بهینه سازی فیلم ها چیست و چرا اهمیت دارد؟

قبل از بررسی هر عنوان دیگری قصد داریم با بررسی چیستی Video SEO به درک بهتری از آن برسیم. به‌صورت جامع می‌توان بهینه‌ سازی ویدئو را این‌گونه تعریف کرد: به تمامی اقداماتی که در راستای ایندکس‌شدن ویدیو در گوگل و رتبه‌گرفتن آن انجام می‌شود، بهینه‌ سازی ویدئو می‌گویند.

همان‌طور که می‌دانید، با ارتقای الگوریتم‌های برنامه‌های مختلف و ظهور برنامه‌های جدید مانند تیک تاک و بعضی از ابزار‌های منحصر به ویدیو که از طریق گوگل طی آخرین آپدیت‌ها به سرچ کنسول اضافه شده‌اند، به‌خوبی می‌توان پی برد که پلتفرم‌ها وکاربران بیش از هر زمان دیگری به محتوا‌های ویدیویی علاقه دارند. اکنون که این نیاز به‌شکل فراگیری احساس می‌شود، هر تیمی می‌داند که برای جلب توجه کاربران خود، باید از پرطرفدارترین نوع محتوا یعنی ویدیو، استفاده کند.

برای جذب کاربران از طریق این نوع محتوا، نکات زیادی باید رعایت شود مثلا: کیفیت بالا، کاربردی‌بودن محتوا، خلاقانه بودن آن و مواردی از این دست اما ضمن رعایت‌کردن این نکات، باید فرایندی طی شود که محتوای شما برای کاربران بیشتری نمایش داده شود و این فرایند درمورد محتوای ویدیویی همان سئو ویدیو است.

افزایش رغبت کاربران به محتواهای ویدیویی؛ علت اهمیت سئو ویدیو

براساس بررسی‌های انجام‌شده، اثبات شده است که کاربران نیز مثل پلتفرم‌ها به محتوای ویدیویی علاقه دارند. برای اینکه شما نیز به این نتیجه برسید می‌توانید صفحه سرپ گوگل را بررسی کنید. اگر نمایی از صفحه سرپ گوگل را در چند سال گذشته در ذهن داشته باشید به‌خوبی متوجه می‌شوید که ویدیوها به‌شکل خاص‌تری موردتوجه هستند و بیشتر توسط موتور جستجو به کاربر پیشنهاد داده می‌شوند و یا اگر در اینستاگرام میزان اکشن کاربران را موردبررسی قرار دهید به‌خوبی متوجه خواهید شد که محتوا‌های ویدیویی کال تو اکشن بیشتری برای کاربر دارند و کاربر نیز با این مدل محتوا تعامل بهتری برقرار می‌کند.

شاید برای شما سؤال باشد که دلیل این اتفاق چیست؟ در پاسخ به این سؤال، با فراهم‌کردن لیست زیر به بررسی مهم‌ترین نقاط قوت محتوای ویدیویی پرداخته‌ایم:

  • ارائه تجربه بصری: ویدیوها، با استفاده از تصاویر، صدا و حرکت، تجربه بصری قوی‌تری را به مخاطبان ارائه می‌دهند که می‌تواند باعث جلب توجه آن‌ها شود.
  • ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطب: با استفاده از ویدیو، می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط بیشتری برقرار کنید زیرا آن‌ها می‌توانند صدا و چهره شما را ببینند و شناسایی کنند.
  • انتقال پیام به‌صورت مؤثرتر: ویدیوها می‌توانند پیام شما را به‌صورت مؤثرتری به مخاطبان منتقل کنند زیرا شامل تصاویر، نمودار‌ها، نمایش داده‌ها و حتی اجرای نمونه کار‌ها می‌شوند.
  • قابلیت اشتراک‌گذاری: ویدیوها اغلب محتوایی را ارائه می‌دهند که بتواند به‌راحتی با دیگران به اشتراک گذاشته شود و از طریق شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و وب‌سایت‌ها به دیگران ارسال شود.
  • ترکیب چندرسانه‌ای: ویدیوها می‌توانند محتوای تصویری، صوتی و متنی را ترکیب کنند و به کاربران کمک کنند تا اطلاعات را بهتر درک کنند.
  • قابلیت دسترسی آسان: ویدیوها معمولاً در وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های اشتراک ویدیو و یا شبکه‌های اجتماعی در دسترس هستند و کاربران می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های مختلفی مانند کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

امروزه مراجعه کاربران اینترنت به سایت‌های مختلف بسیار افزایش پیدا کرده است و آنطور که مشخص است، محتواهای ویدیویی در ارتقای رتبه سایت و در دسترس قرار گرفتن سایت بسیار تاثیر دارند و می‌توانند در دیده شدن کسب‌وکارها نقش مهمی را ایفا کنند. با این اوصاف، منطقی است که شما هم کار بهبود سئو ویدیو سایت خود را شروع کنید تا از رقبا عقب نمانید و رتبه‌های برتر موتور جستجو را فتح کنید.

بررسی روش‌های سئو ویدیو

انتخاب بهترین بستر برای بارگذاری و انتشار ویدیو

هنگام انتخاب یک پلتفرم مناسب برای انتشار ویدیو‌های خود، باید هدف اصلی خود را به‌صورت واضح مشخص کنید. آیا هدف شما جذب ترافیک بیشتر برای وب‌سایتتان و رسیدن به مشتریان جدید است؟ یا شما به‌دنبال ایجاد بک لینک و بهبود برندینگ خود هستید؟ با تعیین هدف اصلی خود، می‌توانید بهترین پلتفرم را برای انتشار ویدیو‌های خود انتخاب کنید. در نهایت، انتخاب پلتفرم مناسب می‌تواند در تجربه یک بازاریابی موفق در دنیای دیجیتال به شما کمک کند.

بارگذاری ویدیو در هاست، درست یا غلط؟

آپلود ویدیو در هاست سایت می‌تواند باعث بهبود سئو ویدیو شود اما باید در نظر داشت که ویدیو‌های باکیفیت بالا و زمان طولانی می‌توانند فضای هاست سایت شما را اشغال کنند و باعث افت سرعت سایت شوند از این رو بهتر است از سیستم‌های هاستینگ اشتراکی ویدیویی رایگان مانند آپارات، تماشا و نماشا و غیره استفاده کنید. در صورتی که از این سیستم‌های رایگان استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از سیستم‌های هاستینگ ویدیویی اختصاصی و پولی مانند ابرآروان استفاده کنید.

بر اساس تجربه، می‌توانیم بگوییم که یوتیوب تنها سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو است که حتماً باید برای آن سرمایه‌گذاری کنید زیرا یوتیوب کتابخانه بزرگی از ویدیو‌ها دارد. بهتر است ویدیو‌های خود را در یوتیوب آپلود کنید و به سایت خود لینک دهید. با این کار هم به برندسازی و قدرت‌گرفتن سایت خود کمک می‌کنید و هم در آینده نه چندان دور، می‌توانید درآمد دلاری بسیار خوبی داشته باشید.

استفاده از توضیحات برای ویدیو

هنگامی که به دنبال جستجو در فید یوتیوب یا هر بستر دیگری هستید، برای برخی از ویدیوها توضیحات اضافه‌تری را مشاهده خواهید کرد. استفاده از زیرنویس و توضیحات، باعث دسترسی بیشتر و آسان‌تر کاربران به ویدیو‌های شما می‌شود و به غیر از این مورد ویدیو‌های شما برای ربات‌های موتور جستجو قابل درک‌تر می‌شوند. با نوشتن یک متن حدوداً ۲۰۰ کاراکتری (می‌توانید از حداکثر ظرفیت میزان نوشته استفاده کنید) در قسمت کپشن و قرار دادن لینک مقاله مرتبط سایت خود در این قسمت، به موتور‌های جستجو بفهمانید که ویدیوی شما درباره چیست. با این کار می‌توانید درک آن‌ها از موضوع ویدیویی خودتان را عمیق‌تر کنید.

در نوشتن کپشن، به نکارت زیر توجه کنید:

  • از کلمات کلیدی استفاده کنید
  • حداقل 200 کاراکتر بنویسید
  • خلاصه‌ای از محتوا خود را بازگو کنید
  • بیهوده‌گویی نکنید و به ذکر نکات مهم بپردازید
  • لینک سایت خود را در کپشن قرار دهید
  • کال تو اکشن با کاربر ایجاد کنید

اهمیت دادن به دسته‌بندی محتوا‌ها

مدام به فکر آپلودکردن محتوا‌های بیشتر نباشید بلکه نظم و ترتیب کار را نیز موردتوجه قرار دهید. با ایجادکردن دسته‌بندی‌ها و برچسب‌گذاری‌های دقیق کاربرانی را گه جذب کرده‌اید سردرگم نخواهید کرد و کاربران جدید نیز به‌خوبی با توجه به نیاز و سلیقه خود ویدیوهای شما را خواهند دید. یکی از اصول هشتگ‌گذاری دقیق این است که از تکرار هشتگ‌های اضافی و هم کانسپت یا هم منظور جلوگیری کنید. به غیر از این مورد از ایجاد هشتگ‌های بیهوده نیز خودداری کنید.

استفاده از ویدیوهای دیگران

در صورتی که شما ویدیویی برای سایت خودتان تولید نکرده‌اید و یا توان این کار را ندارید که ویدیوهای با کیفیتی درست کنید، راهکار جالبی و کارآمدی در این زمینه برای شما وجود دارد. ابتدا بر اساس استراتژی خود، کلمه کلیدی موردنشرتان را در گوگل سرچ کنید و به تب ویدیو‌ها بروید تا ویدیو‌های مرتبط با آن را ببینید. سپس، ویدیو‌های مرتبط را در سایت‌هایی مانند آپارات بیابید. ویدیو‌هایی که رتبه اول در حوزه کسب‌وکار شما را دارند را در مقالات یا صفحات مهم سایت خود با استفاده از کد امبد آن‌ها قرار دهید. با استفاده از ویدیو‌های دیگران، می‌توانید صفحات سایت خود را سئو کنید و بدون دردسر کپی رایت، از این نکته می‌توانید بهره‌مند شوید.

یکی از فوایدی که این کار دارد این است که محتوا‌های رقبای شما از قبل رتبه گرفته‌اند و با استفاده از آن‌ها در محتوای تازه ایجادشده خودتان می‌توانید به موتور جستجو سریع‌تر بفهمانید که درمورد چه عنوانی محتوا نوشته‌اید اما خب این به این معنی نیست که خودتان خلاقیت به خرج ندهید و برای تولید ویدیوهای جذاب، دست به کار نشوید.

سئو ویدیو در وردپرس

اگر از سایت‌های وردپرسی استفاده می‌کنید می‌توانید با استفاده از افزونه‌های سئو مثل رنک مث و یا یوآست، فرایند سئو ویدیو خود را بهتر و آسان‌تر کنید. این افزونه‌ها بر اساس یک سری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود، می‌توانند باعث بهینه‌ سازی ویدئو شوند.

طراحی کاور ویدیو بهینه

کاربران قبل از محتوای ویدیویی شما ابتدا کاور یا تامنیل آن را مشاهده می‌کنند. با توجه به این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم طراحی آن را جدی بگیرید و آن را به گونه‌ای طراحی کنید که کاربران را جذب خود کند. رعایت موارد زیر می‌تواند در ارتباط با طراحی‌ بهتر کاور ویدیو به شما کمک کند.

  • توجه به رنگ‌بندی اصولی
  • استفاده از سایز مناسب در نوشته‌ها
  • انتخاب عنوان مناسب برای کاور
  • ذکر مهم‌ترین جزئیات ویدیو
  • استفاده از تصاویر جذاب در طراحی

نوشتن تیتر مناسب برای ویدیو

نوشتن تیتر حرفه‌ای و مناسب برای ویدیو باعث می‌شود کاربر درگیر موضوع مطلب شود. با تیتربندی درست می‌توانید کاربران را تحریک کنید تا ویدیوی شما را ببینند. تیتر ویدیوی شما می‌تواند ترسناک، معمایی، هشدار‌دهنده، خبری و یا موارد دیگر باشد.

کیفیت و فرمت ویدیو

بهترین کیفیت ویدیو را بارگذاری کنید. کیفیت بالا باعث خواهد شد کاربر بهتر با محتوای شما ارتباط برقرار کند. در رابطه با فرمت نیز از فرمت‌های متداول نظیر MP4 استفاده کنید.

مرتبط بودن محتوای ویدیو و محتوا صفحه سایت

صفحه‌ای که در آن ویدیو را قرار می‌دهید باید با محتوای آن ارتباط داشته باشد. این کار باعث می‌شود هم کاربر سردرگم نماند و خزنده‌های موتور جستجو، موضوع صفحه را بهتر درک کنند.

ویدیو مهم را در ابتدای صفحه قرار دهید

بررسی‌ها نشان می‌دهند که خزنده‌ها در زمان خزش کردن یک صفحه از سایت تا بخش اولین ویدیو خزش می‌کنند؛ یعنی اگر شما دارای چندین ویدیو در یک صفحه باشید، صرفاً ویدیویی که بالاتر از مابقی قرار دارد و به‌عنوان ویدیو اول شناخته می‌شود موردخزش قرار خواهد گرفت. با توجه به این نکته به شما پیشنهاد می‌کنیم تا مهم‌ترین ویدیوی خود را در ابتدای صفحه قرار دهید.

عدم‌استفاده از ویدیوهای مشابه در بستر‌های مختلف

بارگذاری یک ویدیو مشابه در چندین صفحه از سایت باعث خواهد شد تا صفحات سایتتان با یکدیگر درگیر شوند و یا در واقع صفحات زامبی به وجود بیاید.

برای بهتر دیده‌شدن ویدیو فقط سئو نکنید!

برای اینکه بیشترین بازدید را برای ویدیو خود دریافت کنید، صرفاً به فکر سئو کردن آن نباشید، بلکه با ارسال، بارگذاری و تبلیغات آن در بستر‌های مختلف و گروه‌های گوناگون، کاربران بیشتری را به بازدید از آن تشویق کنید.

خلاصه مطلب

در این نوشته از سایت یوتا سعی کردیم تا عنوان بهینه‌ سازی ویدئو را برای شما با ذکر جزئیات موردبررسی قرار دهیم. برای پیشرفت کسب‌وکارتان، باید شروع به تولید محتوای ویدیویی کنید و با استفاده از روش بهینه‌ سازی ویدئو، رتبه‌های برتر گوگل را مال خود و کاربران بیشتری را جذب سایت خود کنید. برای اینکه این کار را بهتر انجام دهید، روش‌های سئو ویدیو را در این مقاله بررسی کردیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید این مسیر را بهتر طی کنید.

اگر در ارتباط با موارد بیان‌شده در این مطلب سؤالی دارید می‌توانید آن را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما همراهان عزیز باشیم.

کیفیت ویدیوهای موجود در سایت برای بهینه‌ سازی سایت اهمیت دارد؟

بله، هر چقدر محتواها ویدیویی کیفیت بیشتری داشته باشند، کاربر تعامل بهتری با آن برقرار خواهد کرد و از این رو تجربه کاربری سایت شما ارتقا خواهد یافت.

حجم ویدیوها در سئو ویدیو تاثیر دارد؟

هر چقدر حجم ویدیوها در حداقل‌ترین حالت ممکن باشد، سرعت بارگذاری صفحات شما بیشتر خواهد بود و این مورد به‌صورت مستقیم بر سئو اثر می‌گذارد. البته بهتر است حتی‌المقدور کیفیت را فدای کمیت نکنیم.

نوشتن توضیحات در بهینه سازی ویدیو چقدر تاثیر دارد؟

نوشتن توضیحات باعث افزایش درک ربات‌های موتور جستجو نسبت به محتوای سایت شما می‌شود.