این روزها با وجود رقابت شدیدی که در بازار کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد، کسی می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد که برای سایتش محتوای خوب تولید کند. محتوایی که جذاب، تاثیرگذار و در عین حال ماندگار در ذهن مخاطبانش باشد. از بین انواع محتواهایی که وجود دارد، محتوای بصری Visual Content این سه ویژگی‌ را دارد.

محتوا در واقع ویترینی برای سایت شماست و می‌تواند کاری کند که کاربران به سمت سایت شما کشیده شوند و یا برعکس، بی‌تفاوت از آن رد شوند. براساس نوع کسب‌و‌کارتان و هدفی که از تولید محتوا دنبال می‌کنید، می‌توانید از شکل‌های مختلف محتوا مثل محتوای تصویری، صوتی، ویدئویی و متنی استفاده کنید. استفاده از محتوا برای بازاریابی را اصطلاحا Content Marketing یا بازاریابی محتوا هم می‌گویند.

تعریف محتوای بصری و تاثیر آن در جذب مخاطب

محتوای بصری به زبان ساده یعنی استفاده از تصاویر برای جذب مخاطب و انتقال اطلاعات و در نتیجه تبدیل کاربر یا مخاطب به مشتری وفادار. از انواع محتوایی که در بالا به آن اشاره کردیم، محتوای تصویری و ویدئویی از اجزای محتوای بصری هستند و نقش مهمی در بازاریابی اینترنتی دارد.

امروزه کارشناسان تولید محتوا در کسب‌وکارها از روش‌های مختلف و متنوعی برای جذب مخاطبان و معرفی محصولات و خدماتشان استفاده می‌کنند، اما در بین همه این روش‌های تبلیغاتی، روشی که بتواند سریع‌تر مخاطب را جذب کند و در طولانی مدت در ذهن او ماندگار باشد موفق‌تر است.

متن‌ها در گذشته بخش زیادی از محتوای سایت‌ها را تشکیل می‌داد، اما به‌خاطر زمان‌بر بودن و جذابیت کمی که داشت زیاد مورد استقبال کاربران قرار نمی‌گرفت. امروزه محتوای بصری توانسته با استفاده از تلفیق تصویر، متن و ویدئو تمام نیاز کاربران را برآورده کند. یک تصویر یا ویدئوی کوتاه به‌راحتی می‌تواند در ذهن مخاطب بنشیند و در کسری از ثانیه تمام سوالات مخاطب را پاسخ دهد و او را متقاعد به خرید از شما کند.

محتوای تصویری

انواع مختلف محتوای بصری

با توجه به اهمیت محتوای بصری در جذب مخاطبان بیشتر و مزایای این روش در بازاریابی دیجیتالی، استفاده از این روش در تولید محتوای سایت‌ها روزبه‌روز در حال گسترش است. نکته مهمی که می‌تواند شما را از دیگران متمایز کند تولید یک محتوای بصری خلاقانه است.

برخلاف گذشته که فقط دو نوع محتوای تصویری و ویدئویی وجود داشت، امروزه با تلفیق خلاقانه روش‌های مختلف، محتواهای متنوع و جذابی در فضای مجازی به‌وجود آمده است. با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین روش‌های تولید محتوای بصری آشنا شوید و  مناسب‌ترین آن‌ها را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

تصویر Picture

همان‌طور که در تعریف محتوای بصری هم گفتیم، پایه و اساس این روش استفاده از تصویر برای انتقال مطالب به مخاطب است. شواهد نشان می‌دهد که محتوایی که در آن از تصاویر باکیفیت و جذاب استفاده شده است، 94 درصد بازدید بیشتری نسبت به محتوای بدون عکس دارد. استفاده از عکس در کنار محتوای متنی باعث می‌شود مخاطب از خواندن متن خسته نشود و تا آخر مطلب آن را بخواند.

تصاویر می‌تواند پیام شما را در زمان کوتاهی به خواننده برساند به شرط آن‌که از تصاویر مرتبط با متن استفاده کنید. استفاده از عکس‌هایی که خودتان گرفته‌اید یا طراحی کردید جذابیت خاصی به محتوای بصری شما می‌دهد. سعی کنید این تصاویر را برای سئوی محتوا بهینه‌سازی کنید و اندازه آن را متناسب با مطلب تغییر دهید.

video content

درصورتی‌که هزینه عکس اختصاصی بالا بود، می‌توانید از سایت‌هایی که تصاویر باکیفیت و رایگان به اشتراک می‌گذارند استفاده کنید. از این سایت‌ها می‌توان به Freepik ، Pinterest، Ucsplash و Fliker اشاره کرد.

ویدئو Video

یکی از جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین انواع محتوای بصری، محتوای ویدئویی است. استفاده از تصویر و موسیقی به طور هم‌زمان می‌تواند تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد و مفهوم را خیلی بهتر از متن‌های طولانی به مخاطب برساند. شما از یک ویدئوی کوتاه می‌توانید به‌خوبی برای معرفی کسب‌وکار، معرفی و مقایسه محصولات و آموزش در زمینه کاریتان استفاده کنید.

تولید ویدئو می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد از قبیل جذب مخاطب و ماندگاری طولانی‌مدت برند و سایت شما در ذهن کاربران؛ با این حال نباید این نکته را هم فراموش کرد که تولید یک ویدئوی باکیفیت، مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است. در صورتی‌که نتوانید برای کسب‌وکارتان ویدئوی اختصاصی آماده کنید، می‌توانید از ویدئوهای آماده و مرتبط به همین منظور استفاده کنید.

انواع مختلفی از ویدئوها با کارایی‌های متنوع وجود دارد. شما براساس هدفی که دنبال می‌کنید و متناسب با کسب‌وکارتان می‌توانید از این ویدئوها برای معرفی برند وجذب مخاطبانتان استفاده کنید. از این ویدئوها می‌توان به Brand Video، Demo Video، Event Video و Interview Expert اشاره کرد.

بازاریابی محتوا

اسلایدها  Slide Share Presentation

اسلایدها از جمله مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوای بصری هستند. این روزها کسب‌وکارهای زیادی از اسلایدها برای ارائه مطالب و آمارهای مهم استفاده می‌کنند. اسلایدها تقریبا شبیه به اینفوگرافیک‌ها هستند اما در آنها برای جذابیت و تاثیرگذاری بیشتر از رنگ‌ها و طراحی‌های زیبا استفاده می‌شود. اسلایدهای با کیفیت مخاطبان زیادی را می‌توانند به خود جذب ‌کنند و ارتباط موثرتری با آن‌ها برقرار کنند.

اسکرین شات‌‌ها Screenshots

یکی دیگر از انواع محتوای بصری که استفاده از آن رو به افزایش است، اسکرین شات‌هاست. اسکرین شات‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای اعتبار بخشی به مطالب شماست. با گرفتن اسکرین شات از قسمت‌های مختلف خدمات ، عملکردها و یا محصولاتتان می‌توانید صحت گفته‌هایتان را برای مخاطبان اثبات کنید. همچنین اسکرین شات‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش گام به گام است. کاربران با استفاده از این اسکرین‌شات‌ها می‌توانند درک عمیق‌تری از مطالب داشته باشند و سریع‌تر مطالب را یاد بگیرند.

استفاده از اسکرین‌شات‌ها در کنار اینفوگرافی‌ها و اسلایدشوها در ارائه آمار به مخاطبان، می‌تواند باعث افزایش اعتماد آن‌ها به شما و اطلاعاتتان شود و ارزش داده‌هایتان را بالا ببرد.

اینفوگرافیک  Infographic

اینفوگرافیک یا گرافیک اطلاع‌رسان،که ترکیبی از دو کلمه information به معنی اطلاعات و graphics به معنی گرافیک است؛ یکی از بهترین روش‌های محتوای بصری برای توضیح مطالب و آمارهای پیچیده به زبان ساده است. شما می‌توانید با استفاده از ابزار اینفوگرافیک، داده‌ها و اطلاعات پیچیده‌ای را که شاید توضیح آن نیاز به یک متن طولانی داشته باشد، در یک تصویر جذاب نشان دهید.

این مدل از محتوا ابزاری عالی برای انتقال اطلاعات در موضوعات آموزشی، آماری و مقایسه‌ای است. اگر در طراحی اینفوگرافیک کمی خلاقیت به خرج دهید، می‌توانید حجم بالایی از داده‌ها را در کوتاه‌ترین زمان و به موثرترین روش به مخاطب انتقال دهید

visual content marketing

تصاویر جذاب به همراه رنگ‌ها، شکل‌ها و فونت‌های مناسب به درک بهتر مطلب کمک می‌کند و اگر اینفوگرافیکی که طراحی می‌کنید مفید و منحصربه‌فرد باشد، قطعا در بخش‌های مختلف فضای مجازی به اشتراک گذاشته خواهد شد و باعث معرفی شدن و شناخته شدن هر چه بیشتر برند شما می‌شود.

گیف گرافیک Gifographics

گیفوگرافیک‌ها اینفوگرافیک‌های متحرکی هستند که به صورت GIF فرمت شده‌اند. GIF مخفف Graphic Interchange Format است. گیف‌ها درواقع تصاویر متحرکی هستند که صدا ندارند و مانند اینفوگرافیک، می‌تواند اطلاعات زیادی را در قالب یک فایل کوچک منتقل کند. سایت‌های زیادی مانند BuzzFeed از GIF ها در محتوای خود برای تعامل بیشتر با مخاطب استفاده می‌کنند.

استفاده از گیف در محتوا باعث جذابیت محتوا و افزایش بازدید آن می‌شود. در نتیجه کاربران مطلب شما را بیشتر در سوشال مدیا به اشتراک گذاشته می‌گذارند که آن هم منجر به تبلیغ برند شما به طور گسترده خواهد شد.

میم‌ها Memes

میم‌ها از محبوب‌ترین فرم‌های محتوای بصری در شبکه‌های اجتماعی هستند و به‌خاطر جذابیت و درون‌مایه طنزی که دارند در شبکه‌های مجازی به‌سرعت به اشتراک گذاشته می‌شوند. میم‌ها می‌توانند شامل تصاویر، ویدئوها و حتی متن‌ها باشند. میم‌های مختلف با موضوعات متنوع در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود و بیشتر مخاطبان آن را هم جوانان تشکیل می‌دهد، پس اگر می‌خواهید کاربران جوان را به سمت محتوای خود بکشانید حتما از میم‌ها غافل نشوید.

میم‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای و خلاقانه طراحی می‌شوند به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای تبلیغ برند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده کرد. استفاده از میم برای تبلیغ یکی از روش‌های جذاب بازاریابی محتوایی است که در اصطلاح، میم مارکتینگ یا Meme Marketing گفته می‌شود. امروزه برندهای معروف زیادی در جهان از این تکنیک برای افزایش بازاریابی و فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند.

meme

چطور یک محتوای بصری جذاب تولید کنید؟

مزایایی که محتوای بصری در معرفی و تبلیغ کسب‌وکارها دارد، باعث شده روزبه‌روز به تعداد استفاده‌کنندگان آن اضافه شود. برای اینکه بتوانید در این میدان از رقبا پیشی بگیرید باید محتوایی تولید ‌کنید به حد کافی برای کاربران، مفید و جذاب باشد. ما در ادامه به چند نکته مهم برای تولید یک محتوای خوب و باکیفیت اشاره کردیم:

مخاطبان و سلایق آن‌ها را بشناسید

شناخت پرسونای مخاطب یکی از ضروری‌ترین بخش‌های تولید محتوای بصری است. مخاطبان شما از افراد مختلف جامعه با سلایق متنوع هستند و دانستن این نکته که چه نوع محتوایی را بیشتر می‌پسندند و در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، به شما کمک می‌کند تا محتوایی کاربرپسند تولید کنید. این نوع محتوا علاوه بر اینکه مخاطبان را به خود جذب می‌کند، می‌تواند به سوالات آن‌ها پاسخ درست دهد و نیازشان را برطرف کند.

از محتواهای متنوع استفاده کنید

امروزه مخاطبان زیادی شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند و هر شبکه اجتماعی کاربر مختص خود را دارد. بنابراین استفاده از یک نوع محتوا و یک استراتژی خاص برای همه آن‌ها درست نیست. با مطالعه و بررسی دقیق می‌توانید محتوای مناسب هر شبکه مجازی را انتخاب و از آن استفاده کنید.

برای انتشار محتواهایتان برنامه ریزی داشته باشید

حتما برای انتشار محتوایتان برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. سعی کنید محتوای خود را در زمان‌هایی که کاربران بیشتر آنلاین هستند و احتمال اینکه محتوای شما را ببینند زیاد است، منتشر کنید. حتما برای رویدادهای مهم و معرفی خدمات یا محصولات جدیدتان هم برنامه خاص داشته باشید تا بتوانید یک محتوای اختصاصی تولید کنید.

content marketing

بازاریابی موفق با تولید محتوای بصری قدرتمند

در این مقاله از محتوای بصری و انواع آن و تاثیری که بر بازاریابی دارد صحبت کردیم. امروزه سلیقه کاربران با گذشته بسیار فرق کرده است و استفاده از روش‌های جذاب که بتواند در کوتاه‌مدت پیام را به مخاطب  برساند، جای متن‌های طولانی و خسته‌کننده قدیمی را گرفته است و روز به روز به تعداد روش‌های جذاب و متنوع محتواهای بصری اضافه می‌شود و کسب‌وکارهای زیادی از این روش‌ها برای جذب مخاطبان و انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند.

.