئوی داخلی سایت

این بخش، فهرستی از تکنیک‌ها و نکات مهم در سئوی داخلی صفحه است و به شما کمک می‌کند سئوی درون صفحه را به سطح بالاتری ارتقا بدهید. و اما این تکنیک‌ها کدام‌اند؟

نکات پیشرفته سئوی داخلی سایت

1. از تصاویر اصل استفاده کنید.

اگر تا به‌حال از تصاویر استوک در محتوای‌تان استفاده می‌کردید، باید بدانید که این تصاویر ممکن است به سئوی داخلی محتوای شما آسیب برساند. Shai Aharony اخیراً تأثیری را که تصاویر استوک در رتبه‌بندی گوگل داشتند، مورد بررسی قرار داد. او اول، چند وب‌سایت کاملاً جدید با نام‌های دامنه جدید که قبلا ثبت نشده بودند، را فقط برای انجام این آزمایش ایجاد کرد. او در برخی از سایت‌ها از تصاویر استوک و در بعضی دیگر از تصاویر اصلی استفاده کرد.

نتایج به این صورت بود که رتبه سایت‌های با تصاویر منحصربه‌فرد از سایت‌هایی که از عکس‌های استوک در آن‌ها استفاده شده بود، بالاتر بود.

2. پیوند داخلی ایجاد کنید.

لینک‌سازی داخلی برای سئوی داخلی سایت بسیار مهم و حیاتی است به‌خصوص زمانی که می‌خواهید از صفحات با اعتبار بالا در سایت‌تان به صفحاتی که نیاز به تقویت دارند لینک بدهید اما وقتی که این کار را انجام می‌دهید، حتما مطمئن شوید که از انکرتکست غنی از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید. اینجا مثالی از فرایند لینک‌دهی درست و مناسب را آوردیم که توصیه می‌کنیم حتما استفاده کنید:

برای این کار، ابتدا از یک ابزار سئو مانند Semrush و گزارش “صفحات ایندکس شده” آن استفاده کنید تا صفحات سایت شما که بیشترین اعتبار لینک را دارند نمایش دهد. بعد، چند لینک داخلی از آن صفحات را به یک صفحه با اولویت بالا در سایت‌تان اضافه کنید.

یک مثال عالی از نحوه پیوند داخلی را می‌توانید در سایت ویکی پدیا ببینید که تعداد زیادی لینک داخلی غنی از کلمات کلیدی به صفحات دیگر آن اضافه شده‌اند.

3. مطالب جامع بنویسید.

گوگل می‌خواهد محتوایی را به کاربران خود نشان دهد که هر چیزی را که می‌خواهند در یک صفحه وجود داشته باشد. اگر محتوای شما یک موضوع را به‌طور کامل پوشش دهد، شانس بالاتری برای رتبه‌بندی دارد. اما برای اینکه مطمئن بشویم محتوای ما یک محتوای جامع و کاربردی است، یک راه‌حل ساده وجود دارد؛ استفاده از کلمات کلیدی LSI درکنار کلمات کلیدی اصلی در محتوا.

کلمات کلیدی LSI

کلمات کلیدی LSI، مترادف‌هایی هستند که گوگل برای تعیین ارتباط یک صفحه از آن‌ها استفاده می‌کند. برای اینکه بتوانید از کلمات کلیدی LSI در محتوا استفاده کنید سعی کنید محتوای طولانی بنویسید. محتوای طولانی، احتمال استفاده از کلمات کلیدی LSI را افزایش می دهد. اما اگر می‌خواهید 100% مطمئن شوید که از کلمات کلیدی LSI استفاده می‌کنید، کلمه کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید و به قسمت «جستجوهای مرتبط با…» در پایین صفحه بروید و هر چیزی را که منطقی به نظر می‌رسد به محتوای‌تان اضافه کنید.

 4. سرعت سایت را افزایش دهید.

گوگل در گذشته اعلام کرده بود که سرعت بارگذاری سایت، یک فاکتور رتبه‌بندی SEO است و اخیراً هم به اهمیت این نکته بیشتر تاکید می‌کند. بهبود سرعت سایت یک عامل سئوی تکنیکال است که در سئوی داخلی هم موردتوجه قرار می‌گیرد. باتوجه به تجزیه و تحلیل ما از 5.2 میلیون وب‌سایت، می‌توانید سرعت بارگذاری سایت خود را با انتقال به یک هاست سریع‌تر، حذف APIهای شخص ثالث و کاهش اندازه کل صفحه بهبود بدهید.

5. تصاویر محتوا را بهینه‌سازی کنید.

اول از همه باید برای هر تصویر در سایت، یک نام فایل توصیفی و متن جایگزین اختصاص بدهید. با این کار به Google کمک می‌کنید تا بفهمد هر تصویر قرار است چه چیزی را نشان دهد و اگر ممکن بود، در نام یکی از تصاویر از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده کنید و آن کلمه کلیدی را در قسمتی از متن جایگزین تصویر یا همان alt تصویر هم بیاورید.

از طرف دیگر بهینه‌سازی تصاویر برای سئو، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا گوگل موضوع صفحه شما را بفهمد که این می‌تواند به بالابردن رتبه آن صفحه یا محتوا کمک کند. به‌طور مثال وقتی گوگل صفحه‌ای را با تصاویر «سئوی داخلی» و «سئوی خارجی» می‌بیند، متوجه می‌شود که محتوا درباره سئو صحبت می‌کند.

6. جستجوی صوتی محتوا را بهینه‌سازی کنید.

سئوی جستجوی صوتی، خیلی سریع در حال پیشرفت است و بهترین راه برای بهینه‌کردن جستجوی صوتی، ایجاد صفحات FAQ یا پرسش و پاسخ است. مطالعه سئوی جستجوی صوتی نشان داد که گوگل دوست دارد نتایج جستجوی صوتی را از صفحات سؤالات متداول استخراج کند بنابراین ایجاد این صفحات از اهمیت بالایی در سئو برخوردار است.

7. محتوای خود را در Featured Snipped رتبه‌بندی کنید.

Featured Snipped، توضیحات جامعی است که در صفحه اول گوگل و قبل از رتبه یک دیده می‌شود. کسب رتبه بالا در Featured Snipped می‌تواند به افزایش CTR کمک کند. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که برای اینکه بتوانید از این مورد برای ارتقا سئوی داخلی استفاده کنید حتما سایت یا محتوای شما باید در صفحه اول گوگل باشد. برای اینکه بتوانید صفحاتی از سایت‌تان را که در صفحه اول هستند پیدا کنید، می‌توانید از SEMrush یا هر نرم افزار SEO دیگر استفاده کنید.

بعد، آن صفحات را جدا کنید و به Featured Snippet هر کدام از این کلمات کلیدی در گوگل نگاه کنید و در نهایت محتوای خود را برای بدست آوردن رتبه، بهینه کنید.

سخن پایانی

رسیدن به رتبه‌های اول گوگل، چیزی دور از تصور نیست. فقط کافی است نکاتی که در سئوی داخلی سایت گفته شد را مو به مو انجام دهید. این نکته را هم فراموش نکنید که صدرنشینی محتوا یا سایت شما علاوه بر سئوی داخلی، به همراهی سئوی خارجی و تکنیکال هم نیازمند است. با انجام کامل تکنیک‌های سئو و از همه مهم‌ترین در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان، رتبه‌های اول گوگل در تصاحب شماست. این را هم فراموش نکنید که با رسیدن به صفحه اول، کار شما تمام نمی‌شود و باید محتوا و سایت‌تان را هر روز به‌روزرسانی کنید تا جایگاهی را که برای رسیدن به آن تلاش فراوان کردید به‌راحتی از دست ندهید.

سوالات متداول

سئوی داخلی چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

سئوی داخلی سایت، همان بهینه کردن محتوای داخل سایت است و شامل بهینه‌سازی کدهای استاندارد HTML، تگ‌ها، توضیحات متا، لینک‌های داخلی، آدرس صفحه و استفاده درست از کلمات کلیدی می‌شود.

سئوی داخلی چه اهمیتی در معرفی سایت دارد؟

سئوی داخلی سایت، میزان بازدید سایت، فروش و درآمد از طریق آن را افزایش می‌دهد.از طرف دیگر، سئوی داخلی به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کند تا محتوای سایت را درک کنند و رتبه بهتری در نتایج جستجو به سایت شما بدهند.

سئوی داخلی سایت با چه تکنیک‌هایی قابل انجام است؟

رعایت اصول سئوی داخی، بهینه‌سازی محتوا، عنوان، متا، تولیدمحتوای سئوشده، بهینه‌سازی برای CTR، بهبود UX و سایر تکنیک‌ها باعث بهبود سئوی داخلی سایت می‌شوند.

چطور محتوا را برای سئو، بهینه‌سازی کنیم؟

استفاده از کلمه کلیدی در مقدمه و تگ عنوان، استفاده از تگ‌های عنوان‌ H1 و H2، استفاده از لینک‌دهی، تکرار کلمه کلیدی در محتوا و بهینه‌سازی URL از روش‌های موثر در سئوی محتوا است.